Gå til innhold

Pus vil ikke spise

Anbefalte innlegg

Gjest Snart frue
Skrevet

Nå har ikke pusekatten vår spist på 4 dager. Måtte ta han med til veterinær idag men de fant ikke noe galt med han..

Men de måtte gi han væske siden han var så dehydrert.. :(

Han er en kasterert hannkatt på ca 1,5 år.

Han vil hverken spise eller drikke så vi prøver å få i han litt vann gjennom en sprøyte.. men det er ikke lett..

Det virker nesten som om han er redd for å spise.

Pupilene er store og det er tydelig at han ikke er komfertabel.

Han brukte lang tid på å tisse og er generelt tufs... :(

Er det noen her inne som har vært borti lignende symptomer?

Jeg tviler på at vi får pus til å spise i helga så vi må reise til veterinæren igjen på mandag så de får tatt blodprøver og sannsynligvis mer væskebehandling. Er det noen som vet om denne væskebehndlingen inneholder noen næringsstoffer eller er det bare væske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå har ikke pusekatten vår spist på 4 dager. Måtte ta han med til veterinær idag men de fant ikke noe galt med han..

Men de måtte gi han væske siden han var så dehydrert.. :(

Han er en kasterert hannkatt på ca 1,5 år.

Han vil hverken spise eller drikke så vi prøver å få i han litt vann gjennom en sprøyte.. men det er ikke lett..

Det virker nesten som om han er redd for å spise.

Pupilene er store og det er tydelig at han ikke er komfertabel.

Han brukte lang tid på å tisse og er generelt tufs... :(

Er det noen her inne som har vært borti lignende symptomer?

Jeg tviler på at vi får pus til å spise i helga så vi må reise til veterinæren igjen på mandag så de får tatt blodprøver og sannsynligvis mer væskebehandling. Er det noen som vet om denne væskebehndlingen inneholder noen næringsstoffer eller er det bare væske?

Er han veldig slapp?

Er han varm på pannen/har feber?

Har tannkjøttet veldig blek/lys rosa farge?

Er han trykkøm i området rundt blæren?

Hvis dette stemmer kan det være urinstein han har. Da blir det vanskelig for katten å tisse, og det gjør veldig vondt.Kastrerte

hannkatter kan lett få urinstein.

http://www.stjordal-dyreklinikk.no/urinstein_katt.php

Ellers tenker jeg på at kanskje han har spist noe ute som han er blitt dårlig av (forgiftning).

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/h..._og_katt_408604

Ellers kan katter nekte å spise/drikke dersom de har smerter i munnen, f.eks.betennelse.

Dyrlegen har nok sikker vært obs på ting som dette, men jeg ville uansett prøvd å dra til dyrlegen igjen så fort som mulig for en ny sjekk og prøvetaking. Noen dyrleger har åpent om lørdager.Håper det ordner seg :-)

Gjest Snart Frue
Skrevet
Er han veldig slapp?

Er han varm på pannen/har feber?

Har tannkjøttet veldig blek/lys rosa farge?

Er han trykkøm i området rundt blæren?

Hvis dette stemmer kan det være urinstein han har. Da blir det vanskelig for katten å tisse, og det gjør veldig vondt.Kastrerte

hannkatter kan lett få urinstein.

http://www.stjordal-dyreklinikk.no/urinstein_katt.php

Ellers tenker jeg på at kanskje han har spist noe ute som han er blitt dårlig av (forgiftning).

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/h..._og_katt_408604

Ellers kan katter nekte å spise/drikke dersom de har smerter i munnen, f.eks.betennelse.

Dyrlegen har nok sikker vært obs på ting som dette, men jeg ville uansett prøvd å dra til dyrlegen igjen så fort som mulig for en ny sjekk og prøvetaking. Noen dyrleger har åpent om lørdager.Håper det ordner seg :-)

Takk for svar!

I natt våknet jeg av at pus spiste. Det var veldig lite han fikk i seg men jeg ble glad over det lille han fikk i seg. Men han er dehydrert og vi prøver så godt vi kan å få i han vann med sprøyten vi fikk med fra veterinæren. Nå ligger han stort sett og sover og er veldig slapp. Han har ikke vært på do og bæsjet på minst 4 dager nå og jeg begynner å tro at han kan ha forstoppelse. Veterinæren tok urinprøve igår og fant ikke tegn på noe galt med urinveiene. Nå sitter jeg og er irritert fordi de ikke tok røntgen av mage/tarm for å se om noe har satt seg fast. Det virker ikke som om han er forgiftet (uten at jeg kan si det for sikkert).

Hvorfor undersøkte ikke veterinæren ordentlig når jeg først var der? Jeg SA jo at pus ikke hadde vært på do på flere dager! Ikke ville han ta blodprøve heller siden det var fredag. Huff, det er så grusomt når dyrene blir syke og ikke kan si hvor det er vondt!! :(

Skrevet

Da oppsøker du en annen veterinær, forteller den nye veterinæren hva slags behandling og undersøkelse katten fikk.

At en røngten med kontrastvæske burde blitt gjort er iallefall sikkert og jeg syns du skal kreve dette.

Skrevet

Hvilken mat gir du? Det er iallefall lurt å gi våtfôr akkurat nå mens han er dårlig, så han får i seg mest mulig væske av det lille han spiser. Hvis det skulle være noe galt med munnen er det jo også lettere å få i seg våtfôr.

Jeg tror jeg ville ringt veterinærvakten før det blir natt, for å få en second opinion (og ingen vits å vekke veterinæren midt på natten når du vet allerede nå at katten er syk). Du må jo heller ikke nødvendigvis ringe nærmeste veterinær, du kan kanskje ringe noen sentralt bare for å få råd.

Skrevet

Jeg synes du snarest mulig bør ta den til en annen veterinær, og da en spesialisert smådyrsklinikk.

Det skal mye galt til for at en så ung katt slutter å spise. Enig med Sheenaca i at du bør ringe veterinærvakten før det blir natt, men det er stor forskjell på hvor mye veterinærer vet om katter, så jeg ville ha forsøkt å ringe flere i håp om å treffe på noen som har peiling.

Det er umulig å forsøke og stille noen sannsynlig diagnose på dette. Jeg synes katten er litt for ung til at det er sannsynlig at det er nyre/urinveier, men man vet aldri. Stoffskifteproblemer kan også gi seg utslag i nedsatt matlyst, men det kommer også helst med årene.

Ble katten grundig undersøkt i munnen? Hvis ikke kan du gjøre det selv. Ta en titt og se etter event. knekte tenner, røde såre partier o.s.v Du kan også kjenne etter om den er spent i buken. Det samme om den er varm og synes som den har feber.

Om du synes du finner noe unormalt kan du videreformidle dette til veterinærvakt pr. tlf.

Det er veldig farlig for katter å gå flere dager uten mat, fordi det tærer på nyrene og kan resultere i nyresvikt, så du bør absolutt gjøre alt du kan for å få i den mest mulig næringsrik mat (fortrinnsvis våtfor at god kvalitet, event. renskåret kjøtt e.lign)til den blir undersøkt. Lykke til!

Skrevet

Det er veldig farlig for en katt å ikke spise. Katter forbrenner fett dårlig, det samler seg i leveren og de kan få noe som heter fettlever. Den ene katten vår fikk det i fjor, da hun av ukjent grunn (men muligens en urinveisinfeksjon) sluttet å spise flere dager. Hun raste ned i vekt, var helt apatisk, kastet opp ofte, og var helt gul i huden. Hun måtte sondemates i to måneder før hun endelig begynte å spise selv igjen. Heldigvis er hun helt frisk nå, men det er en alvorlig sykdom som må behandles i tide om de skal overleve. Så ikke vent for lenge med å finne ut hva som er galt og behandle det, og vær obs på fettlever. Håper pusen din blir frisk snart.

Gjest Snart frue
Skrevet

Vi måtte til veterinærvakta på lørdag og da fikk vi smertestillende og antibiotika som heldigvis ser ut til å virke.. :)

Idag har pus både bæsjet og spist ganske mye selv. Så jeg er lykkelig igjen!

Vi skal til oppfølgingstime hos veterinæren på torsdag og da får vi svar på blodprøvene. Blir spennende å høre hva de fant eller ikke fant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...