Gå til innhold

Aseksualitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et emne jeg har fundert litt på. Noen mennesker påstår de er aseksuelle, dvs, de har ikke seksuelle følelser og har ingen glede av seksuell stimulering eller samleie. Blant fagfolk tror jeg man går ut i fra at det er et resultat av traumer/overgrep, dvs at aseksualitet er "miljøskapt".

Hva tror dere? Er alle mennesker seksuelle vesner, eller finnes det mennesker som fra naturens side ikke har glede av sex?

Skrevet
http://www.asexuality.org/home/overview.html

Jevnt over, en god del av de asexuelle jeg kjenner til opplever opphisselse, men ikke sexuell tiltrekning. Få av de har noen utløsende årsak til det, de havner somregel i kategorien "anti-sexuelle" i stedet for.

Men slik jeg forstod av linken, og det du skriver, så er det bare seksuell tiltrekning til andre mennesker disse menneskene ikke opplever. Og "antiseksuell" er vel en dårlig betegnelse på slike, en slik beskrivelse vil man vel bruke på dem som føler avresjon mot sex?

Hvis de føler seksuell opphisselse selv, så har de jo seksuelle følelser, selv om du ikke har det slik ovenfor andre? Man har jo en seksualitet selv om man ikke vil ha sex med andre? Eller?

Finnes det mennesker som ikke har seksuelle følelser i det hele tatt, som ikke vil ha sex, hverken med seg selv eller andre?

Skrevet
Men slik jeg forstod av linken, og det du skriver, så er det bare seksuell tiltrekning til andre mennesker disse menneskene ikke opplever. Og "antiseksuell" er vel en dårlig betegnelse på slike, en slik beskrivelse vil man vel bruke på dem som føler avresjon mot sex?

Hvis de føler seksuell opphisselse selv, så har de jo seksuelle følelser, selv om du ikke har det slik ovenfor andre? Man har jo en seksualitet selv om man ikke vil ha sex med andre? Eller?

Finnes det mennesker som ikke har seksuelle følelser i det hele tatt, som ikke vil ha sex, hverken med seg selv eller andre?

Ja, det er et språklig mareritt ;)

Men etter det jeg har lest meg til etter å ha vært endel på AVEN de siste månedene (er ikke asexuell selv, men jeg liker forumet) kan det språklig sett deles inn omtrent slik:

Asexuell: Mange har ikke noen form for sexuelle følelser, og ser på hele konseptet sex som noe som ikke angår de. Etter å ha lest gjennom en tråd som het noe i retning "Incredible ACE moments" var det ganske intressant å se hvor mange av de som overhodet ikke hadde tenkt på hvordan barn kom til verden, utover den informasjonen man snapper opp enten man vil eller ei. Noe mer interesse var det ikke for det, like lite som jeg intresserer meg for laksens gyting. Andre igjen blir opphisset, og ordner opp i det selv. Men å involvere andre i det er noe som ikke intresserer. Leste noen som beskrev forskjellen mellom mastrubering og sex som å klø seg i øret selv, og å bli klødd i øret av andre. Behagelig å få ornet kløen, men noe som det ikke fristet å involvere andre i.

Anti-sexuell: Mer en person som har direkte avsmak for sex, enten pga ting de selv har opplevd, eller som en aversjon mot sexualiseringen i sammfunnet.

Skrevet

Så da virker det som om noen mennesker rett og slett bare "er sånn" da?

Skrevet
Så da virker det som om noen mennesker rett og slett bare "er sånn" da?

Slik som jeg forstår det, ja :)

Skrevet

Venninnen min er "sånn". Hun har vel egentlig mest lyst til å leve uten en mann, og hun ser nesten uvel ut om vi andre snakker om sex eller onani.

Skrevet

Jeg har en ide om at jeg muligens har vært gift med en aseksuell en 10års tid. ... Jeg har skjønt at sex egentlig bare var interessant i forplantningsøyemed.

Skrevet

Aseksualitet er vel også LANGT vanligere blant kvinner enn menn.

Skrevet

Nei faktisk ikke

Skrevet

Det er bare en myte.

Skrevet

Neppe medfødt asexualitet (der kjenner jeg faktisk flest menn av en eller annen grunn), men siden kvinner ofte er utsatt for hormonprevensjon kan jeg gjerne tro at det er flere kvinner som har en asexuell adferd, selv om de ikke nødvendigvis har det som et grunntrekk.

Gjest womenwomen
Skrevet
Neppe medfødt asexualitet (der kjenner jeg faktisk flest menn av en eller annen grunn), men siden kvinner ofte er utsatt for hormonprevensjon kan jeg gjerne tro at det er flere kvinner som har en asexuell adferd, selv om de ikke nødvendigvis har det som et grunntrekk.

Mange kvinner virker asexuelle - derfor syns jeg synd i menn, ja oppriktig synd på menn . Må være tragisk å leve lamme slike kvinner .Må være en kilde til voldsom frustrasjon å ikke klare å forstå hvorfor hun oppfører seg så asexuelt ?

Er ikke sikkert de egentlig er asexuelle - men skamfull over egen lyst og sexualitet , og lider av angst for å bli berørt der nede ....he he Kanskje de har en innlært " angst " for sex ?

Høres ut som om mange kvinner har berøringsangst når det kommer til sitt eget underliv . EKS . tråden - hvorfor tar han aldri på meg ?

Skrevet

Er det ikke like synd på kvinner som lever med en aseksuell mann, altså?

Skrevet

Virker som om menn oftere har en ekstrem seksualitet (fetisjer(bondage, føtter), homosekusalitet, aseksualitet, pedofili). Finnes det noen menn som er tilnærmet "normale"? :sukk:

Skrevet
Finnes det noen menn som er tilnærmet "normale"? :sukk:

Ja, men du finner dem ikke på kg :ler:

Man iblant kan du finne kvinner her inne som klager over "kjedelige" menn, så der har du antagelig de normale mennene :)

Gjest womenwomen
Skrevet
Er det ikke like synd på kvinner som lever med en aseksuell mann, altså?

Jo det syns jeg - men er nok langt færre slike tilfeller enn motsatt .

Asexuelle kvinner er nok mye vanligere .

Skrevet

Nja. Jeg er ikke så sikker på det. Jeg har inntrykk av at du nå klassifiserer kvinner om av en eller annen grunn har nedsatt sexlyst, som aseksuelle, og det blir jo litt feil.

En annen ting er at menn kanskje har en lavere terskel for å påstå at han får for lite sex, enn det kvinner har, uten at det betyr at kvinnen har nedsatt sexlyst. Hun velger kanskje bare å prioritere annerledes enn det mannen gjør.

Skrevet

asexualitet er ikke det samme som nedsatt sexlyst, om det er slik du tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...