Gjest youlookslashy Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 For ca. 6-8 mnd siden anskaffet vi oss her i huset en Aspire one fra merket Acer! Den har blit herjet litt med, men ett problem har vi slitt med helt siden vi fikk den. På et helt tilfeldig tidspunk "fryser" skjermen, og nederst ser det ut som vi har prøvd og scrolle ned skikkelig fort, innholdet er liksom "dratt" i striper.. Det er ikke mulig og få endret på noe på skjermen uten og dra ut batteriet, og dette kan skje mange ganger etter hverandre når det først skjer. Noen andre problemer vi har hatt med den er at ved et par anledninger er at skjermen har blitt sort i et par sekunder, for dersom vende skjermbildet slik at vi må snu pc'n sidelengs for og lese, og navigering blir vanskelig ettersom denne er speilvendt. Helt uten videre, og ganske vanskelig og ordne. I tilleg har det begynt og hende i det siste at internett kobler seg av.. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg lurer på om det går ann og få rett og slett byttet denne til en annen pc? Det er to slags sprekker i høyre hjørne nederst, en slags lang slange vannrett, som krysses med en slags puslebitformet sak loddrett.. (dette er selvfølgelig vår feil, men med alt det andre så burde vi få garanti på den) Er det mulig og rett og slett fått byttet inn denne for en ny? Takk for hjelp på forskudd!
Zzyzx Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Du an jo gå til butikken og høre, men de vil nok forsøke å reparere den først. Det kan også hende de avviser hele greia siden det er så lenge siden du oppdaget feilen.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 Ehm ... Hvordan skal du kunne bevise at feilene ikke skyldes "herjingen"? For all del - det er lov å prøve altså.
Gjest Gjest_Liv_* Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Husk at garanti ikke er det samme som reklamasjonsrett. Reklamasjon er en lovbestemt klagerett. Mens garanti er noe produsenten selv setter på produktet. Men uansett - hvis du skal reklamere på feil ved pc'en så må det være fordi det er feil og/eller mangler ved selve produkter. Du har da ikke krav på nytt eller et annerledes produkt. Produsenten skal da først forsøke å reparere produktet slik at det fungerer slik det skal. Kan ikke produktet repareres så skal du få nytt. Men om du selv er skyld i skaden/feilen (herjing?) så får du ikke dekket noe på garanti eller reklamasjon. Husk at fagfolk lett vil se om feilen ved en pc skyldes slag/herjing eller om det er tekniske feil som produktet ikke skal ha. Å få pengene tilbake er noe må du ta på angreretten. Som regel er den på kun 2 uker og gjelder vel kun om du har kjøpt noe på nettet eller bestilt noe og fått tilsendt. (fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted)
Gjest Gjest_Billie_* Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Sakset fra Forbrukerrådet: En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den varen du har kjøpt. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år. Husk at det også blir tatt hensyn til hva slags bruk gjenstanden er ment å tåle. Man kan liksom ikke hive en pc i bakken og så klage til produsenten over at den gikk i stykker. Liksom tro at den var ment å tåle slik herjing.....
Gjest Gjest_Helge_* Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 For ca. 6-8 mnd siden anskaffet vi oss her i huset en Aspire one fra merket Acer! Den har blit herjet litt med, men ett problem har vi slitt med helt siden vi fikk den. På et helt tilfeldig tidspunk "fryser" skjermen, og nederst ser det ut som vi har prøvd og scrolle ned skikkelig fort, innholdet er liksom "dratt" i striper.. Det er ikke mulig og få endret på noe på skjermen uten og dra ut batteriet, og dette kan skje mange ganger etter hverandre når det først skjer. Noen andre problemer vi har hatt med den er at ved et par anledninger er at skjermen har blitt sort i et par sekunder, for dersom vende skjermbildet slik at vi må snu pc'n sidelengs for og lese, og navigering blir vanskelig ettersom denne er speilvendt. Helt uten videre, og ganske vanskelig og ordne. I tilleg har det begynt og hende i det siste at internett kobler seg av.. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg lurer på om det går ann og få rett og slett byttet denne til en annen pc? Det er to slags sprekker i høyre hjørne nederst, en slags lang slange vannrett, som krysses med en slags puslebitformet sak loddrett.. (dette er selvfølgelig vår feil, men med alt det andre så burde vi få garanti på den) Er det mulig og rett og slett fått byttet inn denne for en ny? Takk for hjelp på forskudd! Hehe... en 6-8 mnd gammel pc som er brukt har allerede falt i verdi. Og når den er skadet i tillegg? Byttet inn til en ny sier du. Ehhh... tror du at du ville fått solgt denne pc'en? Hva tror du noen ville gitt deg for den? Det samme som en ny koster? Du ville vel ikke kjøpt en brukt pc med skader og feil selv? Da forstår du sikkert også at du ikke vil kunne bytte inn pc'en mot en ny en når den har feil som tydelig skyldes bruken av pc'en (og herjing). Har pc'en vesentlige feil og mangler i seg selv så kan man få byttet - eller først forsøkt reparert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå