Gå til innhold

Sterilisere innekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hannkatt på litt over 1 år. Han ble kastrert da han var 5 mnd fordi han gikk og markerte seg overalt! Holdt på å bli sprø.

Men så har vi også ei lita tulle 6 mnd. Begge to er innekatter.

Skal jeg sterilisere henne? Er det slemt av meg å ikke gjøre det mtp hennes løpetid o.l?? Hun virker som hun nyter livet og har det fint, eneste er at hun av og til løfter på rompa når vi klapper henne på ryggen.

Også lurer jeg også på om hankatten vil bli sprø av duftene hun sender ut, eller legger ikke han merke til det når han selv er kastrert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ekstremt stressende for en katt å ha løpetid. Og den kommer til å ha løpetid veldig ofte, ettersom at den ikke får parret seg.

Jeg syntes det er slemt å ikke kastrere pusen, selv om den er innekatt.

Skrevet

Ikke bare er det ikke koselig for pusen å gå rundt sånn.

men du hadde aldri overlevd med å høre "mææææææææ" "rææææææÆ" døgnet rundt heller.. for det er det jentene gjør :D Har hatt 2 av de, og begge to satt utafor soveromsdøra og vrælte kåte lyder. Så for en av oss kom ut døra så kneka dem seg og stod med ræva oppover og vrælte.

Steriliser henne :)

Skrevet

Jeg råder deg på det sterkeste til å kastrere hunnkatten og, ikke minst for hennes egen del.

Det er ekstremt frustrerende for en hunnkatt å ha løpetid og være stengt inne. Og jeg skal love deg at det blir frustrerende for dere også!

At den løfter på rumpa når den blir klappet på ryggen betyr nok ikke at hun har løpetid. Mest sannsynlig er hun bare av de pusene som liker å bli klødd på halerota. :)

Første løpetiden kan riktignok forløpe litt roligere, men etterhvert vil det ikke herske noen tvil om hva som er på gang. De blir ektremt rastløse, kurrer, hyler, ruller seg bortetter gulvet, og ofte skvetter de.. Bortimot til å bli gal av både for pus og eier..

Ikke vent til hun blir sånn du. Ta henne med en gang. Kastrasjon før første løpetid reduserer dessuten risikoen for jurkreft med en god del prosent. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Jepp, da skal hun steriliseres. Men må jeg vente litt? Hun er som sagt 6 mnd, og så veldig liten...

Skrevet

Vet fra gammelt av (rundt tusenårsskiftet), så anbefalte dyrleger å sterilisere i en alder av 4-6 mnd, mulig de har endret seg nå.

Skrevet

Mine var 5 måneder da jeg kastrerte, så jeg synes du skulle ta dem nå.

Skrevet

De fleste dyrleger kastrer fra 6 måneders alder. Den yngste katten min ble kastrert da hun var ca 10 måneder, og jeg var superbekymra, fordi hun er liten for alderen. Men dyrlegen mente hun var stor nok, og det gikk kjempefint. En av fordelene med å kastrere tidlig er at de kommer seg mye fortere igjen etter operasjonen.

Skrevet

Jobber på dyreklinikk, og vi steriliserer fra fire måneder og oppover. Alle veterinærene på "min" klinikk har jobbet i England, og der blir de rutinemessig sterilisert og kastrert fra åtte uker. Så da er nok ikke din for liten, nei :)

Skrevet

Nok en gang takk for svar!

Hvor lang tid tar det til operasjonssåret leges? På hannkatter er det jo et mye enklere inngrep, men jeg syns så synd på ham den gang han måtte til pers....

Må hun gå med krave?

Skrevet

Etter operasjonen tar det normalt 10 dager til stingene fjernes.

Mange katter må gå med en krave under denne tiden for å ikke slikke/klore/bite på sårene/stingene.

De klarer seg som regel helt fint, selvom de er søvnige og litt i ubalanse det første døgnet, og ett par døgn etter det med litt tilvenning av kraven.

Om man ikke bruker krave, så har man slike bodydrakter, men min erfaring var at mange katter ødela/rev av seg denne, men det kan være et alternativ.

Skrevet

Kan ikke huske at mine to katter måtte fjerne sting ? De ble sterilisert for 4 og 5 år siden. Tror de brukte sånn tråd som ikke trengtes å bli fjernet.

Skrevet
Kan ikke huske at mine to katter måtte fjerne sting ? De ble sterilisert for 4 og 5 år siden. Tror de brukte sånn tråd som ikke trengtes å bli fjernet.

Kommer ann på veterinæren som utfører operasjonen.

Den ene veterinæren jeg jobbet med, sydde alltid utvendige sting.

Den andre sydde alltid innvendige sting, med avslutningen på utsiden, så der var bare ett sting å ta.

Mange andre veterinærer jeg har assistert for på operasjonsstua har brukt alt fra "stapler" (husker ikke det norske navnet) til sting som aldri trengs å tas.

Skrevet

Det er bra du gjør dette for pusen din!=)

har sterilisert ei ho katt for ca 1 mnd siden, og hun er god som ny- kom seg veldig raskt!!. hun var akuratt 4 mnd! var veldig trist og gi henne fra seg da!!!! men det er jo til hennes eget beste;)

og hun dyrepleiern skrøyt av henne fordi hun var så kosete:)))

var redd katta skulle bli sikkelig sint på meg.. og aldri la meg klappe henne. men det fikk jeg^^

så hun trengte ikke krage/boddy men burde det fordi hun reiv i ene stinget:S men bare pass på at hun ikke driver så mye på såret. så går det bra!!;D

Skrevet
Det er bra du gjør dette for pusen din!=)

har sterilisert ei ho katt for ca 1 mnd siden, og hun er god som ny- kom seg veldig raskt!!. hun var akuratt 4 mnd! var veldig trist og gi henne fra seg da!!!! men det er jo til hennes eget beste;)

og hun dyrepleiern skrøyt av henne fordi hun var så kosete:)))

var redd katta skulle bli sikkelig sint på meg.. og aldri la meg klappe henne. men det fikk jeg^^

så hun trengte ikke krage/boddy men burde det fordi hun reiv i ene stinget:S men bare pass på at hun ikke driver så mye på såret. så går det bra!!;D

Uff ja når jeg leverte hannkatten måtte jeg gråte en skvett i bilen på vei hjem. Han hadde visst vært så bestemt på å ikke sove at istedenfor narkose på maske måtte de sette den intravenøst. Så han kom hjem med barbert ben:-( han sjanglet rundt som om han hadde tatt seg en dram for mye, men han kom seg heldigvis fort. Det værste er å levere dem fra seg. Det blir veldig tomt hjemme de timene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...