Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne religionen har jeg aldri hørt om før, og selv om den er ny, så er den ikke SÅ ny.

Noen andre som har hørt om den, eller som kanskje atpåtil er tilknyttet den?

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men, hei!

Jeg "studerer" Bahá'í i ru'hi-kurs!

Men jeg er ikke erklært Bahá'í, synes troen har veldig mye positivt, og alt jeg leser tenker jeg at "jo, det er jo sånn det er".

De tror på enhet og at alle verdensreligionene er manifestasjoner av den samme Gud, og at det ikke finnes en "siste" profet. Det er utrolig mye interessant å lese, og som en introduksjon anbefaler jeg denne boken http://www.bahai.no/810.0.html?&tx_ttp...Hash=5b0e3a44ca

Alt henger sammen, og er hvertfall for meg veldig logisk!

Om du bor i Oslo finnes det masse å være med på ;)

Skrevet

Hvordan har det seg at alle disse religionene lover en belønning i det hinsidige, bare man følger troens forskrifter? Og straff for dem som ikke gjør det? Bahaiene virker jo relativt skånsomme, da, i og med at slike som f.eks meg selv bare henvises til å erkjenne sitt tap av gud og tilbringe evigheten i sorg. Men det er fortsatt ikke noe party! Særlig ikke sammenlignet med de rettroende som kan se frem til evig lykke.

Og hva innebærer det praktisk å være en bahai?

I form av påbud og forbud, f.eks?

Skrevet

Bahá'íene tror at dette fysiske livet er for at vi skal utvikle sjelen til livet etterpå. Bahá'íene tror på Gud og vil synes et liv etter døden langt fra Gud vil være trist, men det er ikke sikkert du synes det samme. Åndelig utvikling kommer gjennom dyder, gjennom bønn og meditasjon, ved å lære av fysiske vanskeligheter men også distansere seg fra de. De mener det finnes mange rette veier, og det viktigste er å være god. De tror ikke på synder, de mener det ikke finnes ondt, bare mangel på godt (ref. tråden om professoren).

De mener alle religionenes profeter er manifestasjoner av den samme Gud, men som vitenskapen er også religion progressiv, begrenset av menneskets forståelse og utvikling. F.eks splittet ikke vikingene atomer, for å si det enkelt.

Om du følger Bahá'í praktiserer du slik:

leser obligatoriske bønner hver dag

leser de hellige skrifter morgen og kveld

gjør en pilegrimsreise en gang i livet om du har mulighet

underviser i Bahá'u'lláhs tro

støtte Bahá'í-saken praktisk, og økonomisk

(I tillegg har de obligatorisk faste og avholdenhet fra alle rusmidler++)

Prinsippene er som følger:

Enheten av Gud

Enheten av religion

Enheten av mennesker

Likestilling mellom mann og kvinne

Eliminasjon av alle typer fordommer og forakt

Verdensfred

Harmoni mellom religion og vitenskap

Behovet for et internasjonalt hjelpespråk

Behovet av universell undervisning/utdanning

Eliminasjon av forskjellene mellom fattig og rik.

Skrevet

Vel, jeg tror ikke på noe etterliv i det hele tatt, så la oss ikke blande min tro inn i diskusjonen.

• 2 uker senere...
Skrevet
Vel, jeg tror ikke på noe etterliv i det hele tatt, så la oss ikke blande min tro inn i diskusjonen.

Skrev hun noe om din tro i det hele tatt? Hun svarte vel stort sett bare på det du spurte om.

Tusen takk for opplysningene Bintou, det var lærerikt.

Skrevet

"støtte Bahá'í-saken praktisk, og økonomisk"

Finnes det ingen religioner som er gratis?

Skrevet

Gratis?

Det fins ingen gratis lunsj. Hvorfor skulle det finnes et gratis etterliv?

Skrevet

New Age

Skrevet

Forresten er det faste nå fra 2.-20. mars! Ingen mat eller drikke mellom soloppgang og solnedgang..

Skrevet

Driver de med sånt? Jeg hadde innbildt meg at Bahai var noe ála new age, jeg... en snill religion uten andre krav enn å prøve og være et godt menneske.

Skrevet
Driver de med sånt? Jeg hadde innbildt meg at Bahai var noe ála new age, jeg... en snill religion uten andre krav enn å prøve og være et godt menneske.

Jeg synes det er en snill religion, poenget med fasten er hver og en sin egen åndelige utvikling, å kunne distansere seg fra fysiske behov en liten stund og fokusere på det spirituelle :)

Skrevet
Jeg synes det er en snill religion, poenget med fasten er hver og en sin egen åndelige utvikling, å kunne distansere seg fra fysiske behov en liten stund og fokusere på det spirituelle :)

Joda, men det var noe med økonomis bistand også, var det ikke?

Jeg liker ikke religioner som tar betalt ;)

Skrevet
Joda, men det var noe med økonomis bistand også, var det ikke?

Jeg liker ikke religioner som tar betalt ;)

Det står at man skal støtte Bahá'í-saken praktisk og økonomisk, selvfølgelig etter egen evne. Det vil i praksis si at du prøver så godt du kan å støtte tiltak som jobber mot skille mellom fattig og rik, som jobber for enhet og fred, gratis utdanning av alle mennesker osv osv..

Skrevet

Sånne ting, ja. Makes sence :)

Skrevet
Det står at man skal støtte Bahá'í-saken praktisk og økonomisk, selvfølgelig etter egen evne. Det vil i praksis si at du prøver så godt du kan å støtte tiltak som jobber mot skille mellom fattig og rik, som jobber for enhet og fred, gratis utdanning av alle mennesker osv osv..

Jeg ser ikke helt hvorfor det må skje i sakens navn, ingen av de tingene du nevner er eksklusive til religionen det er snakk om.

Gjest Trajan
Skrevet
Bahá'íene tror at dette fysiske livet er for at vi skal utvikle sjelen til livet etterpå. Bahá'íene tror på Gud og vil synes et liv etter døden langt fra Gud vil være trist, men det er ikke sikkert du synes det samme. Åndelig utvikling kommer gjennom dyder, gjennom bønn og meditasjon, ved å lære av fysiske vanskeligheter men også distansere seg fra de. De mener det finnes mange rette veier, og det viktigste er å være god. De tror ikke på synder, de mener det ikke finnes ondt, bare mangel på godt (ref. tråden om professoren).

De mener alle religionenes profeter er manifestasjoner av den samme Gud, men som vitenskapen er også religion progressiv, begrenset av menneskets forståelse og utvikling. F.eks splittet ikke vikingene atomer, for å si det enkelt.

Om du følger Bahá'í praktiserer du slik:

leser obligatoriske bønner hver dag

leser de hellige skrifter morgen og kveld

gjør en pilegrimsreise en gang i livet om du har mulighet

underviser i Bahá'u'lláhs tro

støtte Bahá'í-saken praktisk, og økonomisk

(I tillegg har de obligatorisk faste og avholdenhet fra alle rusmidler++)

Prinsippene er som følger:

Enheten av Gud

Enheten av religion

Enheten av mennesker

Likestilling mellom mann og kvinne

Eliminasjon av alle typer fordommer og forakt

Verdensfred

Harmoni mellom religion og vitenskap

Behovet for et internasjonalt hjelpespråk

Behovet av universell undervisning/utdanning

Eliminasjon av forskjellene mellom fattig og rik.

Dette minner faktisk litt om en religion eller tro sammsfunn som ble startet av Parhamansa Yogananda i 1920 kalt Self-Realization Fellowship i Vesten

i India ble det stiftet i 1917 og kalles Yogoda Satsanga Society of India

Skrevet
Jeg ser ikke helt hvorfor det må skje i sakens navn, ingen av de tingene du nevner er eksklusive til religionen det er snakk om.

Nei, men om du erklærer deg Bahá'í forplikter du deg til dette.

Skrevet
Dette minner faktisk litt om en religion eller tro sammsfunn som ble startet av Parhamansa Yogananda i 1920 kalt Self-Realization Fellowship i Vesten

i India ble det stiftet i 1917 og kalles Yogoda Satsanga Society of India

Interressant, Bahá'í-troen sier jo at det bare finnes en religion, en Gud og at alle religionene er manifestasjoner av det samme. Skillene mellom religionene er det menneskene som har skapt..

De tror jo også at bl.a Buddha, Krishna, Moses, Jesus og Mohammed er manifestasjoner av Gud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...