Gå til innhold

CDON.COM

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Når man bestiller varer for over 200,- hos CDON.COM som er en nordisk nettbutikk, må man da betale toll?

Skrevet

Nei :)

Jeg bestilte for 1300 kr, og jeg betalte ihvertfall ikke noe annet enn portoen.

Skrevet

Nei, ingen tolltull ved bestilling fra CDON ;)...

Skrevet

Det er generelt svært få varer det er toll på, uavhengig av hvor stort beløp man handler for.

Skrevet
Det er generelt svært få varer det er toll på, uavhengig av hvor stort beløp man handler for.

Kan du nevne noen..? Feks om jeg bestiller sko fra Ebay og betaler 50 kroner for dem, med frakt sier vi at det blir 100 kroner, er det toll da..?

Klarer liksom ALDRI Å HUSKE DE TINGA :(

Skrevet (endret)

Varen må vel ha en verdi på over 200kr tror jeg, for at det skal bli krav om å betale toll mener jeg å huske? Fra utlandet, tenker ikke da på skandinavia.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Bond, mod

Endret av Bond
Skrevet

Nei nei nei nei.

Handler du noe for over 200 kr i utlandet, om det så er sverige eller usa, skal du betale moms på varen og frakten. Koster varen 250 kr og frakten 50 kr, skal du betale moms av 300 kr, altså 75 kr (+ fortollingsgebyr).

Koster varen 199 kr, og frakten 500 kr, skal du ikke betale moms.

Toll er det veldig få varer som har. Det er vel klær som er det vanligste, som ligger på rundt en 10% om jeg ikke husker helt feil. Kanskje litt under.

Toll og moms er ikke det samme.

Skrevet

Men forøvrig, fra CDON slipper du både moms og toll, uansett hva du handler :) Dette er også en norsk butikk.

Skrevet

Bestiller man varer (verdi over 200kr) fra et annet land må man betale toll/mva. Og det er blir ikke akkurat billig.

Skrevet
Bestiller man varer (verdi over 200kr) fra et annet land må man betale toll/mva. Og det er blir ikke akkurat billig.

Ja, du må betale moms, men du må ikke nødvendigvis betale toll. Toll og moms er 2 helt forskjellige ting.

Skrevet
Bestiller man varer (verdi over 200kr) fra et annet land må man betale toll/mva.

Så var det bare å skille mellom toll og mva... Det er ytterst få varer det er toll på, og det begrenser seg stort sett til varer som vil konkurrere direkte med norsk produksjon, nærmere bestemt næringer som ikke egentlig er konkurransedyktige her. Landbruksprodukter er det klassiske, hvor man har en voldsom toll for å skjerme norsk ineffektivt landbruk mot konkurranse fra f.eks. søramerikanske gigantbruk. På den annen side kan man importere pcer til man blir blå uten å betale toll på dem, siden man ikke har skjermingsverdig pc-produksjon i Norge.

Merverdiavgiften derimot, den må betales uansett om produktet kommer til kunden enten ved å krysse landegrenser eller ved at det skapes innenriks.

Skrevet

Toll betales ikke på alle varer, stort sett er det på klær.

Verken MVA eller toll skal betales på varer/sending under NOK 200.

Overstiger det NOK 200, skal man UANSETT betale 25 % mva, om det er toll eller hvilke tollsatser avhenger av type vare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...