Gå til innhold

strømforbruk

Anbefalte innlegg

Gjest grønnskolling ;)
Skrevet

Hei! Samboeren min og jeg leier for første gang uten å ha strøm inkludert, og har i dag fått strømregning.

Der står det at antatt strømforbruk er 8600 kWh, men samtidig står det, sånn jeg forstår det at vi har brukt nesten 2000 kWh i september og oktober. Hvordan får de dette til å gå opp? Mener de at de antar at vi kommer til å bruke 8600 til januar kanskje?

videre ANEr jeg ikek hva som er vanlig å bruke. Vi er to stykker, bor i leilighet på ca 65 kvadrat og har varmepumpe. Er det normalt for oss å bruke nesten 2000 kWh på to måneder?

Setter STOR pris på svar, så jeg vet om vi må bli flinkere å spare strøm eller om vi er flink nok fra før ;)

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Det som står der 8600 kWh er regna ut på grunnlag av hvor stor leiligheten din er. Kan være de og har basert forbruket på de som bodde der før. Helt vanlig det. Sjekk om det på regningen er spesifisert eller stipulert, dvs maskinen regner ut omtrent forbruk for de to månedene. Når dere flytta inn bør strømmåleren være avlest og dere vet hva den stod på. Regner med dere har egen avleser?? Viktig at dere leverer inn avlesningskort når det kommer slik at regningen blir så riktig som mulig. Hvis det forbruket som står på regningen avviker veldig fra det som måleren står på nå bør dere kontakte leverandøren og evnt. få endra regningen.

Om deres forbruk er normalt eller ei kommer an på hvor mye lys dere bruker samt alle elektriske artikler i huset, som varme, oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. Dere lærer etter hvert. Jeg har leilighet på 86 kvadrat og har et forbruk på omtrent det samme som dere har i året.

Håper du forstod litt av dette.

Skrevet

Vi har egen strømmåler, men jeg kan ikke skryte på meg at jeg vet hva den stod på da vi flyttet inn nei :/ Jeg syns det er litt mye med 2000kvh på to måneder, for to personer som har gått aktivt inn for å spare strøm. Vi bruker nesten aldri tørketrommel, slår av lys i alle rom vi ikke er i, osv... Pluss varmepumpen da, som jeg trodde skulle bidra til betydelig lavere strømregning. Nå vet jeg ikke hva vi ville fått uten varmepumpe så klart, men jeg er ikke imponert ;)

Jeg tror jo egentlig ikke at leverandøren har gjort noe galt, ville mer høre om vi burde bli ennå flinkere på spraringen, eller om vi nesten ikke kan unngå å bruke så mye strøm.

Tusen takk for svar forresten!! :D

Skrevet

Har dere lest av strømmåleren og sendt det inn til leverandøren? Man kan sende det inn på avlesningskort men man kan og ringe et tlf, tror jeg.. (det er gubben som tar seg av det her i huset..)

Men, hvis dere ikke på en eller annen måte har gitt beskjed til kraftselskapet om hva som står på strømmåleren deres vet heller ikke de hvor mye strøm dere har brukt og da må de gjette.

Skrevet

KJEMPEviktig å lese av strømmen! Når jeg var ung og uvitende og bodde alene for første gang, så leste jeg aldri av strømmen. Var ingen som sa at jeg burde det og posten ble ofte borte der jeg bodde, så jeg fikk ikke avlesningskort på flere måneder... det endte opp med at jeg måtte betale såkalt resbeløp på flere tusen kroner.

Jeg bruker i dag Skagerak Energi og de har en hjemmeside (skagerakenergi.no) Der kan man lese av strømmen så ofte man vil.

Jeg gjør det en gang i mnd, selvom man egentlig ikke trenger å gjøre det så ofte.

Skrevet

2000kw på to måneder, er jo bare 1000i mnd... det klarte jeg fint å svi av alene på 60 kvadrat i mnd, men var ikke flink å skru av lys, men hadde ikke tørketrommel eller varmepompe.

syns ikke d hørtes mye ut.

Skrevet

Joda, vi har så lest av strømmen og ringt inn resultatet til bkk, som er vår strømleverandør. Vi er ikke så veldig unge (22 og 23) og har begge flyttet hjemmefra tidlig, så vi er LITT drevne ;) hehe. Visste bare ikke hvor mye strøm som var normalt å bruke, siden vi aldri har betalt dette selv, men leid med strøm inkludert :)

Tusen hjertelig takk for alle svar, og tusen takk til siste gjest her, som svarte veldig konkret på det jeg lurte på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...