Caring_Father Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Hei! Min kone er krav til NAV at en av mine døtre har bare bruker to netter per måned med meg (vår avtale er for annenhver helg og en kveld per uke). Riktignok har datteren min ikke kommer så ofte som jeg ønsker, men dette tallet på 2 netter i måneden er latterlig. Grunnen til dette er fordi planene til min eks-kone (mor) mente at tiden ble gradvis trukket vekk fra meg. Ikke ønsker å forårsake noen opprørt eller problemer med min datter Jeg valgte å holde tett om det og håpe at ting ville løse seg i det lange løp. Dette som nå skjer, og min datter kommer over å være sammen med meg mye oftere. Ingen poster er blitt holdt om dette i det hele tatt - så det er alt gjetting og mitt ord mot min eks-kone. Hvordan kan NAV håndtere dette når det er ingen reelle bevis eller dokumentasjon? Takk på forhånd for alle råd! mvh Caring_Dad
Gjest Gjest_Rosin_* Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Jeg lurer på det samme. Min samboer opplever at hans bidrag regnes ut fra at sønnen er hos oss fire netter i måneden, fordi det er det mor hevder. Sannheten er at han er hos oss 8-10 netter i måneden. I tillegg er gutten hos oss mange ca 10 ettermiddager/kvelder uten overnatting (vi vet at dette ikke regnes med i forhold til bidrag, men dette gjør far ekstra skuffet over mor i denne saken). Når samboeren tar dette opp med NAV får han høre at siden dette er så vanskelig å dokumentere så velger man å tro på den som oppgir det laveste antall dager. Forstå det den som kan.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #3 Skrevet 20. november 2009 Eneste måten å forandre det på er å gå til rettsak. Men er det egentlig verdt det? Faren til barna mine gikk til rettsak for å få mer samvær enn han praktiserer. Han fikk det i retten, men har ikke praktisert det. For å få det forandret tilbake til reelt samvær måtte jeg gått til ny rettsak. Det har jeg valgt å ikke gjøre. Det er ikke bra for barna å holde på sånn. Jeg velger å tape flere tusen i året fremfor å leve i en evig konflikt med barnas far. Konflikten er stor nok fra før om jeg ikke skal gjøre den enda større. Mitt råd er svelg heller noen kameler og dropp ferieturer/dyre klær etc. istedet for å "krangle" om barnebidraget.
Gjest andrassy Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 1) dersom det foreligger en skriftlig samværsavtale (fastsatt av retten eller ikke) så skal NAV legge den til grunn ved utregning av bidraget. Har dere ikke avtale, er det selvsagt at det ikke er gitt at NAV skal tro mer på far enn på mor (eller omvendt). 2) hvor mye penger er det egentlig snakk om? Etter endringen av regelverket for noen år siden, er de fleste bidrag små. Selvsagt er det noe mer når samværet er lite, men det er likevel ikke snakk om tusenvis av kroner. som siste gjest sier, - retten er siste utvei. Men - dette er dyrt, og taper du så sitter du og med motpartens omkostninger. Da spørs det om de skarve bidragskronene "for mye" faktisk ikke likevel ville vært bedre å betale..... Iallfall når man også tar i betraktning den voldsomme belastningen det er både for små og store om man går til retten.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 1) dersom det foreligger en skriftlig samværsavtale (fastsatt av retten eller ikke) så skal NAV legge den til grunn ved utregning av bidraget. Har dere ikke avtale, er det selvsagt at det ikke er gitt at NAV skal tro mer på far enn på mor (eller omvendt). Kan det bevises og/eller sannsynliggjøres at en samværsavtale ikke viser det reelle tallet så tar NAV hensyn til dette. Og de tar hensyn uansett hvilken rolle forelderen har.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #6 Skrevet 20. november 2009 Eneste måten å forandre det på er å gå til rettsak. Men er det egentlig verdt det? Faren til barna mine gikk til rettsak for å få mer samvær enn han praktiserer. Han fikk det i retten, men har ikke praktisert det. For å få det forandret tilbake til reelt samvær måtte jeg gått til ny rettsak. Det har jeg valgt å ikke gjøre. Det er ikke bra for barna å holde på sånn. Jeg velger å tape flere tusen i året fremfor å leve i en evig konflikt med barnas far. Konflikten er stor nok fra før om jeg ikke skal gjøre den enda større. Mitt råd er svelg heller noen kameler og dropp ferieturer/dyre klær etc. istedet for å "krangle" om barnebidraget. Jeg er helt enig i at det ikke er verdt å dra barna gjennom en rettssak pga dette. Men for samværsforeldre med dårlig råd så er det ikke snakk om å droppe ferieturer og dyre klær. Det er mer snakk om å droppe å ta barnet med på bowling, svømming, kino osv under samvær. I mitt tilfelle er det sånn at bostedsforelder får ca. 6000 kr pr mnd i bidrag pluss utvidet barnetrygd. I tillegg kommer skatteklasse to med fradrag som tilsvarer enda en tusenlapp i mnd. Altså totalt 7000 ekstra pr mnd, oppå en god inntekt og et hus som har lite gjeld. Bostedsforelder kjøper dyre klær og møbler til seg og barna, og klager over at samværsforelder bidrar for lite. Samværsforelder har anstrengt økonomi, betaler drøyt 3000 i bidrag og har sjelden råd til å ta med barna (to stk) på kino eller i svømmehallen. Å kjøpe dem ekstra klær eller utstyr er en umulighet. Det er vanskelig nok å få råd til å lage taco på fredagskveldene og kjøpe brus til lørdagene. Det er ikke alltid like enkelt å svelge kameler når man vet det går utover barna og deres forhold til samværsforelder (som lett oppfattes som gjerrig). Men så må man bare svelge unna likevel. Trist.
Gjest Hilde K S Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Jeg er helt enig i at det ikke er verdt å dra barna gjennom en rettssak pga dette. Men for samværsforeldre med dårlig råd så er det ikke snakk om å droppe ferieturer og dyre klær. Det er mer snakk om å droppe å ta barnet med på bowling, svømming, kino osv under samvær. I mitt tilfelle er det sånn at bostedsforelder får ca. 6000 kr pr mnd i bidrag pluss utvidet barnetrygd. I tillegg kommer skatteklasse to med fradrag som tilsvarer enda en tusenlapp i mnd. Altså totalt 7000 ekstra pr mnd, oppå en god inntekt og et hus som har lite gjeld. Bostedsforelder kjøper dyre klær og møbler til seg og barna, og klager over at samværsforelder bidrar for lite. Samværsforelder har anstrengt økonomi, betaler drøyt 3000 i bidrag og har sjelden råd til å ta med barna (to stk) på kino eller i svømmehallen. Å kjøpe dem ekstra klær eller utstyr er en umulighet. Det er vanskelig nok å få råd til å lage taco på fredagskveldene og kjøpe brus til lørdagene. Det er ikke alltid like enkelt å svelge kameler når man vet det går utover barna og deres forhold til samværsforelder (som lett oppfattes som gjerrig). Men så må man bare svelge unna likevel. Trist. Hvorfor får bostedsforelder 6000,- i bidrag når samværsforelder betaler bare 3000,-?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Fy faen, caring my ass. Har selv vokst opp med en far som konstant ville ha mye samvær og var nøye på og slippe det han kunne av barnebidrag. Allikevel hadde han mer penger til seg selv en vi hadde fordelt på alle 3! Om du virkelig bryr deg om barna slutt å klage\krangle og betal barnebidragene. Skap fred mellom deg og mor og slå deg til ro med at det er hun som har de største utgiftene uansett og at barna faktisk tjener på dette i det lange løp. Om du ikke kan slå deg til ro med det si til moren at det er greit på en betingelse, pengene du betaler ekstra skal settes på lukket konto og spares til barna. Gjør hun dette så er det fordi hun trenger pengene!
julia2 Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Er ikke så enkelt å gjøre noe med det. I vårt tilfelle nektet mor for meklingsavtalen, den ble hun " tvunget" til å skrive under på ...sa hun. Hun skrev til NAV at ungene ikke ville komme, og far måtte fremlegge bevis om de kom. Ikke enkelt ettersom familie og kjente ikke kunne bevitne dette. Da spurte han om han kunne komme innom NAV kontoret med ungene fredag ettermiddag...nei, det var å dra det for langt... Så han gadd ikke mer med det. Enden på visa var at det ene barnet flyttet til oss.... Når NAv fikk høre om dette, kunne de ikke se saken fra en annen side.. Skjønne det den som kan.... Heldigvis er det ikke mange damer som er slik, men de ødelegger for dem som gjør alt de kan for å få til ett samarbeid.
Gjest andrassy Skrevet 20. november 2009 #10 Skrevet 20. november 2009 Hvorfor får bostedsforelder 6000,- i bidrag når samværsforelder betaler bare 3000,-? Det lurte jeg også på. I tillegg syns jeg ikke at 3000 i mnd for to barn er "mye", det er 1500 for ett barn det. Den ekstra barnetrydgen utgjør knapt 500 kr pr barn, det samme med skatteklasse to. Husk at det er bidragsmottaker som er pliktig å dekke alle utgifter til barnet, + at en del ikke er tatt med i regnestykket overhode, noe som i praksis betyr at bidragsmottaker må stå for den typen utgifter alene. At bidragsmottaker har økonomien på stell må da bare være en fordel - også for barna. Hva bidragsmottaker bruker sine egen tjente penger på, kan heller ikke være noe samværsforelder har noe med, dvs. valget om å kjøpe dyrere heller enn billigere møbler/klær, må da være bidragsmottakers sak!
Gjest Hilde K S Skrevet 20. november 2009 #11 Skrevet 20. november 2009 1.500,- for et barn er ikke så mye. Dette skal dekke halvparten av alt barnet koster. Når man har barn, må man bo, man betaler strøm, telefon, forsikring, reiseutgifter, mat osv. I tillegg har man som bostedsforelder skatteklasse II og en ekstra barnetrygd. I mitt tilfelle, skal dette deles på tre barn, det utgjør omlag 600,- pr barn pr måned. Man kan da si at jeg har 2.100,- ekstra i inntekt for hvert barn. Da betaler jeg alt av utgifter. Idrettskontingenter, cup-reiser, lommepenger, mobiler, legetimer, medisiner, klær, sykler, ferier, bursdags og julegaver. Sikkert mer også, som jeg ikke kommer på nå. I tillegg til det det koster i hus, strøm osv for å drifte en familie på fire. Mange familier på fire har et matbudsjett som ligger på det samme som jeg "tjener ekstra" på å være aleneforsørger.
Gjest scoobydoo Skrevet 20. november 2009 #12 Skrevet 20. november 2009 Hvorfor får bostedsforelder 6000,- i bidrag når samværsforelder betaler bare 3000,-? Jeg forstår det slik at det er snakk om 3000 per barn = 6000 tilsammens.
Gjest Hilde K S Skrevet 20. november 2009 #13 Skrevet 20. november 2009 Jeg forstår det slik at det er snakk om 3000 per barn = 6000 tilsammens. Aha! *lyspære*
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #14 Skrevet 20. november 2009 Hei! Min kone er krav til NAV at en av mine døtre har bare bruker to netter per måned med meg (vår avtale er for annenhver helg og en kveld per uke). Riktignok har datteren min ikke kommer så ofte som jeg ønsker, men dette tallet på 2 netter i måneden er latterlig. Grunnen til dette er fordi planene til min eks-kone (mor) mente at tiden ble gradvis trukket vekk fra meg. Ikke ønsker å forårsake noen opprørt eller problemer med min datter Jeg valgte å holde tett om det og håpe at ting ville løse seg i det lange løp. Dette som nå skjer, og min datter kommer over å være sammen med meg mye oftere. Ingen poster er blitt holdt om dette i det hele tatt - så det er alt gjetting og mitt ord mot min eks-kone. Hvordan kan NAV håndtere dette når det er ingen reelle bevis eller dokumentasjon? Takk på forhånd for alle råd! mvh Caring_Dad Du kan be om mekling på familiekontoret og forhandle frem en ny samværsavtale som du får dokumentert fra familiekontoret. Så tar du dokumentet med til NAV. Om du nå har en samværsavtale som sier annenhver helg og en kveld pr uke så tjener faktisk ikke du mer enn max 2-400 kr på å mase på NAV om dette. Følgelig er bidraget du betaler nå ganske riktig! Skal du betale mindre må du ha mer samvær. Følgelig får du fortsatt de utgiftene, men kan da styre hvor du vil legge inn ressursen selv i større grad.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #15 Skrevet 21. november 2009 Hei! Min kone er krav til NAV at en av mine døtre har bare bruker to netter per måned med meg (vår avtale er for annenhver helg og en kveld per uke). Riktignok har datteren min ikke kommer så ofte som jeg ønsker, men dette tallet på 2 netter i måneden er latterlig. Grunnen til dette er fordi planene til min eks-kone (mor) mente at tiden ble gradvis trukket vekk fra meg. Ikke ønsker å forårsake noen opprørt eller problemer med min datter Jeg valgte å holde tett om det og håpe at ting ville løse seg i det lange løp. Dette som nå skjer, og min datter kommer over å være sammen med meg mye oftere. Ingen poster er blitt holdt om dette i det hele tatt - så det er alt gjetting og mitt ord mot min eks-kone. Hvordan kan NAV håndtere dette når det er ingen reelle bevis eller dokumentasjon? Takk på forhånd for alle råd! mvh Caring_Dad Det er dessverre slik at du som samværsforelder (og spesielt om du er far) ikke har noen rettigheter hos kommunale/statlige etater. Jeg har vært samværsforelder og opplevde at min ex (barnas mor) kunne påstå (uten noen som helst form for dokumentasjon) at min lønn var vesentlig høyere enn den var, og hennes påstand ble lagt til grunn. Dokumentasjon fra et stort børsnotert selskap som ble stilt som et separat brev med vedlagt kopier av lønnslipper for 3 mnd + likning fra siste år, valgte de ansatte ved det kommunale kontoret å se bort ifra. Jeg ble dermed urettmessig pålagt altfor høyt bidrag. Da jeg klaget ble avgjørelsen omgjort, men da hadde jeg allerede betalt for mye i 2-3 måneder, penger jeg aldri fikk tilbake uten å lage krig med ex'en. Det synes som enkelte yrkesgrupper i kommune/stat ønsker å gi mødre rettigheter de ikke er tildelt i lovverket. Regjeringen ser heller ikke ut til å ha noe ønsker om likebehandling av foreldrene om de oppsøker denne typen offentlige kontorer.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #16 Skrevet 21. november 2009 Det er dessverre slik at du som samværsforelder (og spesielt om du er far) ikke har noen rettigheter hos kommunale/statlige etater. Jeg har vært samværsforelder og opplevde at min ex (barnas mor) kunne påstå (uten noen som helst form for dokumentasjon) at min lønn var vesentlig høyere enn den var, og hennes påstand ble lagt til grunn. Dokumentasjon fra et stort børsnotert selskap som ble stilt som et separat brev med vedlagt kopier av lønnslipper for 3 mnd + likning fra siste år, valgte de ansatte ved det kommunale kontoret å se bort ifra. Jeg ble dermed urettmessig pålagt altfor høyt bidrag. Da jeg klaget ble avgjørelsen omgjort, men da hadde jeg allerede betalt for mye i 2-3 måneder, penger jeg aldri fikk tilbake uten å lage krig med ex'en. Det synes som enkelte yrkesgrupper i kommune/stat ønsker å gi mødre rettigheter de ikke er tildelt i lovverket. Regjeringen ser heller ikke ut til å ha noe ønsker om likebehandling av foreldrene om de oppsøker denne typen offentlige kontorer. Dette her er bare noe forbanna tull.
julia2 Skrevet 21. november 2009 #17 Skrevet 21. november 2009 Ett visst kontor i en av landes største byer fikk virkelig øynene opp for disse tingene... Tror ikke det vil skje mer der...for å si det sånn
Phaedra Skrevet 22. november 2009 #18 Skrevet 22. november 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #19 Skrevet 22. november 2009 Jeg lurer på det samme. Min samboer opplever at hans bidrag regnes ut fra at sønnen er hos oss fire netter i måneden, fordi det er det mor hevder. Sannheten er at han er hos oss 8-10 netter i måneden. I tillegg er gutten hos oss mange ca 10 ettermiddager/kvelder uten overnatting (vi vet at dette ikke regnes med i forhold til bidrag, men dette gjør far ekstra skuffet over mor i denne saken). Når samboeren tar dette opp med NAV får han høre at siden dette er så vanskelig å dokumentere så velger man å tro på den som oppgir det laveste antall dager. Forstå det den som kan. Da får far gå til Nav å si fra. En god løsning i skike problemer er at den som leverer tilbake barnet etter endt besøk,skriver under i en bok at barnet har overnattet. Atter et typisk eksempel fra kvinner, de skal la seg forsørge av en x,så lenge det går. De er vel en vilig til å lure nav. at far gidder å være med å hjelpe henne med snyltingen er nivst. Det viser også at samvær er beregnet hva hun trenger eller vil ha i bidrag,barnas behov kommer sist. jeg spyr av dere
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #20 Skrevet 23. november 2009 Fy faen, caring my ass. Har selv vokst opp med en far som konstant ville ha mye samvær og var nøye på og slippe det han kunne av barnebidrag. Allikevel hadde han mer penger til seg selv en vi hadde fordelt på alle 3! Om du virkelig bryr deg om barna slutt å klage\krangle og betal barnebidragene. Skap fred mellom deg og mor og slå deg til ro med at det er hun som har de største utgiftene uansett og at barna faktisk tjener på dette i det lange løp. Om du ikke kan slå deg til ro med det si til moren at det er greit på en betingelse, pengene du betaler ekstra skal settes på lukket konto og spares til barna. Gjør hun dette så er det fordi hun trenger pengene! Da er du ikke så veldig gammel, for det er ikke så mange år siden bidragsyter (far) hadde samme bidraget uansett hvor mye samvær han hadde, og bidragsmottagers (mors) inntekt ikke hadde noe å si for bidragets størrelse. Om dere var 3 barn slik du antyder betalte far 18% av sin inntekt i bidrag, uavhengig av fars eller mors inntekt og uavhengig av samværsmengde.Hvis vi bare tar et forholdstall i forhold til dagens inntekt betalte en far med 350.000 i inntekt et bidrag på nesten 70.000 i året. Om far hadde så mye penger som du antyder tjente han ant 500.000,-, og da hadde han et bidrag på ca 90.000,-. Jeg antar at mor hadde egen inntekt og dermed kunne forsørge seg selv og litt til dere. Det betyr at dere som barn fikk nærmere 130-180.000,-/år minus skatt til å dekke utgiftene. Jeg synes enkelte er altfor konsekvente til å skyve det økonomiske ansvaret over på far, mens "mor er det bare synd på for hun må faktisk jobbe for å klare seg".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå