Gå til innhold

Struktur i husarbeidet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det dukker stadig opp innlegg som handler om hvor ofte man gjør det ene eller det andre i huset. De fleste svarer at det gjør jeg en gang i uka/annenhver uke/en gang i måneden ol.

Er virkelig alle så strukturerte at de gjør alt husarbeid helt regelmessig? Har dere faste dager for alt?

Føler meg skikkelig ustrukturert som ikke har faste tider for noe - gjør ting når det trengs, eller litt etter at det skulle vært gjort :-?

Ustrukturert sløving, jeg...

Hva med deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det! Bad/kjøkken skrubbes ca. en gang i uken, men like gjerne på tirsdag som på fredag. Sengetøy skiftes ofte - gjerne i løpet i helgen. Tror du må se på de "rapporterte tall" som et gjennomsnitt... :D

Til og med moder'n har sluttet å gjøre rent hver fredag ettermiddag!

Gjest Brunhilde
Skrevet

Er enig med Leo her - men jeg må innrømme at jeg nok har en form for innebygd klokke som forteller meg at NÅ er det på tide å.... (Eller så er det rett og slett slik at det bllir svart her med ca 1 ukes mellomrom :wink: )

Skrevet

Jo, jeg skjønner jo at mange oppgir "sånn cirka", men med meg er det liksom ikke cirka en gang :roll: Noen ganger en gang i uka, andre ganger går det kanskje en måned før jeg gjør den samme oppgaven igjen...

Skrevet

Her er ingen struktur. Unntatt en ting - jeg tar ut matsøpla hver dag "nå" i sommervarmen. Gjør ting når det behøves, eller litt etter at det egentlig burde gjøres - sengtøyskift har en viss struktur - men ingen fast dag.

Tidligere hadde jeg faktisk struktur, da sønnen min var liten - støvtørking torsdag en uke, gulvvask neste torsdag, støvsuging alle torsdager... Men - jeg er ikke riktig så nøye på det lenger. Går ikke etter dag, eller klokke - har ikke klokke engang...

Skrevet

Jeg er utrolig ustrukturert når det gjelder husarbeid :roll: .

Her tar vi skippertak når det er noe spesielt eller når vi får ånden over oss. Plutselig kan jeg skrubbe og vaske i en uke.. så går det laang tid før neste gang.

Jeg vasker og rydder der det er påkrevet (dvs. kjøkken og bad) ganske jevnlig, men støvtørking, vinduspuss og sånt tar vi når det synes godt eller når vi får besøk.

Skrevet
Er virkelig alle så strukturerte at de gjør alt husarbeid helt regelmessig? Har dere faste dager for alt?

Ho,ho! her er det ikke faste dager i det hele tatt nei. Både jeg og samboer er ganske rotete, jeg er vel hakket værre enn han. Men når jeg først skal rydde og vaske så er det ikke måte på hvor "ordentlig" det skal være. Jeg vasker opp og vasker bla,bla når jeg gidder...og ja det ser vel sånn ut og`innemellom :wink: ...

Ustrukturert sløving, jeg...

Er nok flere av oss ja. :briller:

Skrevet

Er veldig ustrukturert. I dag fikk jeg for eksempel ånden, og sto på og tørket støv og støvsugde og vasket gulv og oppvask og full pakke (æaj, glemte do'n og badet - får ta det i morgen...)

Nei, jeg følger ikke noe skjema på slikt no'. Kan gå lenge mellom hver gang. Forsøker heller å ta det etter behov. Har imidlertid ei venninne som vasker hele huset hver torsdag - FAST!

*stum av beundring*

Skrevet

Jeg hadde en lærer første året på videregående som stod opp 5 hver morgen for å vaske hele huset. Hun var lærer i hygiene..

Skrevet

Vi er fire voksne i hus, så vi er to og to sammen som har annehver uke å vaske bruksrommene i huset. Om det ikke er på en fast dag, så ser dete ut til at det stort sett passer folk å vaske mot slutten av uka, stort sett torsdag til søndag. Dermed blir det ganske strukturert. Sånn må det nesten bli når vi er så mange.

Skrevet

Her er ingen struktur, nei! Skulle vi tatt etter behov, hadde det vært storvask mye oftere enn det er nå.... :oops:

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med meg selv - har vasket hele huset i dag, og jeg har stort hus! Alle gulv er støvsugd og vasket, alle flater tørket av, for ikke å snakke om all ryddingen først. Bad, doer og vaskerom er strøkne, det samme er kjøkkenet! Burde spylt bikkja også, så hadde jeg sluppet å vaske gulvene igjen med en gang :roll:

Og gjestesengen til svigermor er rigget, redd opp, og det ligger rene håndklær fremme. (joda, det er derfor jeg kom igang)

Det deilige meg å ta en slik sjau, er at det plutselig blir overkommelig å skulle gå på det ekstraordinære, som å pusse vinduer, finrydde i diverse skap og hyller - kanskje dette blir en effektiv helg (hvis jeg bare kommer meg av nettet.....) :oops:

Gjest Zalomine
Skrevet

Struktur?

Joda, jeg har ei liste over hvor ofte hva skal gjøres... jeg har sikekrt 5 sånne lister (selvsagt HAR jeg ikke alle lengre, det står omtrent det samme på dem, men de blir borte) Jeg lager masser av lister. Men, disse listene er sånn "slik skal det bli når vi bare får orden på ting"-lister. I virkeligehten, så tas ting når jeg får lyst (skjer så godt som aldri), når samvittigheta mi tar overhånd (skjer av og til), når jeg er drittlei rot (skjer stadig vekk) eller når vi venter besøk.

Mamma har fortsatt struktur på det, men det går over hele uka. "Fredagsvasken" ble til "torsdag og fredagsvasken". Jeg trur hun kommer gjennom huset på de to dagen, gitt at hun er i form da (min mor er revlatimer, og slett ikke alltid i stand til å vaske noe som helst) så ting tas vel litt sånn når hun er i form, men pappa må ta det hun ikke rekker da, for det SKAL gjøres ukentlig (hun er astmatiker gså, så støv er ikke så velkomment...)

Jaja, kanskje jeg får struktur engang? Den dagn når "vi blir voksne" som sambo sier sikkert ikke har kommet enda..... Lov å håpe?

Skrevet

Gjør det når jeg gjør det, and that's that.

Skrevet

Her går det over høgg og belegg. Har imidlertid en hjemmeværende mann som tar det som trengs.

Naboene har fast vaskedag hver torsdag og det virker som det funker bra. Da deler de oppgavene mellom seg og er fiks ferdig på et øyeblikk. Kunne tenkt meg samme løsningen selv, men siden jeg jobber sent annenhver uke blir det aldri gjennomført, selv om vi selvfølgelig da kunne gjort det på dagtid med ungene ute av huset i stedet.

Skrevet

Å, jeg kunne ønske jeg hadde litt mer struktur ja........har ei venninne som er kjempe flink, hun står opp hver morgen og rydder over huset og støvsuger evnt vakser gulv.

Jeg er langtfra der, men jeg burde absolut være så flink. Vi har katt, hund og to barn så det blir mye sand etc som blir dratt med inn i huset. Og for ikke og prate om leiker...........hmm synes vi har litt overalt jeg.

MEn nå har den eldste sønnen min fått tre dager i uken hvor han går i barnepark så jeg har tenkt til og kanksje ha torsdagen fast hvor jeg skal ha vaskedag her............skal ihverfall prøve.

Skrevet

Det siste året har hele leilighetan vår blitt vaska hver torsdag.

Og det går som en drøm.

Bare å legge igjen 300 kroner på kommoden i gangen når vi går på jobb, og VIPS... når vi kommer hjem lukter det grønnsåpe og klorin og JIF alle steder. :kul:

For å si det rett ut. Vaskehjelp er verdt det for oss!! Må naturligvis rydde kvelden før. Men igrunn så er det greit å ha litt press på seg til det også.

Men akkurat nå er vi uten vaskehjelp da, så om noen har et godt tips blir jeg glad for en PM

Skrevet

Jeg tar litt hver dag slik at jeg slipper å bruke halve helgen på rengjøring. Kjøkkengulvet, gulvet i entreen og trappene vasker jeg stort sett hver dag - med to barn, deres venner og hund i huset så blir det endel smuler, sand, pels, liggende på gulv og trapper.

Har et firma som vasker vinduene utvendig to ganger i året.

Speilgarderobe og innvendige glassdører fjerner jeg fingermerker på hver dag.

Har et lettstelt og mye brukt kjøkken som jeg må ha rent og ryddig hele tiden.

Bad og toaletter vasker ungene en gang i uken mot lommepenger.

Skulle gjerne hatt vaskehjelp, men jeg måtte uansett vasket gulv og trapper utenom - ungene synes det er greit å ta bad og toaletter - derfor fant jeg ut at jeg likegodt kan spare de pengene jeg hadde brukt til hjelp i huset

Skrevet

I dag har jeg faktisk hatt stor-shining på soverommet (vi har felles rom), og jeg likte det! :o

Tror det er hormonene som kødder med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...