Gå til innhold

Netthandel for dummies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at veldig mange handler på ebay med paypal. Jeg har akkurat opprettet paypal-konto, og tenker nå å friste lykken på Ebay.

MEN - jeg er totalt lost. Prøvde å legge inn bud - var så nervøs at jeg skalv. Hva skjer hvis jeg vinner et bud? Helt praktisk - hva er neste post når jeg vinner?

Og når jeg legger inn bud. Skal jeg da legge inn maksbeløp for hva jeg er villig til å betale, eller må jeg følge med hele tida? Legges det automatisk inn bud fra meg på så så mye over innværende bud, og så kan jeg kanskje ha "penger til gode", eller tar de da maksbeløpet jeg har lagt inn?

Skjønner at jeg antagelig er helt fjern, men nervene mine tåler ikke dette, og jeg har så LYST å handle!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

På eBay:

Som oftest skal du legge inn maksbud, den høyeste prisen du er villig til å gi. Denne prisen er ikke synlig for andre, og eBay vil by på dine vegne frem til maksprisen er nådd.

Om et produkt legges ut med minstepris $5, og du legger inn makspris $22,99, så får du det for $5 om ingen andre byr på det.

Legger noen andre inn $16 som makspris, så vil de automatisk bli utbydd på $17 (du ligger jo med $22,99), og du må da betale $17 om du vinner budrunden. eBay fortsetter å by på dine vegne helt til du har vunnet, eller er utbydd. Begge deler får du epost om.

På eBay kan det lønne seg å vente til auksjonens siste timer for å legge inn bud. Noen som synes dette er "dårlig gjort", men de fleste er innforstått med at det er slik det fungerer. Aktiviteten er lav frem til fristen holder på å gå ut, og så renner budene inn. Hvis du virkelig vil vinne, så legg inn et sykt høyt bud (selvfølgelig ikke mer enn du kan/vil betale) når det er ca. 20 sekunder igjen. Sørg for at du er innlogget og alt det der på forhånd... På så kort tid er det få som rekker å legge inn høyere bud, og gjør de det, så er produktet antakelig overpriset... Men det pleier å være sikker vei til å skaffe seg produktet.

Legg også inn et beløp som ikke er et rundt tall (f.eks $22,99). Mange byr nemlig i runde tall, og da kan småsummer som $0,99 avgjøre seieren.

Om noen byr mer enn deg, eller om du vinner produktet, får du epost fra eBay. Noen selgere krever hurtig betaling, gjerne i løpet av tre dager. Betal med én gang, så får du positiv feedback. I "gratulerer, du vant!" eposten tror jeg det ligger en "betal nå"-knapp, som vil sende deg til PayPal. Enkelt system. Når du betaler, velger du om du vil sende din egentlige adresse eller en postboksadresse (om du har en slik) til selgeren. Selgeren sender da produktet, og når du mottar det og ser at alt er som det skal, så legg igjen positiv feedback (viktig!).

Om det er feil/mangler ved produktet, så kontakt selger i første omgang, ikke legg igjen negativ feedback som første steg. De fleste ønsker å rette opp feilen. Men om saken ikke blir ordnet på OK måte, eller om selgeren er en svindler, så kan du vurdere negativ feedback. Men det er en uskrevet regel på at dette er siste utvei.

Lykke til!

Skrevet

Sånn var det for meg også, første gangen, men det blir lettere etterhvert :gjeiper:

Støtter forrige innsender.

OBS: Husk at Ebay bruker punktum som "komma". F.eks. 48,87 må skrives som 48.87

Jeg la inn bud på noen sko i starten, på £23,41 og budet gikk inn som £23 tusen 870... Heldigvis kan du trekke et bud hvis det er åpenbart at du har punchet feil (men jeg var rimelig stressa før det var ordna..)

På begge budmåter er det viktig å sette seg en maksgrense for hva man er villig til å betale for vare + frakt (sjekk ALLTID frakt med selger FØR du legger inn bud. Og sjekk også feedback på selger før bud.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for kjempefine tilbakemeldinger! :)

Da skal jeg prøve lykken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...