Gjest Gjest_betima_* Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Hei! Lurer litt på hvordan dere andre gjør det i forhold til deling av utgifter til klær og sko og andre ting til barna? Jeg er gift, men vi har separat økonomi.Jeg mottar barnetrygden og har derfor i alle år holdt klær, sko, frisør og andre ting til vår sønn på 8 år. Han har ADHD og sliter veldig mye klær og sko så jeg føler til tider at dette blir litt urettferdig. I de siste mådendene har jeg brukt veeldig mye penger på nytt til han da alt er utslitt eller ødelagt, og når han nå trenger nye vintersko og dress spurte jeg min mann om litt "støtte". Fikk blankt avslag fordi det var min utgift da jeg hadde barnetrygden.Jeg synes dette er urimelig, hva synes dere? Han betaler da bidrag til mor på sin andre sønn fordi hun holder han med det meste, hvorfor kan han ikke være med på noe til den som han bor sammen med...?
julia2 Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 (endret) Hei! Lurer litt på hvordan dere andre gjør det i forhold til deling av utgifter til klær og sko og andre ting til barna? Jeg er gift, men vi har separat økonomi.Jeg mottar barnetrygden og har derfor i alle år holdt klær, sko, frisør og andre ting til vår sønn på 8 år. Han har ADHD og sliter veldig mye klær og sko så jeg føler til tider at dette blir litt urettferdig. I de siste mådendene har jeg brukt veeldig mye penger på nytt til han da alt er utslitt eller ødelagt, og når han nå trenger nye vintersko og dress spurte jeg min mann om litt "støtte". Fikk blankt avslag fordi det var min utgift da jeg hadde barnetrygden.Jeg synes dette er urimelig, hva synes dere? Han betaler da bidrag til mor på sin andre sønn fordi hun holder han med det meste, hvorfor kan han ikke være med på noe til den som han bor sammen med...? Synes det høres rart ut? Separat økonomi mht barn? Endret 19. november 2009 av julia2
Gjest chickpea Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Hei! Lurer litt på hvordan dere andre gjør det i forhold til deling av utgifter til klær og sko og andre ting til barna? Jeg er gift, men vi har separat økonomi.Jeg mottar barnetrygden og har derfor i alle år holdt klær, sko, frisør og andre ting til vår sønn på 8 år. Han har ADHD og sliter veldig mye klær og sko så jeg føler til tider at dette blir litt urettferdig. I de siste mådendene har jeg brukt veeldig mye penger på nytt til han da alt er utslitt eller ødelagt, og når han nå trenger nye vintersko og dress spurte jeg min mann om litt "støtte". Fikk blankt avslag fordi det var min utgift da jeg hadde barnetrygden.Jeg synes dette er urimelig, hva synes dere? Han betaler da bidrag til mor på sin andre sønn fordi hun holder han med det meste, hvorfor kan han ikke være med på noe til den som han bor sammen med...? Unnskyld, men det høres som det mangler noen sider i boken hos din mann... :/ At du mottar barnetrygden-hva er det en tusenlapp i måneden?- betyr ikke at din mann ikke har forsørgeransvar for sin sønn, hva tror han?! Jeg er rystet over at noen kan være så selvopptatt.. pastaTror kanskje at du bør foreslå at fra nå av får han trygden på sin konto og tar helt og holdent ansvar for alt som gutten trenger, fordi det er klart at et barn koster ikke mer enn 12000 i året...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Dere bør finne en annen løsning. Gutten er 8 år, det er 10 år igjen m barnetrygd. Her er mitt forslag: 1. Barnetrygden spares i sin helhet, til guttens utdannelse, førerkort, utenlandsopphold... 2. Utgifter til gutten trekkes fra en felleskonto/husholdningskonto. Innbetalingen til felleskonto er prosentvis etter inntekt. Hvis mannen din er uenig i dette, flytt fra han, så kan han heller betale bidrag
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Overfør barnetrygden til far og gi ham beskjed om at herved er alle innkjøp til barnet hans ansvar, de neste 8 årene.
Bellatrix Skrevet 19. november 2009 #6 Skrevet 19. november 2009 Hvis gutten har adhd kan du få grunnstønad til å dekke opp ekstra utgifter til klær. http://www.nav.no/page?id=379
Shade Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Overfør barnetrygden til far og gi ham beskjed om at herved er alle innkjøp til barnet hans ansvar, de neste 8 årene. Definitivt
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Din mann må virkelig mangle en del som flere her skriver. Gi beskjed til NAV om at han skal ha barnetrygden, og så bruker du ikke mer penger på din sønn. Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg flyttet fra mannen. Må være bedre å få bidrag. Da bidrar han jo litt. Mor til hans andre barn har jo bidrag pluss barnetrygd for barnet Så du vil garantert få det bedre økonomisk på den måten. Og jeg tror neppe en mann som oppfører seg sånn er særlig å samle på...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 Syk fyr! Gi han barbetrygden og la ham betale alt. Det som du betaler får du kviteringer på og lever rekning til mannen.
Gjest Gjest_betima_* Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 Takk for mange gode svar, er godt å høre at jeg ikke er helt urimelig her. Jeg har søkt om grunn- og hjelpestønad, men det er 7 måneders behandlingstid hos NAV...
Kontormus Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 Kjære vene... nei, du er på ingen måte urimelig. Og han er i beste fall en smule sær. Det er unormalt å vegre seg mot å sørge for at ens eget barn har klær og sko. Det var et merkelig prinsipp.
Gjest salma Skrevet 19. november 2009 #12 Skrevet 19. november 2009 Så den barnemoren han ikke er sammen med, skal handle til barnet for dobbelt barnetrygd pluss bidrag fra ham. Mens du, som han er gift med, skal handle klær for en enkelt barnetrygd, og resten får du dekke av din egen inntekt? Nå har man lovfestet gjensidig forsørgerplikt for ektefeller. Tenkte bare å nevne det...
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #13 Skrevet 20. november 2009 Så den barnemoren han ikke er sammen med, skal handle til barnet for dobbelt barnetrygd pluss bidrag fra ham. Mens du, som han er gift med, skal handle klær for en enkelt barnetrygd, og resten får du dekke av din egen inntekt? Det blir feil sammenligning hvis hun ikke også betaler all maten til barnet og betaler mer enn mannen til alle faste utgifter som f.eks husleie/strøm/vann/tv/ferier etc pga barnet. Jeg er alene med barn og har ikke råd til å bruke 1000 kroner i måneden på klær og utstyr til hvert barn. Jeg tviler på at hun får bedre økonomi hvis hun blir aleneforsørger. Hvis de deler på alle andre utgifter mener jeg barnetrygden burde dekke klær og sportsutstyr. Det går an å kjøpe brukt også hvis pengene ikke strekker til. Det går også an å gi f.eks akebrett/ski/sykkel/spill etc. i julegave og bursdagsgave. Eller forventer han at barnetrygden skal dekke julegaver og bursdagsgaver til barnet også?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #14 Skrevet 20. november 2009 Jeg er alene med barn og har ikke råd til å bruke 1000 kroner i måneden på klær og utstyr til hvert barn. Jeg tviler på at hun får bedre økonomi hvis hun blir aleneforsørger. Hvis de deler på alle andre utgifter mener jeg barnetrygden burde dekke klær og sportsutstyr. Men hvis du har flere barn, kan de jo arve? TS har bare ett barn, virker det som. 970 kr mnd dekker såklart klær, men ikke utstyr og andre ting som f.eks briller, fornøyelser, gaver, aktiviteter...
Gjest Gjest_betima_* Skrevet 20. november 2009 #15 Skrevet 20. november 2009 Men hvis du har flere barn, kan de jo arve? TS har bare ett barn, virker det som. 970 kr mnd dekker såklart klær, men ikke utstyr og andre ting som f.eks briller, fornøyelser, gaver, aktiviteter... Jeg har ett barn til, en større jente, men hun har jeg fra tidligere forhold så henne holder jeg med alt alene siden jeg får bidrag og barnetrygd for henne. Blir litt vanskelig med arving når de ikke er samme kjønn:-)hehe...jeg synes 970 kr blir lite til frisørbesøk,klær, sko og fritid når ungen sliter ut et par med sko i måneden...jakker holder heller ikke lenge da han som regel ødelegger glidelåsene rimelig kjapt.Synes bare det hadde vært kjekt hvis far også kunne vært med i perioder når en sånn som nå skal kjøpe nye vintersko og dress...det blir jo noen lapper...
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #16 Skrevet 20. november 2009 Jeg har ett barn til, en større jente, men hun har jeg fra tidligere forhold så henne holder jeg med alt alene siden jeg får bidrag og barnetrygd for henne. Blir litt vanskelig med arving når de ikke er samme kjønn:-)hehe...jeg synes 970 kr blir lite til frisørbesøk,klær, sko og fritid når ungen sliter ut et par med sko i måneden...jakker holder heller ikke lenge da han som regel ødelegger glidelåsene rimelig kjapt.Synes bare det hadde vært kjekt hvis far også kunne vært med i perioder når en sånn som nå skal kjøpe nye vintersko og dress...det blir jo noen lapper... Så overfør barnetrygden til far og la ham gjøre innkjøpene. Skjønner ikke at du lar deg tråkke på slik.
Gjest salma Skrevet 20. november 2009 #17 Skrevet 20. november 2009 Ts: Til sammenligning så har vi ett fellesbarn og jeg ett særkullsbarn. Og mannen min og jeg deler likt på alle kostnader til begge barna. Eller, det vil si han betaler faktisk mer, fordi vi har helt felles økonomi selv om han tjener mest. Jeg har aldri hørt om noen som har slike avtaler som det dere har.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #18 Skrevet 20. november 2009 Jeg har ett barn til, en større jente, men hun har jeg fra tidligere forhold så henne holder jeg med alt alene siden jeg får bidrag og barnetrygd for henne. Blir litt vanskelig med arving når de ikke er samme kjønn:-)hehe...jeg synes 970 kr blir lite til frisørbesøk,klær, sko og fritid når ungen sliter ut et par med sko i måneden...jakker holder heller ikke lenge da han som regel ødelegger glidelåsene rimelig kjapt.Synes bare det hadde vært kjekt hvis far også kunne vært med i perioder når en sånn som nå skal kjøpe nye vintersko og dress...det blir jo noen lapper... Hvorfor er du sammen med en sånn kjip-sekk?
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #19 Skrevet 21. november 2009 Jeg ser flere her foreslår å la far få barnetrygden og dermed ansvaret for kleskjøp til barnet. Det virker jo enkelt og greit. Hvor stor sjanse er det for at denne mannen vil ta det ansvaret? Jeg leser om en mann som ikke ser hvilket klesbehov et barn har. Her er det også et barn som sliter mer klær enn vanlig. Jeg tror at ved å la far få barnetrygden vil trådstarter bli enda mer frustrert over økonomien. I tillegg må hun kanskje se på at deres felles barn ikke får nødvendige klær. Resultatet kan bli at hun ender opp med å kjøpe klær allikevel. Jeg tror den underlige innstillingen til mannen handler om manglende prioritering av familiens ve og vel. Jeg vil foreslå familierådgivning. Hvis han ikke blir med, kan du gå alene.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #20 Skrevet 21. november 2009 Jeg ser flere her foreslår å la far få barnetrygden og dermed ansvaret for kleskjøp til barnet. Det virker jo enkelt og greit. Hvor stor sjanse er det for at denne mannen vil ta det ansvaret? Jeg leser om en mann som ikke ser hvilket klesbehov et barn har. Her er det også et barn som sliter mer klær enn vanlig. Jeg tror at ved å la far få barnetrygden vil trådstarter bli enda mer frustrert over økonomien. I tillegg må hun kanskje se på at deres felles barn ikke får nødvendige klær. Resultatet kan bli at hun ender opp med å kjøpe klær allikevel. Jeg tror den underlige innstillingen til mannen handler om manglende prioritering av familiens ve og vel. Jeg vil foreslå familierådgivning. Hvis han ikke blir med, kan du gå alene. Samme gjest her. I tillegg vil jeg si at dere bør diskutere prisnivået på klær og sko. Kr 1000 pr mnd i bare klær og sko er ganske mye. Nå sliter jo barnet mer enn vanlig også, så det er godt muligg det blir fro lite. Jeg har med stor suksess kjøpt brukte klær i tillegg til nye. Skal barnetrygden også dekke andre ting, som sykkel, ski, SFO/barnehage er det jo altfor lite. Uansett er barn et felles ansvar, inkludert klær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå