Gå til innhold

skien, porsgrunn, bø?

Anbefalte innlegg

Gjest oslojenta
Skrevet

min mann har fått jobb i skien. vi tenkte derfor å få flytta til skien eller et sted i nærheten. muligens porsgrunn, bamle, eller bø.

noen derfra som kan abefale hvilket sted som har et mest byaktig preg over seg?

hvordan er det med skoler og slikt i skien, og ikke minst butikker?

hva er forskjellen på byene bø, bamle, porsgrunn og skien?

hvordan er kollektivtrafikken der forresten?

Og jeg er jo fra oslo. er dette et "bondeland" eller byr det på muligheter?

Skrevet

Hehe..

Er ikke akkurat mye bypreg over Bø - det er ei lita bygd midt på bondelandet! :)

Skien er en stor by, og Porsgrunn likeså. Bamble aner jeg ikke.

Hvis mannen din har fått seg jobb i Skien, og du vil bo i et byaktig strøk, hvorfor ikke bare bosette seg i Skien...?

Skrevet
min mann har fått jobb i skien. vi tenkte derfor å få flytta til skien eller et sted i nærheten. muligens porsgrunn, bamle, eller bø.

noen derfra som kan abefale hvilket sted som har et mest byaktig preg over seg?

hvordan er det med skoler og slikt i skien, og ikke minst butikker?

hva er forskjellen på byene bø, bamle, porsgrunn og skien?

hvordan er kollektivtrafikken der forresten?

Og jeg er jo fra oslo. er dette et "bondeland" eller byr det på muligheter?

Ville absolutt valgt Skien eller Porsgrunn :-) Foretrekker selv Porsgrunn, men er kanskje mest butikker i Skien (men ikke noe i likhet av det du er vant med ;-) )

Gjest oslojenta
Skrevet

nei jeg aner ikke hvem av dem som er en mest byaktig. ønsker begge to å bo hvor det er litt mer "urbant" enn f.eks bø som i følge deg er en bygd.

men jo vi vurderer jo skien ja. :)

Skrevet
nei jeg aner ikke hvem av dem som er en mest byaktig. ønsker begge to å bo hvor det er litt mer "urbant" enn f.eks bø som i følge deg er en bygd.

men jo vi vurderer jo skien ja. :)

Bø er vel det mest landlige stedet av alle :)

Gjest oslojenta
Skrevet
Ville absolutt valgt Skien eller Porsgrunn :-) Foretrekker selv Porsgrunn, men er kanskje mest butikker i Skien (men ikke noe i likhet av det du er vant med ;-) )

ok. det får nå så være. hehe :)

tenkte litt på å få orientert meg mtp det meste. :)

hva er egentlig forskjellen på porsgrunn og skien bortsett i fra butikker da? :)

Skrevet
ok. det får nå så være. hehe :)

tenkte litt på å få orientert meg mtp det meste. :)

hva er egentlig forskjellen på porsgrunn og skien bortsett i fra butikker da? :)

hmm.. nei, jeg synes kanskje det er finere i Porsgrunn, men det er det vel også delte meninger om ;) Skien er vel litt større med tanke på befolkning.. Er igrunn ikke veldig mye forskjell for deg som har bodd i Oslo ;)

Skrevet

Porsgrunn ligger ved fjorden, Skien ligger lenger opp ved elva. Ellers er forskjellene bare navnet.

Begge byene er små sammenlignet med Oslo. Nattelivet er "best" i Porsgrunn, og da snakke vi ikke nattklubber eller celebre danseklubber... :sjenert: Fotballpub, disco for de i begynnelsen av 20åra og buler for gæmliser. :fnise:

Hercules kjøpesenter i Skien er fint, nytt, masse parkering gratis og alle butikker man trenger.

Strømdal har fin fin utsikt over byen. Falkum en del gamle villaer. Klyve er lavblokker, Gulset delt i et felt med greie eneboliger og et felt der "slummen" bor i blokk.. Snipetorp har steingamle arbeiderboliger, smale gater, romantisk preg med brostein og gamle murer. Borgestad har mange villaer fra 70-tallet. Åfoss er hyggelig med egen skole, nærbutikk og grei bussforbindelse.

Jeg bor i Skien ja.. hehe

• 2 uker senere...
Gjest oslojenta
Skrevet

Takk for svar, du fra skien. :)

titter på finn.no nå... Ser mange greie leiligheter på klyve.

Lita på åfoss, men det er jo bare å lete.

Hvordan er klyve mtp buss og slikt? Veldig langt fra byen?

Og jo, et spørsmål til :sjenert:

Hvilet sted er IKKE å anbefale i skien? :ler:

Skrevet
Takk for svar, du fra skien. :)

titter på finn.no nå... Ser mange greie leiligheter på klyve.

Lita på åfoss, men det er jo bare å lete.

Hvordan er klyve mtp buss og slikt? Veldig langt fra byen?

Og jo, et spørsmål til :sjenert:

Hvilet sted er IKKE å anbefale i skien? :ler:

Enig, Gulset.. og Klyve...

Skrevet

Hva er dårlig med Klyve ? Vet om flere småbarnsfamilier som bor der som trives kjempegodt.

TS : Porgrunn/SKien hipp som happ. Personlig synes jeg Porsgrunn er litt mer "møkkete", og at Skien er bedre på utseende, men bruker begge byer til shopping etc.

Gjest Gjest_Inger_*
Skrevet

Hva er dårlig med Klyve ? Vet om flere småbarnsfamilier som bor der som trives kjempegodt.

TS : Porgrunn/SKien hipp som happ. Personlig synes jeg Porsgrunn er litt mer "møkkete", og at Skien er bedre på utseende, men bruker begge byer til shopping etc.

Skjønner ikke hva som er galt med klyve jeg heller?

Bor der selv, med mann og barn. Trives veldig godt. Hvorfor er det så galt med klyve?

Skrevet

Gulset og Klyve.. like bra som noe annet. Porsgrunn og Skien hipp som happ..begge er like bra. Mangler bare å få slått dem sammen sås et blir en storby

:duskedame:

Velkommen hit... siden ingen har sagt det før.

Hvor man ønsker å bosette seg, kommer vel an på om man vil bo i blokk,rekkehus eller enebolig og prisene her er jo for småplukk å regne sammenlignet med boligprisene i Oslo.

Men vil dere bo litt urbant kan dere i grunnen glemme både Bø og Bamble, selv om Bamble med sin kyststripe og skjærgårdsidyll er fantastisk flott.

En annen ting som ikke lønner seg er å velge bosted ut i fra skoler til småbarn. Det er tradisjon her for å legge ned små grendeskoler, selv om det i utgangspunktet har blitt lovet at så ikke skal skje.

Vet om flere som har flyttet hit eller flyttet tilbake nettopp fordi det er reklamert med slike skoler, som nå blir lagt ned.

Ellers er det mange flotte steder i hele Grenland for den som ønsker å flytte hit. :)

Skrevet

Jeg er innflytter til Porsgrunn og har knapt vært på Gulset og Klyve, så jeg burde vel ikke uttale meg. Men såvidt jeg har forstått har disse stedene, samt Stridsklev i Porsgrunn, ganske dårlig rykte. Man kan kanskje sammenlikne dem med Groruddalen i Oslo?

Annonse
Gjest oslojenta
Skrevet
Gulset og Klyve.. like bra som noe annet. Porsgrunn og Skien hipp som happ..begge er like bra. Mangler bare å få slått dem sammen sås et blir en storby

:duskedame:

Velkommen hit... siden ingen har sagt det før.

Hvor man ønsker å bosette seg, kommer vel an på om man vil bo i blokk,rekkehus eller enebolig og prisene her er jo for småplukk å regne sammenlignet med boligprisene i Oslo.

Men vil dere bo litt urbant kan dere i grunnen glemme både Bø og Bamble, selv om Bamble med sin kyststripe og skjærgårdsidyll er fantastisk flott.

En annen ting som ikke lønner seg er å velge bosted ut i fra skoler til småbarn. Det er tradisjon her for å legge ned små grendeskoler, selv om det i utgangspunktet har blitt lovet at så ikke skal skje.

Vet om flere som har flyttet hit eller flyttet tilbake nettopp fordi det er reklamert med slike skoler, som nå blir lagt ned.

Ellers er det mange flotte steder i hele Grenland for den som ønsker å flytte hit. :)

Takk.:)

Vel, det eneste jeg syntes var at vi fant uttallige blokker på klyve, hvorav nesten alle hadde like planløsninger (og trolig veldig små bad).

Takk for mange gode tips. :)

Jeg er innflytter til Porsgrunn og har knapt vært på Gulset og Klyve, så jeg burde vel ikke uttale meg. Men såvidt jeg har forstått har disse stedene, samt Stridsklev i Porsgrunn, ganske dårlig rykte. Man kan kanskje sammenlikne dem med Groruddalen i Oslo?

Usj da. Ikke for å være snobbete, for jeger ikke det, har til og med bodd i groruddalen (i en kort periode). Anbefales ikke.

Syns nå Åfoss virket koselig, og Skotfoss (var vel det det het).

Vi har enda ikke tatt turen nedover, men skal snart. Da får vi jo selv sett også, og får vært der noen dager. :)

Gulset så jeg på finn.no. Syns det minnet om et strøk her i oslo ala grorud eller mortensrud. Jeg er IKKE rasist, men er redd for å ikke ha noen landsmenn nær meg. :P

Skrevet

Bodde i Skien, men dro til Porsgrunn for å gå ut eller gå på cafe... I Skien er det veldig dødt i gatene, lite cafeliv, virker som om det er lite unge voksne uten barn der, og at folk har en mer hjemme-livsstil. Porsgrunn har høyskole og derfor blir det lettere å holde liv i litt spise- og utesteder. Ikke at fjortisene renner ned cafeene. Porsgrunnelva bidrar til at byen blir litt koseligere. For seriøs shopping kommer du antagelig til å ta deg en Oslo-tur. Skien og Porsgrunn ligger uansett så nær at du ikke trenger å være så nøye på hvilken, for meg som ikke hadde bil der var det litt verre.

Gjest Emma Tallulah
Skrevet
Bodde i Skien, men dro til Porsgrunn for å gå ut eller gå på cafe... I Skien er det veldig dødt i gatene, lite cafeliv, virker som om det er lite unge voksne uten barn der, og at folk har en mer hjemme-livsstil. Porsgrunn har høyskole og derfor blir det lettere å holde liv i litt spise- og utesteder. Ikke at fjortisene renner ned cafeene. Porsgrunnelva bidrar til at byen blir litt koseligere. For seriøs shopping kommer du antagelig til å ta deg en Oslo-tur. Skien og Porsgrunn ligger uansett så nær at du ikke trenger å være så nøye på hvilken, for meg som ikke hadde bil der var det litt verre.

Så dere drar til oslo for å shoppe?

stakkars dere som prøver å opprettholde en moteriktig stil i grenland. dere må se ut som noen uvær hehehehe ;)

Skrevet

Dette var nyttig lesing for meg, for jeg lurer veldig på hvor jeg skal bosette meg når jeg skal kjøpe. Ser at prisene er såå mye lavere enn i Vestfold (Tønsberg), men jeg klarer ikke helt få det klart for meg om Porsgrunn eller Skien er best. Jeg liker at det er rolig, med fine omgivelser og sjarmerende bebyggelse.

Gjest Gjest-ehu
Skrevet

Bor på Gulset i Skien og stortrives, men selvfølgelig kan det det være forskjell hvor i bydelen man bor.Gulset er Skiens største bydel med over 10 000 mennesker. Mange koselige eneboligområder her. 5 minutter ned til sentrum med bil, gode bussmuligheter.

Både Skien og Porsgrunn er koselige byer med varierende muligheter og tilbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...