Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

nå har jeg endeli innsett at bleiking er noe jeg aldri skal gjøre ijen, ødelegger håret noe syykt, håret mitt er bare masse floker og masse splitte tupper, skal bestille frisørtime i morgen, skal høre med frisøren hva jeg bør gjøre, jeg vil ikke ha kort hår, har spart såååå kjempe lenge og elsker d, utenom at det er så sykt slitt.

noen som ha noe tips til meii

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nå har jeg endeli innsett at bleiking er noe jeg aldri skal gjøre ijen, ødelegger håret noe syykt, håret mitt er bare masse floker og masse splitte tupper, skal bestille frisørtime i morgen, skal høre med frisøren hva jeg bør gjøre, jeg vil ikke ha kort hår, har spart såååå kjempe lenge og elsker d, utenom at det er så sykt slitt.

noen som ha noe tips til meii

Be frisøren anbefale en god proteinkur. Når håret er mye bleket blir det kjemisk tørt, som det heter på frisørspråket. Da er det ikke bare fuktighetskurer du trenger, men kurer som tilbakefører noen av de proteinene trekkes ut av håret under blekeprosessen.

De aller værste splittede tuppene kan det være lurt å klippe. Ellers splitter det seg bare videre oppover..

Skrevet

uukii takk for svar, skal spørre frisøren på mandag jeg, så kan jeg skrive d her etterpå for tips til andre kansje :)

Gjest Sandbekken
Skrevet

gjør det ts :) jeg trenger tips :) har ikke bleket hår, men utrolig tørt pga hårføning..

Skrevet (endret)

En god hårkur er essensielt- flere ganger i uken. Et hår som er ødelagt på grunn av kjemisk behandling trenger desperat både fukt og proteiner, så du bør enten kjøpe én kur som gir fukt, og én som gir proteiner, eller velge én som gir begge deler på én gang. Fudge Dynamite har reddet håret mitt mange ganger, og koster ikke alt for mye på nettbutikker som Feelunique.com. Jeg har prøvd mange kurer, og ingen kommer i nærheten av denne. K-pak fra Joico er også god, men den lukter innmari kvalmt av banan.

En god balsam til hverdagsbruk er også viktig, jeg anbefaler varmt både "Torture Tonic" fra Fudge og "Dumb Blonde Reconstructor" fra Tigi. Ikke skyll ut balsamen etter et par minutter, la den virke en stund- men, om du bruker et produkt som tilfører protein, ikke for lenge- hvis du lar proteinkurer sitte for lenge i, gjør de mer skade enn nytte. Rene fuktighetskurer kan du gjerne la virke leeenge, jeg pleier å påføre "All Soft" fra Redken om kvelden og ha den i over natten.

Bruk en skånsom sjampo (selv bruker jeg en fra Vichy p.g.a følsom hodebunn), selv pleier jeg å droppe sjampo helt annenhver hårvask, og bare bruke balsam.

Unngå hårføner, rettetang etc. i så stor grad som mulig, når det ikke kan unngås, må du bruke et varmebeskyttende produkt først, "Straight Line" fra Redken er veldig bra. At hårføneren, rettetangen etc. er av god kvalitet er også viktig, de billigste hårfønerene har for svakt trykk (gå for en med minst 2000 w) og mange ganger ikke regulerbar varme, og de billige rettetengene gjør mer skade enn f.eks. de fra GHD.

Bruk en hårbørste som løser opp floker så skånsomt som mulig, selv bruker jeg en detangling-børste fra Kent i tillegg til den geniale spesialbørsten "Tangle Teezer", og de får selv mitt veldig lange, veldig tykke hår glatt og fritt for floker.

En leave-in-kur i tillegg er en god investering, "Potion 9" fra Sebastian er den beste jeg har prøvd. "Anti-snap" fra Redken er også blant favorittene mine, selv om jeg ikke forstår helt hvorfor den, som tilfører proteiner, funker som leave-in, siden proteinkurer, som nevnt tidligere, vanligvis ikke skal sitte for lenge i håret.

Endret av Quirky
Skrevet
En god hårkur er essensielt- flere ganger i uken. Et hår som er ødelagt på grunn av kjemisk behandling trenger desperat både fukt og proteiner, så du bør enten kjøpe én kur som gir fukt, og én som gir proteiner, eller velge én som gir begge deler på én gang. Fudge Dynamite har reddet håret mitt mange ganger, og koster ikke alt for mye på nettbutikker som Feelunique.com. Jeg har prøvd mange kurer, og ingen kommer i nærheten av denne. K-pak fra Joico er også god, men den lukter innmari kvalmt av banan.

En god balsam til hverdagsbruk er også viktig, jeg anbefaler varmt både "Torture Tonic" fra Fudge og "Dumb Blonde Reconstructor" fra Tigi. Ikke skyll ut balsamen etter et par minutter, la den virke en stund- men, om du bruker et produkt som tilfører protein, ikke for lenge- hvis du lar proteinkurer sitte for lenge i, gjør de mer skade enn nytte. Rene fuktighetskurer kan du gjerne la virke leeenge, jeg pleier å påføre "All Soft" fra Redken om kvelden og ha den i over natten.

Bruk en skånsom sjampo (selv bruker jeg en fra Vichy p.g.a følsom hodebunn), selv pleier jeg å droppe sjampo helt annenhver hårvask, og bare bruke balsam.

Unngå hårføner, rettetang etc. i så stor grad som mulig, når det ikke kan unngås, må du bruke et varmebeskyttende produkt først, "Straight Line" fra Redken er veldig bra. At hårføneren, rettetangen etc. er av god kvalitet er også viktig, de billigste hårfønerene har for svakt trykk (gå for en med minst 2000 w) og mange ganger ikke regulerbar varme, og de billige rettetengene gjør mer skade enn f.eks. de fra GHD.

Bruk en hårbørste som løser opp floker så skånsomt som mulig, selv bruker jeg en detangling-børste fra Kent i tillegg til den geniale spesialbørsten "Tangle Teezer", og de får selv mitt veldig lange, veldig tykke hår glatt og fritt for floker.

En leave-in-kur i tillegg er en god investering, "Potion 9" fra Sebastian er den beste jeg har prøvd. "Anti-snap" fra Redken er også blant favorittene mine, selv om jeg ikke forstår helt hvorfor den, som tilfører proteiner, funker som leave-in, siden proteinkurer, som nevnt tidligere, vanligvis ikke skal sitte for lenge i håret.

mange tips:) tusen takk

Gjest Gjest_Amalie_*
Skrevet

Jeg gikk fra svart til blondt hår på 10 dager.

Dette er ca 2 mnd siden nå, Håret mitt er fortsatt ikke i veldig god stand, men har klart å bedre det mye..

Jeg bruker joico protein kur,

som er kjempe god!

Ellers har jeg måttet slutte med rettetang:/

og føner håret minst mulig.

Noe jeg ikke hadde trodd skulle funke,

men som viste seg å være helt supert er hjemmelaget kur.

Jeg blandet olivenolje og 1 egg.

Hadde det i håret i ca 1 time.

Og skummet med shampo før jeg skylte ut.

Håret mitt har fått tilbake utrolig mye glans,

og kjennes endelig ut som hår igjenn.

Dette anbefales på det sterkeste.

Jeg hadde aldri trodd at dette skulle gjøre noe,

men hadde jo ikke noe å tape på å prøve.

Så nå dropper jeg fuktighets kur fra frisør.

Dette funket MYE bedre, men bruker fortsatt proteinkur.

Du burde selvfølgelig også klippe av deg så mye du føler du kan. og stusse det hver 6 uke.

Skrevet

Håret er kun bestående av proteintråder av keratin, som ligger tvinnet rundt hverandre. Når håret blir utsatt for mye kjemisk eller fysisk slitasje, vil selve hårstråets struktur ta skade, men de enkelte proteintrådene vil ikke "forsvinne". Så det er absolutt ikke noe poeng å skulle "tilføre håret nye proteiner". Dette har ingenting for seg. Det kan være andre ingredienser i disse proteinkurene som kan få håret til å virke mindre slitt, og muligens gi en litt beskyttende "hinne", selv om jeg ikke tror så mye på det heller. Det jeg prøver å si til trådstarter (og andre) er at det ikke er vits i å kjøpe dyre hårkurer for proteinenes skyld.. Husk at man aldri kan reparere hår (dessverre), bare være føre var og ikke ødelegge det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...