Gjest Gjest_Kattemor_* Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Katten min på 10år var ute i natt. Da han ble sluppet inn gikk han til kjøkkenet som normalt, og jeg tenkte ikke at noe skulle være forskjellig fra før og satt meg ned og styrte med andre ting. Plutselig hørte jeg et hyl, og skjønte at han holdt på å kaste opp. Da jeg gikk inn på kjøkkenet satt han fremoverlent og helt rolig på gulvet, men hadde forsatt mange hikker, som han alltid pleier når han har kastet opp. Men alt jeg fant var gjennomsiktig spytt og to små hvite biter. Hjemme får han tørrfor fra dyrebutikk/dyrelege og vann. Får også tunfisk innimellom som kos, men da ikke så altfor ofte. For alt jeg vet er det noen kattemennesker som mater han, eller at han har skaffet seg noen venner da han er en veldig sosial sjarmør for de som tar initiativ. Men det er hvertfall dette han får hjemme. Grunnen til at jeg er bekymret er fordi at han alltid har vært så sterk. Nå ser han sliten ut og øynene er sløve. Magen litt anspent og resten av kroppen, og han får rett og slett ikke til å spy ut det han trenger å spy ut. Virker det som. Gode tegn er vel at han ikke er kjempe rød inni munnen, tegn til blod noensteder eller kalde poter. I desperat forsøk på å få i han litt veske, som kanksje ville hjelpe, helte jeg noen dråper melk i vann slik at det skulle friste mer. Han fikk i seg litt, men så ut som at han slet. Drakk sakte. Gulpet etterpå. Nå har jeg ordna teppe til han på badet og skrudd opp varmekabel. Har stryka på han rolig og ser at han fortsatt er monsen min som alltid har klart seg godt selv. Men av en eller annen grunn føler jeg at noe er alvorlig denne gangen, og jeg følte det allerede når jeg hørte hylet første gangen. Kjenner ikke igjen reaksjonen hans. Også har jeg aldri opplevd at han går en hel dag og spyr, uten å få spydd ut noe! Har ikke bil og lønna mi kommer ikke før imårra. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre nå. Har søkt på internett etter symptomer osv, er rett og slett ikke lett å forklare dette. Så jeg må nok til dyrelegen med han uansett føler jeg! Men akkurat nå ville jeg bare få det ut. Og er det noen som har opplevd at katten oppfører seg slik før?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 uff, stakkars posen de to hvite bitene, kan det være orm?
Tabris Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Du kan ta en telefon til dyrlegen, forklare situasjonen og høre om de har noen råd for hva du kan gjøre frem til i morgen. Jeg våger ikke begi meg utpå hva dette kan være, men ville fulgt med pus. Og jeg ville definitivt reist til dyrlegen med ham i morgen hvis han så like groggy ut da. Lykke til!
Aurora M. Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Her er det bare en ting å si: Ring veterinærvakten snarest! Ikke for å skremme deg, men i verste fall har han fått i seg gift.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Kan pusen din ha fått i seg frostvæske? Det skal ikke så mye til før en forgiftning oppstår, og man kan bli kvalm, svimmel og sløv av å få det i seg. Katter kan tråkke i det og bli forgiftet av det når de slikker av potene. Det smaker søtt, og mange katter liker smaken.
Gjest Ts Skrevet 19. november 2009 #6 Skrevet 19. november 2009 uff, stakkars posen de to hvite bitene, kan det være orm? Det er ikke orm. Kom nesten ingenting ut bortsett fra litt spytt og hvite firkanter. Men når jeg ser på papiret nå, er spyttet blitt stivt og gult. Ser ut som fastere veske, nesten gummi. Og de hvite klumpene har skiftet farge. Merkelig. Du kan ta en telefon til dyrlegen, forklare situasjonen og høre om de har noen råd for hva du kan gjøre frem til i morgen. Jeg våger ikke begi meg utpå hva dette kan være, men ville fulgt med pus. Og jeg ville definitivt reist til dyrlegen med ham i morgen hvis han så like groggy ut da. Lykke til! Her er det bare en ting å si: Ring veterinærvakten snarest! Ikke for å skremme deg, men i verste fall har han fått i seg gift. Dere har rett. Skal ringe med det samme og høre råd!
Gjest Ts Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Kan pusen din ha fått i seg frostvæske? Det skal ikke så mye til før en forgiftning oppstår, og man kan bli kvalm, svimmel og sløv av å få det i seg. Katter kan tråkke i det og bli forgiftet av det når de slikker av potene. Det smaker søtt, og mange katter liker smaken. Symptomene du beskriver passer til monsen min. Men han får ikke til å spy. Sitter og venter på summetone hos dyrelegen, håper at det ikke er noe alvorlig
Gjest Ts Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Han må til dyrelegen. Så nå skal jeg forsøke å få det til på en måte, klarer ikke å vente hele natten.
Nimorna Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 (endret) til deg og pusen, håper det går bra med ham. Hold oss gjerne oppdatert, vi håper han snart er frisk og rask igjen Endret 19. november 2009 av Nimorna
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 Heisann Jeg vet ikke hva det kan være, men en av mine to puser har de to siste årene hatt perioder som høres ut som det du beskriver. Forskjellen mellom henne og din pus er at hun har prøvd å spise, men da har det kommet opp igjen rimelig kjapt. Så har hun sittet å prøvd å kaste opp uten at noe har kommet. Blitt veldig sløv og slapp. Hos dyrlegen fikk jeg vite at det var pga at hun ikke fikk seniorfôr dette skjedde. Jeg håper for deg og pusen din at det ikke er veldig alvorlig. Vil du oppdatere oss når du har vært hos dyrlegen med ham? PS. har dyrlegen der du bor døgnvakt? Det koster mer, men det føles godt å slippe å vente hele natten med å skaffe hjelp til de små
Gjest ts Skrevet 21. november 2009 #11 Skrevet 21. november 2009 Hei dere. Nå er det over, To veterinærbesøk: blodprøve, røntgen osv. Stakkars pusen hadde fått fiskeben i halsen, og det har blitt en infeksjon. Han kommer til å bli bra igjen Veterinærene var kjempe flinke og katten min var i kjempe trygge hender. Tusen takk for svarene deres! Håper denne tråden kan hjelpe noen andre senere. Det er viktig å oppsøke veterinær når katten ikke klarer å spy etter såpass lang tid og du ser at den sliter. Hilsen glad og lettet kattemor
Mayami Skrevet 21. november 2009 #12 Skrevet 21. november 2009 Så bra at det gikk bra til slutt!! Hadde en kattunge en gang som fikk i seg frostvæske. Han spydde og ble slapp, i tillegg rant det masse gørr ut av alle kroppsåpninger... ikke noe særlig... Dyrlegen trodde han kom til å dø, men etter en natt med "detox" stod han og krevde mat og kos morgenen etter!! Hehe.. sånn er han fortsatt!! Hils monsen!
Aurora M. Skrevet 21. november 2009 #13 Skrevet 21. november 2009 Hei dere. Nå er det over, To veterinærbesøk: blodprøve, røntgen osv. Stakkars pusen hadde fått fiskeben i halsen, og det har blitt en infeksjon. Han kommer til å bli bra igjen Veterinærene var kjempe flinke og katten min var i kjempe trygge hender. Tusen takk for svarene deres! Håper denne tråden kan hjelpe noen andre senere. Det er viktig å oppsøke veterinær når katten ikke klarer å spy etter såpass lang tid og du ser at den sliter. Hilsen glad og lettet kattemor Vet du, det tenkte jeg faktisk å føye til at det kunne være når jeg skrev innlegget mitt. Pusen min hadde nemlig det samme en gang, bare at for han var det døden nær. Han lå så og si livløs på kjøkkengulvet etter å ha brekt seg i en uendelighet. Instinktivt kjørte jeg fingrene i halsen på den, og langt der nede hadde det satt seg fast et fiskebein på tvers! Heldigvis fikk jeg med makt knekt det og fikk det ut. Disse beinene kan virkelig være kjempeskumle! Så fint at pusen din fikk hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå