Gå til innhold

Rio de Janeiro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har altså planer om å dra til Brasil og få med oss karneval i Rio nå i februar. Noen som vært der, og vil dele erfaringer med meg?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Jan_*
Skrevet
Vi har altså planer om å dra til Brasil og få med oss karneval i Rio nå i februar. Noen som vært der, og vil dele erfaringer med meg?

Hei

Var i Rio for andre gang i år, men årets tur var den første der jeg fikk med meg karneval. Det første som må sies er at Rio er en massiv by som vil kreve mye tid å komme seg gjennom. Tips vil sånn sett avhenge av hvor lenge dere skal være der. De typiske turistmålene er jo Copacabanastranden, Kristusstatuen og Sukkertoppen – hvorav de to sistnevnte er greit å få med seg.

Personlig synes jeg det er mer interessant å få med seg litt av hverdagslivet der jeg reiser, og går sånn sett litt utenom de normale turistområdene. Jeg oppholdt meg en del rundt Botafogo, Catete og Flamengo som er rolige strøk – med bra strender – men kanskje uten altfor mye å se på. Derfra er det gåavstand til Lapa, et pulserende område med mange utesteder og restauranter. Herfra går også trikken opp til Santa Theresa som absolutt anbefales. Dette er en bydel som ligger litt i høyden, og trikketuren opp er meget sjarmerende. Ønsker man litt finere strøk bør man dra til Ipanema og LeBlond. Har dere har tid, bør dere prøve å få med dere en fotballkamp på Maracana - spesielt hvis to lag fra Rio spiller mot hverandre.

I forhold til selve karnevalet er det vi ser på TV bilder fra hovedkonkurransen – som går over to dager. Billettene er ganske dyre og personlig synes jeg det var litt kjedelig – men likevel noe jeg er glad for å ha fått med meg. Hver sambaskole har sin tid til å komme seg gjennom stripa, tror det er 80 minutter men det husker jeg ikke, der samme låta går hele tiden. Noe slitsomt. Karneval er vel så mye det som skjer rundt omkring i bydelene, som selve hovedkonkurransen. Det er rett og slett folkefest og folk går gjennom gatene og synger, danser og koser seg. Det er helt tydelig at dette er noe som er svært viktig for de som bor der – og de virker veldig stolte over denne tradisjonen. Sjekk litt på nettet og se om dere kan finne ut av hvor og når de mindre paradene er.

I Rio i taxi billig og enkelt, men trafikken er til tider ganske tung. Jeg opplevde at t-banen var en grei måte å komme seg rundt omkring på. Dog går ikke den over hele byen.

God tur, jeg er overbevist om at dere kommer til å stortrives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...