Gå til innhold

Ansettes ufaglærte til stillinger som "visual merchandiser"?

Anbefalte innlegg

Gjest Hjemmeværende mor søker arbeid :
Skrevet

Jeg finner det meget interessant, i alle fall i tanken, å jobbe med noe slikt, men blir det helt fåfengt å sende inn en søknad når jeg verken har erfaring eller utdanning innen dette? :sukk:

For øvrig er jeg veldig kreativ, og er vel hva en vil kalle en multikunstner. Syr, maler/tegner, skriver, fotograferer, synger, og driver med teater, osv... Hmm. Interiør er jeg også flink med, og bygger gjerne egne ting. Er en sånn person som helst lager alt selv. Perfeksjonist, ja :fnise:

Noen som vet?/Har erfaringer de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør en visual merchandiser?

Skrevet

Vil tro det går an å få jobb uten å ha utdanning i feltet, men da bør du kunne dokumentere hva du kan med bilder, beskrivelser at ting du har gjort etc. Ofte er det viktigere at man finner rett person til jobben enn at man må ha én bestemt utdanning.

Skrevet

http://www.hm.com/no/__workingfindyourjob2...bcategoryid=319

jeg vil tro nei, fordi du ikke har gjort noe ut av det du driver med kreativt.

hadde du eks lagd noe selv som du hadde brukt til å opparbeide deg kunnskaper om salg/markedsføring etc., så hadde det vært noe annet.

men det er jo faktisk bare til å starte med arbeidet mot å bli kvalifisert da:)

nå vil ikke jeg drepe motivasjonen din i det hele tatt, men jeg synes det er vanskelig å motivere noen som faktisk ikke har gjort noe for å få relevant erfaring eller utdanning.

men er det snakk om et lite sted denne jobber er på, så kan du jo alltids forsøke. kanskje det er få kvalifiserte søkere - og da kan det jo hende at de velger å legge vekt på dine kreative evner.

men hvis du får nei så kanksje di skal vurdere hvorvidt du faktisk har lyst å gjøre noe mer ut av evnene dine:)

Skrevet
http://www.hm.com/no/__workingfindyourjob2...bcategoryid=319

jeg vil tro nei, fordi du ikke har gjort noe ut av det du driver med kreativt.

hadde du eks lagd noe selv som du hadde brukt til å opparbeide deg kunnskaper om salg/markedsføring etc., så hadde det vært noe annet.

men det er jo faktisk bare til å starte med arbeidet mot å bli kvalifisert da:)

nå vil ikke jeg drepe motivasjonen din i det hele tatt, men jeg synes det er vanskelig å motivere noen som faktisk ikke har gjort noe for å få relevant erfaring eller utdanning.

men er det snakk om et lite sted denne jobber er på, så kan du jo alltids forsøke. kanskje det er få kvalifiserte søkere - og da kan det jo hende at de velger å legge vekt på dine kreative evner.

men hvis du får nei så kanksje di skal vurdere hvorvidt du faktisk har lyst å gjøre noe mer ut av evnene dine:)

Det er jo ikke riktig at hun ikke har gjort noe ut av det kreative, hun skriver jo om mange ting hun lager og gjør. Hvis hun kan dokumentere dette på en god måte vil jeg tro det kan være interessant for arbeidsgiver. Men å bare skrive i søknaden at man liker å være kreativ/gå på akvarellkurs blir nok for vagt :)

Skrevet

Den type jobber er jo omtrent umulig å få for em som faktisk er utdannet innen faget, er mitt inntrykk. Så uten hverken utdanning eller relevant arbeidserfaring virker det som en skikkelig long shot...

Skrevet

Ja, det er jo også sant. Den eneste jeg kjenner som har hatt en slik jobb fikk den etter å ha jobbet mange år i samme butikk. Men det vil jo komme an på størrelse på butikk og sted, ikke alle steder det er kvalifiserte søkere. Og uansett kan det være fint å få satt kvalifikasjonene sine litt i system så man kan vise dem fram i andre sammenhenger.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er stor forskjell på å være Visual Merchandiser i f.eks H&M, Cubus, kontra f.eks Ikea. Jobben er som noen nevnte vanskelige å få, selv for de som har utdannet seg i denne retningen. Men de kjdene jeg nevnte, har stort sett lært opp egne folk, dvs. sender folk fra butikk på interne kurs. Finnes sikkert noen som jobber på H&M eller Cibus som har utdannelse også, men nok ikke så mange av dem. SÅ om du ikke har utdannelse, kunne du jo begynt i en av de annerkjente kjedene, og "klatret" deg oppover til en slik funksjon. Men rift om jobbene!

Vil også nevne at det er utrolig forskjell å jobbe for f.eks H&M kontra Ikea. H6M sender ut såkalte "oppskrifter" på hva som skal gjøres i utstillingsvindu, på kampanjebord (hvilke produkter som skal legges der iforhold til forskjellige perioder), hvilke farger som skal henge sammen de nærmeste tre ukene fremover osv. Det jeg vil frem til er at om du liker å lage egne løsninger, er det ikke så mye rom for dette i kjedene. Dette er styrt fra sentralt hold, da man ønsker å oppnå en gjennkjennelses effekt.

På Ikea er det nok noe større rom før å skape egen løsninger, men kommer helt an på hvilken funksjon/avdeling du jobber. For også de har sine egen kjøreregler. Alle store kjeder har så og si sine egne "kjøreregler" i dag. Dette for å styreke oppunder sin profil mm.

Håper du ble noe klokere!:)

Lykke til!

Skrevet

Hei.

I firmaet jeg jobber trenger de ikke noen spes utdannelse så lenge interessen er der. Vi sender de på opplæring i utlandet anyway...

Gjest Cupcakes
Skrevet

hei.

der jeg jobbet før, i en av de større kleskjedene var det en liten andel av de som hadde denne stillingen på de forskjellige filialene som hadde utdannelse i det, dette var gjerne de eldre veteranene, mens de unge som hadde stillingene hadde ikke noe særlig mer utdannelse enn fagbrev i butikkfaget, det hadde jeg selv. men vi jobbet oss oppover, startet på bunn og viste engasemant, iver og vilje over oppageven og vi tok ganske mye ansvar over det visuelle selv :) men igjen som en over her skrev er det faktisk ikke sååå veldig mye frie tøyler i de store kledskjedene, alt kommer i perm fra hovedkontorene. samboeren til broren min har fått en sånn type stilling i en annen stor kleskjede enn den jeg jobbet i, å hun har hverken fagbrev eller annen utdannelse innen det, emn rett og slett et godt øye for slikt :)

ble litt mye frem og tilbake ser jeg, men kort oppsumert; det er fult mulig å få en slik jobb-men mest sannsylig må du nok starte på bunn og klatre deg oppover :)

Gjest Gjest_Sophie_*
Skrevet
Hei.

I firmaet jeg jobber trenger de ikke noen spes utdannelse så lenge interessen er der. Vi sender de på opplæring i utlandet anyway...

Hvilket firma jobber du for?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg jobber med rekruttering av visual merchandisere og har aelv 10 års erfaring. Dersom du ikke har utdannelse, glem det. En visual merchandiser jobb krever mer kunnskap enn deg som bare er "kreativ" og liker å male og innrede hjemme. Så når jeg leser CV er det minst 2 års utdannelse eller relevant jobberfaring som teller. De andre går rett i nei bunken. Og som en annen påpeker her, så

er dette ikke en jobb der man utøver egen kreativitet fordi man jobber etter retningslinjer og lager løsninger som støtter opp under et konsept.

En visual merchandiser jobber med butikkpalnlegging og salgsfremmende tiltak i butikk,

en interiør stylist er en helt annen jobb.

Sjekk ut idefagskolen og lykke til!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

da kan det heller ikke drives visual merchandising på særlig høyt nivå.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg jobber med rekruttering av visual merchandisere og har aelv 10 års erfaring. Dersom du ikke har utdannelse, glem det. En visual merchandiser jobb krever mer kunnskap enn deg som bare er "kreativ" og liker å male og innrede hjemme. Så når jeg leser CV er det minst 2 års utdannelse eller relevant jobberfaring som teller. De andre går rett i nei bunken. Og som en annen påpeker her, så

er dette ikke en jobb der man utøver egen kreativitet fordi man jobber etter retningslinjer og lager løsninger som støtter opp under et konsept.

En visual merchandiser jobber med butikkpalnlegging og salgsfremmende tiltak i butikk,

Hei. Har du noe kontaktinformasjon/hjemmeside? Jeg er ferdig utdannet som eksponeringsdesigner fra Westerdals School of Communication i juni, og leter etter jobb.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Godt å se at det er noen som vet hva de snakker om! Men over til noe helt annet... Jeg jobber som vm`er i utlandet. Har gjort det i mange år. Jobber i dag for et stort firma hvor jeg hovedsaklig jobber med store prosjeket. Alt fra gangbane strukturer til samarbeid med salg og logistik for opptimal vareplassering og varepåfylling. Samt varedisplay osv.. Jeg er i hode litt på vei hjemover mot Norge, men syntes det er vedig vansklig å finne noe av interrese. Kan ikke tenke meg å jobbe for H&M e.l. Da jeg er på et helt annet stadie i min karriere enn å jobbe etter ferdig produserte layouts og utstillinger... som jeg ser det kan nesten hvem som helst ta de jobbene, da alt er mer eller mindre fullstendig copy-paste. Og ettersom du jobber med rekruttering av vm`ere, lurer jeg på om du har noen tips til hvor jeg kan lete eller om det er mulig å få kontakt med deg???

MVH :)

Skrevet

I min butikk jobber en vm som ikke har utdannelse innen for det, tror ikke det skal være så vanskelig å få jobb som vm uten utdannelse. Mange har allerede regler for hvordan ting skal se ut, derfor vil det heller ikke kreve så mye av vm siden hun bare må følge butikkens skjema likevel.

Skrevet

Da jeg jobbet i butikk var ikke hun som hadde ansvaret for merchandising utdannet til det, men hun hadde lang erfaring fra butikk og bransjen vi var i. I kjeden jeg jobbet kom det beskrivelser på det meste fra hovedkontoret (vindusutstillinger, utstillingspodier, borddekking). Før bryllupssesongen fikk vi f.eks. en eske med "stæsj" og en perm med bilder av hvordan bordene (vi hadde to bord vi dekte opp) skulle se ut og beskrivelser av hva som skulle vises frem. Vi fikk også tilsendt bilder og beskrivelser av vindusutstillingene ved hvert skifte og utstillingspodiene var det også retningslinjer for. Alt i alt tror jeg ikke det var så utfordrende å ha det ansvaret - det var jo bare å følge oppskriftene fra merchandiserene som satt på hovedkontoret og utformet ting. Var i alle fall ikke noe rom for kreativitet.

Jeg har en venninne som jobber som merchandiser i en kleskjede og det er noe av det samme. Hun har ansvaret for 8 butikker i området og reiser rundt og lager utstillingsvinduer og "setter opp" butikkene etter retningslinjer fra hovedkontoret. Det er ikke opp til henne å være kreativ, hun må følge retningslinjene hun får. (Hun har forresten tatt dekoratørutdannelse på MI.)

Nå jobber jeg for en leverandør innen gave- og interiørbransjen og vi har ansatt en dekoratør. Hun er ansvarlig for at showroomet vårt til en hver tid ser bra ut, spesielt til messene i januar og august er det viktig. I tillegg reiser hun rundt og hjelper nye kunder med å sette opp varene våre (om de ønsker det) og vi stiller henne til disposisjon for noen av de største kundene våre om de ønsker hjelp. Hun er utdannet og har lang erfaring fra faget.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har søkt jobb og skal på intervju onsdag neste uke for en stilling som VM hos Mango. De forventer at jeg skal komme med et anslag på egen lønn når jeg er der. Noen som faktisk jobber som VM og kan si meg hva jeg bør si? Jeg er utdannet og har flere års erfaring fra bl a Urban Outfitters i USA da jeg bodde der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...