Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde dere gjort ?

Jeg har en mor som er ytterst manipulerende og kontrollerende og som ikke alltid er like flink til å holde seg til sannheten , hvis det er noe hun vil oppnå .

Hun er svært vanskelig å forholde seg til , men vi har valgt å fremdeles ha henne i livet vårt , da hun tross alt er min mor og den eneste virkelige nære familien jeg har igjen .

Tidligere i høst hadde vi avtalt at hun skulle komme på besøk til oss . Vi hadde avtalt at hun skulle sove over en natt og siden kjøre hjem igjen ( det er en ganske lang kjøretur , men det var hun som insisterte på å kjøre og ikke ta fly/tog , hun har også svært god råd så det er ikke pengene det står på )

ca 1430 , dagen hun skulle dra , var hun på besøk hos noen andre hun kjenner , og jeg ringte til henne og minnet henne på at hun jo snart måtte tenkte på å kjøre tilbake så det ikke skulle bli for sent og slitsomt for henne å kjøre hjem ... det var greit det sa hun , det var ikke noe problem . Litt senere på kvelden kom hun tilbake og jeg hadde laget middag , så hun skulle få noe å spise før hun dro . Det var allerede blitt mørkt og det regnet ... allerede før vi satt oss til å spise så merket jeg at humøret begynte å forandre seg .. hun ble mer anspent .. begynte å fortelle om alle de som gjorde det bedre enn oss , hadde bedre jobb enn oss .. større hus osv før det braket løs og hun fortalte meg hvor fæl jeg var som tvang henne til å kjøre hjem i mørket og hva som kunne skje på veien og brydde jeg meg virkelig ikke om henne .

Hun holdt på i over 20 minutter , men jeg holdt fast på mitt siden jeg er lei av at hun får skreket seg til alt det hun vil her i verden .

Nå i ettertid er jeg mer i tvil og føler kanskje at jeg hev henne på dør ,( noe jeg gjorde også på en måte , men det har aldri vært tvil om hvor lenge hun skulle være på besøk og hun var inneforstått med dette inntil ca 30 minutter før hun faktisk skulle gå ) men hun er som sagt veldig vanskelig å forholde seg til . Hun gir ingenting feks , bare tar og krever at alle skal gi henne 110 % oppmerksomhet til enhver tid .

sikkert vanskelig , om enn ikke umulig for dere som har et bra forhold til deres forelder , å sette seg inn i , men tja råd mottas med takk ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom jeg forstår, skulle hun kjøre flere timer hver vei for å kunne ligge over hos dere èn natt. Det var veldig mye kjøring for så kort tid, så jeg har forståelse for at hun nok ville være en natt til. Særlig ettersom hun også skulle besøke venner.

Det er jo sånn at når man ser familie og venner sjelden, så går tiden fort når man endelig møtes, og det var nok derfor moren din kom sent fra vennene sine. Det høres ikke noe koselig ut å måtte ut og kjøre flere timer i regn og mørke, så jeg skjønner hun grudde seg til det.

Samtidig høres det ut til at dere har en historie bak dere som ikke er helt god, og jeg tolker det derfor sånn at du ikke ville ha henne lenger hos deg pga ting som har skjedd i fortiden?

Likevel synes jeg nok hun kunne fått være natten over så hun heller kunne kjørt neste morgen i dagslys. Jeg synes selv det er veldig slitsomt å kjøre i mørket, og særlig når det regner, og hadde satt stor pris på å slippe det hvis jeg ikke absolutt hadde vært nødt.

Skrevet
Ettersom jeg forstår, skulle hun kjøre flere timer hver vei for å kunne ligge over hos dere èn natt. Det var veldig mye kjøring for så kort tid, så jeg har forståelse for at hun nok ville være en natt til. Særlig ettersom hun også skulle besøke venner.

Det er jo sånn at når man ser familie og venner sjelden, så går tiden fort når man endelig møtes, og det var nok derfor moren din kom sent fra vennene sine. Det høres ikke noe koselig ut å måtte ut og kjøre flere timer i regn og mørke, så jeg skjønner hun grudde seg til det.

Samtidig høres det ut til at dere har en historie bak dere som ikke er helt god, og jeg tolker det derfor sånn at du ikke ville ha henne lenger hos deg pga ting som har skjedd i fortiden?

Likevel synes jeg nok hun kunne fått være natten over så hun heller kunne kjørt neste morgen i dagslys. Jeg synes selv det er veldig slitsomt å kjøre i mørket, og særlig når det regner, og hadde satt stor pris på å slippe det hvis jeg ikke absolutt hadde vært nødt.

Så da er det slik at folk kan skrike seg til hva som helst ?

Jeg mener ikke noe kritikkverdig i dette , jeg bare lurer på om dette er oppfatningen til folk at de som kommer på besøk er de som bestemmer hvor lenge besøket skal vare ,til tross for at vertskapet fra tidligere har andre planer og at den besøkende er gjort klar over dette gjentatte ganger på forhånd . ?

Skrevet (endret)
Så da er det slik at folk kan skrike seg til hva som helst ?

Jeg mener ikke noe kritikkverdig i dette , jeg bare lurer på om dette er oppfatningen til folk at de som kommer på besøk er de som bestemmer hvor lenge besøket skal vare ,til tross for at vertskapet fra tidligere har andre planer og at den besøkende er gjort klar over dette gjentatte ganger på forhånd . ?

Jeg oppfatter ikke det å slippe å kjøre i regn og mørke som å skrike seg til ting nei.

Dere hadde vel en avtale på hvor lenge hun skulle være hos dere, men samtidig synes jeg du viser lite forståelse for henne også.

Gjorde det så mye om hun hadde sovet natten over og kunne kjørt morgenen etter? Særlig ettersom hun tydeligvis bor langt unna dere.

I det første innlegget ditt sier du ingenting om at dere hadde andre planer, og at hun visste om det.

Jeg synes du opptrådte veldig firkanta og lite imøtekommende i den situasjonen du beskriver. Mulig du har all grunn til det, men det skader heller ikke å vise velvilje av og til.

Du sier din mor er vanskelig å forholde seg til. Men du er kanskje ikke så enkel du heller? For her gikk du rett og forsvar og begynne å snakke om at folk "kan skrike seg til hva som helst".

Hadde jeg blitt behandlet slik du behandlet din mor her, ville jeg følt meg svært uvelkommen hos deg. Og det gjør sikkert ikke forholdet dere imellom noe bedre at hun følte det. Som besøkende kan man ikke forlange å være så lenge man vil, men som vertskap hiver man vanligvis ikke ut gjestene heller av slike grunner som du nevner.

Så når hun først kom på besøk, hvorfor ikke prøve å være litt rund i kantene, og heller prøve å gjøre det til en koselig hendelse for begge parter?

Jeg ville fortsatt latt min mor være en natt til, og selv om dere skulle ha andre planer, så ville det likevel sikkert ha vært bedre for henne å slippe å kjøre om kvelden i regnet

Endret av Illiya
Skrevet

Jeg ville latt mammaen min bli så lenge hun ville. Det er fordi mammaen min er en snill og vennlig sjel som aldri ville utnyttet gjestfriheten min eller oppført seg på denne måten.

Hadde min mor hatt behov for å overnatte en natt til, hadde hun ganske enkelt spurt rett ut: Kan jeg ligger over ei natt til?

Når ts sin mor er så manipulerende som dette så handler det kanskje ikke om hver enkeltepisode, men om at ts har lært at gir hun først lillefingeren så tar moren hele handa. Da er det rett å sette grenser for seg selv, og å holde knallhardt på dem.

Skjønner heller ikke hvorfor moren til ts måtte beskylde datteren for alt mulig rart, når det faktisk er så veldig enkelt å spørre rett ut på en ordentlig måte?

Skrevet (endret)

<feilpostet>

Endret av Nuith
Skrevet (endret)
Jeg ville latt mammaen min bli så lenge hun ville. Det er fordi mammaen min er en snill og vennlig sjel som aldri ville utnyttet gjestfriheten min eller oppført seg på denne måten.

Hadde min mor hatt behov for å overnatte en natt til, hadde hun ganske enkelt spurt rett ut: Kan jeg ligger over ei natt til?

Når ts sin mor er så manipulerende som dette så handler det kanskje ikke om hver enkeltepisode, men om at ts har lært at gir hun først lillefingeren så tar moren hele handa. Da er det rett å sette grenser for seg selv, og å holde knallhardt på dem.

Skjønner heller ikke hvorfor moren til ts måtte beskylde datteren for alt mulig rart, når det faktisk er så veldig enkelt å spørre rett ut på en ordentlig måte?

Jeg synes ikke en skal være så knallhard på alt, det bringer ikke alltid noe godt med seg. En må også se situasjonen an, hva som er fornuftig der og da, og hva en selv ville følt om en hadde blitt behandlet sånn. Jeg vet godt hvordan det er med manipulerende familiemedlemmer, har selv veldig nær slektning jeg kuttet kontakten med i flere år pga det. Nå har vi litt kontakt igjen, og jeg er veldig forsiktig. Men en kommer ikke videre med å være bastant i alle situasjoner heller.

Og hva har det å si om moren fikk litt mer enn lillefingeren akkurat den ene gangen. Det er vel opp til datteren hvor mye hun vil begrense ellers i livet, men akkurat i den situasjonen synes jeg det rette ville være å la moren overnatte en natt til.

Noen mennesker kan fint finne på å beskylde sine nærmeste for alt mulig rart. De trenger ikke å ha noen grunn til det....eller de lager sine egne grunner. Men en kan likevel selv velge å være et medmenneske.

Endret av Illiya
Skrevet
Og hva har det å si om moren fikk litt mer enn lillefingeren akkurat den ene gangen. Det er vel opp til datteren hvor mye hun vil begrense ellers i livet, men akkurat i den situasjonen synes jeg det rette ville være å la moren overnatte en natt til.

Noen mennesker kan fint finne på å beskylde sine nærmeste for alt mulig rart. De trenger ikke å ha noen grunn til det....eller de lager sine egne grunner. Men en kan likevel selv velge å være et medmenneske.

Du hadde fortsatt syntes det var greit hvis moren din kom tilbake og bare snakka nedvergende/dritt til deg og samboeren din?

Nei, jeg hadde kasta hu på dør, selv om det var min mor. Hvis hun var fullstendig klar over at det kun var den ene natten, og jeg hadde minnet henne på det flere ganger at hun måtte ikke bli for sein, men likevel kom tilbake på kvelden, og atpåtil slengte mye dritt, hadde det ikke gjort meg noe å jage henne ut der og da.

Skrevet (endret)
Du hadde fortsatt syntes det var greit hvis moren din kom tilbake og bare snakka nedvergende/dritt til deg og samboeren din?

Nei, jeg hadde kasta hu på dør, selv om det var min mor. Hvis hun var fullstendig klar over at det kun var den ene natten, og jeg hadde minnet henne på det flere ganger at hun måtte ikke bli for sein, men likevel kom tilbake på kvelden, og atpåtil slengte mye dritt, hadde det ikke gjort meg noe å jage henne ut der og da.

Jeg har opplevd det samme ja, og mye verre enn som så.

Og hvis man ikke kan strekke seg litt for hverandre, så er det faktisk bedre å ikke ha kontakt i det hele tatt.

Endret av Illiya
Skrevet

Tror du skjønner hva dette dreier seg om .... Moren min er en person som bruker alle midler på å få det slik hun vil , det er ikke snakk om uskyldig manipulering , og det er ikke snakk om noen forglemmelse fra hennes side , bare det at hun ikke er i stand til å ta hensyn til noen andre enn seg selv .

Da jeg skrev hovedinnlegget tidligere , så jeg til og med at valget om å kjøre bil istedet for å ta fly sannsynligvis også bare handlet om å få viljen sin , siden hun ikke tidligere noengang har tatt bil inn hit .

Altså , i forhold til det med å spørre , så gjorde hun på en måte det da vi ble enige om at hun skulle komme på besøk , hun sa hun ville gjerne bli 2 netter , mens jeg sa at vi hadde planer , så det passet best hvis hun bare ble 1 natt og det hørtes ut som om det var greit det .

Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er snakk om annet enn manipulering. Det jeg ikke skjønner er at hvis det er så langt at hun burde tatt fly, så er en natt på besøk veldig lite, så hvorfor var det så ille om hun ble to? Det er ikke til å komme fra at det er slitsomt og stressende å skulle reise uansett måte for å bli kun så kort tid.

Du har selv valgt å ikke kutte kontakten med henne, og da burde det ikke være så vanskelig å la henne bli en stakkars natt til når hun først var på besøk. Ettersom det er stor geografisk avstand mellom dere, er hun vel ikke på besøk særlig ofte heller.

Jeg valgte selv å kutte kontakten med mitt familiemedlem, det var bedre enn å forholde seg til vedkommende når det var på den måten.

Skrevet
Du har selv valgt å ikke kutte kontakten med henne, og da burde det ikke være så vanskelig å la henne bli en stakkars natt til når hun først var på besøk. Ettersom det er stor geografisk avstand mellom dere, er hun vel ikke på besøk særlig ofte heller.

Jeg valgte selv å kutte kontakten med mitt familiemedlem, det var bedre enn å forholde seg til vedkommende når det var på den måten.

Du får det nesten til å høres bagatellmessig ut å kutte kontakt med et så nært familiemedlem , men for meg så er det en vanskelig avgjørelse .

Skrevet
Du får det nesten til å høres bagatellmessig ut å kutte kontakt med et så nært familiemedlem , men for meg så er det en vanskelig avgjørelse .

Det er ikke bagatellmessig, det er aldri det. Men når jeg skriver om det på et forum, så høres det kanskje sånn ut. Det blir for personlig å legge ut om det for meg.

Det var en vanskelig avgjørelse, men det måtte bare bli sånn. Det er vondt den dag i dag, og det kan aldri bli det samme igjen.

Jeg har heller ikke stor familie, og dette var en av mine nærmeste.

Hvis du vil prate om det, send meg en pm.

Jeg høres sikkert både kort og kald ut, men jeg mener ikke å være det. Dette er bare ikke lett å legge ut om

Skrevet

Hei TS :) Ville bare si at jeg synes ikke det er noe galt i å sette grenser for seg selv slik du gjør.

Har selv en familie som krever enormt med hensyn, men prøver fortsatt å holde en eller annen form for kontakt. Men allikevel må jeg absolutt sette grenser for meg selv.

Dem mener at jeg burde vise langt mer hensyn enn hva jeg gjør osv..

Men hvor i all verden var dem da jeg var barn, tenåring osv eventuelt? Dem har jo ødelagt omtrent hele mitt liv og jeg sliter for å bygge meg opp igjen etter hva dem har påført meg som barn/ungdom. Så står dem attpåtil der mange år etterpå med selvfølgelig dårlig samvittighet, og mener jeg skal vise mer hensyn? (Slik er det å ha noen som er syk i familien sin.... Der den ene parten er mer syk enn den andre. Det er 2 stk som burde bli tatt hensyn til, men den ene parten forstår ikke at part 2 trenger hensyn også. Så da forlanger part 1 hensyn hensyn hensyn.)

Hvis jeg åpner munnen og forteller at jeg har ikke mer hensyn å gi, for jeg må gi mer hensyn til meg selv som følger av hva dem har påført meg av smerte, da blir temperaturen høy.

Det gjør det selvfølgelig for meg vanskelig å forholde meg til dem, for hvis jeg sier noe galt så blir det full temperatur.

Rett som det er, er jeg nødt til å be dem gå. ¨Kaste¨ dem ut og vekk fra meg.... Eller når jeg er på besøk er jeg nødt til å komme meg avgårde kjapt fordi det blir så mye krangling, personangrep og diverse.

(På morssiden er dem plaget med angst, depresjon, avhengighet, litt sosial fobi, ustabilitet, psykisk ustabilitet, sårbarhet osv.) Det skal et ord til så kan hele situasjonen snu fra hyggelig til at alt er galt.

Jeg tror det er viktig å vise sin familie at man er konsekvent med det man har avtalt når familieforhold er svært problematisk.

Synes det var fint du fulgte avtalen din. Det var tross alt det som var avtalt, og moren din selv insisterte på og kjøre bil fremfor annen raskere fremkommelighet. Og sannelig begynner hun ikke å snakke dårlig fremfor deg i din egen private plass du bor på. Det er ikke noe jeg hadde godtatt i mitt ¨hus¨. Det er greit å være uenige, men å snakke dårlig (dvs gå til personangrep og diverse krevelser), da kan man se og komme seg ut og avgårde. Hele fokuset med besøket regner jeg med skulle prøve å være hyggelig? Men når noen begynner styggsnakket og blir sur fordi dem har ¨utprøvd¨ avtalen og skal skrike seg til mer, så synes jeg det er på sin plass at man kan komme seg avgårde. Enten det er familiemedlem eller ei.

Det kan virke kaldt, men da beholder man i det minste freden til neste gang man prates. Det er også sårbart og ha en slik familie siden man sikkert ønsker å ha ¨normal¨ kontakt med dem, men det fungerer bare ikke.

Sett grenser for deg selv nå som du har muligheten til det og la ikke noen tråkke på deg eller manipulere deg. Selv ikke din egen familie.

Skrevet

Det er mulig at hun er en vanskelig og lite hyggelig person, men det virker ikke som du er så mye bedre selv. Jeg ville aldri mer kommet på besøk til deg.

Skrevet
Tror du skjønner hva dette dreier seg om .... Moren min er en person som bruker alle midler på å få det slik hun vil , det er ikke snakk om uskyldig manipulering , og det er ikke snakk om noen forglemmelse fra hennes side , bare det at hun ikke er i stand til å ta hensyn til noen andre enn seg selv .

Da jeg skrev hovedinnlegget tidligere , så jeg til og med at valget om å kjøre bil istedet for å ta fly sannsynligvis også bare handlet om å få viljen sin , siden hun ikke tidligere noengang har tatt bil inn hit .

Altså , i forhold til det med å spørre , så gjorde hun på en måte det da vi ble enige om at hun skulle komme på besøk , hun sa hun ville gjerne bli 2 netter , mens jeg sa at vi hadde planer , så det passet best hvis hun bare ble 1 natt og det hørtes ut som om det var greit det .

Kanskje hun har lyst å klare noe hun ikke har klart før, bli mer selvstendig osv. Du høres veldig, veldig kald ut. Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kutter kontakten heller. Da slipper hun å bli skuffet, og du slutter å irritere deg.

Skrevet
Kanskje hun har lyst å klare noe hun ikke har klart før, bli mer selvstendig osv. Du høres veldig, veldig kald ut. Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kutter kontakten heller. Da slipper hun å bli skuffet, og du slutter å irritere deg.

Nei , nå måtte jeg nesten le her hehe. Det du skriver i begynnelsen kan liksom ikke være lenger borte fra sannheten .

En annen ting til det andre du skriver , mener du selv at det er bedre med ingen nær familie enn en nær famile som ikke gjør som du vil ? Jeg syntes det hørtes veldig barnslig ut : hvis ikke dere gjør som jeg sier , så rømmer jeg og jeg kommer aaaaldri tilbaake ;) .

Gjest Supermimz
Skrevet

TS,

Jeg vet hvordan det er å ha et familiemedlem som oppfører seg slik.

Jeg synest du var flink som stod på ditt! Man blir ulykkelig av å la seg manipulere av mennesker som står en så nær.

Gjest Gjest_lilli_*
Skrevet

Kanskje du TS kan skrive hva som gjør mor di manipulerende, for jeg ser ikke at det er det hun er. Hvis mor di er syk, så bør j du ta hensyn til det da. Skal vedde på at mor di hadde sett frem til denne turen til deg, så blir den så ødelagt av at du skal nekte hun å sove en natt ekstra.. Skjønner veldig godt at mor di blir sur av det.

Skrevet

Det høres ut som du egentlig angrer litt på oppførselen din ts...

Hva tenker du om denne episoden om 20 år?

Hva ville du gjort anneledes?

Hvis du klarer å tenke deg dette så finner du svaret på hva du ev. burde ha gjort/ikke gjort...

Jeg har en mor...vi er ikke alltid enige for å si det mildt. Men jeg har lært meg å si hva jeg føler i stedet for å si hva jeg mener. Det handler om å respektere hverandre og ikke å prøve å forandre på den andre. Etter min lille ahaopplevelse så er forholdet vårt totalt forandret :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...