Gjest CookieMonster Skrevet 19. november 2009 #21 Skrevet 19. november 2009 Jeg mener faktisk at dersom man blir overfallsvoldtatt, skikkelig skambankt og blir smittet av f.eks hiv/aids som gjerningsmannen var klar over så burde det holde til 21 år + forvaring. Sånne mennesker ser jeg helst at ikke går rundt på gata igjen, dersom det ikke er tatt grundige undersøkelser over tid som kan bekrefte at de ikke vil gjøre det igjen.
Gjest Marlo Skrevet 19. november 2009 #22 Skrevet 19. november 2009 Ja det er mulig det finnes ting som er verre enn en voldtekt, men det har ingenting med saken å gjøre. Det kommer ann på mennesket som opplever noe vondt, det går ikke ann å fortelle det mennesket at det finnes verre opplevelser. Opplevelsen for DET mennesket var ille, driter da i om andre har det verre! Dette blir det samme som å si at man fikk flis i fingeren, men får holde kjeft fordi en annen fikk sagd av fingeren. Begge deler er faktisk like ille fordi det er vondt for den personen som opplever det!
The Kitten Skrevet 19. november 2009 #23 Skrevet 19. november 2009 Ja det er mulig det finnes ting som er verre enn en voldtekt, men det har ingenting med saken å gjøre. Det kommer ann på mennesket som opplever noe vondt, det går ikke ann å fortelle det mennesket at det finnes verre opplevelser. Opplevelsen for DET mennesket var ille, driter da i om andre har det verre! Dette blir det samme som å si at man fikk flis i fingeren, men får holde kjeft fordi en annen fikk sagd av fingeren. Begge deler er faktisk like ille fordi det er vondt for den personen som opplever det! Godt sagt. Det er ikke slik at kun den som opplever det verste av det verste har lov til å klage.
Furstina Skrevet 19. november 2009 #24 Skrevet 19. november 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Teriyaki Skrevet 19. november 2009 #25 Skrevet 19. november 2009 til alle sammen! Kan rett og slett ikke forestille meg det. Har blitt brukt og kastet som søppel, og det var ikke godt, men det var i det minste ikke misbruk eller tvang..
The Kitten Skrevet 19. november 2009 #26 Skrevet 19. november 2009 til alle sammen! Kan rett og slett ikke forestille meg det. Har blitt brukt og kastet som søppel, og det var ikke godt, men det var i det minste ikke misbruk eller tvang.. til deg også.
Gjest Shock Skrevet 19. november 2009 #27 Skrevet 19. november 2009 (endret) Jeg ble voldtatt som 14åring, og jeg må si det er det værste jeg har opplevd, og jeg sliter fortsatt mye med det, selv etter mange år med terapi og psykologer.. Jeg sliter den dag i dag med å ha sex, og generell sexlyst. Og det skaper problemer. Samboeren min kobler sex med kjærlighet, og han føler seg elsket når vi har samleie. For meg, er det noe helt annet. Klart jeg har mye positive opplevelser med samleie, men for meg så dekker det ikke over alt det vonde. Om man ikke har vært borti det, går det ikke ann å forestille seg hvor jævlig det er å bli trengt innpå på den måten. Og bli holdt fast og krenket mens han gjør det han vil. Gir faen i deg, ydmyker deg, og nyter det. Jeg hater han som gjorde det. Og han har gjort meg livredd utlendinger. Jeg syntes det er synd at èn person kan ødelegge så ufattelig mye for et medmenneske.. Endret 19. november 2009 av Shock
Gjest brutal_mann Skrevet 20. november 2009 #28 Skrevet 20. november 2009 Denne tråden belyser hvordan vi må endre terminologien fra voldtekt til seksuelle overgrep. Samt at en må sette dagsorden rundt hvor grenser går. Et, etter mitt syn, godt utgangspunkt er at sex mellom to mennesker skal forgå frivillig mellom to likeverdige parter. Så kan en diskutere hva som er greit av forksjellige former for sex etter det. Når det gjelder selve begrepet voldtekt virker det på meg som om TS er ekstremt naiv. Rett og slett tror jeg TS ikke aner hva ordet vold betyr.
Étaín Skrevet 20. november 2009 #29 Skrevet 20. november 2009 Jeg er egentlig mest interessert i å høre om noen mener det samme som meg Det er forskjell på både folk og de forskjellige situasjonene de blir voldtatt i. Jeg tror helt sikker at jeg kunne kommet meg videre uten men dersom jeg hadde blitt utsatt for en voldtekt, uten vold, f.eks. fordi man var så dum at man stolte på en gammel venn og ble med hjem for å fortsette samtalen etter festen eller lignende. Han ville ikke vært min venn etter det, men ellers tror jeg ikke det hadde plaget meg nevneverdig. Jeg ville imidlertid ha lært meg å ikke stole på folk. Ellers er det mange som føler så nedverdiget og så invadert i sånne situasjoner at de faktisk ødelegges av det. Det er forskjell på folk, og vi har forskjellig forhold til kroppen vår, selvfølelsen vår og seksualiteten vår.
Vera Vinge Skrevet 20. november 2009 #30 Skrevet 20. november 2009 Da har ikke du blitt voldtatt. Så enkelt er det. Og det er ikke noe å diskutere egentlig. Jeg syns det er en ganske drøy påstand. Folk er forskjellige, og det må være greit. Selv om noen sliter i årevis og får livet ødelagt, er det faktisk mulig at andre klarer seg rimelig greit. Voldtektshandlingen kan ha vært like reell og grov for det. Jeg syns samtidig ts sier at hun forstår at andre reagerer annerledes, men at hun rett og slett lurer på om hun er den eneste som reagerer som henne. Det må da være et legitimt spørsmål?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #31 Skrevet 20. november 2009 Jeg leser stadig vekk at kvinner mener at voldtekt er omtrent noe av det verste man kan gjøre/og bli utsatt for. Og at straffen burde vært 20 år i fengsel. Men personlig er jeg bare ikke enig Jeg er en kvinne i slutten av 20 årene, hatt flere forhold, og 11 sexpartnere. Et par av disse har hatt ufrivillig sex med meg. Ja, litt kjipt, men ikke noe mer enn det. Når det ikke er noe særlig vold inne i bildet, og man ikke blir overfalt i en mørk bakgate av en fremmed, er det så ille da? Jeg har også blitt utsatt for ufrivillig sex og seksuelle handlinger fra flere personer som jeg da var i forhold med. Ikke noe mer følelsesoppstyr rundt det enn rundt en vanlig heftig konflikt, jeg har sagt klart ifra, og de har erkjent at de gikk for over mine grenser, beklaget og skjerpet seg. For meg hadde disse opplevelsene ingenting med voldtekt å gjøre, og jeg tolker at dine hendelser har vært noe lignende. Det var irriterende og sårende at han overså hva jeg sa og bare prioriterte sine egne ønsker, men jeg var aldri redd for at han skulle skade meg, jeg visste han var glad i meg, og visste at han ikke mente noe vondt med det og at han var korttenkt der og da, jeg er sikker på at hadde jeg virkelig skreket eller grått eller fått panikk, hadde han sluttet, ikke fortsatt. Og jeg er helt sikker på at han ikke var ute etter å ydmyke og straffe meg. Bare kåt og selvsentrert. Man sier for ordens skyld at sex etter nei kan være voldtekt, men det er en juridisk definisjon, ikke noe som beskriver hva som skjer mellommenneskelig. En ekte voldtekt er en krise for selvbildet, forholdet til andre, og svært mange av dem som utsettes for det, er redde for å bli drept i gjerningsøyeblikket, og sliter med angst, flashbacks og mange ganger selvmordstanker i tiden etterpå, i tillegg til en rekke andre psykiske og psykosomatiske symptomer. Å voldta noen er noe av det verste en kan gjøre mot dem, men ikke alle som har hatt ufrivillig sex, har opplevd et voldtektstraume. Mye nei-sex, spesielt i etablerte parforhold, er grenseoverskridelser som kan løses mellom de to, men den som har makten i situasjonen kan ikke være den som definerer det som skjer. Reell voldtekt synes jeg er så fryktelig at jeg ikke klarer å se det i spillefilmer på TV engang. Nei-sexen jeg var utsatt for, er noe helt annet. (Selvsagt finnes det også reelle voldtekter i parforhold, hvor sviket kommer som tillegg til overgrepet, trusselen og volden, men det er ikke det jeg uttaler meg om i dette innlegget.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå