Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De desidert beste julkakene (slår til og med kolakaker og skrivefruens kaffekaker med ei mil), er sirupssnipp. Jeg har aldri laget det, for mamma påstår det er gysla vaskelig og tidkrevende, men i år vil jeg gjerne prøve. Så er det noen som er en god oppskrift på sirupssnipp til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De desidert beste julkakene (slår til og med kolakaker og skrivefruens kaffekaker med ei mil), er sirupssnipp. Jeg har aldri laget det, for mamma påstår det er gysla vaskelig og tidkrevende, men i år vil jeg gjerne prøve. Så er det noen som er en god oppskrift på sirupssnipp til meg?

Hva med oppskriften på denne siden?

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118967444.asp

Gjest SmallTalk
Skrevet

Har moren din pleid å bake sirupssnipper? Isåfall så anbefaler jeg deg å få tak i oppskriften hun bruker. Da vet du ihvertfall at de blir gode. :)

Det som er tidkrevende med sirupssnipper er vel deigen og kjevlinga?

Skrevet

Mamma lager ikke det. Men bestemor gjorde det tidligere. Problemet med hennes oppskrift er at det er "en kopp ditten, en passe slump datten, tre skjeer hint" etc. :ler:

Gjest SmallTalk
Skrevet
Mamma lager ikke det. Men bestemor gjorde det tidligere. Problemet med hennes oppskrift er at det er "en kopp ditten, en passe slump datten, tre skjeer hint" etc. :ler:

Jeg kjenner til den, gitt! :ler:

Da håper jeg du får tak i en god oppskrift. Jeg for min del kommer nok til å "bestille" ferdige sirupssnipper fra bestemor. :)

Skrevet

Bestemor er blitt så gammel (86 år) at hun ikke orker å bake sirupsnitt lenger. Tenkte å bake i år, og bl.a. gi henne i julegave. :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Så koselig! :)

Bestemor er "bare" 78, og baker fortsatt. Så jeg er heldig sånn. Egentlig så tror jeg at baking er en av de største hobbyene hennes, og ingen i familien takker nei til hjemmelagde julekaker og marsipan. :)

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Jeg vil gjerne ha en bestemor-oppskrift på sirupssnipper! Jeg prøvde å bake dette i fjor, selvom pappa sa at det var vrient. Han ville ha sirupssnippene akkurat som min farmor pleide å lage. Dessverre er hun død, og oppskriften hennes har vi lett etter lenge, uten å lykkes.

I fjor prøvde jeg å bake de etter en oppskrift fra den røde rutete kokeboken. Men de ble ikke spesielt gode.

Så dere med bestemødre som lager gode sirupssnipper, del gjerne oppskriften :D Vil så gjerne glede pappa i år! Hihi

Skrevet

Har ikke prøvd, men på detsoteliv.no ligger det en oppskrift på sirupssnipper som ser ut til å bli god.

Har aldri prøvd en oppskrift derfra som jeg ikke var fornøyd med!

Ikke mulig å linke til oppskriften dessverre...

Skrevet
Bestemor er blitt så gammel (86 år) at hun ikke orker å bake sirupsnitt lenger. Tenkte å bake i år, og bl.a. gi henne i julegave. :)

Du kan ikke dra på besøk og lage deigen sammen med henne da?

Ta med digitalvekt og lage oppskrift undeveis :lur:

Skrevet

Godt tips, men hun bor nesten 50 mil unna... :sukk:

Kanskje jeg skal få søskenbarnet mitt til å gjøre det? Hun er jo i fødselspermisjon og bor 5 mil unna bestemor! :idesmil:

Skrevet
Godt tips, men hun bor nesten 50 mil unna... :sukk:

Kanskje jeg skal få søskenbarnet mitt til å gjøre det? Hun er jo i fødselspermisjon og bor 5 mil unna bestemor! :idesmil:

Prøv det - sikker flere enn deg som gjerne vil ha den oppskriften :)

Skrevet

Helt enig at sirupsnipper er alller best, blir ikke jul uten!

Mammaen min sin oppskrift er veldig god synes jeg, både deigen og ferdige snipper.... (bruker også den deigen til pepperkaker vi...)

Her er oppskrifen:

Sirupsnipper

1 kg Hvetemel

0,5 kg Sukker

0,5 kg Sirup

1,5 ts Ingefær

1,5 ts Kanel

1 ts Pepper

4 ts Bakepulver

3 Egg

250 g Margarin

Sirup løses opp over svak varme.

Smelt margarin og rør sammen med litt av sukkeret.

Bakepulver og halve melet blandes sammen med smør og sukkerblandingen.

Eggene og piskes godt sammen med resten av sukkeret, blend i sirup og resten av melet.

Bland alt sammen til slutt.

Kjevl ut tynne leiver og stikk ut snipper.

Steketid og temperatur mangler i oppskriften her, men er ganske lik pepperkaker....

Oppskriften er veldig stor, så annbefales å prøve halvparten.

Verdens beste synes jeg, men har jo ikke smakt så mange andre da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...