Gå til innhold

Blir barn herdet av å være mye syke?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_Lureren_*
Skrevet

Jeg har en gutt på tre år som er så ofte syk :tristbla: Hvis jeg ser en snørre unge i barnehagen vet jeg at vi snart har en gutt med feber i hus. Det er slitsomt! Siden september har vi hatt fire runder med sykdom. Da er han hjemme i en ukes tid. Deretter kan han være to-tre uker i barnehagen før det er en ny runde på gang. Han har vært sånn siden han var ett år og begynte i barnehagen. Det virker som det andre får som en lett forkjølelse gir han feber og skikkelig sykdom. Vi har heldigvis fleksible jobber og kan jobbe hjemme begge to.

Han er ellers frisk. Har vært hos legen med han mange ganger. Har spurt om det kan være astma han har, men får ikke noe klart svar.

Så, vil han bli en knakanes sterk gutt som står imot alt etterhvert, eller vil dette bare fortsette og fortsette? Kan han ha noe luftveisproblematikk som legen ikke har fanget opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er en myte at ungene herdes av mye sykdom. det er vanlig med en del sykdom når de går i barnehage, i alle fall i starten, men jeg tror ikke de herdes noe av det. Heller tvert om - det tar jo på å være så ofte syk.

Skrevet

Immunforsvaret utvikler jo antistoffer for mye av det man blir utsatt for av sykdom som liten, så etter hvert får man større motstandskraft mot å bli syk av samme/liknende bakterier og virus. Samtidig er det jo sånn at folk er forskjellige, noen av de som er mye syke i barnehagen fortsetter å bli lett syke som voksne. Jeg var ikke syk ofte i barnehagen, og jeg er så godt som aldri syk som voksen. Ellers er det jo forskjell på hvor lett den enkelte får feber når man er smittet av noe.

Du kan jo be om å få ham utredet for astma og kanskje allergi. Vet ikke om det at han ofte er syk er et tegn på dette da.

Skrevet

Hvis "herdet" betyr får et godt immunforsvar senere så stemmer det. Jo mer sykdom i barneårene, jo mer immun blir man mot "ting som går" som voksen.

Med mindre det kommer av at man har et svakt immunforsvar i utgangspunktet som følge av andre ting. Prematurfødt for eksempel.

Skrevet

Vi har/har hatt det som deg.

Spesialistlegen vi etterhvert fikk god kontakt med, fortalte at immunsystemet til barn ikke er ferdig utviklet før ved 3-4 års alder. Frem til det er modent blir de ikke immune fortløpende, de blir bare rett og slett mye syke.

Etter at immunsystemet er ferdig utviklet, blir man immun mot en del sykdommer når man har hatt dem. Noen sykdommer blir man aldri immun mot - som en del mage/diaresykdommer som kan komme igjen og igjen i samme sesong.

Det eneste man kan gjøre i den perioden du er i nå er å passe på at barnet får nok søvn, nok riktig mat, vitamintilskudd, og god tid til å bli skikkelig frisk før han går i barnehagen igjen. Dette er noe vi alle må gjennom om vi vil ha barna i barnehagen så tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...