Gå til innhold

hunden biter i båndet...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_oreo_*
Skrevet

frøkna på ett år har alltid av og til mens vi går tur begynt å bite i båndet, hoppe rundt og knurre.

Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å få henne til å slutte.

Jeg har prøvd å ignorere henne når hun gjør det, men jeg vil at hun skal slutte helt! Hun gjør det jo neste gang vi går tur igjen..

Satte henne fast i et tre en gang og gikk, men jeg tror ikke hun forstår hvorfor.

det er utrolig irriterende. Hun høres så godt, høres jo sint ut, men leker jo seg bare med båndet. :(

Jeg er den av meg og kjæresten som "ikke er sjefen", men hun holder på sånn til sjefen også. Men mer respekt for ham har hun.

HUn trekker også en del, og jeg synes det er slitsomt når jeg går tur alene for jeg blir ofte sliten da hun bestemmer seg for å trekke.

Har ikke den styrken kjæresten har for å holde henne igjen i div. situasjoner :S

Er ikke den som forstår seg godt på hunder og kan mye, så jeg setter stor pris på evt. tips som kan gjøre meg bedre:)

Er jo glad i henne og vil gjøre turen kos for meg også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dett problemmet hadde vi å, og jeg tok det som et tegn på at offsen vil leke.

Men når dere er på tur, stopp ta båndet så sier du strengt og bestemt NEI!! Dette må du gjenta helt til hun slutter.

Dette med å dra i bånd er det flere metoder du kan bruke for å venne hun av med.

Eks: Når hun begynner å drar snur du, og går andre veien, dette må du gjenta mye på hver tur, helt til hun har lært.

Andre metoder er jo "snute-bånd" og et annet som går under for labbene, dette er ubehagelig for hunden, så ville nok først prøvd "snu-metoden".

Hvis ikke så kan dere gå på kurs med henne, da får hun også sosialt samvær med andre hunder.

Men Sjekk i såfall opp at det er en serriøs trener!!

Du kan også få hjelp på valpeforum.no

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det med biting i bånd osv er vel noe de aller fleste med valper/unghunder går igjennom. Dette funket for oss:

MED EN GANG herjingen startet stopper du og blir helt passiv! Ikke se på hunden, ikke beveg deg, ikke prøv å ta fra hunden båndet eller noen ting. Bare stopp og se rett fram. Etterhvert vil hunden lære at hvis den holder på sånn, slutter all morroa.

Et viktig "verktøy" som det også er lurt å ha, er at det alltid er du som startet og stopper all lek. Det handler ikke direkte om dette, men ved å trene på dette kan du også lære inn et ord som betyr "nok" eller "ferdig", som man kan bruke når hunden stresser seg opp som din gjør. Vi har gjort dette med våre hunder helt fra de var valper ved å legge opp til leking når VI vil, og ikke la dem få dra oss med på lek(hvis DE begynner å herse med oss, bare overser vi). Og når vi leker, og vil avslutte så sier vi bare "FERDIG" og reiser oss opp og overser(og tar med oss evt. leker).

Når det gjelder trekking i båndet er jeg enig i "forrige taler". Med en gang hunden drar, gå et par skritt bakover, og med en gang hunden løsning båndet (helst sånn at hun slakker båndet selv) så går du framover igjen. Slik lærer hunden seg at den IKKE kommer fortere fram ved å dra. Dette er trening som tar MYE tid, ofte kommer man seg ikke så langt på de første turene, men det er viktig å være konsekvent. Og jeg snakker av erfaring, for jeg har selv begynt aaalt for sent med å trene på dette med min siste hund... Det som er lurt er at når dere skal gå en ordentlig tur, så innfører dere for eksempel sele, strikk og belte (altså en sele som hunden har på, som er festet til et slags strikk- bånd, som er festet til et belte som dere har på). Når hunde har på sele kan den få lov til å dra, og ting er ikke så strengt, og med beltet så er det ikke så slitsomt for dere å holde heller. Og så kan dere bruke bånd og halsbånd når dere er innstilt på å trene på å gå fint, slik at det blir sånn at HVER GANG halsbåndet og båndet er på skal hunden gå fint(hvis man skulle gå alle turene sånn i begynnelsen ville det være veldig stor sjanse for at man slakker på krava, og at det ikke blir vellykket, for dette er slitsom trening), og hver gang den har på sele kan den dra...

Når det gjelder spesielle "anti-dra"halsbånd: De kan være fine for å hjelpe til bare for å få kontroll mens man trener, men det er viktig at man ikke bare kjøper en av disse og ikke trener ved siden av. Dette er bare hjelpemidler i trening og ikke noe som skal brukes alene for å lære hunden å ikke trekke (for hunden lærer ikke å ikke trekke, men at den får vondt hvis den trekker med akkurat det båndet på...)

Skrevet

Takk.. Har prøvd noe av dette tidligere men merker jeg fort gir opp..

Jeg synes hun er kjempe når vi er inne, da er hun på en måte mer "min" hund!

Så fort vi kommer ut blir hun kommandant.

Litt fordi jeg liker lite å selv være høylytt, rundt andre, og virke streng..

Det krever energi og giv av meg, noe jeg ikke alltid finner!

Det skal sies at jeg ikke var med i livet til hunden fra starten av, så lurer på om det hadde vært letter hvis jeg hadde det. Jeg vet ikke.

Akkurat nå blir jeg gira på å få det til, og gå tur med en gang jeg kommer hjem! Så daler det igjen.

Og nå er det snart vinter, kaldt og glatt og jeg er redd for å tryne skikkelig når hun blir ivrig :P

Må vel bare bite i det å bestemme meg. Og ta med samboer på dette så vi gjør det samme og er flinke begge to.

Tusen takk begge 2, det skal sitte!!

HIlsen sytlusa :ler:

Skrevet

Hehe, du får bruke brodder. Det må jeg alltid når det er glatt, tør ikke gå uten, og særlig ikke med hundene.

At du snur eller stopper når hunden drar, vil du fort se resultater på. Hun kommer til å skjønne det, men det blir nok noen fram-og-tilbake-turer. Jeg trener fortsatt på å gå pent i bånd, eller rettere sagt, på starten av turen er hun så ivrig at hun glemmer seg. Da blir det litt fram og tilbake før hun finner ut at hun skal gå pent likevel;)

Å hoppe og bite i båndet er typisk. Å binde i et tre og gå fra et par minutter funker, men man har ikke alltid et tre der. Eller man kan bare stå helt stille.

Men for min del gikk det fort over da jeg begynte å si nei, og vise at dette fant jeg meg ikke i. Da sluttet hun helt. For meg hadde det sammenheng med at vi fikk en hund til, og når jeg var ute med dem begge i bånd, var det ikke mulig å bare være passiv i en sånn situasjon.

Skrevet
Takk.. Har prøvd noe av dette tidligere men merker jeg fort gir opp..

Jeg synes hun er kjempe når vi er inne, da er hun på en måte mer "min" hund!

Så fort vi kommer ut blir hun kommandant.

Litt fordi jeg liker lite å selv være høylytt, rundt andre, og virke streng..

Hvis du gjør sånn som folk har nevnt her, så trenger du ikke være så veldig tydelig streng og høylytt vet du;) Handler bare om å stoppe og ta noen sted tilbake. Om du må legge på et nei, eller det holder å overse, i forhold til bitingen, må du finne ut av selv, men man trenger ikke virke så veldig streng. Trenger ikke bruke så mye LYD, da mister ofte beskjedene sin virkning (mye lyd sparer man til krisesituasjoner), bare man er konsekvent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...