Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hudormer og fet hud i deler av panna, nesen, på hver side av nesen og på haka. Jeg prøver å klemme på de av og til, men det ser like ille ut uansett. Det ser nesten ut som store porer, men det er hudormer i følge hudpleieren jeg var hos en gang. Hva er mest effektivt å gjøre med dette? Jeg vil helst unngå dyr behandling, da jeg ikke har råd til dette, og det må da være mulig å gjøre noe med det selv?

Hva anbefales av dagkrem og renseprodukter? Jeg husker ikke helt hvilken hudtype hudpleieren sa at jeg hadde, men jeg har problemer med kviser, huden kan føles fet men den kan også fort føles tørr, og jeg får veldig tørre partier på nesa på denne tida av året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk gode produktet tilpasset din hudtype, og peel huden din jevnlig for å "slipe vekk" hudormene. jeg har også hatt god erfaring med slike strips (nesten som voks) som man fester på hake, nese og panne og drar de av etter 10 minutter. Men dette tar tid å få bukt med. En behandling hos hudpleier i starten er ikke så dumt, så kan du bygge videre på resultatet hjemmet etterpå :)

Gjest Gjest_Carrie_*
Skrevet

Bruk gode produktet tilpasset din hudtype, og peel huden din jevnlig for å "slipe vekk" hudormene

..men ikke peel/ta masker altfor ofte. Da kan huden bli altfor

irritert. Clinique sin redness solution er god til å roe ned huden.

Hvis du har ganske dårlig råd er Garnier sin serie god synes jeg.

Den blå anti-spot flaska er god,men ikke bruk den altfor ofte

da den tørker ut huden.

OG,et veldig godt råd: Bestemmer du deg for å klemme,vit at

porene åpner seg når du væter huden med en varm bomullsdott.

IKKE klem med neglen hardt mot kvisa,det kan etterlate stygge

arr. Ta en bomull,hold den mot kvisa/hudormen et par sekunder

og press forsiktig.Etterpå ta på noe beroligende,gjerne den

redness solutions fra Clinique eller fuktighetskrem

Skrevet

Jeg vil anbefale produkter med syrer- selv har jeg fått vekk hudormene mine ved hjelp av produkter fra MD Formulations, samt syrekurer fra Skinlaboratory.com.

Det er også svært viktig at du unngår fuktighetskremer etc. som inneholder mineralolje etc (da tetter du bare igjen porene), hvilket de fleste kremer fra apotek, dagligvare og parfymeri gjør.

Mange sverger til mineral-foundation (hvis du bruker foundation), selv har jeg gått tilbake til parfymeri-foundation, stappfull av mineraloljer- jeg er imidlertid nøye på å fjerne den så snart som mulig med en oljebasert renseolje i tillegg til min vanlige rens, og huden min har ikke blitt verre overhodet.

Har lest at mange har gode erfaringer med strips fra Bioré (tror de kjøper dem på ebay), har ikke prøvd dem selv.

Jeg vil fraråde deg å bruke produkter fra Garnier, Basiron etc, de har veldig liten positiv effekt, hvis noen overhodet, men de kan ha en imponerende negativ effekt på huden.

Skrevet
Jeg vil fraråde deg å bruke produkter fra Garnier, Basiron etc, de har veldig liten positiv effekt, hvis noen overhodet, men de kan ha en imponerende negativ effekt på huden.

Det blir litt feil å sammenligne et hudpleiemerke med et legemiddel, tror jeg - de to fungerer på helt ulik måte.

Basiron har en godt dokumentert effekt. (Se f.eks. denne studien.) Som legemidler flest fungerer det ikke like godt på alle, og noen får slitsomme bivirkninger av det - som f.eks. rød og tørr hud. Det er nok ikke riktig for alle, men kan være verdt et forsøk.

Uren hud er et sammensatt problem og ikke noe det finnes enkle løsninger på. Wikipedia-artikkelen om acne vulgaris gir en grei inføring i hvor komplekst dette fenomenet egentlig er, og hvor mange faktorer som ligger bak. Jeg prøvde å finne noen artikler om sminke og kosmetikk i forhold til dette problemet, men klarte ikke finne noe bra. Men jeg synes det virker sannsynlig å f.eks. unngå kremer og sminke som blokkerer porene, siden det kan irritere huden. Mulig det også påvirker veksten av bakterier i porene, hva vet vel jeg?

MD formulations og Skin laboratory bruker glycolic acid (ikke sikker på hva dte er på norsk?) i produktene sine. Et lite søk på Google Scholar viste at det har positiv effekt i mange forsøk, så det er nok et godt råd :) Hvilke produkter er det du har brukt, Quirky? (jeg vil også prøve!)

Ang. sånne strips: er det noe "triks" man må bruke ved dem? Jeg har prøvd det selv, men det fungerte ikke i det hele tatt. Mulig jeg gjorde noe feil eller kjøpte et dårlig merke (tror de var L'Oreal). Tips mottas med takk, om noen har noen!

Skrevet (endret)
Det blir litt feil å sammenligne et hudpleiemerke med et legemiddel, tror jeg - de to fungerer på helt ulik måte.

Basiron har en godt dokumentert effekt. (Se f.eks. denne studien.) Som legemidler flest fungerer det ikke like godt på alle, og noen får slitsomme bivirkninger av det - som f.eks. rød og tørr hud. Det er nok ikke riktig for alle, men kan være verdt et forsøk.

Uren hud er et sammensatt problem og ikke noe det finnes enkle løsninger på. Wikipedia-artikkelen om acne vulgaris gir en grei inføring i hvor komplekst dette fenomenet egentlig er, og hvor mange faktorer som ligger bak. Jeg prøvde å finne noen artikler om sminke og kosmetikk i forhold til dette problemet, men klarte ikke finne noe bra. Men jeg synes det virker sannsynlig å f.eks. unngå kremer og sminke som blokkerer porene, siden det kan irritere huden. Mulig det også påvirker veksten av bakterier i porene, hva vet vel jeg?

MD formulations og Skin laboratory bruker glycolic acid (ikke sikker på hva dte er på norsk?) i produktene sine. Et lite søk på Google Scholar viste at det har positiv effekt i mange forsøk, så det er nok et godt råd :) Hvilke produkter er det du har brukt, Quirky? (jeg vil også prøve!)

Ang. sånne strips: er det noe "triks" man må bruke ved dem? Jeg har prøvd det selv, men det fungerte ikke i det hele tatt. Mulig jeg gjorde noe feil eller kjøpte et dårlig merke (tror de var L'Oreal). Tips mottas med takk, om noen har noen!

Basiron er vel strengt tatt ikke et legemiddel? Det selges riktignok på apotek, men de selger jo munnvann og sukkerfrie drops på apotek, og det er ikke legemidler.

Glycolic acid heter glykolsyre på norsk, så vet du det.  Jeg kan bekrefte det du har funnet ut på nettet selv, glykolsyre er svært effektivt mot problemhud, aldringstegn etc. Andre syrer, som Salicylic acid (salisylsyre) og Lactic acid (vet ikke helt hva det heter på norsk) kan også hjelpe, utifra det jeg har sett brukes salisylsyre en del i billige anti-kvise-produkter (garantert i Basiron), mens glykolsyre ser ut til å være det foretrukne i dyrere kvalitetsprodukter som MD Formulations. Glykolsyre skal være en del mer skånsomt for huden enn salisylsyre, og det er min erfaring også, salisylsyre egner seg nok best til bruk kun på de verste problemområdene, jeg bruker det kun i t-sonen, det er der jeg har urenheter, og huden i kinnene mine er mer følsom enn i t-sonen, og salisylsyre blir for sterkt.

Mitt regime går ut på å kombinere Glycolic Acid 50% og Salicylic Acid 20%, jeg peeler hver tredje gang, annenhver gang med hver av syretypene. Dette er ikke noe jeg vil anbefale med mindre du har en ekstremt hardfør hud, veldig gjenstridige urenheter, huden din er vant til syre, og et mer skånsomt opplegg ikke har gitt tilfredsstillende resultater. Jeg begynte med kun Glycolic Acid 50% to ganger i uken, og jeg hadde brukt rens og serum med syre (fra MD Formulations) lenge, så huden min var vant til syrer. For de som ikke har erfaring med syrer, og ikke har hud som tåler nesten alt, er det nok best å starte med den mildere glykolsyrepeelingen fra Skinlaboratory-produktene herfra er såpass rimelige at man kan ta seg råd til å prøve seg frem litt, om den mildere peelingen ikke funker godt nok, kan man bestille den sterkeste. Når man dealer med syrer er det veldig smart å være forsiktig, dere husker vel episoden av Sex And The City der Samantha tok kjemisk peeling og endte opp med noe type brannskader? :D

Det finnes masse info om produktene til Skinlaboratory, om syrer generelt, femgangsmåte etc. på sidene deres, og de var også svært behjelpelige da jeg ba om råd over mail.

Endret av Quirky
Skrevet

Jeg er også plaget med hudormer, men kun på nesa. Men jeg har hatt hudormer der (MASSE) siden 6-7 klasse.. Ingenting funker :( Aner egentlig ikke hvilken hudtype jeg har lenger, har liksom prøvd veldig mange kremer og forskjellige rensemidler, og strips. Strips funker bare der og da, også er det nesten like gale to dager etter, æsj!

Skrevet
Basiron er vel strengt tatt ikke et legemiddel? Det selges riktignok på apotek, men de selger jo munnvann og sukkerfrie drops på apotek, og det er ikke legemidler.

Glycolic acid heter glykolsyre på norsk, så vet du det.  Jeg kan bekrefte det du har funnet ut på nettet selv, glykolsyre er svært effektivt mot problemhud, aldringstegn etc. Andre syrer, som Salicylic acid (salisylsyre) og Lactic acid (vet ikke helt hva det heter på norsk) kan også hjelpe, utifra det jeg har sett brukes salisylsyre en del i billige anti-kvise-produkter (garantert i Basiron), mens glykolsyre ser ut til å være det foretrukne i dyrere kvalitetsprodukter som MD Formulations. Glykolsyre skal være en del mer skånsomt for huden enn salisylsyre, og det er min erfaring også, salisylsyre egner seg nok best til bruk kun på de verste problemområdene, jeg bruker det kun i t-sonen, det er der jeg har urenheter, og huden i kinnene mine er mer følsom enn i t-sonen, og salisylsyre blir for sterkt.

Mitt regime går ut på å kombinere Glycolic Acid 50% og Salicylic Acid 20%, jeg peeler hver tredje gang, annenhver gang med hver av syretypene. Dette er ikke noe jeg vil anbefale med mindre du har en ekstremt hardfør hud, veldig gjenstridige urenheter, huden din er vant til syre, og et mer skånsomt opplegg ikke har gitt tilfredsstillende resultater. Jeg begynte med kun Glycolic Acid 50% to ganger i uken, og jeg hadde brukt rens og serum med syre (fra MD Formulations) lenge, så huden min var vant til syrer. For de som ikke har erfaring med syrer, og ikke har hud som tåler nesten alt, er det nok best å starte med den mildere glykolsyrepeelingen fra Skinlaboratory-produktene herfra er såpass rimelige at man kan ta seg råd til å prøve seg frem litt, om den mildere peelingen ikke funker godt nok, kan man bestille den sterkeste. Når man dealer med syrer er det veldig smart å være forsiktig, dere husker vel episoden av Sex And The City der Samantha tok kjemisk peeling og endte opp med noe type brannskader? :D

Det finnes masse info om produktene til Skinlaboratory, om syrer generelt, femgangsmåte etc. på sidene deres, og de var også svært behjelpelige da jeg ba om råd over mail.

hei hei, siden du sier du har ekspremitert litt så lurte jeg på om du hadde prøvd denne

http://www.skinlaboratory.com/shop/product...olac-60%25.html

virker som det er en kombinasjon. og så lurte jeg på om du brukte dette mot svarte prikker eller kviser? sliter egentlig bare med svarte prikker, men har en følelse av at de holder på å ta over ansiktet til tider:(

Skrevet

Basiron er et legemiddel fordi det har en dokumentert medisinsk effekt - ellers er det ikke lov å kalle det et legemiddet. Og som gjesten nevner: et farmasøytisk spesialpreparat (noe de aller fleste legemidler er). Mulig det også inneholder noen av stoffene som er klassifisert som legemiddel i forskriftene.

Takk for gode tips, tror jammen jeg skal prøve ut dette. Det var jo ikke forskrekkende dyr heller, egentlig. Men jeg har ikke lyst til å ende opp som Samantha, den episoden husker jeg så alt for godt :fnise: best å begynne forsiktig, tenker jeg ;)

Basiron fungerer forsåvidt fint på meg og, men jeg huden min blir velidg tørr av det. Dessuten misfarger den putevarene om natta, det er ikke særlig kult.

Skrevet
hei hei, siden du sier du har ekspremitert litt så lurte jeg på om du hadde prøvd denne

http://www.skinlaboratory.com/shop/product...olac-60%25.html

virker som det er en kombinasjon. og så lurte jeg på om du brukte dette mot svarte prikker eller kviser? sliter egentlig bare med svarte prikker, men har en følelse av at de holder på å ta over ansiktet til tider:(

Har ikke prøvd det produktet du linker til (enda).

Jeg bruker syrekurer først og fremst på grunn av hudormer (sorte prikker),spesielt på nesen, det er hovedproblemet mitt.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Prøv Dr. Brandt's pores no more - vacuum cleaner! En slags gel som en legger som en maske over områdene der man har hudormene. Jeg har vært plaget lenge-uansett hva jeg har gjort har det bare blitt bedre for kortere perioder, men dette produktet er faktisk et vidundermiddel!etter å ha brukt det jevnt 2-3 ggr i uka i 3 uker er nesten alt av hudormer borte. Men i tillegg er det (som nevnt flere ganger i tråden) viktig finne hudpleieprodukter som passer huden din og gir godt med fukt-målet er jo ikke tørke ut huden;) Ser du har fått tips om disse stripsene lenger opp-mitt råd er å holde seg langt unna! om du virkelig vil ødelegge huden, og ikke få bukt med problemet er strips virkelig måten å gjøre det på;)

Skrevet

Hvilken hudtype har du siste som skrev? :) Og hvor kan jeg kjøpe det produktet?? :fnise:

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet
Hvilken hudtype har du siste som skrev? :) Og hvor kan jeg kjøpe det produktet?? :fnise:

Huden min er en god blandingshud - fet i t-sonen, med litt tørrere tendenser i kinnene ;) Kan jo nevne at jeg er 29 åe-så huden er (faktisk og dessverre) ikke den samme som da jeg var 18-20 år, men disse stygge stygge hudormene på snuten har alltid vært der ;) De fører Dr Brandt på Estetique, det koster litt-men absolutt verdt pengene når det funker :D

Skrevet

Er veldig usikker på min hudtype, har liksom ikke spesielt fet hud, og ikke særlig tørr heller, hehe. Men kan jeg kjøpe dette produktet for flere typer hud eller? :)

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Kan du nok-men velg deg et av produktene i "pores no more" serien- tror nemlig den kan være rimelig tøff mot huden om du kjører på med mange av de ulike produktene! (jeg har hvertfall ikke tatt sjansen på noe mer enn den beregnet på å trekke ut hudormene ;)) Og sørg for å bruke en krem med mye fukt sånn ellers!

Skrevet

Takk for svar. :)

Fuktighetskrem å anbefale da? Sjekket md formulations, men de er for dyre iallfall akkurat nå ... :sjenert: De andre ser jeg ikke noen ansiktskremer hos? :vetikke:

Gjest Lotte81
Skrevet

Hei!

Har sammme problemet med huden min, og bestillte meg en time hos hudpleier for noen dager siden.. tok en enkel ansiktsbehandling til rundt 500 kr. og da fikk jeg samtidig tips om hva jeg skal gjøre for at huden min skal bli bedre.

Det viste seg at jeg har brukt helt feil type krem for ansiktet, som kan være hovedårsaken til kvisene i kinnene.(hvis huden blir så tørr som hun sa min var, så jobber den masse med å fixe fuktighet selv, som kan føre til kviselignede byller som jeg var plaget med) Jeg tenkte at siden jeg har kviser. så må jeg bruke en lett krem som gjør at huden ikke blir så feit og flere kviser kommer til. Det var visst feil..

Så jeg kjøpte meg en krem med masse fuktighet som kostet litt mye... samt en peelingmaske som jeg skal 2 ganger i uken..

Håper det hjelper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...