Gå til innhold

Tannhelsen ved ME

Fremhevede innlegg

Skrevet
Til dere som tviler på at ME faktisk er en nevrologisk sykdom.

Her har dere beviset.

http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about1542.html

Jeg blir faktisk litt provosert over de som uttaler seg uten faktisk å vite hva ME dreier seg om.

ja, at den linken du klarte å hose opp var til et annet diskusjonsforum var jo kjempeoverbevisende...

Noen tror det er nevrologisk. noen tror det er somatisk. noen tror det er et virus. noen tror det er hodeskader. noen tror det er kostold. noen tror det er psykisk og noen tror at det bare er tull alt sammen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_kalle_*
Skrevet
Jeg kan være enige av at ME syke kan få det bedre og takle hverdagen bedre ved hjelp av kognitiv terpai. Og si at de blir FRISKE av det, er jeg ikke enig i.

Hvordan forklare en ishockey spiller, som putselig får utmattelsesyndrom etter å hatt kyssesyken?

Min erfaring med ME er at kroppen sender signal til hjernen om at nå vil den hvile. Prøver jeg å trosse dette for mye, så får jeg "straff" for det.

Hvis man kan bli frisk av ME ved hjelp av psykolog timer, så betyr det at denne personen også vil få bedre tenner da?

Selv om det du skriver, høres fint og flott ut. Så kan alle også skrive slik, ved å søke på nettet.

Tror en psykolog også ville visst hva ha skulle skrive og ikke skrive, slik at ikke de med ME føler seg "tråkket på".

Hvis du så skulle være psykolog og en med såkalt ME har vært hos behandling med deg, og han blir frisk. Da er det vel faktisk mer sannsynlig at denne personen har blitt feil diagnotisert, og egentlig har en dyp form for depresjon.

So sagt er ME best klassifisert som en psykonevroimmunologisk sykdom, altså en sykdom der psyken, nervesystemet og immunfosvaret samvirker. Dermed kan opphavet iblant være viralt(ved virus), men behandlingen være psykologisk. Ingen av mine pasienter føler seg tråkket på av dette budskapet som jeg vet. De fleste er glade for å bli tatt på alvor, få ny kunnskap og kanskje for første gang på lenge få håp om at det kan bli bra!

Iblant har pasienter med CFE/ME som alle andre sykdommer reaksjoner på sykdommen form av uro og nedstemthet, søvnproblemer osv. Dette behandlere vi selvfølgelig også om det behøves. Alle pasienter jeg har sett har vært grundig somatisk utredet av indremedisiner.

Skrevet
ja, at den linken du klarte å hose opp var til et annet diskusjonsforum var jo kjempeoverbevisende...

Noen tror det er nevrologisk. noen tror det er somatisk. noen tror det er et virus. noen tror det er hodeskader. noen tror det er kostold. noen tror det er psykisk og noen tror at det bare er tull alt sammen.

Ho som hadde skrevet dette hadde oversatt fra en forskning, som er bevist fra undersøkelser. Hadde du faktisk lest hva som hadde stått der, så ville du sett det.

http://www.me-forening.no/index.php?option...65&Itemid=1

Skrevet
So sagt er ME best klassifisert som en psykonevroimmunologisk sykdom, altså en sykdom der psyken, nervesystemet og immunfosvaret samvirker. Dermed kan opphavet iblant være viralt(ved virus), men behandlingen være psykologisk. Ingen av mine pasienter føler seg tråkket på av dette budskapet som jeg vet. De fleste er glade for å bli tatt på alvor, få ny kunnskap og kanskje for første gang på lenge få håp om at det kan bli bra!

Iblant har pasienter med CFE/ME som alle andre sykdommer reaksjoner på sykdommen form av uro og nedstemthet, søvnproblemer osv. Dette behandlere vi selvfølgelig også om det behøves. Alle pasienter jeg har sett har vært grundig somatisk utredet av indremedisiner.

Men hvis det er slik da at ME pasienter kommer til deg og du skal hjelpe de med sykdommen. Hva er nøkkelen? Hva snakker dere om for at du skal kunne hjelpe denne personen?

Jeg har alltid slitt med sårlig imunforsvar, men hele tiden trosset det og stått på. Jeg har jobbet fullt, periodevis trent og vært i middels aktivitet. Brått så fikk jeg en langvarig infulensa og jeg kom meg ikke igjen. Har fortsatt ikke kommet meg. Det føles som omvent depresjon og angst. Kroppen tar kontrollen over meg. Den bestemmer hva som er greit og ikke er greit. Er jeg for aktiv, så straffes det. Jeg har måttet bare finne meg i å tilpasse meg kroppens tempo. Det er veldig frustrerende.

Derfor stiller jeg meg også litt spørrende til kognitiv behandling mot sykdommen, så lenge hode vil og ikke kroppen samarbeider med en. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Men kan jo være noe i underbevisstheten som jobber mot en.

Uansett så hjelper kognitiv behandling mange pasienter, og den kan sikkert hjelpe ME syke med problemer som oppstår i forbindelse med sykdommen.

Men om man kan bli frisk av det er jeg litt mer spørrende til.

Det som er litt skummelt med å nevne det psykiske i forbindelse med ME, er at mange folk forbinder dette med at ME pasientene innbiller seg sykdom. Eller at de har en psykisk lidelse, som gjør at de blir syke.

Det ikke mange folk vet er at for å få stilt en ME diagnose så skal man faktisk ha gått til kognitiv behandling et viss antall timer, for å utelukke psykiske lidelser.

Gjest Gjest_kalle_*
Skrevet
Men hvis det er slik da at ME pasienter kommer til deg og du skal hjelpe de med sykdommen. Hva er nøkkelen? Hva snakker dere om for at du skal kunne hjelpe denne personen?

Jeg har alltid slitt med sårlig imunforsvar, men hele tiden trosset det og stått på. Jeg har jobbet fullt, periodevis trent og vært i middels aktivitet. Brått så fikk jeg en langvarig infulensa og jeg kom meg ikke igjen. Har fortsatt ikke kommet meg. Det føles som omvent depresjon og angst. Kroppen tar kontrollen over meg. Den bestemmer hva som er greit og ikke er greit. Er jeg for aktiv, så straffes det. Jeg har måttet bare finne meg i å tilpasse meg kroppens tempo. Det er veldig frustrerende.

Derfor stiller jeg meg også litt spørrende til kognitiv behandling mot sykdommen, så lenge hode vil og ikke kroppen samarbeider med en. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Men kan jo være noe i underbevisstheten som jobber mot en.

Uansett så hjelper kognitiv behandling mange pasienter, og den kan sikkert hjelpe ME syke med problemer som oppstår i forbindelse med sykdommen.

Men om man kan bli frisk av det er jeg litt mer spørrende til.

Det som er litt skummelt med å nevne det psykiske i forbindelse med ME, er at mange folk forbinder dette med at ME pasientene innbiller seg sykdom. Eller at de har en psykisk lidelse, som gjør at de blir syke.

Det ikke mange folk vet er at for å få stilt en ME diagnose så skal man faktisk ha gått til kognitiv behandling et viss antall timer, for å utelukke psykiske lidelser.

Er enig med deg i mye av dette. Det er fortsatt veldig stigmatiserende mange steder å dra inn det psykiske, så jeg har stor respekt for de pasientene som trosser dette ved å komme for å få hjelp hos oss. Når jeg sier frisk så mener jeg funksjonsfrisk iform av samme funksjon som før sykdommen. Det er ofte langvarig og går ofte ut på å svært sakte bygge opp aktivitetsnivå, motivasjon og finne ut hva som er pasientens langsiktige håp og drømmer slik at man har noe å jobbe mot.

Det finnes ulike psykologiske teknikker fra kognitiv atferdsterapi som ACT, mindfulness som kan ha god effekt på immunforsvar f.eks.

Psykiske lidelser har de færreste av disse pasientene, den største forskjellen mellom en dypt deprimert pasient og en med ME sånn sett, ettersom begge opplever betydelig energiløshet og ofte hyppige lette infeksjoner er at ME-pasientene oftest ikke har den totale gledesløsheten (anhedoni) som den deprimerte sliter med.

Som sagt er det ikke effektivt for alle, og alle opplever ikke full tilfriskning slik det er med de fleste sykdommer (hjerte-kar, nevrologiske, ortopediske og psykiske) Men mange har en god sjanse.

Skrevet
Hehe. Smart du:-)

Det er det ingen som er enige om og den linken din er ikke et bevis. Beklager.

Hvorfor er det umulig å påvise ME på noen som helst måte?

Skrevet
Det er det ingen som er enige om og den linken din er ikke et bevis. Beklager.

Hvorfor er det umulig å påvise ME på noen som helst måte?

http://www.tiredofme.com/2009/10/gene-resp...ic-fatigue.html

Denne linken er hentet fra en blogg, men innlegget er hentet fra MCS America News sin oktober utgave. De har også funnet et retrovirus som er hos de fleste med ME, men finnes hos de færreste friske mennesker.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:0:5667:1:::0:0

"Er ME en fysisk eller psykisk lidelse?

Verdens helseorganisasjon (WHO) klassifiserte myalgisk encefalomyelitt som en nevrologisk sykdom allerede i 1969. I gjeldende utgave av det internasjonale klassifikasjon for sykdommer (ICD-10), er ME plassert i diagnosekode G93.3.

ME ble godkjent i den norske versjonen av klassifikasjonssystemet i 1995."

http://www.me-forening.no/index.php?option...9&Itemid=79

Sykdommen har ikke blitt tatt på alvor. Derfor ikke mer forsking før i nyere tid. Men når både en Dagblad/Vg journalist, ishockeyspiller og en top model fremstår med ME, så sier det noe.

Hvorfor skal mennesker som er fullt aktive og er på topp i livet plutselig bare legge seg ned å bli "late"?

Skrevet

Det finnes heller ingen blodprøver som kan bevise at folk har depresjon, angst eller andre psykiske lidelser.

Man må rett og slett se på personens liv.

De som får ME har levd et normalt aktivt liv frem til de får sykdommen. Etter sykdommen blir alt forandret. Det handler ikke om å ligge rett ut på sofa. Men hvis man gjør en aktivitet, så blir man 10 ganger fortere sliten enn en annen person.

Jeg er et menneske som aldri har vært lat og alltid vært ivrig, ryddig og aktiv helt til jeg ble syk. Tror du seriøst jeg ønsker å "miste" livet mitt.

Skrevet
Er enig med deg i mye av dette. Det er fortsatt veldig stigmatiserende mange steder å dra inn det psykiske, så jeg har stor respekt for de pasientene som trosser dette ved å komme for å få hjelp hos oss. Når jeg sier frisk så mener jeg funksjonsfrisk iform av samme funksjon som før sykdommen. Det er ofte langvarig og går ofte ut på å svært sakte bygge opp aktivitetsnivå, motivasjon og finne ut hva som er pasientens langsiktige håp og drømmer slik at man har noe å jobbe mot.

Det finnes ulike psykologiske teknikker fra kognitiv atferdsterapi som ACT, mindfulness som kan ha god effekt på immunforsvar f.eks.

Psykiske lidelser har de færreste av disse pasientene, den største forskjellen mellom en dypt deprimert pasient og en med ME sånn sett, ettersom begge opplever betydelig energiløshet og ofte hyppige lette infeksjoner er at ME-pasientene oftest ikke har den totale gledesløsheten (anhedoni) som den deprimerte sliter med.

Som sagt er det ikke effektivt for alle, og alle opplever ikke full tilfriskning slik det er med de fleste sykdommer (hjerte-kar, nevrologiske, ortopediske og psykiske) Men mange har en god sjanse.

Denne forklaringen er jeg litt mer med på:-)

Det er jo bra hvis det finnes muligheter for de med ME til å bli bedre. De fleste ønsker nok å få livet sitt tilbake.

Uansett om man er skeptisk eller ikke, så skader det jo ikke å teste det ut. Jeg har mer tro på kogitiv behandling enn LP.

Hvis de som driver LP virkelig hadde vært interessert i å hjelpe mennesker, så hadde de ikke hatt de skyhøye prisene. Det er jo også mange som blir verre etter Lp kurs. Ikke helt tro på dette hurtigkurset.

Fordelen med psykolog hjelp er jo at uansett om det hjelper mot ME eller ikke, så hjelper det i allfall til bearbeidelse av mange tilleggs problemer ME pasienter har.

Så tomlene opp for psykologer og terapauter:-)

• 2 år senere...
Gjest Reidun
Skrevet

Heeeey, jeg er psykolog og har faktisisk kurert mange folk med ME!!!! SLik forskningen viser at man kan!

Fornekter ikke at det er en nevrologisk sykdom, men det er alle

psykisk lidelser også. Psyken sitter jo som kjent i hjernen. Noe

av det første jeg ber pas' om er å melde seg ut av ME-foreninga

eller å slutte å ha for mye kontakt med dem. Fordi holdningene

deres til det å bli frisk er mildt sagt kontraproduktive. Og finner

ingen forskning som tyder på at ME-pas' har dårligere tannhelseeeee. Har blitt bedt om å skrive attester for refusjon av tannlegeutgifter

en gang, men så ikke noen grunn til det. Kan være god terapi å

ta vare på tennene sine.

Gjest gjest
Skrevet

Jo jeg er ferdig med ungdomsskolen.

Myalgisk encephalomyelit, eller kronisk trøtthetssyndrom som det er mer eller mindre konsensus rundt å kalle det, ettersom dette ikke gir opphav til misforståelser rundt etiologien (opphavet) er en sykdom som nok best klassifiseres som psykonevroimmunologisk, de fleste psykiske prosesser er observerbare i hjernen og for de fleste psykiske lidelser ser man større eller mindre nevrale avvik (forandringer i hjernen) både på strukturelt og funksjonelt nivå, altså fysisk og funksjonsmessig.

For de fleste psykiske og til dels også nevrologiske lideler er det en samvirkning mellom kroppslige forhold og psykiske forhold ettersom begge er regulert av sentralnervesystemet.

Ser vi på hvilke behandlingsmodaliteter som har desidert best effekt ved kronisk trøtthetssyndrom (ME) er det s.k. kognitiv atferdsterapi (en psykologisk behandling) og gradert trening. Ved psykologiske behandlinger ser man for mange lideler forandringer i hjernen etter behandlingen.

Derfor kan og bør jeg som psykolog behandle disse pasientene, treffer cirka 1 av dem i uka faktisk. Nevrologer eller evmatologer behandler oftest ikke disse pasientene. I begynnelsen går det ofte mye tid på å utdanne pasientene i hvordan sentralnervesystemet fungerer, slik at man kan komme forbi den kropp/psyke-diskursen som råder i blant annet ME-foreningen og inne på ME-forumet.

Det tragiske resultatet av denne oppdelingen ser vi hver uke, unge pasienter som har blitt uføretrygdede sent i 20 årene og fratatt muligheten til behandling og mer givende liv.

Hør, at du er flink med google og copy+paste gjør deg ikke til mer psykolog enn andre her. Skal du uttale deg i egenskap av å være psykolog, får du fremstå med fullt navn, eller linke til hjemmeside eller noe som viser at du er den du påstår du er.

Den nyeste forskningen heller vel uansett mer mot at ME er en autoimmun sykdom.

“Man har kommit till slutsatsen att ME/kroniskt trötthetssyndrom är en autoimmun sjukdom. Det blir något fel i immunförsvaret som börjar angripa friska celler istället för att skydda dem. Precis som vid reumatoid artrit, MS, diabetes typ1, Crohns, SLE med flera sjukdomar. Men vid ME är det immunförsvaret i hjärnan som är överaktivt. Att infektioner kan utlösa vissa autoimmuna sjukdomar har man vetat länge.”

http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/16miljonerklubbens_tidning_me-cfs_okt_2011-1.pdf

Les gjerne hele artikkelen.

Gjest Reidun
Skrevet

Til Kalle 2 PSYKOLOG " ?

Måten du her gir svar på tyder ikke på særlig psykologisk innsikt, dersom du i det hele tatt er psykolog. Det kommer tydelig fram ut fra hvordan du svarer her at dine kunnskaper om Myalgisk Encefalopati heller er meget mangefulle.

Det er ulike grader av ME, og vi skal være klar over at noen som har fått diagnosen ME, tilhører gruppen utbrente. DE blir nemlig friske igjen ! Det gjør også noen ME-pasienter, men svært mye avhenger av hvor tidlig man får stilt riktig diagnose og hvor alvorlig sykdommen rammer den en enkelte.

Jeg vil anbefale at man leser Dr. Sidsel Kreyberg og Dr. Ola Didrik Saugstad beskriver ME.

Enhver liten anstrengelse medføre der for mange dager i senga. Støy og lys og lukter kan for mange oppleves som et smertehelvete.

Dersom du Kalle har fått ME-pasienter friske hos deg så har de ikke ME. Du kan i beste fall lære pasienten å leve bedre med sykdommen.

Du har store hull i din kompetanse som kan si at alle nevrologiske sykdommer er psykisk betinget. Det er høyst merkverdig at du har passert eksamen i det hele tatt.

Årsaken til at tannhelsen til ME-pasienter er / kan være dårligere er at de sykeste ikke kommer seg til noen tannlege. Mange er helt og holdent bundet til hjemmet sitt og klarer knapt å stelle seg ved egen hjelp. For noen er også bare det å spise så energikrevende at man må legge seg etterpå.

At du lot være å skrive ut attest for refusjon av tannlegeutgifter til en pasient er meget alvorlig og på kanten til tjenesteforsømmelse. Jeg vil avslutningsvis si at jeg oppriktig synes veldig synd på de som måtte komme til en slik nedlatende og kunnskapsløs " psykolog ".

Du kan begynne med å lese boken " de bortgjemte " av Jørgen Jelstad ( fysioterapaut og journalist )og kom heller med innlegg i seriøse debatter når du er blitt tørr bak ørene !

Du må ikke finne på å skrive slik som dette, selv om det er noen år siden.

Gjest gjest
Skrevet

Hør, at du er flink med google og copy+paste gjør deg ikke til mer psykolog enn andre her. Skal du uttale deg i egenskap av å være psykolog, får du fremstå med fullt navn, eller linke til hjemmeside eller noe som viser at du er den du påstår du er.

Den nyeste forskningen heller vel uansett mer mot at ME er en autoimmun sykdom.

“Man har kommit till slutsatsen att ME/kroniskt trötthetssyndrom är en autoimmun sjukdom. Det blir något fel i immunförsvaret som börjar angripa friska celler istället för att skydda dem. Precis som vid reumatoid artrit, MS, diabetes typ1, Crohns, SLE med flera sjukdomar. Men vid ME är det immunförsvaret i hjärnan som är överaktivt. Att infektioner kan utlösa vissa autoimmuna sjukdomar har man vetat länge.”

http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/16miljonerklubbens_tidning_me-cfs_okt_2011-1.pdf

Les gjerne hele artikkelen.

Og som svar på topic, at det er en autoimmun sykdom kan kanskje tenkes å forklare økt hyppighet av tannkjøttsykdommer o.l?

Og forøvrig, når man linker kan det ofte være en idé og sjekke hvor gammel artikkelen er, forskning fra 2008 er ikke nødvendigvis like gjeldende fortsatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...