Gjest ts Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Hvorfor er det slik at personer med ME oftere får flere hull i tennene og er utsatt for dette??
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Fordi de er så slappe og slitne at de bare ligger hjemme å ser på tv og spiser karbohydrater de skyller ned med pepsi max hele dagen og når kvelden kommer er de så slitne at de hopper over tannpussen for å kunne ligge å purke seg i senga enda lenger. Nei, men ærlig talt, er det påvist at ME-pasienter oftere har hull i tennene? Hvor står i såfall det?
Siiw Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Kroppen sitt imunnforsvar og det der er vel ikke like sterkt som våres som ikke har me... dem kan jo sove utrolig lenge, ikke vet jeg..
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Imunforsvar har vel veldig lite med emalje å gjøre... Emalje svekkes av syreskader, slitasje og dårlig vedlikehold. Med stadig inntak av mat og drikke med lav Ph-verdi og bakteriene samtidig får ligge i fred og får nok næring slites emaljen - derav hull.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 19. november 2009 #6 Skrevet 19. november 2009 Et lite utdrag fra den komplette symptomlista: Munnproblemer Tannråte (hull i tennene) og sykdom i tannkjøttet (gommene) er mye hyppigere enn hos den generelle befolkningen Hyppige munnsår (smertefulle sår i munnen som ser ut som må kuler med hvitt hode) Løse tenner og problemer i tannmargen (tannpulpa - bløtvevet i midten av tannen) Temperaturfølsomhet i tennene og/eller smerter Bittskader i munnen (utdrag fra ME - forum) det forskes mye på dette, men jeg selv har ikke kunnskap om dette. - og til deg som spøker med ME- enten det er saklig eller ironisk - ikkje tull med det. Du aner virkelig ikke hvordan ME - syke har det og din karakteristikk er så lang fra sannheten som det går an. Dersom noen ME - syke er så dårlige at de er tvunget til å gå glipp av hele livet å vere hjemme hele dagene, har de verken energi til å se på tv eller spise selv. ME er en nevrologisk sykdom.
Gjest Gjest_Mubba_* Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Et lite utdrag fra den komplette symptomlista: Munnproblemer Tannråte (hull i tennene) og sykdom i tannkjøttet (gommene) er mye hyppigere enn hos den generelle befolkningen Hyppige munnsår (smertefulle sår i munnen som ser ut som må kuler med hvitt hode) Løse tenner og problemer i tannmargen (tannpulpa - bløtvevet i midten av tannen) Temperaturfølsomhet i tennene og/eller smerter Bittskader i munnen (utdrag fra ME - forum) det forskes mye på dette, men jeg selv har ikke kunnskap om dette. - og til deg som spøker med ME- enten det er saklig eller ironisk - ikkje tull med det. Du aner virkelig ikke hvordan ME - syke har det og din karakteristikk er så lang fra sannheten som det går an. Dersom noen ME - syke er så dårlige at de er tvunget til å gå glipp av hele livet å vere hjemme hele dagene, har de verken energi til å se på tv eller spise selv. ME er en nevrologisk sykdom. Enig! Har selv hatt ME trolig 3år. Var hos tannlegen for 8mnd siden, null hull på meg. Så aner ikke hvorfor tannhelsen hos MEsyke skal være dårligere, men sånn er det jo ellers og, noen har sterke tenner, andre ikke:s
Gjest Gjest_Cazzandra_* Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Jeg har fått ME/utmattelsesyndrom diagnose nå. Jeg har ikke merket mer problemer med tennene pga ME. Men jeg merker problemer med tennene pga søtsaker og brusdrikking.
Gjest Gjest_kalle_* Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Et lite utdrag fra den komplette symptomlista: Munnproblemer Tannråte (hull i tennene) og sykdom i tannkjøttet (gommene) er mye hyppigere enn hos den generelle befolkningen Hyppige munnsår (smertefulle sår i munnen som ser ut som må kuler med hvitt hode) Løse tenner og problemer i tannmargen (tannpulpa - bløtvevet i midten av tannen) Temperaturfølsomhet i tennene og/eller smerter Bittskader i munnen (utdrag fra ME - forum) det forskes mye på dette, men jeg selv har ikke kunnskap om dette. - og til deg som spøker med ME- enten det er saklig eller ironisk - ikkje tull med det. Du aner virkelig ikke hvordan ME - syke har det og din karakteristikk er så lang fra sannheten som det går an. Dersom noen ME - syke er så dårlige at de er tvunget til å gå glipp av hele livet å vere hjemme hele dagene, har de verken energi til å se på tv eller spise selv. ME er en nevrologisk sykdom. Heeeey, jeg er psykolog og har faktisisk kurert mange folk med ME!!!! SLik forskningen viser at man kan! Fornekter ikke at det er en nevrologisk sykdom, men det er alle psykisk lidelser også. Psyken sitter jo som kjent i hjernen. Noe av det første jeg ber pas' om er å melde seg ut av ME-foreninga eller å slutte å ha for mye kontakt med dem. Fordi holdningene deres til det å bli frisk er mildt sagt kontraproduktive. Og finner ingen forskning som tyder på at ME-pas' har dårligere tannhelseeeee. Har blitt bedt om å skrive attester for refusjon av tannlegeutgifter en gang, men så ikke noen grunn til det. Kan være god terapi å ta vare på tennene sine. 1
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #10 Skrevet 23. november 2009 Heeeey, jeg er psykolog og har faktisisk kurert mange folk med ME!!!! SLik forskningen viser at man kan! Fornekter ikke at det er en nevrologisk sykdom, men det er alle psykisk lidelser også. Psyken sitter jo som kjent i hjernen. Noe av det første jeg ber pas' om er å melde seg ut av ME-foreninga eller å slutte å ha for mye kontakt med dem. Fordi holdningene deres til det å bli frisk er mildt sagt kontraproduktive. Og finner ingen forskning som tyder på at ME-pas' har dårligere tannhelseeeee. Har blitt bedt om å skrive attester for refusjon av tannlegeutgifter en gang, men så ikke noen grunn til det. Kan være god terapi å ta vare på tennene sine. *note to self* Be om å få lese noe en eventuell psykolog har skrevet ,eventuelt IQ test.
Gjest Gjest_kalle_* Skrevet 23. november 2009 #11 Skrevet 23. november 2009 *note to self* Be om å få lese noe en eventuell psykolog har skrevet ,eventuelt IQ test. Hva mener du? Skjønte ikke poenget ditt?
Gjest Gjest_Cazzandra_* Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Heeeey, jeg er psykolog og har faktisisk kurert mange folk med ME!!!! SLik forskningen viser at man kan! Fornekter ikke at det er en nevrologisk sykdom, men det er alle psykisk lidelser også. Psyken sitter jo som kjent i hjernen. Noe av det første jeg ber pas' om er å melde seg ut av ME-foreninga eller å slutte å ha for mye kontakt med dem. Fordi holdningene deres til det å bli frisk er mildt sagt kontraproduktive. Og finner ingen forskning som tyder på at ME-pas' har dårligere tannhelseeeee. Har blitt bedt om å skrive attester for refusjon av tannlegeutgifter en gang, men så ikke noen grunn til det. Kan være god terapi å ta vare på tennene sine. Hvordan i all verden kan man få ME syke friske ved hjelp av psykolog hjelp, når det er en nevrologisk sykdom? I såfall hvis det også har psykiske årsaker. Hva er det psykiske problemet til ME pasienter?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 Hvordan i all verden kan man få ME syke friske ved hjelp av psykolog hjelp, når det er en nevrologisk sykdom? Det er ikke alle enige om. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #14 Skrevet 24. november 2009 Til dere som tviler på at ME faktisk er en nevrologisk sykdom. Her har dere beviset. http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about1542.html Jeg blir faktisk litt provosert over de som uttaler seg uten faktisk å vite hva ME dreier seg om.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #15 Skrevet 24. november 2009 Heeeey, jeg er psykolog og har faktisisk kurert mange folk med ME!!!! SLik forskningen viser at man kan! Fornekter ikke at det er en nevrologisk sykdom, men det er alle psykisk lidelser også. Psyken sitter jo som kjent i hjernen. Noe av det første jeg ber pas' om er å melde seg ut av ME-foreninga eller å slutte å ha for mye kontakt med dem. Fordi holdningene deres til det å bli frisk er mildt sagt kontraproduktive. Og finner ingen forskning som tyder på at ME-pas' har dårligere tannhelseeeee. Har blitt bedt om å skrive attester for refusjon av tannlegeutgifter en gang, men så ikke noen grunn til det. Kan være god terapi å ta vare på tennene sine. Haha ja du er særlig mye psykolog, ferdig med ungdomsskolen enda eller? :gjeiper: "Nevrologisk og psykologisk er det samme for begge sitter i hodet"
Gjest Gjest_kalle_* Skrevet 24. november 2009 #16 Skrevet 24. november 2009 Haha ja du er særlig mye psykolog, ferdig med ungdomsskolen enda eller? :gjeiper: "Nevrologisk og psykologisk er det samme for begge sitter i hodet" Jo jeg er ferdig med ungdomsskolen. Myalgisk encephalomyelit, eller kronisk trøtthetssyndrom som det er mer eller mindre konsensus rundt å kalle det, ettersom dette ikke gir opphav til misforståelser rundt etiologien (opphavet) er en sykdom som nok best klassifiseres som psykonevroimmunologisk, de fleste psykiske prosesser er observerbare i hjernen og for de fleste psykiske lidelser ser man større eller mindre nevrale avvik (forandringer i hjernen) både på strukturelt og funksjonelt nivå, altså fysisk og funksjonsmessig. For de fleste psykiske og til dels også nevrologiske lideler er det en samvirkning mellom kroppslige forhold og psykiske forhold ettersom begge er regulert av sentralnervesystemet. Ser vi på hvilke behandlingsmodaliteter som har desidert best effekt ved kronisk trøtthetssyndrom (ME) er det s.k. kognitiv atferdsterapi (en psykologisk behandling) og gradert trening. Ved psykologiske behandlinger ser man for mange lideler forandringer i hjernen etter behandlingen. Derfor kan og bør jeg som psykolog behandle disse pasientene, treffer cirka 1 av dem i uka faktisk. Nevrologer eller evmatologer behandler oftest ikke disse pasientene. I begynnelsen går det ofte mye tid på å utdanne pasientene i hvordan sentralnervesystemet fungerer, slik at man kan komme forbi den kropp/psyke-diskursen som råder i blant annet ME-foreningen og inne på ME-forumet. Det tragiske resultatet av denne oppdelingen ser vi hver uke, unge pasienter som har blitt uføretrygdede sent i 20 årene og fratatt muligheten til behandling og mer givende liv.
Gjest Gjest_kalle_* Skrevet 24. november 2009 #17 Skrevet 24. november 2009 Til dere som tviler på at ME faktisk er en nevrologisk sykdom. Her har dere beviset. http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about1542.html Jeg blir faktisk litt provosert over de som uttaler seg uten faktisk å vite hva ME dreier seg om. Beviset? En omstridt studie eller ihopsamlede observasjoner som ikke har blitt replikert i nevneverdig grad. Kan vel knappest betegnes som 'bevis' for noe som helst. Ingen tviler på at disse pasientene ikke strever og har det jævlig. Men denne linken er ikke noe 'bevis'.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #18 Skrevet 24. november 2009 Jo jeg er ferdig med ungdomsskolen. Myalgisk encephalomyelit, eller kronisk trøtthetssyndrom som det er mer eller mindre konsensus rundt å kalle det, ettersom dette ikke gir opphav til misforståelser rundt etiologien (opphavet) er en sykdom som nok best klassifiseres som psykonevroimmunologisk, de fleste psykiske prosesser er observerbare i hjernen og for de fleste psykiske lidelser ser man større eller mindre nevrale avvik (forandringer i hjernen) både på strukturelt og funksjonelt nivå, altså fysisk og funksjonsmessig. For de fleste psykiske og til dels også nevrologiske lideler er det en samvirkning mellom kroppslige forhold og psykiske forhold ettersom begge er regulert av sentralnervesystemet. Ser vi på hvilke behandlingsmodaliteter som har desidert best effekt ved kronisk trøtthetssyndrom (ME) er det s.k. kognitiv atferdsterapi (en psykologisk behandling) og gradert trening. Ved psykologiske behandlinger ser man for mange lideler forandringer i hjernen etter behandlingen. Derfor kan og bør jeg som psykolog behandle disse pasientene, treffer cirka 1 av dem i uka faktisk. Nevrologer eller evmatologer behandler oftest ikke disse pasientene. I begynnelsen går det ofte mye tid på å utdanne pasientene i hvordan sentralnervesystemet fungerer, slik at man kan komme forbi den kropp/psyke-diskursen som råder i blant annet ME-foreningen og inne på ME-forumet. Det tragiske resultatet av denne oppdelingen ser vi hver uke, unge pasienter som har blitt uføretrygdede sent i 20 årene og fratatt muligheten til behandling og mer givende liv. For det første tror jeg ikke du er samme person som skrev innlegget over, en voksen person med en profesjonsutdanning skriver som regel ikke som en fjortiss, slik det forrige innlegget ble skrevet. Den personen visste jo ikke forskjell på det psykiske og det nevrologiske. Og vis gjerne til dokumentasjon som viser til at gradert trening og kognitiv terapi hjelper ME pasienter, dette er faktisk helt feil, og et av kriteriene for å få diagnosen ME er at man ikke tåler trening. Om det skulle være Phil Parker sine statistikker ud henviser til så tror jeg du skal ta deg et kurs i kildekritikk. Pr dags dato så er det lite med vitenskapelige faste holdepunkter for ME, men det er mye forskning som pågår og innen fgamiljøene er det nå faktisk teorien om det nyoppdagede retroviruset som står sterkest. At mange ME pasienter har psykiske plager i tillegg til ME plagene, og kan få hjelp for disse er det ingen tvil om. Heller ikke at folk som egentlig ikke har ME blir feildiagnosistert slik at det tilsynelatende kan se ut som diverse kognitive teknikker virker. Denne tråden handlet uansett om dårlig tannhelse, ikke om ME er en psykisk eller en somatisk lidelse. 1
Gjest Gjest_kalle_* Skrevet 24. november 2009 #19 Skrevet 24. november 2009 For det første tror jeg ikke du er samme person som skrev innlegget over, en voksen person med en profesjonsutdanning skriver som regel ikke som en fjortiss, slik det forrige innlegget ble skrevet. Den personen visste jo ikke forskjell på det psykiske og det nevrologiske. Og vis gjerne til dokumentasjon som viser til at gradert trening og kognitiv terapi hjelper ME pasienter, dette er faktisk helt feil, og et av kriteriene for å få diagnosen ME er at man ikke tåler trening. Om det skulle være Phil Parker sine statistikker ud henviser til så tror jeg du skal ta deg et kurs i kildekritikk. Pr dags dato så er det lite med vitenskapelige faste holdepunkter for ME, men det er mye forskning som pågår og innen fgamiljøene er det nå faktisk teorien om det nyoppdagede retroviruset som står sterkest. At mange ME pasienter har psykiske plager i tillegg til ME plagene, og kan få hjelp for disse er det ingen tvil om. Heller ikke at folk som egentlig ikke har ME blir feildiagnosistert slik at det tilsynelatende kan se ut som diverse kognitive teknikker virker. Denne tråden handlet uansett om dårlig tannhelse, ikke om ME er en psykisk eller en somatisk lidelse. Heeeey.. kan jeg jo skrive selv om jeg er voksen og har profesjonsutdanning og 14-åringer er vel ikke så interessert i diffuse sykdommer. Finnes mye dokumentasjon på Kognitiv atferdseterapi har moderat effekt på ME/CFS. Moderat er ikke supert, men det er på gruppenivå, hvilket betyr at noen blir helt friske og andre ikke, slik det er for de fleste behandlinger. Vet su forresten hvor mye av langtidseffekten av bypass- opersjoner for hjertet som skyldes selve operasjonen, liten til moderat? Kan linke til en meta-analyse her fra 2008: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...3f31b3bed436071 En annen interessant artikkel er denne, som beskriver at man har soignifikant volum-økninger i prefrontal cortex etter kognitiv atferdsterapi for ME/CFS. http://brain.oxfordjournals.org/cgi/conten...stract/awn140v1 Full tilfriskning er en mulighet som pasienten må få kjennskap til: http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223864 Utrolig hva en som skriver som en 14-åring får til.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 Heeeey.. kan jeg jo skrive selv om jeg er voksen og har profesjonsutdanning og 14-åringer er vel ikke så interessert i diffuse sykdommer. Finnes mye dokumentasjon på Kognitiv atferdseterapi har moderat effekt på ME/CFS. Moderat er ikke supert, men det er på gruppenivå, hvilket betyr at noen blir helt friske og andre ikke, slik det er for de fleste behandlinger. Vet su forresten hvor mye av langtidseffekten av bypass- opersjoner for hjertet som skyldes selve operasjonen, liten til moderat? Kan linke til en meta-analyse her fra 2008: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...3f31b3bed436071 En annen interessant artikkel er denne, som beskriver at man har soignifikant volum-økninger i prefrontal cortex etter kognitiv atferdsterapi for ME/CFS. http://brain.oxfordjournals.org/cgi/conten...stract/awn140v1 Full tilfriskning er en mulighet som pasienten må få kjennskap til: http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223864 Utrolig hva en som skriver som en 14-åring får til. Jeg kan være enige av at ME syke kan få det bedre og takle hverdagen bedre ved hjelp av kognitiv terpai. Og si at de blir FRISKE av det, er jeg ikke enig i. Hvordan forklare en ishockey spiller, som putselig får utmattelsesyndrom etter å hatt kyssesyken? Min erfaring med ME er at kroppen sender signal til hjernen om at nå vil den hvile. Prøver jeg å trosse dette for mye, så får jeg "straff" for det. Hvis man kan bli frisk av ME ved hjelp av psykolog timer, så betyr det at denne personen også vil få bedre tenner da? Selv om det du skriver, høres fint og flott ut. Så kan alle også skrive slik, ved å søke på nettet. Tror en psykolog også ville visst hva ha skulle skrive og ikke skrive, slik at ikke de med ME føler seg "tråkket på". Hvis du så skulle være psykolog og en med såkalt ME har vært hos behandling med deg, og han blir frisk. Da er det vel faktisk mer sannsynlig at denne personen har blitt feil diagnotisert, og egentlig har en dyp form for depresjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå