Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. november 2009 #1 Del Skrevet 19. november 2009 Hei! Jeg har en gammel bestemor som til tider er plaget med forstoppelse. Hun har prøvd mange midler for å holde fordøyelsen i gang, men en gang i blant blir det full forstoppelse. Hun har prøvd klyxminiklyster ca 120 ml. Det var ikke særlig effektivt ved akutt forstoppelse. Jeg vil prøve å få tak i et "gammeldags" klyster, men er usikkert på om dette fortsatt er mulig å få tak i. Har prøvd å søke litt på internett, men kan ikke finne noe annet enn de små klysterene man selger på apoteket. Ser at man kan få kjøpt "anal dusj" på kondomeriet og cupido, men vet ikke om det helt gjør samme nytten, og vil helst finne et "normalt" klyster til den gamle damen. Er det noen som vet om man fortsatt kan få kjøpt gammeldagse klyster som man selv fyller med vann, og eventuelt hvor man kan få tak i noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 19. november 2009 #2 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Apoteket!:-) spør om råd om dette og hva dem anbefaler- har hun prøvd movicol? og så finnes det en olje og dråper man bruke til hverdags, for og holde magen i gang!!!.. for om magen blir vant til klyster så må hun bruke det fast for og gå på do, og det er lite gøy.. Endret 19. november 2009 av Siiw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 19. november 2009 #3 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Dere kan jo kanskje prøve Dulcolax (gjerne i stikkpille form siden de virker raskere) eller Microlax klyster - om dette kun er akutt og kortvarig. Om hun har det over lengre tid ville jeg prøvd Laktulose, evt. gått til legen om dette ikke hjelper. Man skal jo ikke gå med forstoppelse over lengre tid. I tillegg ville jeg lagt om kostholdet litt, slik at man drikker endel væske (vann) og får i seg fiberrik mat. Grunnen til at man ikke skal bruke f.eks Dulcolax over lengre tid, er fordi slike midler nedsetter tarmfunksjonen ved langvarig bruk. Også er det viktig å gå på do så fort man merker man faktisk må på do Syns du kan snakke med de på apoteket, og titte litt på denne siden når det gjelder litt tips til kosthold: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad...else-hos-voksne Endret 19. november 2009 av LadyStarlight Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #4 Del Skrevet 19. november 2009 https://www.shopholistic.co.uk/viewcat_149....p;advert=enema3 Muligens? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #5 Del Skrevet 19. november 2009 Takker for den engelske linken, må sjekke den ut hvis jeg ikke får tak i noe i norge. Takker også for velmente råd, som jeg skrev i første innlegg, dette er til min bestemor, og hun har prøvd og bruker mange ulike midler for å forebygge dette generelt. Hun har brukt lactulose, og diverse andre forebyggende midler. Hun Spiser havregrøt og activia og diverse fiberrik mat. Det er også grenser for hvordan man kan få en dame på 90 år til å legge om kosten fullstendig, det er mye som spiller inn for hva hun tåler å spise på grunn av diverse matintoleranser. Jeg spurte ikke om hvordan hun kan forebygge, det vet jeg mye om, det jeg lurte på hvor jeg kan få tak i et normalt klyster, slik at det er mulig å bruke dette når alt det andre ikke fungerer? Hun har både dulcolax og microlax som alternativer, det å prøve et klyx var siste utvei, når de andre metodene ikke hadde fungert, men i dette tilfellet var det ikke nok ettersom det inneholdt for lite væske. Jeg har for en del år tilbake satt end del klyx på eldre i jobbsammenheng, men disse var større og mer effektive. Jeg lurte derfor på hvor man kan få kjøpt større klyx eller de tradisjonelle klysterene man brukte før i tiden. Det er ikke snakk om å bruke klyster til vanlig, men om å ha en nødløsning tilgjengelig når dette er nødvendig. Dama er meget oppegående og gjør sitt beste for å holde fordøyelsen i gang, selv om det ikke alltid nytter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betina Skrevet 19. november 2009 #6 Del Skrevet 19. november 2009 Bruker hun ikke duphalac/lactulose hver dag?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 19. november 2009 #7 Del Skrevet 19. november 2009 Om det er helt krise en gang går det kanskje ann å ringe sykehuset eller sykehusapoteket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 19. november 2009 #8 Del Skrevet 19. november 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #9 Del Skrevet 19. november 2009 Hun bruker diverse forebyggende greier, men det er ikke alltid nok. Hun ønsker å ha et klyster tilgjengelig, det var vanlig i "gamle dager". Hun ønsker selvsagt ikke å kontakte sykehus på grunn av forstoppelse, og apoteket driver ikke med nødhjelp for sånt. Det er ikke noe problem å bruke et klyster, hvis vi kan få tak i dette. Sykehus har da helt andre prioriteringer, og hun selv ønsker også å løse dette på "hjemmebane". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 20. november 2009 #10 Del Skrevet 20. november 2009 uffda;-/ Var ikke meninga og blande inn forebygging!!!, har gått hjelpepleiern og så kom jeg på dette når jeg leste innlegget:p så det kom litt automatisk... unskyld! maange eldre som sliter med magen- men har du forhørt deg med apoteket?... om ikke dem vet, så er det vanskelig og si... og unskyld nok en gang! skal ikke blande meg mer inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 20. november 2009 #11 Del Skrevet 20. november 2009 De kan jo kanskje ha slikt på sykehusapoteket da? Du kan jo høre med de der. Ellers så kan det jo hende at apotekene ikke har slikt liggende framme heller, siden det tar opp endel plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 20. november 2009 #12 Del Skrevet 20. november 2009 Forbygging er vel og bra, og absolutt noe man må jobbe med. Men enkelte ganger er det også bare skikkelig tømming som hjelper. jeg ville satset på sykehusapotek eller rett og slett ringt sykehuset. Men bare en ting til senere; bruker hun smertestillende medikamenter? Mange eldre bruker endel smertestillende ( og med god grunn!) , og endel av disse kan også virke inn på tarmen. Men det er hjelp å få, og det har nå kommet et nytt medikament som kan være til god hjelp da man slipper forstoppelse som bivirkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 20. november 2009 #13 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg ser at du sier at bestemoren din spiser fiberrikt, det som mange kan glemme er å faktisk drikke nok. Får man ikke i seg nok væske når man spiser fiberrikt ender man opp med en forstoppelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #14 Del Skrevet 20. november 2009 Takker for råd og innspill. Har også lurt på det med bivirkning fra smertestillende, men tror ikke hun bruker dette i stor grad. Har nå bestilt klyster fra den engelske linken som ble anbefalt, så nå krysser jeg fingrene for at det kan komme til hjelp hvis det oppstår flere slike "nød-situasjoner". Jeg håper hun skal klare seg med forebygging, men det er greit å ha en nødløsning hvis det blir behov for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 20. februar 2012 #15 Del Skrevet 20. februar 2012 bruker man vanlig vann fra krana, hvis man vil rense analen før sex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå