Gå til innhold

Hvordan hjelpe venninne som er gift med psykopat?

Anbefalte innlegg

Gjest Rådløs venninne
Skrevet

Har prøvd å være støttende, gi henne mya komplimanger og ros, backe henne opp når han er slem mot henne, osv.

Men etter 10 år er jeg i ferd med å gi opp, og det sliter på vennskapet at jeg og hun bare kan møtes hjemme hos henne eller meg - aldri gjøre noe moro, som å dra på weekendtur eller gå på byen for eksempel (han selv reiser mye, og går ofte ut med sine kompiser - Når de kommer på vorspiel må hun forlate stua og gå på kjøkkenet eller soverommet å være.)

Noen som har erfaringer med slike situasjoner, der mennesker er fanget i et slikt forhold og kom ut av det? Av eget utsagn er hun redd for å være singel og at hun ikke skal finne en ny. Derfor blir hun værende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Supermimz
Skrevet

Dette var leit å lese om..Hvor gammel er hun?

Hva om du smyger henne ut når dere er hos deg? Fyren trenger jo ikke vite at dere har vært på byn.

Skrevet

Er det morra mi du snakker om eller..? I så fall, glem det. Sånne kvinnfolk er så til de grader skrubba i huet etter så mange år med gjentatt psykisk vold. At de tror det skal være sånn. "Han mener det jo egentlig ikke" er omkvedet på mutter etter å ha fått slengt fittetryne, blodhore og ubrukelig råtten fitte etter seg daglig i x antall år.

Jeg har gitt opp. Og jeg har sagt fra at nå gir jeg opp. De bare sliter ut folk rundt seg i år etter år, og når de plutselig en dag våkner. (De som ikke blir drept til slutt) så er det ingen der mer, for ingen gidder å bli skuffa igjen.

Gjest thorstein
Skrevet

Blir litt søkt å diskutere når du allerede har satt mannen i bås som psykopat. Har du papirer på at mannen har den diagnosen? Eller kanskje venninnen din er en sytesutre sympatisøkende mærr, eller kanskje du faktisk har så liten selvinnsikt at du ikke forstår at venninnen din kanskje lever i et parforhold, og det kanskje da ikke er betimelig å underholde deg. Men uansett, med denne forutinntattheten vil vel mannen hennes være dine holdninger og holde deg så langt unna han bare kan. Tenk før du setter alvorlige mentale diagnoser på folk!

Skrevet

Er veldig vanskelig å vite hva man bør gjøre. Selv om det er viktig med venner rundt seg, er det nok også en "spesialistoppgave", dvs. at hun bør først og fremst få profesjonell hjelp.

Skrevet

Hun velger selv hvordan hun vil ha det. Godta at når dere skal være sammen så er det enten hos henne eller deg, har du andre planer så avtaler du ikke med henne.

Ikke slit deg ut med at hun lever livet slik du ikke ville, still heller opp for henne den dagen hun trenger det. Da kan hun lære alt man faktisk kan gjøre utenfor hjemmets 4 vegger :)

Skrevet
Dette var leit å lese om..Hvor gammel er hun?

Hva om du smyger henne ut når dere er hos deg? Fyren trenger jo ikke vite at dere har vært på byn.

Hun er i slutten av 20-årene. Vi kunne sikkert gjort det du skriver, men tror hun tok skrekken da hun for noen år tilbake var på byn med folk fra jobben uten "tillatelse" fra han. Tilfeldigvis hadde noen av hans kamerater sett henne danse og more seg..Da hun kom hjem ble det visstnok (etter hennes eget utsagn) et helvete med skjellsord som "jævla hore" og lignende, og påfølgende taushet fra ham i flere dager. Jeg vil ikke at hun skal få enda mer problemer hjemme. Helt utrolig hvordan enkelte mennesker kan innskrenke andres frihet.

Skrevet
Hun velger selv hvordan hun vil ha det. Godta at når dere skal være sammen så er det enten hos henne eller deg, har du andre planer så avtaler du ikke med henne.

Ikke slit deg ut med at hun lever livet slik du ikke ville, still heller opp for henne den dagen hun trenger det. Da kan hun lære alt man faktisk kan gjøre utenfor hjemmets 4 vegger :)

Problemet er at jeg ofte stiller opp, jeg er den eneste venninnen hun har og den eneste hun betror seg til.Det dukker ofte opp nye vanskeligheter relatert til forholdet. Det kan være snakk om at han har forhold til andre damer, får raserianfall for bagateller, at han er slem mot barna sine (som han har fra et tidligere forhold) eller at hun har prøvd å ta selvmord med tabletter, våknet opp igjen og ringer meg.

Jeg har absolutt ikke noe ønske om at hun skal gjøre som jeg sier. Det eneste jeg ser er at hun blir mer og mer ulykkelig og da er det vanskelig å bare la være å bry seg. Jeg er selvsagt også redd for at hun skal lykkes med å ta selvmord.

Skrevet
Er det morra mi du snakker om eller..? I så fall, glem det. Sånne kvinnfolk er så til de grader skrubba i huet etter så mange år med gjentatt psykisk vold. At de tror det skal være sånn. "Han mener det jo egentlig ikke" er omkvedet på mutter etter å ha fått slengt fittetryne, blodhore og ubrukelig råtten fitte etter seg daglig i x antall år.

Jeg har gitt opp. Og jeg har sagt fra at nå gir jeg opp. De bare sliter ut folk rundt seg i år etter år, og når de plutselig en dag våkner. (De som ikke blir drept til slutt) så er det ingen der mer, for ingen gidder å bli skuffa igjen.

Stemmer!

Når folk blir skamslått hjemme, havner på krisesenter og får hjelp, for så å dra sporenstreks hjem igjen, da får de bare ha det så godt. Et forsoningsknull og så e alt OK igjen. Slike folk er bare umulig å forandre

Skrevet
Problemet er at jeg ofte stiller opp, jeg er den eneste venninnen hun har og den eneste hun betror seg til.Det dukker ofte opp nye vanskeligheter relatert til forholdet. Det kan være snakk om at han har forhold til andre damer, får raserianfall for bagateller, at han er slem mot barna sine (som han har fra et tidligere forhold) eller at hun har prøvd å ta selvmord med tabletter, våknet opp igjen og ringer meg

Å være sammen med noen som hele tiden skal klage over hvor fæl mannen dems er og samtidig insistere på å forbli boende med han hadde jeg ikke giddi. Ho velger selv å være i dette forholdet, og da er det ikke noe du kan gjøre med det utenom å være hennes klagemur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...