Gjest Hans72 Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Sitatet er hentet fra tredje mosebok, kapittel elleve. Dette sitatet er til forvirring for mange, inkludert meg. Derfor stiller jeg følgende spørsmål her, og håper at noen kan svare på dem: 1) Hadde de et naturvitenskapelig forhold til ordet drøvtygger da dette ble nedskrevet? 2) Er haren virkelig en såkalt psedodrøvtygger, mao. går maten gjennom magen dens flere ganger? 3) Betyr sitatet bare at haren spiser og fordøyer maten flere ganger(noe den jo gjør)? På forhånd takk for svar og synspunkter
Mann 42 Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Sitatet er hentet fra tredje mosebok, kapittel elleve. Dette sitatet er til forvirring for mange, inkludert meg. Derfor stiller jeg følgende spørsmål her, og håper at noen kan svare på dem: 1) Hadde de et naturvitenskapelig forhold til ordet drøvtygger da dette ble nedskrevet? 2) Er haren virkelig en såkalt psedodrøvtygger, mao. går maten gjennom magen dens flere ganger? 3) Betyr sitatet bare at haren spiser og fordøyer maten flere ganger(noe den jo gjør)? På forhånd takk for svar og synspunkter 1: Hva slags forhold de hadde til drøvtygging den gangen, er neimen ikke godt å vite, du. Det er jo veldig lenge siden. 2: Den gjengse definisjonen i vår tid av en drøvtygger, er et grasetende dyr som har flere avdelinger i magen, OG som tygger foret sitt to ganger. Mellom de to gangene har det et lite opphold i en del av magesekken der det fermenteres. Tygging nr 2, den sk drøvtyggingen, gjør at maten finfordeles, overflaten økes, og den videre fermenteringen og fordøyelsen blir mer effektiv. Pseudodrøvtyggere er dyr som har flere avdelinger av magen, men som ikke tygger drøv. De har altså ikke like effektiv fordøyelse som drøvtyggerne. HAREN er hverken drøvtygger eller pseudodrøvtygger. Den spiser sin egen avføring. Noe som man heller må kalle refekering eller koprofagi. Harene er helt avhengig av å gjøre dette. Den første avføringen er en bløt masse som er rik på vitaminer og andre viktige stoffer, og haren dør av vitaminmangel hvis den blir hindret i å ete denne. Anyway: Haren deler ingen trekk med drøvtyggere og pseudodrøvtyggere, og jeg kan ikke se det fornuftige i å hevde at det de gjør, er å tygge drøv.
Gjest Hans72 Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Takk for et veldig informativt svar I følge en debattant her på forumet, kjennetegnes psedodrøvtyggere av at maten går gjennom samme mage flere ganger. Slik jeg forstår deg, er dette altså feil, og maten går uansett ikke gjennom harens mage flere ganger?
Mann 42 Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Takk for et veldig informativt svar I følge en debattant her på forumet, kjennetegnes psedodrøvtyggere av at maten går gjennom samme mage flere ganger. Slik jeg forstår deg, er dette altså feil, og maten går uansett ikke gjennom harens mage flere ganger? Du kan jo slå opp "pseudodrøvtygger" og "drøvtygger" og se hva som er definerende egenskaper ved de typene dyr. Da vil du finne at det er som jeg sa ovenfor, og at haren ikke er med i noen av gruppene. Det har blitt SAGT at haren er en pseudo-drøvtygger, fordi det berger bibelsitatet, men det haren tygger, er ikke drøv, det er avføring. Joda, den fordøyer maten to ganger, som jeg også sa, men drøv er drøv, og avføring er avføring. Haren er en avføringsspiser. Eller koprofag. Evt kan man si at den er togangs-driter, eller en refekator. Men drøvtygger er den ikke, gitt definisjonene av drøv og drøvtyggere. Deal with it.
Gjest Hans72 Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Du kan jo slå opp "pseudodrøvtygger" og "drøvtygger" og se hva som er definerende egenskaper ved de typene dyr. Da vil du finne at det er som jeg sa ovenfor, og at haren ikke er med i noen av gruppene. Det har blitt SAGT at haren er en pseudo-drøvtygger, fordi det berger bibelsitatet, men det haren tygger, er ikke drøv, det er avføring. Joda, den fordøyer maten to ganger, som jeg også sa, men drøv er drøv, og avføring er avføring. Haren er en avføringsspiser. Eller koprofag. Evt kan man si at den er togangs-driter, eller en refekator. Men drøvtygger er den ikke, gitt definisjonene av drøv og drøvtyggere. Deal with it. Men er det mulig at det med "drøvtygger" i den konteksten det brukes i i Bibelen, menes at den fordøyer maten flere ganger?
Mann 42 Skrevet 19. november 2009 #6 Skrevet 19. november 2009 Men er det mulig at det med "drøvtygger" i den konteksten det brukes i i Bibelen, menes at den fordøyer maten flere ganger? Det er like mulig at sitatet rett og slett er feil. Anybodys guess, antar jeg.
Skvaldersjura Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Men er det mulig at det med "drøvtygger" i den konteksten det brukes i i Bibelen, menes at den fordøyer maten flere ganger? Det er vel mer sannsynlig at man ikke kjente til ordene "koprofag" eller "refekator", og av den enkle grunn bare skrev drøvtygger, uvitende om at det en gang skulle dukke opp her på kg?
Mann 42 Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 (endret) Det er vel mer sannsynlig at man ikke kjente til ordene "koprofag" eller "refekator", og av den enkle grunn bare skrev drøvtygger, uvitende om at det en gang skulle dukke opp her på kg? Hvis du kom over en hare som satt og tygde i seg en bløt, relativt uappetittelig masse som seg ut av endetarmsåpningen dens, ville du da vært mest tilbøyelig til å si at den tygde drøv som en ku, eller at den spiste sin egen avføring? JEG tror mer det dreier seg om en feil et eller annet sted i prosessen mellom muntlig overlevering og skriftliggjøring av bibelen, slik at en åpenbar tabbe har sneket seg inn i listen over dyr som det er kult å ete. Jeg mener, det gamle testamentet er ganske langt, og man kan ikke se bort fra at i den tiden det ble fortalt fra generasjon til generasjon, gjennomgikk det visse endringer. Alle som har lekt hviskeleken vet at det kan skje den beste. Eller kanskje den eller de som kom opp med ideen om at haren tygger drøv, observerte en hare som satt og tygde, i fravær av noe for, og antok at det var drøv. Hvem vet? Feil er det, uansett. Drøv og avføring er to veldig forskjellige ting. Endret 19. november 2009 av Mann 42
Étaín Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Kan det hende at det er en oversettelsesfeil? Eller som Mira Craig sa på tv i går - kanskje mye av det som står i bibelen har blitt sånn som et resultat av "hviskeleken"?
Gjest Hans72 Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Jeg spør igjen: Er det ikke sannsynelig at det som står, rett og slett bare betyr at haren fordøyer maten flere ganger, dog i samme mage?
Mann 42 Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Jeg spør igjen: Er det ikke sannsynelig at det som står, rett og slett bare betyr at haren fordøyer maten flere ganger, dog i samme mage? Nei. Drøv er drøv, dritt er dritt. Selv om det i dette tilfellet et riktig næringsrik og sunn dritt som inneholder både vitaminer og mineraler.
dummy Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 Sitatet er hentet fra tredje mosebok, kapittel elleve. Dette sitatet er til forvirring for mange, inkludert meg. Derfor stiller jeg følgende spørsmål her, og håper at noen kan svare på dem: 1) Hadde de et naturvitenskapelig forhold til ordet drøvtygger da dette ble nedskrevet? 2) Er haren virkelig en såkalt psedodrøvtygger, mao. går maten gjennom magen dens flere ganger? 3) Betyr sitatet bare at haren spiser og fordøyer maten flere ganger(noe den jo gjør)? På forhånd takk for svar og synspunkter Dette spørsmålet refererer til 3Mos 11:6, og loven om rene og urene dyr: "og haren, for den tygger vel drøv, men har ikke klover". Men om man leser den hebraiske grunnteksten, så betyr uttrykket som er brukt her "å gulpe opp maten". Og nettopp dette er det en av harene i Israel (Lepus Syriacus) som gjør.
Mann 42 Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 Dette spørsmålet refererer til 3Mos 11:6, og loven om rene og urene dyr: "og haren, for den tygger vel drøv, men har ikke klover". Men om man leser den hebraiske grunnteksten, så betyr uttrykket som er brukt her "å gulpe opp maten". Og nettopp dette er det en av harene i Israel (Lepus Syriacus) som gjør. Sier du det? Så denne haren har altså utviklet en helt spesiell variant av fordøyelse, forskjellig fra alle andre harer? Det var ekstremt morsomt. Har du dokumentasjon for dette?
Gjest hogwash Skrevet 2. februar 2010 #14 Skrevet 2. februar 2010 Kan det hende at det er en oversettelsesfeil? Eller som Mira Craig sa på tv i går - kanskje mye av det som står i bibelen har blitt sånn som et resultat av "hviskeleken"? Det må være det mest fornuftige Mira noensinne har sagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå