Solskinnsbolla Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 HEi Jeg har knapt jobbet som lærer i tre år, det har vært tre tunge år, jeg synes det er et vanskelig yrke og mange tøffe tak, forventninger og du kan få mye pepper innimellom i tillegg til at du må klare deg selv-du blir kastet ut i ting uten så mye veiledning og støtte ofte. Nå er jeg lei av at arbeidet skal ødelegge resten av livet mitt og ønsker å glede meg til jobb og få tilbake livsgleden, men å skifte yrke er vel ikke bare enkelt det heller? Hvordan skal jeg gå fram da? Jeg er ikke sikker på hva jeg egentlig vil.Jeg ønsker tips og råd!
Gjest Gjest_Engeline_* Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 HEi Jeg har knapt jobbet som lærer i tre år, det har vært tre tunge år, jeg synes det er et vanskelig yrke og mange tøffe tak, forventninger og du kan få mye pepper innimellom i tillegg til at du må klare deg selv-du blir kastet ut i ting uten så mye veiledning og støtte ofte. Nå er jeg lei av at arbeidet skal ødelegge resten av livet mitt og ønsker å glede meg til jobb og få tilbake livsgleden, men å skifte yrke er vel ikke bare enkelt det heller? Hvordan skal jeg gå fram da? Jeg er ikke sikker på hva jeg egentlig vil.Jeg ønsker tips og råd! Kjenner meg igjen. Jeg har jobbet som lærer i ungdomsskolen i 9 år, og føler meg utbrent i en alder av 33 år. Jeg har faktisk nettopp søkt på jobb i bank, og tror jeg kan ha mulighet for å få den -spørs bare på de andre søkerne. men jeg er veeeldig i tvil på om det er dette jeg vil, altså. Stillingen jeg har er trygg og god, og jeg trives veldig godt på jobben, men det er noe jeg ikke greier å sette ord på som mangler. Uansett tror jeg det er sunt å skifte yrke noen ganger i løpet av livet. Hvis jeg får jobben, skal jeg søke om å få ett års permisjon. Det tror jeg vel egentlig ikke at jeg får, så da må jeg i tilfelle si opp stillingen min. Det kjenner jeg er veldig skummelt. Jeg vet jo hva jeg har, men ikke hva jeg går til...
Kanutte Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Jeg hadde to kollegaer som skiftet beite i fjor sommer. De valgte da å kontakte en jobb-rådgiver som hjalp dem i forhold til hvilken type jobb de passet til. Begge trives godt i andre yrker. Selv tar jeg nå en mastergrad innenfor fagfeltet, men med fokus på den flerkulturelle skolen. Jeg fortsetter neppe som "vanlig" lærer så lenge og har begynt å sondere jobbmarkedet. Skal jeg fortsette i skolen må det være på en skole med fokus på dette feltet, gjerne en prosjektskole. Hvis ikke søker jeg jobber rundt i administrasjon osv.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 Jeg har knapt jobbet som lærer i tre år. Er så lei av lærere som klager og ikke klarer å håndtere resultatet av egne valg. Du kan omskolere deg til å jobbe ved det lokale, kommunale skolekontoret, mer administrasjon? Eller biblioteket? NAV kan hjelpe lærere som ikke takler hverdagen, mye bra tilbud hos NAV der.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Er så lei av lærere som klager og ikke klarer å håndtere resultatet av egne valg. Du kan omskolere deg til å jobbe ved det lokale, kommunale skolekontoret, mer administrasjon? Eller biblioteket? NAV kan hjelpe lærere som ikke takler hverdagen, mye bra tilbud hos NAV der. Måtte bare svare på dette innlegget seg om det er veldig gammelt. For å si at man er så lei av å høre om lærere som ikke klarer å håndtere resultater av eget valg er jo litt høl i huet å si. Man vet egentlig ikke hva man går til når man går lærerutdannelsen. Jeg har jobbet noen år nå og har sett flere tilfeller på skolen hvor nytilsatte rett og slett har gått på veggen. Det er jo noe som er galt da. Jeg ble selv nedlasset med masse ekstraoppgaver da jeg starter, og såklart sier man ikke nei når man er ny i jobb. Det blir mer og mer ekstraoppgaver og mindre og mindre tid til planlegging og etterarbeid. I år har jeg 4 timer i uken til planlegging og etterarbeid av 30 skoletimer. I disse fire timene skal jeg da ha planlagt, rettet, elevsamtaler, foreldresamtaler osv. Det sier jo seg selv at man blir sliten. Jeg har helt gitt opp å ha noe sosialt liv siden jeg ofte må ha med meg jobb hjem på kveldene. Gudskjelov har jeg begynt å tenke mer i de baner at det bare er en jobb slik at jeg får senket skuldrene. Og det er absolutt ikke bare de nye som har det på den måten. Jeg også kommer til å hoppe på en ny utdanning i år. Jeg elsker å være lærer så håper jeg kan på en eller annen måte i 50% 50% prosent jobb.
Gjest Rampunge Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Nå vet jeg ikke hva slags type skole du jobber på. (Om det er barneskole, ungdomsskole, VGS eller voksenopplæring). Men før du gir opp, kan det være en idé å prøve seg på en av de andre variantene. Det er ikke alle lærere som passer inn på barneskolen eller ungdomsskolen. Folk må lære seg å si ifra til ledere/sjefen. Kanskje sjefen kan finne alternative løsninger for deg? Lærermangelen er et faktum om få år i Norge, og jeg vet at høyeste hold (staten) jobber hardt for å hindre frafall i skoleverket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå