Rumohra Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Hei! Har i det siste hatt en del problemer med laptopen min. Spsielt når jeg ser DVD på den eller ser f.eks. serier på nettet. Etter 10-15 min begynner viften å gå intenst helt til dataen bare skrur seg av. Regner med at dette er fordi det blir for varmt og at det er en egenbeskyttelse den har. Men har hatt laptopen i snart 1 år og har bare hatt problemer med dette i det siste. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre, som å skifte vifte ect.?
Snill Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Hei! Har i det siste hatt en del problemer med laptopen min. Spsielt når jeg ser DVD på den eller ser f.eks. serier på nettet. Etter 10-15 min begynner viften å gå intenst helt til dataen bare skrur seg av. Regner med at dette er fordi det blir for varmt og at det er en egenbeskyttelse den har. Men har hatt laptopen i snart 1 år og har bare hatt problemer med dette i det siste. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre, som å skifte vifte ect.? Høres ut slik som du sier ja. Min PC slo seg av om den stod på en ikke-hard overflate, f.eks. i sofaen fordi den ikke fikk nok luft inn på undersiden, og tempen steg derfor til ca 75C som var grensen. Over grensen slår maskinen seg av uten forvarsel. Jeg vil anbefale å ta skrujernet fatt og åpne PCen. Det er stort sett snakk om å skru ut ca 15-20 skruer på undersiden og suge opp alt som finnes av støv og lignende med støvsugeren. Dette funket ikke helt for meg, så jeg kjøpte ny vifte og vips, mer eller mindre ny PC...i alle fall hva viftestøy gjaldt.
Gjest strykebrett Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Du bør også sjekke på task manager hvor mange programmer som kjører. Noen ganger kan det hende at dierse småprogrammer en har lastet ned i løpet av tiden og en god del applikasjoner og greier kjører selv om man ikke har startet et eneste program på PCen. Gjorde dtte selv da maskina mi begynte å overopphete og oppdaga at det kjørte 75 programmer med en gang jeg hadde starta maskina, uten at jeg hadde starta noen programmer. Hvis noe sånn er tilfelle hos deg bør du reboote maskina.
Max Magnus Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 (endret) Hei! Har i det siste hatt en del problemer med laptopen min. Spsielt når jeg ser DVD på den eller ser f.eks. serier på nettet. Etter 10-15 min begynner viften å gå intenst helt til dataen bare skrur seg av. Regner med at dette er fordi det blir for varmt og at det er en egenbeskyttelse den har. Men har hatt laptopen i snart 1 år og har bare hatt problemer med dette i det siste. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre, som å skifte vifte ect.? Jeg ville ikke ha skrudd opp en PC som hun over mener. Da kan det hende garantien / reklamasjonen blir ugyldig siden du har klusset med den. Du har rett i at den mest sannsynlig skrur seg av pga overhoppheting. Det du kan gjøre er å kjøpe en boks med trykkluft og blåse inn i luftehullene. Da vil det stå en fin sky med støv ut av maskinen. Det burde hjelpe ganske mye. I tillegg må du passe på at laptopen får nok frisk luft ved at du ikke tetter luftehullene. Hvis du røyker i huset ville jeg sluttet med det også. Ellers blir det et seigt, brunt belegg som støvet fester seg til. Dette ødelegger PCen fullstendig og er ikke en garantisak. http://technose.files.wordpress.com/2008/0...-02-08_1349.jpg Img-tagger fjernet. vimse-mod. Endret 18. november 2009 av vimse
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Du kan også prøve å stikke støvsugeren inntil der viften blåser luften ut, har funket for meg.
Yme Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Og pass på å aldri sette laptoppen din på myke overflater, som feks fanget, eller puppene dine, for da blokkerer du nemlig luftehullene på undersiden. Det skader laptoppen din etter en stund, så den fortere blir for varm og skrur seg av.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Jeg ville ikke ha skrudd opp en PC som hun over mener. Da kan det hende garantien / reklamasjonen blir ugyldig siden du har klusset med den. Naw, begynner å kalle menn for damer nå.
Gjest Rekaaa Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Og pass på å aldri sette laptoppen din på myke overflater, som feks fanget, eller puppene dine, for da blokkerer du nemlig luftehullene på undersiden. Det skader laptoppen din etter en stund, så den fortere blir for varm og skrur seg av. Jeg tror løsningen for de som må sette pcen på puppene er en synsjekk, for så nærsynt er ikke helt normalt Det å skru opp pcen selv er ikke lurt, men prøv heller å støvsug utenpå som er nevnt tidligere, det kan hjelpe!
Gjest minipc Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 Jeg hadde det samme problemet på min pc å den er bare 4 mnd gammel! Maskinen ble glovarm helt til den ble så overopphet at den kuttet helt ut. En venn av meg tipset meg om at visst batteriet er i maskinen og du samtidig bruker strømledingen til maskinen,så vil ikke viften virke skikkelig. Så løsningen ble å ta ut av batteriet å kun bruke den på strøm,og etter det så har jeg aldri hatt problem med at den blir så varm lengre.
Yme Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 Jeg tror løsningen for de som må sette pcen på puppene er en synsjekk, for så nærsynt er ikke helt normalt Men det varmer jo så godt
Gjest Marlo Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 Nå har ikke jeg så veldig peil på dette, men jeg hadde samme problemet. Samboeren min lastet ned noen drivere(?) ett eller annet som gjorde at maskinen ble noe kjøligere. Hjalp ikke så mye, men litt. I tillegg kjøpte han på Biltema, en slik sak som laptopen kan stå på, med en ledning/usb kabel som kobles i maskinen. Dette hjalp VELDIG - mener det var en vifte på det "brettet" Sukk, glemte den igjen på sommarstugan så jeg må bare forklare utifra hukommelsen.
Gjest Gjest_Lyh_* Skrevet 19. november 2009 #12 Skrevet 19. november 2009 Hei, jeg hadde akkurat det samme problemet som deg. Kjøpte laptopen juni 08. Sendte den inn til reparasjon juli 09 som en reklamasjonssak og de fikset den gratis . De måtte skifte ut noe greier
Max Magnus Skrevet 19. november 2009 #13 Skrevet 19. november 2009 Nå har ikke jeg så veldig peil på dette, men jeg hadde samme problemet. Samboeren min lastet ned noen drivere(?) ett eller annet som gjorde at maskinen ble noe kjøligere. Hjalp ikke så mye, men litt. I tillegg kjøpte han på Biltema, en slik sak som laptopen kan stå på, med en ledning/usb kabel som kobles i maskinen. Dette hjalp VELDIG - mener det var en vifte på det "brettet" Sukk, glemte den igjen på sommarstugan så jeg må bare forklare utifra hukommelsen. Tenker på noe som dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=450258
Max Magnus Skrevet 19. november 2009 #14 Skrevet 19. november 2009 Hei, jeg hadde akkurat det samme problemet som deg. Kjøpte laptopen juni 08. Sendte den inn til reparasjon juli 09 som en reklamasjonssak og de fikset den gratis . De måtte skifte ut noe greier Grunnen til at de måtte "skifte ut noe greier" er fordi du fortsatte å bruke PCen selv om den overopphetet seg. Da ødelegger du maskinvaren og du må kaste bort et par uker uten PC.
Gjest Marlo Skrevet 20. november 2009 #15 Skrevet 20. november 2009 Tenker på noe som dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=450258 Mh, nei, finner den ikke på biltema sine sider heller. Men den fra komplett så jo ut til å ha samme funksjon tror jeg
Rumohra Skrevet 20. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 20. november 2009 Her var det kommet masse svar :D! Tusen takk. Er litt skeptisk til å begynne å skru på den, så er glad for å slippe det. Jeg får sjekke taskmanager også når jeg spiller DVD'er og liknende. Ellers går vifta ganske bra nå også som jeg bare har oppe internett (prosessorbruken ligger på opp mot 100% med en gang jeg åpner taskmanager, men går over til rundt 10% nesten med en gang.) Lurer på om det kanskje er noe sted jeg kan ringe for å sjekke opp garantien? (Må være rask isåfall hvis det er et års garanti, tror den ble kjøpt i beg. av desember i fjor). Er det Acer jeg skal kontakte, eller elkjøp, der den ble kjøpt? Har nok hatt den på fanget litt for mye (men veldig lite på puppene) Er det trygt å prøve å bruke den uten batteriet og bare på strøm? Er det ikke batteriet som får strømmen? :S Takk for svar igjen
Gjest Marlo Skrevet 20. november 2009 #17 Skrevet 20. november 2009 En liten ting til - det hjelper ikke så mye på varmen i laptopen, men det hjelper mot lår som kan blir ganske varme - bruk en slik laptop-plate til å ha maskinen på, så du får noe mellom deg og maskina. Selv har jeg en slik en; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374057 og er veldig fornøyd med den.
Yme Skrevet 20. november 2009 #18 Skrevet 20. november 2009 En liten ting til - det hjelper ikke så mye på varmen i laptopen, men det hjelper mot lår som kan blir ganske varme - bruk en slik laptop-plate til å ha maskinen på, så du får noe mellom deg og maskina. De virker fårebyggende mot opphetingsprobelmer. Når en data skrur seg av omtrent hver gang du bruker den så er det fordi deler inni den har blitt skadet pga at har blitt for varm for mange ganger(som oftest), å det skjer veldig mye med laptopper fordi folk setter maskinene sine på myke overflater som da sperrer alle de små luftehullene på undersiden av maskina. Om man alltid bruker en sån plate (før laptoppen blir varmeskadet vel å merke), en bok eller andre harde overflater (feks en veltrent rompe) så vil PCen holde myyye lengre.
Gjest Gjest43 Skrevet 20. november 2009 #19 Skrevet 20. november 2009 De virker fårebyggende mot opphetingsprobelmer. Når en data skrur seg av omtrent hver gang du bruker den så er det fordi deler inni den har blitt skadet pga at har blitt for varm for mange ganger(som oftest), å det skjer veldig mye med laptopper fordi folk setter maskinene sine på myke overflater som da sperrer alle de små luftehullene på undersiden av maskina. Om man alltid bruker en sån plate (før laptoppen blir varmeskadet vel å merke), en bok eller andre harde overflater (feks en veltrent rompe) så vil PCen holde myyye lengre. Enig med YME i at PC'en ikke har godt av å stå direkte på fanget, for kroppen genererer jo en temp. på ca. 37 grader, og dette bidrar jo til ekstra oppvarming av PC'en og vifta vil derfor jobbe mer en normalt. Når Pc'en blir for varm blir den "tvangsavsluttet" av seg selv for å beskytte seg mot skader.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #20 Skrevet 20. november 2009 http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=107613 Den har jeg. Enkel og grei. Jeg har den faktisk stående oppå en slik som Marlo linker, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374057. Et voldsomt laptop stativ, men hverken jeg eller pcen blir varm på den måten. Toppers. Snakk med elkjøp ang reprasjon. De sender den videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå