Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på å starte AS, og vet man må ha minst 100.000 for å gjøre dette. Mitt spørsmål er hva går disse 100.000 til? er det penger man kan bruke etter at selskapet er registrert? Må de holdes i firmaet? Eller hva?

Jeg kan veldig lite om AS, kan mer om enkeltmanssforetak, men lite om forskjellene på de to og hva som lønner seg/ikke lønner seg.

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må omlag 110.000 for å stifte et AS. det koster å etablere ASet, og kravet om 100 000 er at de er i behold når selskapet er stiftet.

du kan IKKE ta ut de 100 000 etter selskapet er stiftet. det er strenge regler rundt det at aksjonær tar lån fra eget AS. pengene må bli i ASet. de 100 000 skal være sikkerhet for kreditorene. Dette er veldig forskjellig fra et ENK der eier står personlig ansvarlig. Skille privat og virksomhet må være enda tydligere når man har et AS. Det er ikke OK at eier bruker firmakortet til diverse privatutgifter.

Med et AS har man hele aksjeloven å forholde seg til. Du må velge et styre, avholde styremøter og generalforsamling osv. Du får årsregnskapsplikt og revisjonsplikt.

Skrevet

sjekk også ut muligheten til å danne NUF.(norsk foretak i utlandet) Det kan lønne seg hvis du finner en seriøs aktør som kan hjelpe deg med stiftelsen osv. Tror du tenger mellom 5-10000 kroner for oppstart, i tillegg får du pensjonspoeng osv som du IKKE får ved vanlig enkeltmannsforetak i Norge.

Skrevet
Jeg lurer litt på å starte AS, og vet man må ha minst 100.000 for å gjøre dette. Mitt spørsmål er hva går disse 100.000 til? er det penger man kan bruke etter at selskapet er registrert? Må de holdes i firmaet? Eller hva?

Jeg kan veldig lite om AS, kan mer om enkeltmanssforetak, men lite om forskjellene på de to og hva som lønner seg/ikke lønner seg.

Takk på forhånd!

Gjør deg selv en tjeneste og la være!

Er så mange som ikke har peiling som prøver seg - sjelden det går bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...