Gå til innhold

Skal være borte fra pus en periode...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kjempeskjønn liten pusegutt på 8 mnd... Etter nyttår drar vi til utlandet og blir borte i to måneder. I denne perioden skal en i familien vår komme å bo i huset vårt for å passe på pusen. Jeg lurer bare så på åssen det kommer til å gå!!

Vil pusen savne oss skikkelig? Vil han lure på hvorfor vi er borte og hvorfor det er en annen person i huset? Vil han prøve å stikke av?? Håper dere har noen tips/råd/erfaringer å komme med...

Er bare så redd for at noe skal skje med han mens vi er borte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puser er også forskjellige :)

Jeg var borte fra pusen min i 6 uker i sommer. Pus var da rett under 5 måneder. Samboer var hjemme hele denne perioden, men pus var vant til å sove på meg og sutte på ørene mine hver eneste natt. Samboers ører er visst ikke like gode ;) Jeg var også hjemme med han hver eneste dasg siden jeg ikke har mye forelesninger.

Da jeg kom inn døren etter 6 uker var han litt skeptisk til meg, som om han ikke kjente meg igjen.

1-2 timer senere var alt som før! =) Sutta meg på ørene igjen og.

Anbefaler at den personen som skal bo der mens du er borte iallefall kommer og møter pusen før du drar, slik at den kan lukte seg på personen slik at ikke alt blir totalt nytt den dagen du drar!

Katter er også mer bundet til sted enn til folk, selv om dette kan oppfattes individuelt selvfølgelig.

Gjest Snart  Frue
Skrevet
Vi har en kjempeskjønn liten pusegutt på 8 mnd... Etter nyttår drar vi til utlandet og blir borte i to måneder. I denne perioden skal en i familien vår komme å bo i huset vårt for å passe på pusen. Jeg lurer bare så på åssen det kommer til å gå!!

Vil pusen savne oss skikkelig? Vil han lure på hvorfor vi er borte og hvorfor det er en annen person i huset? Vil han prøve å stikke av?? Håper dere har noen tips/råd/erfaringer å komme med...

Er bare så redd for at noe skal skje med han mens vi er borte.

Som andre har poengtert her så er katter mer knyttet til steder enn til emnnesker. Jeg synes det er lurt det du skal gjøre, altså at noen skal på hjemme hos deg når du er borte. Katten omstiller seg fort til nye mennesker. De er mer opptatt av at de får mat osv... så lenge de nye menneskene er snille med han/henne så går dette kjempefint!

De gangene jeg har vært borte fra pus og noen andre har bodd hos meg for å ta vare på han så har han vært like "hygglelig" mot kattepasserne som mot oss eiere. Men når jeg kommer hjem er som regel pus litt overlegen mot meg.. virker nesten litt sur fordi jeg har vært borte. Men dagen etter er han like blid igjen! :)

Skrevet

HAr samme erfaringene som de over her. Pusen min har alltid blitt passet av familiemeldlemmer når jeg har vært borte. Og dette takler hun veldig fint(viktig at hun kjenner de, for fremmende vil hun ikke ha noe å gjøre med..). Men når jeg er vekke to uker el mer, da får jeg virkelig merke hennes vrede når jeg kommer hjem. hver eneste gang jeg har vært vekke såpass lenge, er hun skikkelig snurt på meg rundt om 5 dager, før alt er som vanlig igjen :) det er litt artig. har hatt hun i 15år nå, og det slår ikke feil. hver gang:P

• 3 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Det er betryggende å høre at pusen knytter seg mer til huset/stedet enn egentlig til menneskene, for det er jo her han skal fortsette å være selvom vi drar bort:)

Håper det vil gå bra, men er jo fortsatt litt engstelig da. Det er jo lenge å være borte fra han!

Gjest Gjest_katt1_*
Skrevet
Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Det er betryggende å høre at pusen knytter seg mer til huset/stedet enn egentlig til menneskene, for det er jo her han skal fortsette å være selvom vi drar bort:)

Håper det vil gå bra, men er jo fortsatt litt engstelig da. Det er jo lenge å være borte fra han!

Dette går helt sikkert fint,så lenge pus får mat og vann og sine vante vaner,er det ingen fare :goodbye:

Skrevet (endret)

Jeg synes pusen din er heldig, jeg! Tenk å få bo i huset sitt med snille mennesker som passer på den. Det er mye bedre for pusen å ha sitt daglige miljø rundt seg enn å bli drasset med noe sted. Tenker hun blir ganske hengiven mot barnevaktene sine.

En katt vi hadde var merkelig konsekvent hver gang vi hadde vært på ferie. Vi var som regel borte en uke eller to. Og vi var heldige som har snille naboer som passet på den, slapp den ut og inn og matet den. Men da vi kom hjem, var pus alltid kjempefurten i en hel uke!

Vi hadde gledet oss sånn til å se ham igjen, men han var overlegen, sur og ville ikke løftes eller koses med. Og dette var en kjempekjælen katt som syntes det var helt ok og ligge under dynen sammen med oss eller bli kledd ut i kjole og kyse og bli trillet i dukkevogn. :fnise: Etterhvert gikk det heldigvis over og han ble seg selv igjen. :)

Endret av Blåklokke
Skrevet
Jeg synes pusen din er heldig, jeg! Tenk å få bo i huset sitt med snille mennesker som passer på den. Det er mye bedre for pusen å ha sitt daglige miljø rundt seg enn å bli drasset med noe sted. Tenker hun blir ganske hengiven mot barnevaktene sine.

En katt vi hadde var merkelig konsekvent hver gang vi hadde vært på ferie. Vi var som regel borte en uke eller to. Og vi var heldige som har snille naboer som passet på den, slapp den ut og inn og matet den. Men da vi kom hjem, var pus alltid kjempefurten i en hel uke!

Vi hadde gledet oss sånn til å se ham igjen, men han var overlegen, sur og ville ikke løftes eller koses med. Og dette var en kjempekjælen katt som syntes det var helt ok og ligge under dynen sammen med oss eller bli kledd ut i kjole og kyse og bli trillet i dukkevogn. :fnise: Etterhvert gikk det heldigvis over og han ble seg selv igjen. :)

Takk for det! Det var koselig å lese. For vi har litt dårlig samvittighet for at vi skal være borte så lenge fra han. Men det er i forbindelse med jobb, så vi må nesten dra. Jeg vet ikke åssen jeg skal klare det jeg... jeg har blitt altfor opptatt av han, nesten litt for opptatt av han tror jeg.. Men det er også pga at jeg vet vi skal reise snart. Jeg håper bare de 2 mnd går fortere enn det høres ut!!

Det jeg er aller mest redd for er at han skal stikke av når han ser at vi ikke er hjemme, men at en annen person er her istedet. Jeg tviler det faktisk skjer, men jeg har det jo i bakhodet..

Takk for alle svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...