Gjest Hundevenn Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Hei, jeg har en fire år gammel hanne av terrierrasen som har utviklet diverse atferdsproblemer. Vi har vært i kontakt med atferdsspesialist, så vi jobber med problemet. Nå i det siste har det blitt slik at hunden, som bruker sele, blir agressiv når vi skal ha av og på selen. Det være seg knurring og glefsing/forsøk på biting. Iht atferdsterapeuten så skal vi unngå alle konfliktsituasjoner, så da er eneste løsningen at han må gå med selen på seg 24/7. Vi håper og tror at denne oppførselen da vil gi seg etterhvert, da det blir ganske håpløst om f.eks. andre skal passe hunden. Jeg har sendt en mail til atferdsspesialisten ang. samme sak, men vil bare høre synspunkter fra andre som kanskje har vært i lignende situasjon. Takk for svar.
Irris Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Jeg har en terriertispe som i perioder har prøvd å dominere meg, og andre rundt henne. Ikke på akkurat samme måte, men tror det blir litt samme greia uansett. Fikk tips fra en instruktør om at alt måtte øves inn "på nytt" av alle småting. Jeg går alltid inn og ut av dører før henne, hun må sitte før vi går ut, ingen ligging i sofa eller seng, leking kun når jeg ønsker å leke med henne osv. Når jeg utførte alle disse små og dagligdagse tingene, fikk jeg merkelig en hund som var mindre dominant. Dette fordi hun ser på meg som leder, og da skal hun gjøre som jeg sier. Tror en kan forebygge mye tidlig ved å være en tydelig leder. Noe som er veldig vanskelig når en får en søt og nydelig hund inn i huset. Men nå skal sant sies at noen terrier en vanskelige raser, de tester grenser på mange ulike måter. Jeg har slitt mye mer enn mange av vennene mine som fikk hund samtidig, fordi de valgte "lettere" raser å oppdra. Men, terrier skulle jeg ha, og terrier ble det, og da måtte jeg bare ta konsekvensene som fulgte med
Gjest Hundevenn Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Takk for at du tok deg tid til å svare, men alt det du skriver det vet jeg i grunn fra før. Håpet på et konkret tips ang. halsbåndproblematikken vår. Atferdsterapeuten nevnte forresten at den terrierrasen som vi har var rase no#1 med atferdsproblemer, men det kom ikke som noen stor overraskelse. Vi har bakenforliggende årsaker til problemet som sykdom.
2010 Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 høres kansje dumt ut... men... har du prøvd å få det med halsbåndet til å bli positivt for hunden. eks gi godbit hvis den ikke viser tegn til agresjon...eller stryke den langs ryggen mens du tar av/på båndet?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Kan jeg spørre hva slags rase du har?
2010 Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 (endret) malteser Endret 18. november 2009 av 2010
Gjest Hundevenn Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Jeg har en JRT. Joda, vi bruker godbit som positiv forsterkning når vi tukler med bånd/sele, men foreløpig så holder det dessverre ikke.
2010 Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Okei:) var bare en dame som var på samme hundekurs som meg, og hun hadde samme rase som du, hun hadde også problemer med dette. Hun fikk beskjed om å gi godbit, å det funket... men selfølgelig er dette forskjelligt fra hund til hund
Sort Pastill Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 Antar at hunden er gjennomsjekket for sykdommer? Vondter i nakke og rygg har veldig ofte aggresjon som symptom:)
Gjest Hundevenn Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Antar at hunden er gjennomsjekket for sykdommer? Vondter i nakke og rygg har veldig ofte aggresjon som symptom:) Hunden er sjekket og scannet opp og ned for alt mulig, men heldigvis ikke noe feil med han. Det går mye bedre nå etter to-nesten tre uker med konsekvent trening, men det med selen er fremdeles et problem. Da han var på kennel forrige helg var det ikke noe problem for personalet der, så det forsterker jo mistanken om at det er atferdsrettet kun mot oss i hjemmet enda mer.
Gjest kissme Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 I mange situasjoner, er det å unngå konflikter utrolig effektivt. Men, det høres mer ut som om det er en adferd rettet mot dere – og når dere unngår situasjonen – hvem vinner? Kjøp en ny sele – gjerne i en sterk, annerledes, farge – og start grunntrening på nytt med sele. Det funker utrolig godt på enkelte hunder. Ny sele, ingen negative hendelser – og ikke minst; eiere som er konsekvent på at dette skal de klare, og er obs på det som skjer.
Gjest Hundevenn Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Vi har kjøpt ny sele, men det hjelper virkelig ikke. Eller noe bedring har vi, nå får jeg lov til å ta på og under selen når jeg koser med han i motsetning til tidligere, men av og på det får jeg ikke lov til. Godt spørsmål, jeg har tenkt på hvem det er som vinner når vi unngår konflikten jeg også. Jeg sitter i sofaen, hunden hopper opp, jeg overser han og går. Resultat: han har hele sofaen for seg selv. Vant han da? Det kommer vel an på om han var ute etter mitt selskap eller kun det å ligge i sofaen. Ikke så lett dette.
kissmequick Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 Vi har kjøpt ny sele, men det hjelper virkelig ikke. Eller noe bedring har vi, nå får jeg lov til å ta på og under selen når jeg koser med han i motsetning til tidligere, men av og på det får jeg ikke lov til. Godt spørsmål, jeg har tenkt på hvem det er som vinner når vi unngår konflikten jeg også. Jeg sitter i sofaen, hunden hopper opp, jeg overser han og går. Resultat: han har hele sofaen for seg selv. Vant han da? Det kommer vel an på om han var ute etter mitt selskap eller kun det å ligge i sofaen. Ikke så lett dette. Dette synes jeg virker som en litt misforstått måte å unngå konflikten på, hunden jager jo deg ut av sofaen hver gang? Er det rart han blir usikker på hvordan reglene egentlig er? I sofasituasjonen så vil det vel være bedre for deg å konstruere en løsning der hunden ikke klarer å hoppe opp i sofaen? Hvis du nå absolutt vil unngå å be han gå ned igjen.. Ang sele, tenk på hvorfor folkene på kennelen ikke hadde problemer med å ta den på. Svaret er relativt enkelt, fordi de ikke forventet problemer. Går du en tur med en hund du er overbevist om vil angripe hunden dere møter rundt svingen, så vil hunden sannsynligvis også gjøre det. Det handler ikke om at din hund nødvendigvis er aggressiv, men du forventer problemer, spenner deg, og overfører angsten til hunden. Kjøp en ny sele. Ta den på. Vær sikker på deg selv, bestem at dette kommer til å gå helt fint, og ta den på som du skulle ha gjort dette hver dag i femten år. Dropp godbiter, kosing og luring. Du kan få to resultater, ett bitt i hånda, eller så går det helt fint. Det at kennelen kunne gjøre dette uten problem tyder jo litt på at adferden ikke har fått satt seg helt fast. My two cents ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #14 Skrevet 5. desember 2009 Start med klikkertrening! Hos oss har klikkertreningen magiske krefter:)
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #15 Skrevet 5. desember 2009 Hunden din streber helt klart om rangen i familien. Den blir utrygg når det ikke er helt klart for den at du er lederen i flokken. Skjerp deg å ta styringen!!! Dette er noe du må bestemme deg 100% for at du kan visst ikke mener jeg at du skal vurdere å kvitte deg med hunden. Hvor mye fysisk/psykisk trening får hunden pr dag? Disse hundene er jo noen skikkelige energibomber så det kreves mye av eieren med tanke på aktivitet.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #16 Skrevet 5. desember 2009 Dette synes jeg virker som en litt misforstått måte å unngå konflikten på, hunden jager jo deg ut av sofaen hver gang? Er det rart han blir usikker på hvordan reglene egentlig er? I sofasituasjonen så vil det vel være bedre for deg å konstruere en løsning der hunden ikke klarer å hoppe opp i sofaen? Hvis du nå absolutt vil unngå å be han gå ned igjen.. Ang sele, tenk på hvorfor folkene på kennelen ikke hadde problemer med å ta den på. Svaret er relativt enkelt, fordi de ikke forventet problemer. Går du en tur med en hund du er overbevist om vil angripe hunden dere møter rundt svingen, så vil hunden sannsynligvis også gjøre det. Det handler ikke om at din hund nødvendigvis er aggressiv, men du forventer problemer, spenner deg, og overfører angsten til hunden. Kjøp en ny sele. Ta den på. Vær sikker på deg selv, bestem at dette kommer til å gå helt fint, og ta den på som du skulle ha gjort dette hver dag i femten år. Dropp godbiter, kosing og luring. Du kan få to resultater, ett bitt i hånda, eller så går det helt fint. Det at kennelen kunne gjøre dette uten problem tyder jo litt på at adferden ikke har fått satt seg helt fast. My two cents ihvertfall. Støtter dette innlegget. Det er helt typisk at vi mennesker `setter på alarmen når vi skal inn i en situasjon med dyr som vi har dårlige erfaringer med. Det som oftest skjer da er at dyrene merker vår usikkerhet og da er problemene skikkelig i gang. Kjøp ny sele, bestem deg for at du skal ta den på, ta den på som om ingenting har skjedd før og ta med deg hunden ut på tur, ikke bruk tid på dette, bare gjør som du ellers ville gjort med en hund som ikke viser agresiv adferd. DU ER LEDEREN SOM SKAL SKAPE TRYGGHET!!!!!!!!! Ved å nøle,kose osv bekrefter du ovenfor hunden at dette er en vanskelig situasjon, see???
la Flaca Skrevet 5. desember 2009 #17 Skrevet 5. desember 2009 Vi har kjøpt ny sele, men det hjelper virkelig ikke. Eller noe bedring har vi, nå får jeg lov til å ta på og under selen når jeg koser med han i motsetning til tidligere, men av og på det får jeg ikke lov til. Godt spørsmål, jeg har tenkt på hvem det er som vinner når vi unngår konflikten jeg også. Jeg sitter i sofaen, hunden hopper opp, jeg overser han og går. Resultat: han har hele sofaen for seg selv. Vant han da? Det kommer vel an på om han var ute etter mitt selskap eller kun det å ligge i sofaen. Ikke så lett dette. Det er jo ingen trekkhund du har, ergo MÅ du ikke bruke sele nå i vintersesongen. Så har han så store problemer med bruk av sele ville jeg rett og slett droppa selen i et halvårs tid. Nå har han tydeligvis fått selen totalt i vrangstrupen så da er det gunstig å la han glemme den helt. Når du skal ta opp tråden igjen; få noen til å hjelpe deg, en pøser på med godbiter mens den andre smetter på selen så kjapt som mulig. Angående sofan, du skal selvfølgelig ikke hoppe ut av sofan og ikke foreta deg noe mer. Gå ut av sofan og rop på hunden, når den kommer til deg kan du belønne med godbit og ros. Så setter du deg i sofan igjen og ber hunden legge seg på gulvet hvis den nærmer seg igjen. Når den legger seg belønner du med ros og kos. Hopper den opp i sofan gjentar du. Når hunden begynner å respektere at det ikke er lov til å hoppe opp i sofan kan du jo begynne å invitere den opp? Saltidig som du bestemmer når kosestunden er ferdig. Sofakos er et must Mitt utgangspunkt når jeg trener hund er at dersom hunden mestrer og forstår det jeg ber den om å gjøre så vil den gjøre det. Hvis hunden ikke gjør som man sier har man ikke trent nok eller riktig, eller som med selen; hunden takler ikke situasjonen pga. negative assosiasjoner og ubehag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå