Gå til innhold

Hallo, alle syersker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kjenner nesten at panikken tar meg!

Jeg er langt fra noe hai til å sy noen verdens ting, og denne maskinen arvet jeg for over 25 år siden. Kjekt å ha til ting som skal legges opp. Gardiner som skal syes. Stort sett rette sømmer. Og det mest kompliserte jeg noen gang har sydd var en bamse.

Nå skulle jeg sy julenisse, og der sendte jeg maskinen ad dundas med en skrutrekker. Det er noe med spenningen i overtråden som ikke lar seg fikse.

Men pokker, jeg må jo ha en symaskin! Kikket litt på nettet, og så jo fort at det har skjedd en del på den fronten siden 62!

Så kjære dere som syr litt på hobbybasis, kan dere lære meg litt og komme med hint om hva som kunne være et bra kjøp. Sånn i tilfelle jeg skulle finne på å kjøpe julegave til meg selv?

Jeg syns quilting er fint, og kunne tenke meg å prøve hvis det ikke er for vanskelig.

Har skjønt at det er voldsomt til computere i enkelte maskiner, er jo bare vifte med et fotografi av seg selv, og vips så er man foreviget på et tøystykke. Ja, nesten da. Men disse koster vel noen penger vil jeg tro.

Og sånn "overlock", er det sånn som kaster over sårkanten? Er det en sånn faktor for prisen, og er det noen som har brukt det?

Jeg trenger litt råd fra dere damer som kan traktere en symaskin... :pls:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og kjenner nesten at panikken tar meg!

Jeg er langt fra noe hai til å sy noen verdens ting, og denne maskinen arvet jeg for over 25 år siden. Kjekt å ha til ting som skal legges opp. Gardiner som skal syes. Stort sett rette sømmer. Og det mest kompliserte jeg noen gang har sydd var en bamse.

Nå skulle jeg sy julenisse, og der sendte jeg maskinen ad dundas med en skrutrekker. Det er noe med spenningen i overtråden som ikke lar seg fikse.

Men pokker, jeg må jo ha en symaskin! Kikket litt på nettet, og så jo fort at det har skjedd en del på den fronten siden 62!

Så kjære dere som syr litt på hobbybasis, kan dere lære meg litt og komme med hint om hva som kunne være et bra kjøp. Sånn i tilfelle jeg skulle finne på å kjøpe julegave til meg selv?

Jeg syns quilting er fint, og kunne tenke meg å prøve hvis det ikke er for vanskelig.

Har skjønt at det er voldsomt til computere i enkelte maskiner, er jo bare vifte med et fotografi av seg selv, og vips så er man foreviget på et tøystykke. Ja, nesten da. Men disse koster vel noen penger vil jeg tro.

Og sånn "overlock", er det sånn som kaster over sårkanten? Er det en sånn faktor for prisen, og er det noen som har brukt det?

Jeg trenger litt råd fra dere damer som kan traktere en symaskin... :pls:

Ja, nå gjorde jeg et søk i forumet. Og tror det er lenge siden jeg var SÅ forvirret. Forstår jeg rett at man ikke ha overlock i en mekanisk eller eletronisk? Man må altså ha to maskiner hvis en skal ha overlock, som jo er kjekt til klær? Og koseter en overlock en hel formue?

Skrevet (endret)

Ja, overlock er en egen maskin.

Jeg kjøpte en for 15-16 år siden og da kostet den ca kr 3500. Aner ikke hva de koster nå.

For å sy vanlige klær trenger du IKKE en overlockmaskin. Jeg sydde kjoler til min datter som drev med selskapsdans. Brukte den når det var mange meter med skjørt som skulle kastes over og legges opp. Så da fikk jeg en pen avslutning uten dobbel jobb. (Den kastet over og kuttet stoffet, så jeg fikk en pen avslutning) Det var alt jeg brukte den til. Brukte min gamle symaskin til alt det andre sømarbeidet.

Solgte den da hun sluttet å danse. Hadde ikke behov for den type søm mer.

Når du eventuelt kjøpe deg en ny maskin, tenk nøye over hva du skal bruke den til, så du ikke kjøper en maskin du egentlig ikke trenger.

Fristende å tro at du ikke kommer til å få bruk for mer avansert maskin enn den du har brukt i 25 år.

Endret av Belima
Skrevet

Jeg får ta en tur i en sømforretning og få en liten innføring tror jeg. Jeg har aldri vært flink til å sy, har vært for klønete. Men det kommer nok med litt trening og tålmodighet vil jeg tro.

Men jeg får altså en ok maskin for noen tusinger og må ikke ut med 20 000?

Min eldgamle Husqvarna sydde pent, og var lett og sy på. Har prøvd andres langt nyere, men syns disse lugget, vinglet og sømmene ble ikke pene. Er mulig de jeg prøvde var av de rimeligste. Kan man gå ut fra at de fleste maskiner er av såpass god kvalitet at de tilfredsstiller slike minimumskrav?

Gjest WildRider
Skrevet (endret)

Fant en tråd til deg der de diskuterer symaskiner, egenskaper og pris, tror jeg, kanskje dette er noe for deg? Håper det kan hjelpe deg litt. Kjenner jeg gruer meg til min symaskin går, den er eldgammel og jeg arvet den fra en gammel tante, elsker den maskina og gruer meg til å måtte velge og vrake blant nymotens jeg ikke forstår egenskapene til, ja.

edit: glemte å legge til linken :fnise:

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=26817

Endret av WildRider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...