Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Vet dere om noen oppskrifter som er relativt raskt å lage med kyllinglår? Liker best ris til jeg da, men vet liksom ikke helt hva man kan lage?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Hvor raskt da, og tenker du kyllinglår som i utgangspunktet er rå, eller oppvarmet grillkylling? Jeg pleier å ovnssteke rå kyllinglår etter å ha marinert dem med olje, salt, pepper, evt dijonsennep, urter, hvitløk, chili, de er vel gjennomstekt på rundt en halvtime. Ofte ovnssteker jeg grønnsaker sammen med dem, varierer veldig hvilke. Du kan ha hermetiske tomater i formen sammen med grønnsakene og for eksempel kikerter - og krydre med mer indiske eller midtøsteninspirerte krydder (spisskummen, chili, gurkemeie, koriander, evt ingefær osv) (eller ha oppi litt vin og krydre tomatsausen med mye rosmarin og hvitløk). Ris er vel godt og greit nok til de fleste variantene av slik kylling, jeg bruker det endel selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Hvor raskt da, og tenker du kyllinglår som i utgangspunktet er rå, eller oppvarmet grillkylling? Jeg pleier å ovnssteke rå kyllinglår etter å ha marinert dem med olje, salt, pepper, evt dijonsennep, urter, hvitløk, chili, de er vel gjennomstekt på rundt en halvtime. Ofte ovnssteker jeg grønnsaker sammen med dem, varierer veldig hvilke. Du kan ha hermetiske tomater i formen sammen med grønnsakene og for eksempel kikerter - og krydre med mer indiske eller midtøsteninspirerte krydder (spisskummen, chili, gurkemeie, koriander, evt ingefær osv) (eller ha oppi litt vin og krydre tomatsausen med mye rosmarin og hvitløk). Ris er vel godt og greit nok til de fleste variantene av slik kylling, jeg bruker det endel selv. Jeg tenkte på rå kyllinglår ja. Du snakker om marinering osv, men hvor lang tid tar det? Det lurer jeg på. Tenkte kanskje at alt skulle ta ca. 30-35 minutter. Det høres ikke så dumt ut, men du anbefaler kanskje alltid å marinere rå kyllinglår eller?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Jeg tenkte på rå kyllinglår ja. Du snakker om marinering osv, men hvor lang tid tar det? Det lurer jeg på. Tenkte kanskje at alt skulle ta ca. 30-35 minutter. Det høres ikke så dumt ut, men du anbefaler kanskje alltid å marinere rå kyllinglår eller? du trenger ikke marinere først om du ikke har tid. bare hiv oppi olje, urter/krydder og gjerne en skvett vin eller sitron e.l.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 du trenger ikke marinere først om du ikke har tid. bare hiv oppi olje, urter/krydder og gjerne en skvett vin eller sitron e.l. i langpannen altså. evnt sammen med grønnsaker og poteter. bland godt.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 du trenger ikke marinere først om du ikke har tid. bare hiv oppi olje, urter/krydder og gjerne en skvett vin eller sitron e.l. Men går krydderet "inn i kjøttet" på en måte, og kan man spise skinnet da? Hvordan skal jeg "hive oppi" disse tingene? Skal jeg ha noen millimeter lag med olje i forma, krydre denne oljen, putte en hel sitron oppi forma, og så til slutt legge kyllinglårene i dette "bassenget"? Men "bassenget" vil ikke "dekke" så mye av kyllinglårene da...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Jeg puttet de rett i ovnen fra dypfryst tilstand med margarinklatt oppå pluss helte over litt olje og krydret de bare med salt og pepper pluss rosmarin. De ble utrolige! Takk for det tipset. Nå kan jeg spise skinnet også, de ble sprø og bra. Det tok selvsagt lang tid når de var dypfryste (60 min på 200 grader), men det er greit så lenge jeg ikke trenger å gjøre noe før det har gått 40 minutter (da kan jeg koke risen), så jeg kan gjøre andre ting i mens. Hva synes du passer best av ingredienser/krydder/saus i tillegg til det jeg har gjort (enkelt, for jeg manglet en del av de tingene du skrev). Kan smaken tre inn i kjøttet på en måte, ved bruk av visse ingredienser eller fremgangsmåter? Trenger man saus i det hele tatt?
Nilma Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Når jeg steker kyllinglår eller -bryst med skinn på synes jeg det er veldig godt å "kna" litt smør (meierismør!) sammen med ferske urter og evt. litt hvitløk og putte dette i klatter under skinnet. Når urtesmøret smelter blander det seg med saften fra kyllingen og blir til deilig sjy som funker som saus.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 Jeg puttet de rett i ovnen fra dypfryst tilstand med margarinklatt oppå pluss helte over litt olje og krydret de bare med salt og pepper pluss rosmarin. De ble utrolige! Takk for det tipset. Nå kan jeg spise skinnet også, de ble sprø og bra. Det tok selvsagt lang tid når de var dypfryste (60 min på 200 grader), men det er greit så lenge jeg ikke trenger å gjøre noe før det har gått 40 minutter (da kan jeg koke risen), så jeg kan gjøre andre ting i mens. Hva synes du passer best av ingredienser/krydder/saus i tillegg til det jeg har gjort (enkelt, for jeg manglet en del av de tingene du skrev). Kan smaken tre inn i kjøttet på en måte, ved bruk av visse ingredienser eller fremgangsmåter? Trenger man saus i det hele tatt? Jeg bruker ofte hele spisskummenfrø, sammen med hvitløk, sitron, salt og pepper. Eller diverse tørkede/friske urter, hvitløk og en skvett vin. eller f.eks honning, sitron/appelsen. Alle varianter med olje i tillegg. Synes det er godt med tzatziki, hvitløksrømme, ajoli eller liknende til. Evnt tomatsalat, om jeg ikke har grønnsaker/rotfrukter i ovnen sammen med kyllingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå