Gå til innhold

Er du stolt over å være norsk og norsk kultur?

Gjest hibi

Anbefalte innlegg

Jeg er stolt av å være norsk. Er stolt av at vi har lite kriminalitet, at vi har et bra helsevesen. Jeg syns naturen er nydelig, fjell og fjorder; nordlys og midnattsol. Og ute i den store verden er det veldig eksotisk å komme fra så langt nord.

Jeg er stolt av vikingtiden og norrøn mytologi; Hamsun, Ibsen og Frithjof Nansen og Roald Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg er ikke stolt av norsk kultur (det er ikke noe jeg har oppnådd, så hvordan kan jeg være stolt av det?) men jeg er stolt av Norge, og ydmyk for at jeg får være norsk.

Vi har et bra samfunn, syns jeg. Ikke perfekt, men det er bare å jobbe videre, det.

Norsk kultur er dugnadsånd, åpenhet, tillit, vilje til å ta hensyn, likhet for loven, demokrati, likestilling. Også ting som flid, yrkesstolthet, arbeidsglede, tradisjonsbæring, autoritetskritikk og gjestfrihet er ting å være glad for.

Selvsagt er det også ting som ikke er så bra, men jeg kan godt påta meg å skissere det perfekte samfunn. Hvis bare dere andre følger opp etterpå. :ler:

Oi, med dette så begynner jeg å lure på om vi lever i samme land, men jeg er enig i at Norge er et meget godt land å bo i. Det jeg er uenig i er kulturen om åpenhet (politiske prosesser), likhet for loven, yrkesstolthet, tradisjonsbæring. Bedre enn mange andre land, ja, men fortsatt langt fra tilfredsstillende. Når det gjelder åpenbare svakheter hos myndighetene så er det ikke nok å sammenligne seg med uland og konkludere med at det er bra, hva med å innføre nulltoleranse på dette området? Eller er slike begrep forbeholdt myndighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand'
Jeg mener at nordmenn er trangsynte; Hvorfor i all verden skal jeg måtte sammenligne med andre nasjoner og kulturer for at det skal være gyldig?

Ganske enkelt fordi det er den eneste gyldige referanserammen. Å kalle et av verdens mest liberale folkeslag for trangsynte, kan aldri bli annet enn et patetisk uttrykk for selvfolkeforakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand'
Er det å være norsk en prestasjon? Er det noe jeg har gjort meg fortjent til å være stolt av?

Det å være norsk er ikke noe mindre del av deg enn dine prestasjoner. Eller sagt på en annen måte: du er like mye ansvarlig, og dermed like mye beundringsverdig, for ditt opphav som for dine prestasjoner.

Det å være stolt av å være norsk dreier seg om identitet. Og hvem er du, dersom du ikke har noen identitetsmarkører du med stolthet kan fremvise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske enkelt fordi det er den eneste gyldige referanserammen. Å kalle et av verdens mest liberale folkeslag for trangsynte, kan aldri bli annet enn et patetisk uttrykk for selvfolkeforakt.

Liberale i Norge? På hvilke områder?

Det er ikke mer liberalt enn at det fortsatt er kontroversielt med homfofile ekteskap og deres rett til å få barn,homofile prester, forbud er eneste tenkelige måte å regulere alt "vi" ikke liker som f.eks. prostistusjon og rusmidler, kvinner tjener fortsatt dårligere og innehar færre viktige posisjoner i samfunnet enn menn, vi er en hårsbredd fra å få et totalforbud mot tobakk, åpenheten og respekten for ikke-vestlige kulturer og mennesker er blitt nærmest ikke-eksisterende.. the list goes on..

Det stod til og med nedfelt i grunnloven at jøder ikke hadde tilgang til riket, så såå himla liberale er vi da ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer liberalt enn at det fortsatt er kontroversielt med homfofile ekteskap og deres rett til å få barn,homofile prester, forbud er eneste tenkelige måte å regulere alt "vi" ikke liker som f.eks. prostistusjon og rusmidler, kvinner tjener fortsatt dårligere og innehar færre viktige posisjoner i samfunnet enn menn, vi er en hårsbredd fra å få et totalforbud mot tobakk, åpenheten og respekten for ikke-vestlige kulturer og mennesker er blitt nærmest ikke-eksisterende.. the list goes on..

Det stod til og med nedfelt i grunnloven at jøder ikke hadde tilgang til riket, så såå himla liberale er vi da ikke?

Sier meg enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden jeg var liten vært veldig stolt av å være norsk. Hver 17. mai gikk jeg i to tog og kunne alle 17. mai-sangene utenat. Jeg lærte også endel om historien bak 17. mai-feiringen og hvorfor så mange mennesker synes det er så fint og så viktig at vi kan feire at vi er en fri og selvstendig nasjon. Jeg blir stolt av å være norsk når jeg ser pakistanere, indere og kinesere ta del i den samme feiringen, og hvor de smilende går i sine fineste klær fra hjemlandet sitt og holder det norske flagget i hånda.

Jeg blir stolt når jeg er i utlandet og uten unntak fått positive reaksjoner på at jeg er norsk. Folk kan være reserverte til å begynne med, og så spør de gjerne: "Er du amerikansk/tysk/svensk e.l.?" men når jeg sier: "Nei, norsk." blir de veldig blide og hyggelige. Det er tydelig at andre nordmenn har gitt et godt inntrykk.

Jeg er stolt av dem som virkelig gjør en innsats for at vi skal ha det bra i dette landet, og jeg er stolt av dem som har gjort det tidligere. I fjor hørte jeg for første gang historien om alle dem som kom strømmende til Ålesund etter den store bybrannen i 1904, og hvordan de bygget opp byen igjen. Jeg vet også at noen av mine slektninger har vært involvert i motstandsbevegelsen under 2. verdenskrig og det er jeg også glad for og stolt av. Da slipper jeg å lure på om de sto på nazistenes side.

Jeg er ikke stolt av den delen av norsk kultur som er en ukultur med "meg først, meg først, meg først". Alle dem som ikke klarer å se lenger enn nesa rekker. Dem som ikke innser hvor godt de har det og hvor jævlig livet deres kunne ha vært om de tilfeldigvis hadde blitt født i en annen familie, i et annet land i verden. De som klager på prisene på bensin, pølser og sprit og mener at asylsøkerne bare kan pelle seg tilbake til der de kom fra. Jeg er ikke stolt over dem som nekter å ta inn over seg andre impulser enn det de allerede har opplevd, som ikke vil la seg påvirke av noe annet enn den norske tankemåten og levesettet og ikke engang tenke over om noe av det de gjør er rett eller galt. Selv et barn eller en som har Down's kan være mer reflektert enn slike mennesker... Ignorante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand'

Typisk selvfolkeforaktende svartmaling. Hvilke andre folkeslag, eller kanskje mer presist hvilke andre fremmede folkelsag, er bedre på disse områdene enn oss? Hvordan er forholdene for kvinner og homofile utenfor vår verden? Hva tror du hadde skjedd hvis flere millionere germanere årlig innvandret til for eksempel Pakistan? Tror du vi da hadde blitt møtt med større åpenhet og respekt enn vi møter dem? Tro om igjen, ditt naive fjols! Realiten, som folkeforræderne symptomatisk nok ikke for harde livet klarer å ta inn over seg, er den at nordmenn er et av verdens mest liberale folkeslag. Vi er faktisk så liberale at vi bevisst velger å utslette oss selv, vår kultur og vår sivilisasjon gjennom masseinnvandring. Dette har aldri tidligere skjedd i verdenshistorien, og kan vanskelig overgås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk selvfolkeforaktende svartmaling. Hvilke andre folkeslag, eller kanskje mer presist hvilke andre fremmede folkelsag, er bedre på disse områdene enn oss? Hvordan er forholdene for kvinner og homofile utenfor vår verden? Hva tror du hadde skjedd hvis flere millionere germanere årlig innvandret til for eksempel Pakistan? Tror du vi da hadde blitt møtt med større åpenhet og respekt enn vi møter dem? Tro om igjen, ditt naive fjols! Realiten, som folkeforræderne symptomatisk nok ikke for harde livet klarer å ta inn over seg, er den at nordmenn er et av verdens mest liberale folkeslag. Vi er faktisk så liberale at vi bevisst velger å utslette oss selv, vår kultur og vår sivilisasjon gjennom masseinnvandring. Dette har aldri tidligere skjedd i verdenshistorien, og kan vanskelig overgås.

Nå var det jeg som spurte deg et spørsmål; og jeg gidder ikke kommentere det nazi-vrøvlet ditt før du gir meg et svar på det jeg spurte om:

På hvilke områder er det Norge kan kategoriseres som et av verdens mest liberale folkeslag?

Og en annen ting som provoserer meg enormt - hvorfor oppfører du og disse andre fanatiske anti-islamist-gærningene dere som om dere har eneretten på å være glad i Norge og ville det beste for landet?

Skulle tro dere eide det..!

PS Selvfolkeforaktelse er ikke et ord, lær deg norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilke områder er det Norge kan kategoriseres som et av verdens mest liberale folkeslag?

Vi er et av 7 land i verden der homofile kan gifte seg.

Profilerte homofile politikere i det konservative partiet (Høyre) har giftet seg uten at det har forårsaket nevneverdig debatt. I de aller fleste land i verden ville dette vært fullstendig utenkelig. Til og med i Spania (som faktisk er et av landene der homofile kan gifte seg), ble det skrevet flere artikler om denne saken, og hvor påfallende det var at det ikke ble noen diskusjon rundt temaet i Norge.

Vi er også det landet i verden der det er mest likestilling mellom kvinner og menn: http://news.bbc.co.uk/2/hi/7722389.stm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand'

Jeg ser folkeforræderen allerede har fått svar på folkeforrædervrøvlet sitt. Så da er det egentlig ingen grunn for meg å komme med ytterligere kommentarer. Jo, forresten, det å være glad i Norge og å ville Norges beste, er ikke forenlig med høyforræderi som å transformere både landet og folket gjennom en politisk initiert masseinnvandring av fremmede folkeslag. Derfor gis ikke folkeforrædere som deg noe kredibilitet i forhold til Norge og det norske folk. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det å være norsk er ikke noe mindre del av deg enn dine prestasjoner. Eller sagt på en annen måte: du er like mye ansvarlig, og dermed like mye beundringsverdig, for ditt opphav som for dine prestasjoner.

Jeg er ansvarlig for mitt opphav? Bruker vi samme ordbok?

Det å være stolt av å være norsk dreier seg om identitet. Og hvem er du, dersom du ikke har noen identitetsmarkører du med stolthet kan fremvise?

Shit, er det nå du skal fortelle meg at jeg ikke eksisterer? Og er det slik at det ikke fins andre identitetsmarkører enn stolthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker alt med Norge. Jeg elsker dette landet så høyt at jeg ikke har ord for å beskrive det. Jeg kommer aldri til å flytte herfra. Jeg har fine barndomsminner her, her har jeg oppvokst i en familie med masse omsorg, omtanke, lek osv osv. Her er livet mitt! Jeg elsker også den norske natur. I den norske natur kan man gjøre så mye rart :)

Man kan gå en tur i skogen, stå på ski, ake, bade, skøyter, gå på fjellet.

Jeg elsker å gå på ski og skøyter.

Jeg liker nordmenn du kan snakke med hvem som helst. Når jeg går hjem fra skolen hender det jeg begyner å snakke med hyggelige som egentlig er fremmede. Liker hvordan samfunnet er som foreksempel at alle får hjelp på sykehus gratis. Her i Norge er alle ett! Alle er like mye verdt. Det er også likestilling. Helt supert!

jeg elsker de kristne tradisjonene som jul, påske, pinse osv ( jeg er kristen)

Jeg elsker norsk folkedrakt altså bunad. Jeg elsker det norske språk! Er stolt av språket vårt, tradisjonene våre, nasjonaldagen, at vi har tradisjon med å stå på ski osv

Konklusjon: Jeg er en stolt nordmann som elsker ALT med Norge! :jepp:

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...