Gjest hibi Skrevet 17. november 2009 #1 Del Skrevet 17. november 2009 I møte med andre mennesker fra andre land så opplever jeg at de stort sett bestandig er veldig stolte av landet sitt, sin kultur og opphav. Føler du det også slik i forhold til Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 18. november 2009 #2 Del Skrevet 18. november 2009 Selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 18. november 2009 #3 Del Skrevet 18. november 2009 Selvfølgelig ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Skrevet 18. november 2009 #4 Del Skrevet 18. november 2009 ja, men vi er ikke flinke nokk til å vise det ovenfor turister... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 18. november 2009 #5 Del Skrevet 18. november 2009 Ja, det gjør jeg. Det betyr ikke at jeg ikke kan se ting jeg mener burde vært annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #6 Del Skrevet 18. november 2009 Siden janteloven råder, liker ikke folk å være stolt av sin kultur. Man er redd for å bli stemplet for rasist hver gang man drar fram noe positivt om norsk kultur om noen fra en annen kultur hører på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 18. november 2009 #7 Del Skrevet 18. november 2009 I møte med andre mennesker fra andre land så opplever jeg at de stort sett bestandig er veldig stolte av landet sitt, sin kultur og opphav. Føler du det også slik i forhold til Norge? Jo ja alstå jeg er stolt over ting som at vi i følge FN er det beste landet i verden å bo i. Slike ting gjør meg stolt av å være norsk og veldig takknemmelig for det jeg har. Jeg er også stolt over naturen vår og litt norske tradisjoner. Men det er ikke slik at bare fordi jeg er stolt over landet mitt og kulturen vår så mener jeg at vi er best Det er mange kulturer vi kan lære av. For eksempel så liker jeg kulturer hvor familie tar seg tid til hverandre og spiser ofte middag i lag som varer lenge. For eksempel Gresk kultur eller Spansk. I Hellas for eksempel kan et familie måltid vare i timevis. Der store og små sitter og spiser god mat i lag og prater. Jeg mener at selv om vi i Norge er glad i familien vår, burde vi lære av andre hvor man tilbringer mer tid med familien og hvor man er mer åpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #8 Del Skrevet 18. november 2009 Jo ja alstå jeg er stolt over ting som at vi i følge FN er det beste landet i verden å bo i. Slike ting gjør meg stolt av å være norsk og veldig takknemmelig for det jeg har. Jeg er også stolt over naturen vår og litt norske tradisjoner. Men det er ikke slik at bare fordi jeg er stolt over landet mitt og kulturen vår så mener jeg at vi er best Det er mange kulturer vi kan lære av. For eksempel så liker jeg kulturer hvor familie tar seg tid til hverandre og spiser ofte middag i lag som varer lenge. For eksempel Gresk kultur eller Spansk. I Hellas for eksempel kan et familie måltid vare i timevis. Der store og små sitter og spiser god mat i lag og prater. Jeg mener at selv om vi i Norge er glad i familien vår, burde vi lære av andre hvor man tilbringer mer tid med familien og hvor man er mer åpen. Tror du ikke det har mye med klima å gjøre? Gjør de det samme i Tyskland, Finland eller Russland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
investor Skrevet 18. november 2009 #9 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg er en internasjonalist. Ikke noe stolt av Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #10 Del Skrevet 18. november 2009 Ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shock Skrevet 18. november 2009 #11 Del Skrevet 18. november 2009 Ja, jeg er stolt av å være nordmann (Nordkvinne) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kontorstol Skrevet 18. november 2009 #12 Del Skrevet 18. november 2009 Ja det er jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #13 Del Skrevet 18. november 2009 Ikke stolt. Bor i utlandet, og svarer nå hvis folk spør hvor jeg er fra, men det er ikke slik at jeg "gleder meg" til å fortelle det. Har sett så mye bra andre steder, alt med hvordan folk er, ordninger, jobb og skole i forhold til Norge, at jeg tror vi har mye å lære. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #14 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg er glad i Norge, og jeg er stolt av velferdsstaten. Men jeg er ikke spesielt stolt av å være norsk, og jeg her heller ikke stolt av norsk kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #15 Del Skrevet 18. november 2009 Det hadde vært interessant om dere som svarer at dere er stolte av å være norske kunne utdype litt mer hvorfor dere er stolte. For min egen del vil jeg ikke si at jeg er spesielt stolt av å være norsk. Jeg har f.eks ingen sterke følelser for 17. mai, og feirer ikke denne dagen med mindre jeg blir nødt av familiære grunner. Bunader, norsk folkemusikk, vikingetida og hva det nå er som regnes som norsk kultur interesserer meg heller ikke. Men jeg innser at jeg er heldig som er født og oppvokst i Norge. Med velferdssystemet, sosialdemokratiet og oljepengene. Når jeg tenker meg om er jeg kanskje litt stolt over at det norske folk fortsatt står i mot presset om å melde seg inn i EU, og at et flertall av oss er såpass oppegående at vi fortsatt har en sosialdemokratisk regjering. Jeg er også takknemlig for at vi har så mye flott natur, men det er jo i liten grad det norske folks fortjeneste. Det er som med oljen et resultat av flaks, og jeg synes ikke ordet stolt er riktig å bruke i forhold til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 18. november 2009 #16 Del Skrevet 18. november 2009 Tror du ikke det har mye med klima å gjøre? Gjør de det samme i Tyskland, Finland eller Russland? Klima, faktisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 18. november 2009 #17 Del Skrevet 18. november 2009 Ja, jeg er stolt. Norsk mat, norske sanger, norsk språk og mange norske skikker er fine. Alt er ikke perfekt, men er det noe som er det, da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lapetos Skrevet 18. november 2009 #18 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg er stolt av visse aspekter ved den norske kulturen - likestillingen har kommet langt her, i forhold til andre land, f.eks. Helsesystemet vårt er rimelig bra. (Men kunne vært bedre.) Vi har religionsfrihet, ytringsfrihet, og tilogmed en rasismeparagraf, som forbyr rasisme. (Selv om den bare har vært i bruk 2 eller 3 ganger siden den ble innført...) Vi er flerkulturelt, og dette er strålende. Vi har veldig mye god mat. Vi har en litterær historie som vi virkelig kan tillate oss å være stolte av (!) Vi har veldig lav kriminalitet i forhold til andre land, vi har en god infrastruktur, gratis skoler, og politikere som faktisk prøver å gjøre noe med mobbing. Men jeg er ikke videre stolt av at vi er innsnevrete, innadvendte, og svært ofte intolerante. Det oser fremmedfrykt av oss svært ofte, og det liker jeg lite. Musikk, litteratur og dans/drama/film får mer støtte, mer fokus, etc, etc, enn billedkunst, og andre typer "visuell" kunst. Og dette er ganske urettferdig. Spesielt siden jeg driver velig mye med annen form for kunst... Der jeg kommer fra ble kulturskolen nedlagt fordi de skulle ha råd til å bygge ny idrettshall, f.eks, og det er ikke riktig på noe vis. Vi er ikke videre serviceinnstilte, og vi er mistenksomme. Eldreomsorgen kunne vært bedre. Vi kan gjerne bli flinkere til å ta vare på våre foreldre. Vi er navlebeskuende. (Er ikke bare oppsider ved å få høre at vi lever i verdens beste land ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #19 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg ungår og si hvor jeg er fra. Rett og slett fordi jeg ofter ser hvor totalt elendig nordmenn oppfører seg i utlandet ( IKKE ALLE ) men mange. Mange nordmenn går rundt med den ideen om at de er så mye viktigere. Dere kan skylde på janteloven. Men janteloven brukes som en unnskydling til og rettferdig gjøre idiotisk oppførsel av nordmenn i utlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #20 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg er stolt av at nordmenn i hovedsak er ærlige og redelige, og at folk i mindre grad enn i andre land blir forskjellsbehandlet på bakgrunn av penger og sosial status. De fleste har også et fornuftig og avslappet forhold til seksualitet. Og jeg liker at vi ikke er påtrengende sosiale overfor fremmede. Men det jeg er aller mest stolt av er at vi er det mest gudløse folket som finnes i verden. Religion har minimal innflytelse i Norge, og det er jeg uhyre stolt av. Her har andre land virkelig noe å lære av oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå