Gå til innhold

Driver på med en hasjrøyker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

Jeg trenger litt råd fra folk utenfra... Jeg er en jente som er blitt veldig glad i en gutt som røker hasj. Men jeg liker ikke at han gjør det. Han røker kanskje annenhver dag, ikke så mye, og han er en veldig rolig og snill gutt. Tror ikke han kunne ha gått lengre enn hasj, og han har aldri prøvet noe annet heller.

Men jeg liker det ikke :( Synes det er så vanskelig å diskutere det med han fordi jeg føler meg så "prippen" og veslevoksen. Han likestiller det med alkohol og bruker det bare for å kose seg med venner eller på kvelden. Han er verdens snilleste og jeg ser ikke på han som en misbruker. Men jeg klarer ikke å like dette... Vi har drevet på i over et år men jeg vil ikke bli sammen pga hasjen, har holdt litt tilbake...i forholdet mellom oss. Har spurt (tullet) om vi skulle fått barn hva han hadde gjort, og da sa han trappet ned. Så hasj er en del av livet hams tydeligvis.

Er det noen som har erfaringer med å bli sammen med en som røker "mye" hasj? Kan det være problemer, eller er det så ufarlig som han sier? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
eller er det så ufarlig som han sier? :(

Ved moderat bruk vil jeg si det er mindre skadelig enn alkohol basert på de seriøse undersøkelsene som fins for øyeblikket. Synes dog annenhver dag hørtes mer ut som misbruk enn bruk...

Synes du kanskje burde lese deg litt opp på dette, finn gode, seriøse undersøkelser, og det vil bli lettere å diskutere det med din "kjære". Vil nok også bli lettere for han å godta at du misliker det hvis du vet hva du snakker om.

Skrevet

Å røyke hasj er ikke helt bra for working memory. Du krymper hippocampus, men avhengig av hvor mange joints, studien jeg leste om dette var en longitudinal sak, hvor det var snakk om 5 joints + i over 20 år, eller noe sånt.

Skrevet

Hasj er for det første legalisert i flere vestlige land, blandt annet i delstaten California (medisinsk bruk-i praksis alle som vil), portugal, spania delvis, nederland 100%, etc etc.

Forskning har vist at cannabis ikke er den viktigste faktoren til videre bruk av andre stoffer.

Omlag 40% av alle Oslo-folk mellom 15 og 30 har prøvd cannabis, så omtrent halvparten synes at objektiv forskning er greit å forholde seg til. Rusen er også mildere enn alkohol-rus, men selvsagt helt forskjellig.

At det er ulovlig i Norge synes jeg ikke trenger diskuteres, da forbudet er helt ulogisk.

Nå som det er sagt, så vil jeg heller rette pekefingeren mot misbrukeraspektet. Dersom han røyker annenhver dag, så er han pr definisjon en misbruker, og det er ikke bra. Du trenger ikke å være redd for at han skal begynne å bruke andre stoffer dersom han er den rolige typen (alder spiller også inn, jo eldre jo mindre sjans for det). Det som imidlertid er problemet er tiltaksløsheten og avhengigheten. Selv om det ikke er noen fysisk avhengighet, føles den psykiske avhengigheten på samme måte som alle andre ting man er avhengig av. Man gleder seg virkelig til man kommer hjem i sofaen og skal røyke. Det som får en igjennom dagen er tanken på den gode stunden i sofaen, uten den i bakhodet vil alt bli kjedelig, uten noen "belønning" på kvelden.

Jeg synes du skal være helt frank med ham, og si at du ikke har noen moralske problemer med det, ei heller at du mener det er så farlig osv. Vær på hans side. Men si også at du synes å røyke så ofte er misbruk, og at du ikke vil innlede noe seriøst med ham dersom han fortsetter det. Å ville fortsette å røyke når man har spedbarn synes jeg derimot er veldig umodent. Hva man gjør når barnet er hos barnevakt eller foreldre spiller liten rolle, men siden hasj er ulovlig så kan man absurd nok få problemer med barnevernet. Og det er grunn nok til å ikke gjøre det når man er forelder.

Gjest Gjest_Leyla_*
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Har vært sammen med en hasjrøyker i 1,5 år snart, og jeg har hatt store problemer med røykingen. Jada, jeg vet at det er mild rus og alt det der, likevel er det noe som føles feil med det, og jeg vil helst ikke være der når han røyker. Jeg vet heller ikke nøyaktig hvor ofte og hvor mye, men det er nok ikke annenhver dag. Likevel så er jeg veldig forelsket i han, og jeg kommer ikke til å dumpe han pga hasjen. Han er også en snill og rolig gutt, det er når han drikker for mye at det virkelig blir krangling mellom oss..

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Det er vanvittig harry, det er ulovlig, det gjør folk sløve og ødelegger korttidshukommelsen.

Hasj var kanskje in på 90-tallet, nå er det for tapere.

Skrevet

Jeg er relativt liberal i forhold til mennesker som røyker hasj, og tror ikke nødvendigvis at skadevirkningene er så store.

Men jeg ville aldri vært kjæreste/samboer med en av den enkle grunn at det er illegalt i Norge. Og jeg tror jeg ville blitt stressa av å måtte forholde meg til det.

Det ville f.eks neppe vært aktuelt med en svipptur til utlandet av frykt for hva som kunne skje i tollen.

Gjest Gjest_Eksen_*
Skrevet

Jeg var sammen med en som drev med det. Han var ellers normal. Drakk sjeldent, og rørte ikke andre ting. Problemet var at han ble veldig passiv og negativ. Han var grinete og hadde ingen tålmodighet. Først trodde jeg at det var bare hans personlighet. Jeg følte at jeg gikk på tå, til tider.

Han tok en røyk hver kveld men i helgene ble det mye mer. Dersom han hadde vært på fest fredag eller lørdag, kunne jeg omtrent ikke snakke til han på søndag. Da gikk det fort opp for meg at røykingen hans gjorde han slik. Må nevne at han ikke var slik det første året. Han tok seg nok kraftig sammen i begynnelsen. Jeg ble veldig deppa av hans negative holdninger. Etter hvert snakket jeg for mye og for høyt. Jeg snakker lite og ganske lavt(-: Ikke alle reagerer slik. Følg med på om han endrer seg! Jeg kan bare råde deg til å følge med! Se om han forandrer seg. Dersom du ser tendenser, gi han et ultimatum. Hvis han ikke slutter da, kom deg vekk. Uansett ønsker jeg deg lykke til.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Eksen min , var sammen 3 år, røykte mye hasj. Han røykte mye mer enn han sa, og begynte etterhvert på andre ting også. Når han ikke fikk hasjen sin klikkket han helt. I begynnelsen var han rolig,snill osv, men etter en stund uten hasj klikket han helt. Hasjen ble heller ikke nok for å holde ham rolig, og uten å røyke hasj fikk han heller ikke sove.

Min erfaring er at hasj er mye værre enn det fremstilles som, man blir agressiv, og setter hasjen foran kjæresten og alle andre. Det blir løgner og usikkerhet.

Kjenner jeg skjelver når jeg skriver dette. En person som er imot hasj passer ikke sammen med en som er for hasj. Det blir konflikter, og han kommer til å forandre seg etterhvert.

Skrevet

Hvis han likestiller det med alkohol, er det bra å drikke alkohol annenhver dag? Vet ikke hvor mye han røyker, men blir han "drita" så er det jo meningsløst å sammenligne det med alkohol for å dysse det ned...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...