Gå til innhold

Katt i narkose ved behandling

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Idag var den ene pusen min på et veterinærsenter for å få barbert stussen (hun er veldig langhåret, og har problemer i forbindelse med toalettbesøk). Jeg fortalte at hun var blitt barbert tidligere også, og at problemområdene hennes er spesielt halen og ..ja, baken, rett og slett hele "buksa" på en måte. Når jeg hentet henne, sa hun som hadde barbert henne at hun ikke hadde snauklipt pusen, men frisert henne. Siden katten var litt groggy ville jeg ikke ta henne ut av buret for å se resultatet der og da. Når jeg kom hjem lå hun også en stund i buret, men når hun kom ut så jeg at hun ikke har fått barbert noe, kun en stripe rundt analåpningen. Den såkalte friseringen hun hadde fått så jeg ikke mye til, og halen er like fluffy :kjefte: Med dette resultatet kunne jeg gjort det selv...

Men, spørsmålet mitt handler om narkose. Denne katten er veldig sint hvis du gjør ting med halen hennes, så jeg regner med at hun må under narkose igjen for å få ny behandling. Hvor skadelig er det at katten får narkose to ganger på kort tid? Hun er ni år, om det har noe å si.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann

Idag var den ene pusen min på et veterinærsenter for å få barbert stussen (hun er veldig langhåret, og har problemer i forbindelse med toalettbesøk). Jeg fortalte at hun var blitt barbert tidligere også, og at problemområdene hennes er spesielt halen og ..ja, baken, rett og slett hele "buksa" på en måte. Når jeg hentet henne, sa hun som hadde barbert henne at hun ikke hadde snauklipt pusen, men frisert henne. Siden katten var litt groggy ville jeg ikke ta henne ut av buret for å se resultatet der og da. Når jeg kom hjem lå hun også en stund i buret, men når hun kom ut så jeg at hun ikke har fått barbert noe, kun en stripe rundt analåpningen. Den såkalte friseringen hun hadde fått så jeg ikke mye til, og halen er like fluffy :kjefte: Med dette resultatet kunne jeg gjort det selv...

Men, spørsmålet mitt handler om narkose. Denne katten er veldig sint hvis du gjør ting med halen hennes, så jeg regner med at hun må under narkose igjen for å få ny behandling. Hvor skadelig er det at katten får narkose to ganger på kort tid? Hun er ni år, om det har noe å si.

Noen som vet?

Det er litt vanskelig å svare på.

Hvis det står på Veterinærkvitteringen hvilket narkosepreparat som er blitt brukt, kan du gå inn på veterinærkatalogen.no ,lete opp legemiddelet og sjekke halveringstiden (tiden det tar før halve dosen er ute av kroppen). Men halveringstiden kan være ganske individuell.

Det beste er nok derfor å ringe en veterinær å spørre. Jeg tror ikke det er skadelig om det går noen dager mellom hver gang.

Skrevet

Tenker TS har tatt feil av sedering og narkose.

Narkose=full bedøvelse som medfører bruk av pustehjelp.

Sedering=beroligende middel blir gitt slik at dyret sover, men puster selv.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Ja, det er vel kanskje sedering hun fikk.. jeg vet ikke, for hun hadde begynt å våkne når jeg hentet henne. Og da jeg sa til dem at jeg trodde hun trengte narkose, sa de ikke noe om sedering... Hun trenger dette fordi hun blir veldig sint når man tar i halen (pga noe som skjedde når hun var liten) pluss at hun er over gjennomsnittet engstelig rundt nye folk.

Fikk også vite idag (via en annen) at de egentlig ikke vil ta henne inn til behandling igjen, fordi hun var så engstelig at de hadde måttet kaste tepper på henne for å fange henne inn når hun skulle behandles. MEGET irritert over at de ikke nevnte dette for meg. Men det var litt utenfor temaet.. *måtte lufte litt*

Vet dere om man får lov til å bli med inn når dyrlegen (eller asisstentene) skal behandle dyret? Kanskje hun er roligere da...

Skrevet
Ja, det er vel kanskje sedering hun fikk.. jeg vet ikke, for hun hadde begynt å våkne når jeg hentet henne. Og da jeg sa til dem at jeg trodde hun trengte narkose, sa de ikke noe om sedering... Hun trenger dette fordi hun blir veldig sint når man tar i halen (pga noe som skjedde når hun var liten) pluss at hun er over gjennomsnittet engstelig rundt nye folk.

Fikk også vite idag (via en annen) at de egentlig ikke vil ta henne inn til behandling igjen, fordi hun var så engstelig at de hadde måttet kaste tepper på henne for å fange henne inn når hun skulle behandles. MEGET irritert over at de ikke nevnte dette for meg. Men det var litt utenfor temaet.. *måtte lufte litt*

Vet dere om man får lov til å bli med inn når dyrlegen (eller asisstentene) skal behandle dyret? Kanskje hun er roligere da...

Jeg har en guttepus som er over gjennomsnittet hissig, og er alltid med inn når han skal til dyrlegen. Virker som de ansatte vil at jeg skal være med også, for jeg kan håndtere ham og får ham ut av buret uten særlig problemer.

At de har kastet tepper på henne høres fælt ut.. Jeg vet at mange dyrleger sederer sinte katter gjennom buret (altså mens de sitter i buret). Det må da være mye lettere, og mindre traumatisk enn å bruke tepper. Forstår godt at du ble irritert.

Skrevet

Det pleier å være lov å bli med inn ja. Ville kanskje hørt hvilken framgangsmåte andre veterinærer i området bruker i slike tilfelle, det hørtes litt klønete og negativt ut dette her (selv om jeg har forståelse for at katter ikke er de enkleste dyra å behandle).

Skrevet

Spiller ingen rolle hvor mange ganger pusen din får sedering, det finnes alltid en risk for at noe kan skje om du gjør det en gang eller 100 ganger. Risken blir derfor ikke noe større etter 10 ganger, men sjansen blir jo større for at noe skal skje - om du ser forskjellen.

Er katten frisk og rask så går det derimot stort sett helt greit.

Skrevet

Min katt kan ikke få narkose osv på grunn av hjertefeil.

Når jeg klipper klør får jeg en til å holde hodet når det trengs.

Gjør det meste selv, både klipper der det trengs osv.

Tannstein må dyrlegen ta mens jeg holder katten.

Jeg blir alltid med inn når mine dyr skal til dyrlegen fordi dette føles som trøst for mine dyr;)

Min var redd for ALT til å begynne med (omplasseringskatt) men nå er han veldig rolig og flink selv om han ikke liker alt som må gjøres.

Skrevet

For noen kløner? Det kan da ikke være vanlig å slippe katten ut av buret når de skal få dem til å sove? Jeg har vært til dyrlege med mine katter flere ganger, både med brukne ben og for å barbere, og de åpner alltid døra, tar katten i nakkeskinnet, setter sprøyte, lukker døra og lar katten sovne i buret. Ikke noe stress, liksom, så det at de sier at de ikke vil ha inn katten igjen fordi den var engstelig og vanskelig å fange hørtes bare forferdelig uproffesjonelt ut.

Jeg har alltid fått være med mine katter inn, kan ikke forstå at de skal nekte deg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...