Gjest Zirine Skrevet 21. august 2003 #1 Skrevet 21. august 2003 Ikke mer bar mage og/eller platåsko. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=72710 Er det riktig å frata unge jenter friheten ved å sette grenser for hva de kan få ta på seg. Jeg mener, opp gjennom alle tider har våre mødre kritisert vår påkledning og vårt ønske om å sminke oss - ofte mye - i perioder, og de har alltid hatt en mening om vår usømmelige påkledning som da var for trange gensere. Våre bestemødre kritiserte våre mødres påkledning, som i sin tid også var på grensen til det usømmelige. Hvis vi ser bort fra t-skjorter med teksten "fuck me, I'm yours" o.l og holder oss til bare mager og bh stropper som vises (og lignende) - bør ikke jenter få lov til å vise dette hvis de vil? Jeg mener, en bar mage er da ikke verre enn en bar skulder. Er det ikke nok at mamma og pappa forsøker å regulere dette - skal vi virkelig lage samfunnsregler? Meninger?
Gjest Poirot Skrevet 21. august 2003 #2 Skrevet 21. august 2003 Siden det er en privat skole synes jeg de kan bestemme hva de vil mht klær. Ellers synes jeg skoler bør være litt forsiktige. Men jeg må allikevel si jeg synes det var helt ok når en skole i Oslo i fjor forbød jenter å gå med bh-liknende topper på skolen. Samme regel bør selvfølgelig gjelde for lærere. For min del kunne alle skoler ha uniform, eks dongri og kollegegenser.
Leo Skrevet 21. august 2003 #5 Skrevet 21. august 2003 Helt greit! Jeg må også forholde meg til en "dresscode" hver eneste dag (Litt moro å jukse ). Det er ikke alt som passer til en hver tid og det kan man like gjerne lære seg i ung alder.
Fakse Skrevet 21. august 2003 #6 Skrevet 21. august 2003 Var en artikkel om dette i lokalavisa også, der saken ble litt mere detaljert beskrevet enn i VG. Mye av årsaken til den såkallet "dress code" er at skolen ønsker at barna skal være aktive i friminuttene og ellers når de er ute. Blir lite klatring i trær og hopping på trampoline med platåsko Har selv vært vikarlærer, og sett at jenter med moteklær som de er redde for å ødelegge blir stående på et hjørne og fryse (kaldt i Tromsø om vinteren...) i stede for å være i aktivitet sammen med de andre barna. Ser ikke noe galt i at dette unngås!
Rapitap Skrevet 21. august 2003 #7 Skrevet 21. august 2003 Dette med uniform på skolen er vel mer normalt enn unormalt - verden over. Det er bare oss Ola Dunk folk som skal være sære for at vi tror at dette er bedre. I andre land fungerer jo dette med kleskode så som så, slik som ingen kode hos oss fungerer så som så. Jeg tror at det er bedre å ha kleskode / en slags uniform! (HEIL- ) En slik kode vil hjelpe oss å være humane mot dem som ikke har god råd. (Ola Dunk vil jo hjelpe ALLE !!!) Mobbing grunnet klær og sånt tror jeg ikke vil avta (for noen kommer sikkert med strøkne merke skjorter kontra vanlige umerkede hvite LIN skjorter). Men, man har ett visuelt make/like. Det tror jeg har en slik effekt som russefolkene blir besatt av. Mer samhold og sammenkjøring. Ikke sånn som oss uformerete som hopper uti bassengent i syden MED drink, rullings i rompa og hårek hjelm - og russen da - som orger i sex og alt mulig fordi de også går i en slags drakt. Holder du med blå eller rød? hehe... Helt fucked up!
Gjest Embla s Skrevet 21. august 2003 #8 Skrevet 21. august 2003 Vel - hvis noen virkelig mener at det ikke allerede eksisterer en "dress code" blant barn og ungdom på skolen fra før, så..... (jeg mener derimot at det gjør det, og syns kanskje det kan være like greit at denne dress coden defineres av voksne, ansvarlige, fornuftige voksne enn av Miss sixty & co)
Silfen Skrevet 21. august 2003 #10 Skrevet 21. august 2003 Applaus til Steinerskolen. :trampeklapp: JA TIL SKOLEUNIFORMER I DEN OFFENTLIGE SKOLE!
Gjest Embla s Skrevet 21. august 2003 #11 Skrevet 21. august 2003 Helt greit! Jeg må også forholde meg til en "dresscode" hver eneste dag (Litt moro å jukse ). Det er ikke alt som passer til en hver tid og det kan man like gjerne lære seg i ung alder. (litt på siden, men ble så nysgjerrig: hvordan da jukse, Leo )
Gjest Malena Skrevet 21. august 2003 #12 Skrevet 21. august 2003 Jeg er ikke enig. La de unge få være unge, da de få bruke de klærne de synes er fine. Bar mage eller ikke bar mage er et spørsmål om hva som er moderne akkurat nå. Vi følte oss kjempefine i våre åletrange bukser og korte gensere vi og for 25 år siden. Når det gjelder kjøpepress så er det vi voksne som setter grenser.
Gjest Poirot Skrevet 21. august 2003 #13 Skrevet 21. august 2003 Ingen tvil om at sex er mer med i samfunnet i dag enn for 25 år siden. For første gang på lenge har tilogmed debutalderen gått ned. Barn kan bruke de klærne de vil resten av dagen slik man gjør i andre land. Årsaken her var egnede klær til lek i barneskolen. Har selv vært i skolen og observert fisefine 10-åringer på høye hæler ute om vinteren og med pen jakk de ikke kan leke i. Og 2-klassinger med bh (uten pupper).
Gjest Tex Skrevet 21. august 2003 #14 Skrevet 21. august 2003 Applaus til Steinerskolen. :trampeklapp: JA TIL SKOLEUNIFORMER I DEN OFFENTLIGE SKOLE! Atter en gang, vi er skjønt enige, Starfish!! (Åffer er ikke du med på Lørenskogtreff???? :-? ) Ja til skoleuniform, ikke det at ungene ikke finner noe annet å mobbe for, men man "slipper" ihvertfall å fryse når vinteren kommer fordi man ikke skal ødelegge klærne....
Kreps Skrevet 21. august 2003 #15 Skrevet 21. august 2003 Applaus til Steinerskolen. :trampeklapp: JA TIL SKOLEUNIFORMER I DEN OFFENTLIGE SKOLE! :enig_animasjon: :enig_animasjon: :enig_animasjon: :enig_animasjon:
Silfen Skrevet 21. august 2003 #16 Skrevet 21. august 2003 Skjønner ikke det her jeg, Tex. Men en ting jeg skjønner er; skoleuniform er ikke ensbetydende med den engelske varianten av temaet. Skulle ønske flere ellers skjønte det også. Og når det gjelder bare mager: Norge er pr i dag en av verdens ledende nasjoner når det gjelder mennesker med ryggproblemer. Tror dere at bare mager er med på å motvirke dette?
Leo Skrevet 21. august 2003 #17 Skrevet 21. august 2003 Jeg "trasser" litt... Om sommeren kommer jeg f.eks. i jeans, t-shirt og slippers. (Jeans er totaltforbudt og tærne skal aldri synes). Om vinteren kan jeg ha jakke kombinert med spesielle sko og jeans. Er selvfølgelig alltid ren og velstelt, så jeg venter stadig på at sjefen skal kommentere... Det er m.a.o. ikke det store "opprøret" vi snakker om... (I møter "ute" er jeg selvfølgelig alltdi korrekt antrukket i drakt (Bukse/jakke eller skjørt).
Gjest Malena Skrevet 21. august 2003 #19 Skrevet 21. august 2003 Hvis det er snakk om 10-åringer med platåsko så burde jo det være foreldrenes ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå