Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Etter å ha lest tråden om gutter i damegarderoben tenker jeg det hadde vært greit å få rede på følgende: Når mener DU at barn bør kunne klare seg selv i garderobesituasjonen? Ved hvilken alder bør grensa gå før gutter og jenter blir nektet å gå inn i "feil" garderobe? Jeg mener at det er naturlig å trekke grensa ved skolealder. Før skolestart er det greit å bli med i feil garderobe, men ikke etter.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Guttungen er 5 og greier seg fint alene. Dersom det er badevakt i garderoben kan jeg fint sende han dit alene, men ikke uten at jeg vet noen kan se etter han i forhold til menn med uærlige hensikter.
Shade Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 I løpet av det første skoleåret synes jeg de utvikler en større selvstendighet og blir flinkere til å klare ting på egenhånd. Så i de aller fleste tilfeller vil jeg si at de kan klare seg selv i garderoben fra 7 år, men noen barn kan ha behov for trening og forberedelse på forhånd for å få det til/tørre. Og det er foreldrenes oppgave (selv om det er lettere for de å bare ta med barna inn i sin egen garderobe..) Når man er 8 er man alt for gammel.
Gjest imli Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Fra man har begynt på skolen er vel en generell "regel" de fleste steder.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Fra man har begynt på skolen er vel en generell "regel" de fleste steder. Så en femåring sender du inn i garderoben alene?
Gjest Caylee Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 jeg var med pappa i guttegarderoben når jeg 7år. Ser ikke noe galt i det jeg. Man er ikke så stor.
2010 Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 synes det høres riktig ut med den skole grensa... selv hadde jeg ikke turt å sleppe en 6 åring alene i badehallen, med tanke på alt som skjer nå for tiden... men kansje folk synes det blir litt ekkelt hvis en guttunge på 8 år går i dame garderoben. kanskje det er jeg som er litt for engstelig
Cumulus Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Kanskje det er jeg som er hønemor, men jeg synes skolestart virker veldig tidlig. Min yngste datter går i første klasse og er ikke 6 ennå. Ikke tale om at jeg hadde sendt henne i garderoben alene. Jeg synes syv år er en mer realistisk alder for mine barn. Og da ville jeg nok tatt med en venn/venninne av barnet slik at det ikke var alene.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Etter å ha lest tråden om gutter i damegarderoben tenker jeg det hadde vært greit å få rede på følgende: Når mener DU at barn bør kunne klare seg selv i garderobesituasjonen? Ved hvilken alder bør grensa gå før gutter og jenter blir nektet å gå inn i "feil" garderobe? Jeg mener at det er naturlig å trekke grensa ved skolealder. Før skolestart er det greit å bli med i feil garderobe, men ikke etter. Jeg synes ikke barn skal i feil garderobe i det hele tatt. Man kan jo evt følge dem til døra og vente ute hvis man ikke har en person av samme kjønn til å følge dem inn. Jeg blir egentlig forundret over at folk som er så overbeskyttende tør å ha barna med i svømmehall i det hele tatt. Jeg ville forresten aldri ha dusjet med mine egne foreldre da jeg var i skolealder. Og absolutt ikke med gutter fra klassen, det ville vært helt uaktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Jeg synes ikke barn skal i feil garderobe i det hele tatt. Man kan jo evt følge dem til døra og vente ute hvis man ikke har en person av samme kjønn til å følge dem inn. Jeg blir egentlig forundret over at folk som er så overbeskyttende tør å ha barna med i svømmehall i det hele tatt. Jeg ville forresten aldri ha dusjet med mine egne foreldre da jeg var i skolealder. Og absolutt ikke med gutter fra klassen, det ville vært helt uaktuelt. Er treåringen for stor altså?
Gjest ironitrollet Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Er treåringen for stor altså? Fra de kan gå så bør de gå i garderoben for sitt eget kjønn, alternativet er å holde seg hjemme fra alt som heter svømmehaller såfremt ikke begge foreldre kan være med. Egentlig er det en uting at barn er ute blant folk før de er myndige.
Gjest Gjest_Bastian_* Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Mye kommer vel ann på ungen? Umodne unger må jo passes mer på enn andre. Mora mi dro meg igjennom damegarderoben til jeg var over seks og de siste to åra syns jeg det var grusomt og endte opp med å ville unngå hele svømmehallen. Jeg hadde ogs¨å syntes det var vanvittig ubehagelig å stå i dusjen sammen med en seksårig jente nå.
gompen Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 (endret) Jeg skjønner ikke hva som er ekkelt med hverken voksen eller barne kropper. Det er naturlig, og det er vel ikke sånn at man går rundt i garderoben for å "vise seg frem"? Man kler av å på seg, helt naturlig, og dusjer. De fleste svømmehaller har vel også egne avlukker i dusjene for de som er ekstra sjenerte, så jeg ser ikke det helt store problemet her. Å sende et barn på 5-6 år helt alene et sted foreldrene ikke kan passe på barnet, er gjerne helt uaktuelt når det gjelder andre ting, så hvorfor skulle det vært annerledes i en svømmehall. Endret 18. november 2009 av gompen
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #14 Skrevet 19. november 2009 Jeg skjønner ikke hva som er ekkelt med hverken voksen eller barne kropper. Det er naturlig, og det er vel ikke sånn at man går rundt i garderoben for å "vise seg frem"? Man kler av å på seg, helt naturlig, og dusjer. De fleste svømmehaller har vel også egne avlukker i dusjene for de som er ekstra sjenerte, så jeg ser ikke det helt store problemet her. Å sende et barn på 5-6 år helt alene et sted foreldrene ikke kan passe på barnet, er gjerne helt uaktuelt når det gjelder andre ting, så hvorfor skulle det vært annerledes i en svømmehall. For meg virker en del folk her inne veldig puritanske. Men de skyver foran seg at ei jente på 6 år vil bli sjenert av at en gutt på samme alder ser henne naken. Mens saken er vel at den jenta uansett vil føle seg brydd om noen ser henne naken. Og de fleste seksåringer er ikke sånn.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #15 Skrevet 19. november 2009 Spørsmålet i tråden er jo "når synes du at barn er for gamle til å gå i feil garderobe". Hvorfor ikke svare på det istedet for å krangle om årsaken til at enkelte føler ubehag ved at store barn er i feil garderobe? Går grensa ved skolealder? 8 år? 10 år? 13 år? 15 år? Et sted må jo grensa gå, eller så kan man vel ta med seg sønnen sin på 23 inn i damegarderoben under unnskyldningen "han er så umoden". Jeg synes det er helt naturlig at barn skal klare seg selv i garderoben når de er begynt på skolen. PS: De fleste garderober har IKKE egne nisjer i dusjene. I alle svømmehaller jeg har vært i så er det kun EN der jeg har opplevd nisjer i dusjen, og det var befriende for en sjenert dame med anstrengt forhold til egen kropp. Skulle ønske det var flere sånne svømmehaller.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #16 Skrevet 19. november 2009 Når ikke jeg er med bruker jenta vår på 6 å være med pappaen i herregarderoben. Hun må ha hjelp til å ordne med dusjinga og vaske og skylle hår. Tror nok også det hadde blitt mye krøll med å ikke trø seg våt også.
Gjest Gjest_pappa_* Skrevet 19. november 2009 #17 Skrevet 19. november 2009 selv hadde jeg ikke turt å sleppe en 6 åring alene i badehallen, med tanke på alt som skjer nå for tiden... Om du sender ungen inn i garderoben er det nok ganske trygt. Det er dog flest av oss menn som er helt normale der og mange nok til å ta tak i ting om noe skjer. Her jeg bor er det alltid fullt av folk i garderoben og i badstuen er det ofte vakter innom.
Gjest mann på 44 Skrevet 19. november 2009 #18 Skrevet 19. november 2009 Jeg hadde ogs¨å syntes det var vanvittig ubehagelig å stå i dusjen sammen med en seksårig jente nå. Du kødder nå? Et barn er vel et barn?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #19 Skrevet 19. november 2009 Du kødder nå? Et barn er vel et barn? Kanskje han får reisning?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #20 Skrevet 19. november 2009 Når ikke jeg er med bruker jenta vår på 6 å være med pappaen i herregarderoben. Hun må ha hjelp til å ordne med dusjinga og vaske og skylle hår. Tror nok også det hadde blitt mye krøll med å ikke trø seg våt også. Hvordan gjør hun det etter svømminga på skolen? Er dere med henne der, eller har læreren tid til å passe spesielt på henne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå