Gå til innhold

Å gifte seg borgelig

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg og min samboer skal gifte oss i sommer og tenkte å gjøre det borgelig. Det vi lurer på er om det går ann å "leie" en fra tinghuset til å komme og holde seremonien der vi vil eller må vi gjøre det på tinghuset?

Evt. hvordan går vi fram?

Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og min samboer skal gifte oss i sommer og tenkte å gjøre det borgelig. Det vi lurer på er om det går ann å "leie" en fra tinghuset til å komme og holde seremonien der vi vil eller må vi gjøre det på tinghuset?

Takk for alle svar.

Hei!

Gratulerer med forestående bryllup!

Såvidt jeg vet, kan man ikke "leie" noen fra tinghuset. Du kan nok sikkert høre om det er noen som kan vie dere et annet sted enn på tinghuset, men dommerne har ikke lov å ta betalt for det. Derfor er det en fordel om du kjenner noen som jobber der. Tror mange stiller opp for bekjente, men ikke noe ut over det grunnet at det ikke gir dem noe mere enn ekstra arbeid..

Når det er sagt, så kan tinghuset være et veldig fint sted å gifte seg.

Ellers kan jo kanskje Humanetisk forbund være noe, men da må en av dere melde dere inn der. Jeg har selv vært i et bryllup der brudeparet ble viet av en fra HEF, og det var en utrolig flott vielse!

Lykke til! :-)

Skrevet

Vi har en dommer som kommer og vier oss der vi vil. Dette er en faren min kjenner, og hadde vi ikke hatt ham så vet jeg ikke helt hva vi ville gjort. Har hørt at noen fra tinghuset leier seg ut, men siden en over her sier det ikke er lov, kan jeg ha hørt feil. Skader ikke å høre med dem uansett :) Ellers er HEF en god løsning :)

Skrevet

Takk for alle svar.

HEF som er nevnt i tråden, krever at minst en av dere er medlemmer. Du kan få en borgerlig vigselsseremoni av Unitarforbundet uten at det stilles krav til medlemsskap eller andre ting. Her er mer info.

Skrevet

Takk for alle svar.

Hvordan gå fram? Ta kontakt med de? (ikke for å være frekk altså - men det er jo eneste måten..) Ting fungerer ulikt i ulike steder i landet - og det er sikkert litt person avhengig også, ettersom hvem som jobber der...

Vi giftet oss borgerlig og fikk en dommer som kom dit hvor vi ville gifte oss.. Det lå bare noen 100 meter unna tinghuset.. Så dommeren var veldig hyggelig og ville gjerne stille opp for oss. Men da bodde vi på et veldig lite sted, tror ikke alle er like "snille" i større byer - da de sikkert får mange flere forespørsler enn ute på bygda...

Skrevet

Jeg sendte en mail til tinghuset og spurte etter hvilke datoer de hadde for vigsel i 2010. De hadde ikke satt opp noe enda var svaret, men så fortsatte mailingen med representanten, og plutselig hadde vi avtale om "privat" vigsel. Hun syns det var kjempekoselig å gjøre det, og vi er overlykkelige. Mitt inntrykk er at mange sier ja hvis man bare spør.

Kan også nevne at vi bor i Bergen, så det er tydeligvis mulig i litt større byer også! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...