Smørblomsten Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Noen som vet om det er egenandel hvis man skal klage på noe via eierskifteforsikringen? Vi har noen småting vi ikke er fornøyd med etter å ha overtatt hus, og vurderer å kontakte eierskifteforsikr-selskapet...
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Vi har ikke betalt noe de to gangene vi har brukt eierskifteforsikringen. Vi har klaget, fått medhold og fått et tilbud som vi har akseptert. Pengene har kommet på konto og vi har ordnet det som måtte ordnes. Første gangene gikk det veldig greit gjennom systemet. Andre gangen avviste de kalget først, men vi kom med argumenter som ble akseptert.
Smørblomsten Skrevet 17. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2009 Vi har ikke betalt noe de to gangene vi har brukt eierskifteforsikringen. Vi har klaget, fått medhold og fått et tilbud som vi har akseptert. Pengene har kommet på konto og vi har ordnet det som måtte ordnes. Første gangene gikk det veldig greit gjennom systemet. Andre gangen avviste de kalget først, men vi kom med argumenter som ble akseptert. Takk for svar Har du noen tips i prosedyren? Det gjelder at to vinduer ikke kan lukkes 100% i vårt forholdsvis nye hus (2005). Treverket har kanskje forskyvd seg, men vinduene skal vel ikke gå ut av "gjenge" for det!? På forhånd takk!!! Andre problem: taket i stua: dårlig jobb, ikke mala med kvistlakk og nå siver det sevje ut av treverket. M.a.o en dårlig utført jobb!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Har egentlig ikke så mye tips å komme med annet enn å beskrive godt hva som er problemet. Ikke gjør noen tiltak som kan føre til at dere får skylden for problemet. Utform klagen så nøytralt som mulig. Når det gjelder vinduer som er vanskelige å lukke så kan det jo faktisk være så alvorlig at huset er i ferd med å sige nedover, altså for dårlig fundamentert. Det kan dere jo bemerke i klagen og be om at de sjekker for setninger. Når det gjelder dårlig utført / slurvete maling i taket så tror jeg nesten ikke dere kommer noen vei med det. Det er rett å slett en for liten sak for dem. Men har dere kjøpt nytt (i 2005) hus av en utbygger? Eller har det vært en annen eier i mellomtiden? Uansett så skal dere jo være innenfor entreprenørens garantitid på 5 år. Det kan jo kanskje gjøre det lettere for forsikringsselskapet å gi dere medhold dersom de kan gå videre på entreprenøren for å søke regress. Men da må dere skynde dere. Lykke til!
Smørblomsten Skrevet 17. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2009 Har egentlig ikke så mye tips å komme med annet enn å beskrive godt hva som er problemet. Ikke gjør noen tiltak som kan føre til at dere får skylden for problemet. Utform klagen så nøytralt som mulig. Når det gjelder vinduer som er vanskelige å lukke så kan det jo faktisk være så alvorlig at huset er i ferd med å sige nedover, altså for dårlig fundamentert. Det kan dere jo bemerke i klagen og be om at de sjekker for setninger. Når det gjelder dårlig utført / slurvete maling i taket så tror jeg nesten ikke dere kommer noen vei med det. Det er rett å slett en for liten sak for dem. Men har dere kjøpt nytt (i 2005) hus av en utbygger? Eller har det vært en annen eier i mellomtiden? Uansett så skal dere jo være innenfor entreprenørens garantitid på 5 år. Det kan jo kanskje gjøre det lettere for forsikringsselskapet å gi dere medhold dersom de kan gå videre på entreprenøren for å søke regress. Men da må dere skynde dere. Lykke til! tusen takk! skal utforme klagen så fort som mulig. Problemet kan bli at entreprenøren har gått konkurs!!! HUFF! Vi kjøpte av tidligere eier, altså ikke bodd her siden 2005
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Problemet kan bli at entreprenøren har gått konkurs!!! HUFF! Beklager at jeg ler, men det er jo litt typisk! Det er kanskje en grunn til at de gikk konkurs. Når det gjelder vinduene - har dere merket om bygget er skjevt på andre måter? Altså om det er fundamenteringen som er problemet. Det vil dere jo se dersom dere har tapet som går forbi innvendige hjørner som krøller seg som trekkspill. Eller at hjørner har sprukket opp. Har vinduene blitt vanskelige å åpne en stund etter at dere overtok? Greit å utelukke at dere er årsaken til problemet. Dersom vinduene sitter i rom med høy luftfuktighet og dere ikke er flinke til å lufte så kan jo vinduene trutne. Nå tenker jeg bare høyt her altså...
Smørblomsten Skrevet 17. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2009 Beklager at jeg ler, men det er jo litt typisk! Det er kanskje en grunn til at de gikk konkurs. Når det gjelder vinduene - har dere merket om bygget er skjevt på andre måter? Altså om det er fundamenteringen som er problemet. Det vil dere jo se dersom dere har tapet som går forbi innvendige hjørner som krøller seg som trekkspill. Eller at hjørner har sprukket opp. Har vinduene blitt vanskelige å åpne en stund etter at dere overtok? Greit å utelukke at dere er årsaken til problemet. Dersom vinduene sitter i rom med høy luftfuktighet og dere ikke er flinke til å lufte så kan jo vinduene trutne. Nå tenker jeg bare høyt her altså... Tapeten i hjørnene "krøller" seg på en måte ja, noen steder i begge etager. Har også sett sprekker i hjørner inne i noen rom. Det at det ene vinuet ikke lar seg lukke 100% har vi oppdaget nå (i sommer stod jo vinduet åpent døgnet rundt). Man lukker det, men det kommer så en sprekk der kald luft kommer inn selv om vinduet er "lukket" helt. Det andre vinduet det er snakk om har blitt "vanskelig" å lukke nå i det siste. Man må på en måte "slå" vinduet hardt igjen slik at det kommer over vindusbeslagene som er i karmen nede. Så jeg/vi tror også at huset er skjevt. Oppdaget også at gulvet er skjevt da vi fikk levert nytt kjøleskap som måtte justeres mer på ene siden enn den andre... Huff, nå blir jeg skikkelig engstelig her
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Litt småsprekker i hjørner må man regne med når huset er nytt. Det skyldes jo at materialene tørker ut og dermed krymper. Men det med vinduene høres ikke helt bra ut! Litt merkelig at det har kommet nå i det siste. Setninger skal jo komme gradvis over tid. Dere har bodd der såpass lenge at dere på en måte kan si noe om når det skjedde? Det har ikke vært arbeid i nærheten av huset deres som kan ha endret på grunnvannet under huset som gjør at det plutselig synker nå? En stor byggegrop i nærheten, en tunnel under dere e.l.? Nå ble det veldig mye fokus på dårlig grunnarbeid her. Det kan jo faktisk bare hende at entreprenøren har gjort en dårlig jobb og at det er bjelkelaget som er skjevt som gjør at kjøleskapet blir skjevt. Det er vel ikke helt uten grunn at de gikk konkurs dessverre.
Smørblomsten Skrevet 17. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2009 Når det med vinduene skjedde er vi usikre på, rett og slett fordi vinduene har stått åpne hele døgnet nå siden vi flytta inn i slutten av august! Foruten et par kulde-netter der vi da oppdaget det. Men det med at vi må slå vinduet hardt igjen har nok skjedd for ca 1 mnd siden. Det andre problemet med sprekk langs den horisontale vinduskarmen kan ha vært der før vi flytta inn... Huset ligger helt nede ved en elv til info. PS: DU ER VIRKELIG TIL GOD HJELP!!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Har forrige eier fylt ut en slik erklæring som skal følge med eierskifteforsikringen? Står det noe der om vanskelige vinduer? Riktignok har dere en kontrollplikt også, men jeg vil si at det å åpne hvert eneste vindu er noe de færreste gjør på en visning. Selv ikke jeg som er bygningsingeniør gjør det på visning selv om jeg nok sjekker mye mer enn andre. Dersom det er selv vinduet det er noe galt med så kan det jo klages til leverandøren. Men det må jo da først utelukkes at huset flytter på seg. Den elven kan jo påvirke grunnvannsforholdene nå som det sikkert har vært høstflom osv. Det bør jo kunne la seg løse ved å bygge et vanntett skille dersom den er grunnen til problmene. Det blir jo litt høyttenking fra meg, men det er jo hyggelig om det kan være til hjelp for deg. Nå er det nok ikke så veldig lenge til jeg logger ut, men da er jeg nok tilbake i morgen...
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Du må få en takstmann til å komme og vurdere huset. Alt som blir skrevet på et slikt forum blir bare vage antagelser. Hvis det viser seg at kreves utbedringer av en viss størrelse, går du videre med saken. Takmalingen kommer du ingen vei med.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Du må få en takstmann til å komme og vurdere huset. Alt som blir skrevet på et slikt forum blir bare vage antagelser. Hvis det viser seg at kreves utbedringer av en viss størrelse, går du videre med saken. Takmalingen kommer du ingen vei med. Men Smørblomsten må klage inn til eierskifteforsikringen og be dem komme med takstmann. Hun skal ikke betale for takstmannen. Det var i hvert fall det vi gjorde i våre to tilfeller.
Smørblomsten Skrevet 17. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 17. november 2009 Har forrige eier fylt ut en slik erklæring som skal følge med eierskifteforsikringen? Står det noe der om vanskelige vinduer? Riktignok har dere en kontrollplikt også, men jeg vil si at det å åpne hvert eneste vindu er noe de færreste gjør på en visning. Selv ikke jeg som er bygningsingeniør gjør det på visning selv om jeg nok sjekker mye mer enn andre. Dersom det er selv vinduet det er noe galt med så kan det jo klages til leverandøren. Men det må jo da først utelukkes at huset flytter på seg. Den elven kan jo påvirke grunnvannsforholdene nå som det sikkert har vært høstflom osv. Det bør jo kunne la seg løse ved å bygge et vanntett skille dersom den er grunnen til problmene. Det blir jo litt høyttenking fra meg, men det er jo hyggelig om det kan være til hjelp for deg. Nå er det nok ikke så veldig lenge til jeg logger ut, men da er jeg nok tilbake i morgen... Ja tidligere eier har fylt ut såkalt egenerklæringsskjema, der står det ikke noe om problemer med vinduene. Har også hørt med dem, de hadde ikke slike problemer har vi fått til svar. Så første steg er altså å utforme en skriftlig henvendelse til Eierskifteforsikringsselskapet? Så sender de en takstmann. Et "vanlig" brev holder? Ikke annet vi må gjøre i første omgang? De vurderer vel om vinduet skal klages inn til produsent eller om det går på entreprenør (som da ikke "finnes" lenger). Igjen: 1000 takk for utrolig god hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 God morgen! Send et helt vanlig brev til eieskifteforsikringsselskapet ja. Forklar hva problemet er og dersom dere føler at det er grunn til å tro at det kan være problemer med grunnforholdene (dere må mene det selv, selv om jeg har snakket om det her inne, så er det jo ikke sikkert der problemet ligger), bør dere be om at de kommer raskt for en vurdering. Uansett er det jo ikke bra med halvåpne vinduer nå som det går mot vinter! I vårt første tilfelle fant vi ut at det var fukt på badet som spredde seg til gangen. Da ba vi de komme fort slik at det ikke skulle bli større skade enn nødvendig. Det kom ganske raskt og åpnet veggen slik at de konstaterte at det var vått på innsiden og at det var slurvete utført arbeid av tidligere eier. Det er mulig at de har søkt regress hos tidligere eier, men det har gått utenom oss. Det samme vil jo gjelde for dere dersom de må gå på vindusleverandør eller entreprenør. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå