Mons Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Jeg har ti timer med opptak på DV kasett og den rette ledningen fra kamera til PC. Ser at det følger med Movie Maker i Vista. Er det greit nok for en nybegynner? Behovet mitt er egentlig bare å redigere vekk dårlige scener, få en enklere avspilling, og ikke minst en kopi (back up). Fint med tips, gjerne også om formatet man bør lagre i når jeg vil ha best mulig kvalitet.
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Må innrømme at jeg kun har brukt Mac sin iMovie. Men om MovieMaker er noenlunde lik, så er dette mer enn nok til vanlig "amatørbruk". I iMovie har man mulighet til å velge de klipp man vil arbeide med, enten det er å klippe sammen ulike videoer, eller bare klippe ned et eksisterende et. Utover dette kan man legge på overganger, lydeffekter, ulike tekster (nyhets-heading, rulletekst etc). Jeg har laget flere videoer med iMovie. var totalt amatør før jeg begynte, nå lager jeg videoer på løpende bånd... He-he. Og jo mer jeg eksperimenterer, jo flere muligheter oppdager jeg i videoredigerings-programmet. Blir overrasket om MovieMaker ikke har likende muligheter.
Capt. Obvious Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Pinnacle Studio er noe vi har benyttet på vår arbeidsplass, og vi har både brukt det internt og kjøpt det på vegne av ansatte. Det koster ca 100 dollar, men tror det har vært verdt det. Stort sett har det vært snakk om et lite krasjkurs med den som skal bruke det, og vi har ikke fått spesielt mange spørsmål tilbake. Virker som at mange syntes det er lett å bruke, også for de som ikke har redigert video før. En av fordelene er at vi også har opplevd at det støtter ganske mange videoformater. Så google det opp og sjekk om det kan være noe for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå