Gå til innhold

Hva står på den ukentlige handlelista?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på to voksne og et barn på 4 år.

Vi prøver å holde oss til å handle inn mat en gang i uka, men jeg synes dette er ordentlig vanskelig. Glemmer ALLTID noe. Hva står på den ukentlige handlelista deres, og hvor mye bruker dere på mat, vaskemiddel, hygieneprodukter som familie i uka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg handler inn stort i Sverige når vi er der.

Da handles alt av kjøtt inn, samt vaskemidler og hygieneprodukter.

(samt krydder, sauser, poteter etc)

Så ukentlig så handler jeg inn melk, rømme, creme fraiche, brød, løk, salat, agurk og andre ting vi evnt trenger til middag den uka (kan være alt fra en boks med kyllingsuppe til enchilladas kit)

Bruker ca 2000kr på mat i Sverige ca 1 gang hver 1 1/2 mnd, og 500kr i uka på butikken her hjemme. De 500kr går til alt av det jeg skrev over, samt impulskjøp som kryssordblad, godis og annet.

Vi er to voksne

Endret av Marlo
Skrevet

Vi er en familie på 10 stk så vi må desverre handle flere ganger en 1 gang i uka. Melk går i store mengder og må handles inn 2-3 ganger pr uke. Andre basis varer prøver vi å handle inn når vi er nærheten av en REMAbutikk.Prøver alltid å handle slik at vi har middagsmat i hus for minst 7 dager. Da slipper man å gå lure på hva skal vi ha til middag i dag.

Skrevet
Vi er en familie på 10 stk så vi må desverre handle flere ganger en 1 gang i uka. Melk går i store mengder og må handles inn 2-3 ganger pr uke. Andre basis varer prøver vi å handle inn når vi er nærheten av en REMAbutikk.Prøver alltid å handle slik at vi har middagsmat i hus for minst 7 dager. Da slipper man å gå lure på hva skal vi ha til middag i dag.

Synes det er vanskelig å finne på middager også jeg... Noen forslag? :sjenert:

Skrevet
Glemmer ALLTID noe.

et lite tips til dette;

Skriv opp ukesmenyer og hold dere til den.

Når ukesmenyen er skrevet, så skriver du handleliste, tenk på alle småting som melk til saus etc.

I tillegg skriver du opp det nødvendige av melk, brød og pålegg.

Vaskepulver og hygieneartikler trengs ikke å handles så ofte som en gang i uka om man ikke er virkelig storforbrukere av dette.

Brød kan handles stort om dere har fryserplass. Få det oppskjært i butikken (de fleste butikker har jo en slik maskin i dag), og pakk det i fryseposer. Da tar du bare opp det antall skiver dere føler for der og da, og mindre brød blir kastet i søpla.

Skrevet

Forslag: Kjøp en billig syvende sans/filofax og lag kjøkkenkalender/idebank. Skriv ned hver dag hva dere har til middag. Neste år fortsetter du i samme boken, skriv i dagfeltet med en annen farge på kulepennen. Ta med kildereferanse hvis du bruker oppskrift, f.eks link til oppskriften på nett, sidetall i kokeboken, osv. En slik bok blir etterhvert genial, fordi den er basert på hva dere faktisk liker og orker å lage til middag, pluss at du får bedre bevissthet om hvordan kostholdet i familien er.

Skrevet

Jeg har laget fire ukesmenyer som begynner på nytt en gang i mnd. Da spiser vi ikke det samme oftere enn en gang i mnd og det synes jeg er greit.

En dag i uka står det bare ''prøv noe nytt'' og da prøver jeg en spennende oppskrift fra nettet eller en kokebok jeg har.

Handlingen foregår en gang i uka, og da kjøper jeg det jeg trenger til middagene som står på den ukesmenyen, i tillegg til melk, TAB, :sjenert: juice, pålegg, noe snacks, frukt og påfyll av basisvarer som det er tomt for(mel, sukker, krydder, frokostblanding osv.).

I tillegg kommer vaskemiddel og hygienegreier, her følger jeg egentlig bare med når det er tomt og skriver på handlelisten. En ting jeg gjør er å kjøpe ny før det er helt tomt, så gjør det ikke så mye om jeg glemmer det en gang.

Skriver handleliste og følger den, men dersom det er noe fristende eller spesielt gode råvarer/tilbud på butikken kjøper jeg det.

På alt som kjøpes på dagligvarebutikk/fiskehandler/slakter i løpet av en måned tipper jeg vi bruker omtrent 4500.

Så går det vel ca. 1500 til på kjøpelunch og restaurantmat, denne posten skal ned!

Skrevet

Jeg bor alene for tida, men det jeg kjøper inn mest av i løpet av uka er:

grønnsaker/frukt

fisk/kjøtt til middagsmat (men kjøper også endel frossent i større kvanta)

juice (ferskpresset)

melkeprodukter

knekkebrød/brød

pålegg

...

Ellers følger jeg med på hva jeg begynner å mangle av ting med lenger holdbarhet og som jeg prøver å kjøpe inn i litt større mengder, f eks hermetiske tomater, mel, havregryn, pasta, tørkede kikerter osv. Hygieneprodukter kjøper jeg stort sett på helsekost og parfymeri, så det går sjelden under dagligvarehandelen, unntatt oppvaskmidler, tannbørste, dopapir o.l Mye av dette kan jo også kjøpes stort.

Jeg lager det meste fra bunnen, unntatt knekkebrød og pålegg og slikt, og det synes jeg har gjort det mye lettere å handle sjelden, for da har jeg nesten alltid basisvarer som kan brukes til noe. Handler vel 1-2 ganger i uka (i tillegg hender det jeg drar og handler bare fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må :ler: ). Vet ikke helt hvor mye jeg bruker - kanskje 3-600 på mat?

Skrevet

--- må forresten legge til kaffe på lista---

Skrevet

Vi skriver så godt vi kan ukesmenyer og handlelister, storhandler en gang i uka, men hender jo det blir noen småkjøp utenom da. Vi bruker nok 2-3000 i mnd på mat. 2 voksne og 1 barn (og 1 spebarn som bare får morsmelk da ;) ).

Her handles det inn pålegg, melk, brød, frukt og grønnsaker. De fleste middagene lages fra bunnen av. Vi spiser mye fisk og kylling, samt kjøttkaker, supper og pannekaker.

Skrevet
Jeg har laget fire ukesmenyer som begynner på nytt en gang i mnd. Da spiser vi ikke det samme oftere enn en gang i mnd og det synes jeg er greit.

En dag i uka står det bare ''prøv noe nytt'' og da prøver jeg en spennende oppskrift fra nettet eller en kokebok jeg har.

Handlingen foregår en gang i uka, og da kjøper jeg det jeg trenger til middagene som står på den ukesmenyen, i tillegg til melk, TAB, :sjenert: juice, pålegg, noe snacks, frukt og påfyll av basisvarer som det er tomt for(mel, sukker, krydder, frokostblanding osv.).

I tillegg kommer vaskemiddel og hygienegreier, her følger jeg egentlig bare med når det er tomt og skriver på handlelisten. En ting jeg gjør er å kjøpe ny før det er helt tomt, så gjør det ikke så mye om jeg glemmer det en gang.

Skriver handleliste og følger den, men dersom det er noe fristende eller spesielt gode råvarer/tilbud på butikken kjøper jeg det.

På alt som kjøpes på dagligvarebutikk/fiskehandler/slakter i løpet av en måned tipper jeg vi bruker omtrent 4500.

Så går det vel ca. 1500 til på kjøpelunch og restaurantmat, denne posten skal ned!

Det vil si at du har 28 forskjellige middager??? tror ikke jeg kan komme på så mange en gang, og en annen ting er om jeg liker 28 forskjellige middager :S

Skrevet

Dere skriver middager, pålegg, melk osv. Men hvor mye av alt er det snakk om?

Skrevet

Vi er 2 voksne og handler 1 gang i uken. Det som alltid står på vår handleliste er:3 liter melk, 1,5 liter juice, frukt og grønnsaker.

så kommer det ann på hva vi har satt opp til middag for den neste uken, basisvarer og pålegg som vi har gått tom for. (Brød baker vi selv)

Er ofte vi handler inn mer middag når vi er i butikken(spesielt om det er tilbud på noe i butikken vi handler den uken) som vi fryser, alltid greit med å ha litt middag i fryseren.

Ligger på ca 2000-2500 kr hver måned på mat,hygieneartikler og snacks. Vi fant ut at vi ville se hvor mye vi bruker på mat så vi har satt opp regnskap for hele året, det meste vi har brukt på en måned i år er 3000, men da fylte vi opp fryseren ganske mye også.

Skrevet

Vi er to voksne og 1 baby, og bruker mellom 3 og 4000 i måneden. Handler gjerne to ganger i uka, evt et par småhandler hvis vi har glemt noe.

Reiser gjerne til Sverige i ny og ne for å fylle opp fryseboksen, og da kan det fort gå med noen tusen da også.

Bruker penger på melk, brød, hygieneartikler, bleier (!), middag, lørdagsgodt og mye penger på frukt og grønt. Er glad i godt kjøtt, så her går det gjerne med litt ekstra penger i helgene.

Skrevet

Hvordan i huleste klarer dere dere på så små beløp????Vi er 3 voksne og 2 barn og bruker 12000,- i måneden. Og da er det ikke kjøtt hver dag!Inne i dette beløpet er også vin, vaske midler, bleier, etc...

Skrevet

Om du klarer å bruke 12 lapper i mnd på mat m.m. så vil jeg tro at det ikke er så gjennomtenkt det dere kjøper.

Det er ikke vanskelig å bruke lite pr mnd, det handler bare om hva slags varer man velger, unngå impulskjøp, lage ukemenyer og holde seg til det, ikke kjøpe noe utenom etc etc

Skrevet (endret)

Vi er to voksne og et (lite) barn, og bruker ca 6000 kr i måneden på det som handles i matbutikk. De fleste hygieneartikler kjøpes andre steder. Jeg skriver ukemeny hver søndag og skriver handleliste utfra denne. I tillegg har jeg en lapp hengende på kjøleskapet der vi skriver på ting vi er i ferd med å gå tom for gjennom uka, typisk kjøkkenpapir, vaskemidler, mel osv. Vi er over gjennomsnittet matinteresserte, tror jeg, og handlelistene våre er muligens ikke helt representative for en norsk familie, men du kan jo få lista for denne uka. Med mindre det står antall bak er det én av hver.

Økologiske appelsiner

Økologiske sitroner x2 (kjøper økologisk når jeg skal bruke skallet)

Tranebær

Rød chili x5

Fersk hvitløk

Brokkoli x2

Poteter

Sopp, helst portabella

Grønn chili x2

Mango

Lime

Vårløk

Agurk

Blandet salat

Korianderplante

Mynteplante

Epler

Bananer

Usaltet smør

Laktoseredusert matfløte

Ørretfilet (ca 400 g)

Gode pølser (dvs Grøstadgris eller Jakobs med mindre vi er hos slakter)

Godt kjøttstykke av okse, ca 400 g (avhengig av hva de har)

Hvit fiskefilet (ca 400 g), trolig torsk

Bio-Q-yoghurt

Vaniljeyoghurt

Fersk appelsinjuice

Rismelk

Havremelk

Wholemeal couscous

Tørkede tranebær

Pinjekjerner

Frossen butterdeig

Mango chutney (Sharwood's)

70% kokesjokolade x3

Økologiske havregryn

Frossen skogsbærblanding

Eplejuice (fra konsentrat)

Rugbrød

Speltmel

Tørkede blåbær

Bokhveteflak

Muscavado sugar, mørkt

Arborioris

Hipp frukt- og yoghurtpuré

Riskaker uten salt

Torky

Dopapir

Utover dette har vi som regel kylling, karbonadedeig og noe rent kjøtt i frysen, det kjøper jeg i større kvanta når det er på tilbud. Jeg kjøper hele kyllinger som jeg deler opp selv, og koker kraft på restene. Baker noe brød selv. Vi handler først det vi får tak i på Rema/Kiwi, deretter drar vi til en større matbutikk (Ultra e.l.) og kjøper det vi ikke får tak på førstnevnte der. Noe, særlig kornvarer og tørket frukt/nøtter, handler vi i en spesialbutikk som har fokus på økologisk mat. Vi har minst to fiskemiddager i uka og minst en vegetarmiddag. Fisk kjøpes stort sett fersk den dagen vi skal ha den, vi er heldige og har en fiskebutikk i nærheten.

Endret av *Joyce*
Skrevet

Typisk ukentlig handleliste her i huset er:

Melk

Brød

Frukt

Agurk

Tomat

Salat

Egg

Yoghurt

Margarin (til brødskiva)

Ost

Kyllingpålegg

Syltetøy

Hermetiske hakkede tomater

Hermetisk mais

Hermetiske bønner

Laksefilet

Kyllingfilet

Kjøttdeig

Pizza

Dopapir

Ikke ukentlig, men når det går tomt

Ris

Pasta

Krydder/ dressing/ ketchup

Couscous

Frokostblanding

Musli

Kaffe

Kjøkkenpapir

Vaskemiddel

Hygieneartikkler

Mel

Bleier

Jeg har faktisk skrevet fire ukemenyer, men har ikke begynt å bruke dem. Synes det er vanskelig å være så konsekvent i lengden.

Vi bruker mer enn nødvendig pga dårlig planlegging. Vi har to barn og bruker ca 5000 i måneden.

Skrevet
Det vil si at du har 28 forskjellige middager??? tror ikke jeg kan komme på så mange en gang, og en annen ting er om jeg liker 28 forskjellige middager :S

Hehe, det trodde ikke jeg heller..men tok det litt etterhvert som jeg så en god ny oppskrift eller laget noe. Da skal det sies at vi liker det meste, og ikke har barn eller allergier å ta hensyn til.

Men det er jo ikke 30 enestående råvarer, bare forskjellige måter å tilberede de på..f.eks har vi torsk ca. en gang i uka, en annen type fisk ca. en gang i uka(laks, kveite), kylling ca. en gang i uka, svin ca. en gang i uka, kjøttdeig ca. en gang i uka og suppe ca. en gang i uka. Da trenger man jo bare en 4-5 oppskrifter med hver råvare..

For eksempel er mine kyllingoppskrifter er kyllingwok, stekt kylling pakket inn i spekeskinke med parmesansaus, ovnsbakt estragonkylling og asiatisk marinert kylling med nudler.

Lett som en plett! :)

For den uka jeg skal ha ovnsbakt kylling kjøper jeg bare en økonomipakke med kyllingfilet hvis ikke jeg har i fryseren, 4 ferske champignoner, en paprika og en squash(eller en halv), og en pakke med Bretagne kyllingsaus som vi liker.

Tilsvarende for de andre middagene den uken.

På en uke spiser sambo og jeg ca. 2 stk. pålegg, f.eks. leverpostei og spekeskinke, i tillegg til at vi alltid har ost i kjøleskapet, så det kjøper jeg.

Det går mellom 2 og 3 liter melk i uka, og en kartong juice.

4-5 epler og 4-5 bananer, grønnsaker til hver middag.

2 brød i uka, men skal begynne å bake selv nå.

Kjøper en pakke knekkebrød og en pakke havrefras ca. annenhver uke.

Vi tar nok knekken på en pakke potetgull i uka også, og kanskje en sjokoladeplate til min kjære for det liker ikke jeg.

Han(vi :sjenert: ) drikker også nesten en kasse med TAB extra i uka.

I tillegg kommer det som det til enhver tid måtte være tomt av, slik som dopapir, kaffe eller mel.

Det var vel kanskje litt mer detaljert i forhold til handleliste? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...