Gå til innhold

Moren min har giftet seg med en muslim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg takler det svært dårlig. Faktisk blir jeg kvalm bare jeg tenker på det. Hun har også konvertert (!)

Er det noen andre som har erfaringer med en sånn "invasjon", og hvordan taklet dere det?

Jeg er altså voksen (i slutten av 20-årene), så vi bor ikke sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilke måte er du blitt invadert, når du ikke engang bor sammen med din mor? Voks opp, sier nå jeg. Unn din mor å være lykkelig. Ikke bare tenk på deg selv. Legg fordommene på hylla, for din mors skyld.

Skrevet

er det ikke slik at for å gifte seg med en muslim så må man være muslim selv? altså for moren din, konvertere.Hun er vel lykkelig da? Det betyr ikke nødvendigvis at hun tror mer og følger islam, men at de ville gjerne gifte seg.

Skrevet
er det ikke slik at for å gifte seg med en muslim så må man være muslim selv? altså for moren din, konvertere.Hun er vel lykkelig da? Det betyr ikke nødvendigvis at hun tror mer og følger islam, men at de ville gjerne gifte seg.

Jeg tror ikke det er fullt så galt. Så vidt jeg vet kan en muslimsk mann godt være gift med en kristen eller jødisk kvinne; det er den andre veien det ikke går, i hvert fall innen visse deler av islam. Fordi man oppfatter mannen som familiens overhode, slik at den muslimske kvinnen i tilfelle ville bli styrt av en ikke-muslim, noe de mest sjåvinistiske retninger av islam ikke skal ha noe av.

Skrevet

Din mor har lov til å gifte seg med hvem hun vil og ha hvilken trosretning (eller mangel på sådan) som hun vil. Du må rett og slett bare akseptere det.

Skrevet
Og jeg takler det svært dårlig. Faktisk blir jeg kvalm bare jeg tenker på det. Hun har også konvertert (!)

Er det noen andre som har erfaringer med en sånn "invasjon", og hvordan taklet dere det?

Hva er det med forholdet deres som gjør deg kvalm? Er det utelukkende tanken på at en muslim er kommet inn i familien, at han har påvirket din mor til å konvertere, eller liker du ikke ham som person, (uavhengig av religion). Er det snakk om en ultrareligiøs eller en ikke-praktiserende muslim?

Skrevet

Ærlig talt, her må du bare ta deg sammen. Og hvorfor skulle det være et problem uansett? Hadde det vært annerledes om hun giftet seg med en hindu, eller en jøde?

Er så utrolig lei av at muslimer blir generalisert som det "verste av det verste" her til lands!!!

Skrevet (endret)

Gratulerer!(til din mor) - jeg ser heller ikke problemet. Vær glad på din mors vegne.

Endret av ninuska_
Skrevet

hva blir du kvalm av da?

Se i ordboken på ordet: respekt. les og lær

Skrevet

Min erfaring er at når ts ikke svarer er det ikke et reelt problem, men en hypotese. Dette er nok skrevet av noen som er interessert i å se meningene til folk, antageligvis en liten rasist

Skrevet

Som de andre sier, hva er problemet ditt med dette?

Min mor er gift med en praktiserende muslim, hun har valgt å ikke konvertere og er fremdeles da altså kristen, dette er helt uproblematisk for dem begge.

min stefar er altså praktiserende muslim, han ber så mange ganger han skal om dagen, leser koranen, spiser ikke svin og drikker ikke alkohol, utover dette, legger vel vi rundt heller lite merke til hans religion. Vi kan snakke om det, diskutere, noe jeg synes er kjempeinteressant, og det synes han også (jeg er troende men ikke tilhørende noen organisert religion.) Som PERSON er han kjempehyggelig, han gjør masse som gjør at min mor har det godt med ham, og ingenting som hemmer min mor på noen måte. Hun gjør det hun vil, han gjør det han vil, også tilpasser de seg hverandre, slik alle andre par gjør også.

Gjør denne mannen din mor vondt? Tvinger han henne til ting hun ikke vil? Dersom han ikke gjør noe galt, annet en å tro på noe du ikke kjenner til, hvorfor blir du kvalm? kan du spesifisere?

er det ikke slik at for å gifte seg med en muslim så må man være muslim selv?

Nei, en muslimsk mann kan gifte seg med en ikke-muslimsk kvinne.

Skrevet

Jeg har en venninne som er gift med en muslim, og det er helt uproblematisk. Han er kjempehyggelig, og de har to gutter sammen som skal lære om både koranen og min venninnes tradisjoner (skulle jo egentlig sagt bibelen, men hun er ikke spesielt troende, så det blir vel heller dårlig der.. :ler: )

Jeg tror ikke han ber fem ganger hver dag, men han feirer ramadan, leser koranen, og spiser ikke svin.

Så lenge denne mannen gjør moren din lykkelig, og hun har det bra ser jeg ikke helt problemet. Selv om jeg kan skjønne at det kan være litt hardt å gi avkall på familiejulen, tradisjoner osv - hvis dette er tilfellet vel og merke. Jeg kan også skjønne at det virker merkelig hvis din mor plutselig har blitt en praktiserende muslim? Hvor alvorlig tar hun denne konverteringen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...