Gjest Utlogget nå Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. Jeg spiser og spiser hele tiden, og eser ut mer og mer.. Siden sommeren 2008 har jeg lagt på meg 7 kg, og det er ikke mye som tyder på at det har stoppet. Nå har jeg bikket overvektig med 3 kg, og allikevel klarer jeg ikke å slutte å kjedespise! Problemet øker i omfang ved at jeg er arbeidsledig (ufør) noe som også gjør det umulig å trene, og jeg har veldig lite å gjøre på. Så det blir mye tv og lesing, og spising hele tiden. Jeg "må" liksom ha noe å tygge på når jeg ikke har noe annet å gjøre. Som er nesten alltid. Heldigvis for buksene mine spiser jeg veldig sunn mat, så det er vel derfor det "kun" er 7 kg opp, men man blir faktisk til og med feit av epler og salat når man spiser konstant! I tillegg sliter jeg med å stoppe å spise til måltidene, hvertfall hvis maten er god, og jeg er en veldig god kokk.. Jeg elsker mat, men hater å "oppdage" at jeg har spist hele dagen igjen hver kveld! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hypnose kanskje? Noen som har noen forslag??
Suzy Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Har du ikke råd til å trene har du vel ikke råd til hypnose heller? Mer konstruktive forslag: Du kan jo gå tur fremfor å sitte inne like ved kjøleskapet - om du har dårlig råd så kan du jo heller ikke stikke innom noe sted og kjøpe deg mat.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Prøv å kom deg ut litt. Gå en liten tur. Selv om du ikke kan trene på et studio eller noe sånn pga uførhet, så kan de fleste gå seg en tur. Når en er ute er det vanskelig å trykke i trynet av mat også :-) Gå en tur på biblioteket, du sier du er glad i lese. Det kan fint gå ann å sitte der å lese også, og der er det ingen mat. Prøv å lag deg regler med at du feks ikke spiser fremfor tv'en. Hvis du klarer å vende deg av med det så endrer det ofte mye. Dette fordi at du da lærer kroppen til å tenke at tv = mat. Nå vet ikke jeg hvordan du gjør når du spiser, men prøv å lag litt mindre porsjoner av maten. Evt ikke ta gryter og sånn ut i stua. Ta kun tallerken med deg med bordet. Det er lettere å forsyne seg 3 ganger når maten står rett foran deg. Jeg er som deg, jeg spiser fordi jeg kjeder meg. Nå har jeg en jobb da, så det hjelper jo på. Liker du håndarbeid? Det er mye billig håndarbeid som en kan drive med, og da spiser du heller ikke så mye. Lykke til!
Chanel.No5 Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Om du ikke kan trene på senter så er vi i Norge velsignet med nydelig natur. Ta bena fatt, spaser lange turer i raskt tempo, begynn etterhvert med jogging, du kan sykle, gå fjellturer, svømme om sommeren.. Få med deg venner, familie osv. Da blir det også sosialt. Skaff deg en hobby, gjerne en som trekker deg ut av huset... Kanskje du kan begynne å studere noe? Her er en artikkel vedr. å lære å spise mindre, kanskje denne kan hjelpe deg litt? http://treningsglede.wordpress.com/2009/11...a-spise-mindre/
Gjest TS Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Prøv å kom deg ut litt. Gå en liten tur. Selv om du ikke kan trene på et studio eller noe sånn pga uførhet, så kan de fleste gå seg en tur. Når en er ute er det vanskelig å trykke i trynet av mat også :-) Gå en tur på biblioteket, du sier du er glad i lese. Det kan fint gå ann å sitte der å lese også, og der er det ingen mat. Prøv å lag deg regler med at du feks ikke spiser fremfor tv'en. Hvis du klarer å vende deg av med det så endrer det ofte mye. Dette fordi at du da lærer kroppen til å tenke at tv = mat. Nå vet ikke jeg hvordan du gjør når du spiser, men prøv å lag litt mindre porsjoner av maten. Evt ikke ta gryter og sånn ut i stua. Ta kun tallerken med deg med bordet. Det er lettere å forsyne seg 3 ganger når maten står rett foran deg. Jeg er som deg, jeg spiser fordi jeg kjeder meg. Nå har jeg en jobb da, så det hjelper jo på. Liker du håndarbeid? Det er mye billig håndarbeid som en kan drive med, og da spiser du heller ikke så mye. Lykke til! Biblioteket var en god ide, skal prøve på det. Tur, vel, jeg kan tusle i ca 1 halv time om dagen, men det hjelper ikke så masse.. Jeg har ikke så mange venner her, og det er et lite sted, lite å ta seg til.. Håndarbeid er ikke min greie. Om du ikke kan trene på senter så er vi i Norge velsignet med nydelig natur. Ta bena fatt, spaser lange turer i raskt tempo, begynn etterhvert med jogging, du kan sykle, gå fjellturer, svømme om sommeren.. Få med deg venner, familie osv. Da blir det også sosialt. Skaff deg en hobby, gjerne en som trekker deg ut av huset... Kanskje du kan begynne å studere noe? Her er en artikkel vedr. å lære å spise mindre, kanskje denne kan hjelpe deg litt? http://treningsglede.wordpress.com/2009/11...a-spise-mindre/ Ser det er mange som misforstår konseptet ufør her, jeg kan ikke trene. Pga sykdom, ikke fordi jeg ikke kan betale treningsavgift. Artikkelen var sikkert fin, men den handler om hvordan man skal bli mettere, og det er ikke problemet mitt. Jeg kan ikke huske sist jeg var sulten faktisk, det rekker jeg ikke å bli. Jeg spiser perfekt balansert, sunn mat laget fra bunnen av, ikke sukker, ikke e-stoffer, ikke usunt fett, ikke salt, ikke ferdigmat. Så jeg er aldri sulten, jeg bare spiser. Og det hjelper ikke engang å sette kjelen på kjøkkenet, jeg går tilbake og spiser til det er tomt anyway fordi det er så vannvittig godt, og snacker på frukt, nøtter, grønnsaker, tunfisk, you name it. Jeg overspiser tunfisk. Slå den liksom. Jeg spiser ALDRI usunt, bare for mye. Finnes det ikke terapi eller noe for sånt?
Gjest Lillemor Meg Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 (endret) Ombestemte meg... Endret 17. november 2009 av Lillemor Meg
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Jeg er litt som deg. Men jeg kan trene da og det er nok det som holder meg nokså stabil. Mye av greia er å besteme seg får å behandle seg selv bedre. Og du må virkelig ville det. Det kommer til å bli vaskelig men jeg er helt sikker på at du kan klare det. Her er litt av det jeg gjorde. Spis til faste tider, å ha en paln får hva du skal spise. Kjedelig ja, men du vil føle deg så bra når du klarer det. Etter en uke eller to har du vendt deg til å spise midre å du vil føle litt mindre tang til å spise så mye. Drikk vann når du føler du "må" ha noe. Og jeg tror faktisk du klarer dette uten hjelp. Prøv i en uke, høres det her ut som det er får mye så er du ikke motivert nok. Du er kun 3 kg overvektig, når du er 15 kg overvektig skal jeg love deg at du er motivert. Gjør du før du er der. Meld deg inn i en slankeklubb, men alle penge du ikke kommer til å bruke på for mye mat har du råd til det. Lykke til
Gjest også utlogget Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Jeg trodde det var derfor jeg også spiste - fordi maten var god og jeg kjedet meg... Det var helt til jeg leste et innlegg på iks.no og begynte å grine fordi det var akkurat som jeg skulle skrevet det selv. Jeg trenger ingen grunn til å spise. Det er noe jeg gjør så ofte som mulig. Det trenger ikke engang være noe galt for at jeg kan spise. Etter at jeg skjønte hva som faktisk skjedde i hodet mitt har jeg prøvd å ikke spise mer enn det f.eks samboeren min spiser. Det er sjokkerende vanskelig, og han er ikke engang av de som spiser lite. Den siste tiden har jeg lagt til meg vanen at jeg flere ganger om dagen tenker over alt jeg har spist. Jeg skjuler ingenting for meg selv, ikke engang sjokoladebiten jeg spiste fra smågodthylla. Etter at jeg sluttet å lyve for meg selv har jeg hatt lettere for å stå over. Jeg vet ikke om du har samme typen problem som meg, men om du har det synes ikke jeg du skal ta tak i HVA eller HVOR MYE du spiser, men HVORFOR du spiser. Fastlegen din kan hjelpe deg videre.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. Jeg spiser og spiser hele tiden, og eser ut mer og mer.. Siden sommeren 2008 har jeg lagt på meg 7 kg, og det er ikke mye som tyder på at det har stoppet. Nå har jeg bikket overvektig med 3 kg, og allikevel klarer jeg ikke å slutte å kjedespise! Problemet øker i omfang ved at jeg er arbeidsledig (ufør) noe som også gjør det umulig å trene, og jeg har veldig lite å gjøre på. Så det blir mye tv og lesing, og spising hele tiden. Jeg "må" liksom ha noe å tygge på når jeg ikke har noe annet å gjøre. Som er nesten alltid. Heldigvis for buksene mine spiser jeg veldig sunn mat, så det er vel derfor det "kun" er 7 kg opp, men man blir faktisk til og med feit av epler og salat når man spiser konstant! En venninnne har samme problemet som deg: hun er single, 33 og konstant kjedespiser: hun er slank og tygger potetchips, sjokolade etc hver eneste dag (!) og bare spytter ut alt!
Nique88 Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Jeg spiser også en del når jeg kjeder meg, men ikke store måltider. Ellers er jeg litt fæl til å mumle i meg pålegg Frukt og nøtter fungerer vel bra? Om du har mye av dette tilgjengelig går det kanskje mindre av annet mat. Nei, det hjelper ikke å sette kjelen på kjøkkenet ... Når jeg gjør det går jeg også frem og tilbake og spiser til det er tomt. Du må rydde det helt bort når du synes du har fått i deg et passe stort måltid. Også må du prøve å huske at du ikke trenger mer enn ett varmt måltid om dagen.
Suzy Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Hvorfor kan du ikke gå mer enn en halvtime om dagen?
Gjest Lillemor Meg Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 Jeg har tenkt på dette siden jeg leste det i går... Svaret mitt slettet jeg fordi det virket så belærende, uten at jeg vet noe om din situasjon, og det var ikke meningen. Men det er likevel et par ting jeg lurer på... Hvem kjøper maten du spiser? Kan det være en idé at du nå for en periode kun har en forhåndsbestemt mengde av mat i huset? Når det er tomt, kan du jo ikke spise mer... Ok, det kreves at det handles hver dag, men hvis det er det som kreves for å få brutt vanen, er det kanskje verd det ekstra bryet? Du sier at du kan tusle en halvtime, men ikke mer... jeg regner da med at det er utmattelse som gjør at du er ufør? (Det kjenner jeg igjen) Men er det noe du kan gjøre? Jeg skrev opp en del tips i det innlegget jeg slettet i går, det var øvelser jeg selv gjorde for å hindre at kroppen forfalt totalt i en periode jeg kun klarte å gjøre det aller nødvendigste. Hvis du ønsker det, kan jeg skrive dem ned på nytt.
Chanel.No5 Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 En venninnne har samme problemet som deg: hun er single, 33 og konstant kjedespiser: hun er slank og tygger potetchips, sjokolade etc hver eneste dag (!) og bare spytter ut alt! Vil ikke akkurar si at TS er noe som venninnen din, for hun har en seriøs spiseforstyrrelse av ett slag..
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #15 Skrevet 19. november 2009 Kan det være medisiner som gjør at du er konstant sulten? Spesielt hormonprevensjon tuller med matlysten til mange, og det kan ta tid etter man slutter å ta det å få brutt vanen. Sukkerfrie ting som inneholder asparatam osv er også noe som kan surre til. Men tusle den halvtimen om dagen, om ikke annet så får du frisk luft og bygger gradvis opp ørlite muskelmasse.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #16 Skrevet 19. november 2009 - puss tennene hver gang du får lyst på noe (alt smaker vondt med nypussede tenner). - tygg tyggis - lag deg noen belønnings regler: HVIS jeg bare spiser like mye som sambo, SÅ kan jeg gå på kino på fredag. osv. Kan hjelpe litt for motivasjonen at du får en belønning hvis du er flink - ha lapper rundt om i huset der det står at du ikke skal små spise. - frys ned middagsrester ol. i stede for å sette det i kjøleskapet, da blir det vanskeligere å små spise fra middagsrester. Jeg leste at du nevnte hypnose, det finnes en hypnose dvd å få kjøpt som skal hindre lysten på fet mat. Men slik jeg har forstått deg er det ikke fet mat som er problemet, men småspising av sunn mat. Litt rart om hypnose på dvd fungerer også. Hvis du syns det blir et veldig stort problem, kan du kanskje ta det opp med legen din. Kanskje han/hun har noen gode tips som kan hjelpe deg.
Teriyaki Skrevet 19. november 2009 #17 Skrevet 19. november 2009 - puss tennene hver gang du får lyst på noe (alt smaker vondt med nypussede tenner). - tygg tyggis - lag deg noen belønnings regler: HVIS jeg bare spiser like mye som sambo, SÅ kan jeg gå på kino på fredag. osv. Kan hjelpe litt for motivasjonen at du får en belønning hvis du er flink - ha lapper rundt om i huset der det står at du ikke skal små spise. - frys ned middagsrester ol. i stede for å sette det i kjøleskapet, da blir det vanskeligere å små spise fra middagsrester. Jeg leste at du nevnte hypnose, det finnes en hypnose dvd å få kjøpt som skal hindre lysten på fet mat. Men slik jeg har forstått deg er det ikke fet mat som er problemet, men småspising av sunn mat. Litt rart om hypnose på dvd fungerer også. Hvis du syns det blir et veldig stort problem, kan du kanskje ta det opp med legen din. Kanskje han/hun har noen gode tips som kan hjelpe deg. Vil ikke anbefale pussing av tenner flere ganger om dagen. Såpass hyppig pussing av tennene sliter veldig mye på emaljen, noe som ikke er lurt i det hele tatt. Å ha sunne tenner er kjempeviktig.
Gjest Gjest_Annette_* Skrevet 19. november 2009 #18 Skrevet 19. november 2009 Ser det er mange som misforstår konseptet ufør her, jeg kan ikke trene. Pga sykdom, ikke fordi jeg ikke kan betale treningsavgift. Jeg reagerte også på det som ble skrevet om at har man ikke råd til trening så har man ikke råd til hypnose heller. Hva? tenkte jeg og måtte se innlegget ditt en gang til. Er man ufør så har man gjerne helseplager som gjør at man ikke kan jobbe og trene stjerten av seg! Jeg spiser også av og til mer enn nødvendig hvis det er noe veldig, veldig godt på menyen. Og jeg kjedespiste litt før. Det hjelper å finne på noe med venner/være blant flere folk. Kunne du meldt deg på et kurs som holder deg okkupert noen dager i uken?
Suzy Skrevet 19. november 2009 #19 Skrevet 19. november 2009 Jeg reagerte også på det som ble skrevet om at har man ikke råd til trening så har man ikke råd til hypnose heller. Hva? tenkte jeg og måtte se innlegget ditt en gang til. Er man ufør så har man gjerne helseplager som gjør at man ikke kan jobbe og trene stjerten av seg! Jeg spiser også av og til mer enn nødvendig hvis det er noe veldig, veldig godt på menyen. Og jeg kjedespiste litt før. Det hjelper å finne på noe med venner/være blant flere folk. Kunne du meldt deg på et kurs som holder deg okkupert noen dager i uken? Unnskyld om jeg tråkket på tær, men jeg gikk ut fra at hun ikke hadde så god råd når hun ikke hadde arbeid og det er ikke alle typer uførhet som utelukker turgåing heller. En må jo ikke pese rundt i superhøyt tempo, men å gå gjør to bra ting - man er unna maten og man bruker energi. Og det med hypnosen står det nå en blunkesmily etter, for å tydeliggjøre at det var ment som en spøk.
Kenneth199 Skrevet 19. november 2009 #20 Skrevet 19. november 2009 Unnskyld at jeg spør; men hvorfor er du ufør og hvorfor kan du ikke trene? (Har ikke leste alle innleggene.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå