Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at man ikke går til utredning før man har prøvd i ett års tid, men jeg har allikevel noen tanker som jeg gjerne ønsker tilbakemelding på.

Det er nå 6 mnd siden jeg sluttet på p-piller og jeg lurer på hvor statistisk realistisk det er med vellykket resultat snart? Jeg er over 30 og har gått på p-pillen i over 10 år, så jeg antar at det minker mine sjanser?

På den annen side tok jeg en abort (med pille - ikke utskrapning) for 11 år siden, så jeg har jo allerede "bevist" at kroppen min kan bli gravid. Dette taler jo FOR at det burde være mulig.

Min gamle gynekolog mente jeg hadde PCO - noe min nåværende gynekolog mener er bare tull, og at man ikke kan vurdere cyster ift. en som har gått på pilla så lenge.... Dette forvirrer meg...

Min mann er over 40, så det taler nok mot han. På den annen side har han en sønn på 8, så han har jo også bevist (håper jeg :-S) at han kan lage barn.

Vi forsøker å ha sex hver kveld, men i en travel hverdag og med forskjellig døgnrytme så hender det at det glipper litt, og at vi mister en dag her og der. Har da allikevel sex minimum annenhver dag.

Min mann vil også gjerne ha flere barn, men jeg antar min motivasjon er sterkere siden jeg ikke har noen egne enda. I tillegg bærer jeg sorgen over aborten og frykten for å ha tatt livet av det eneste barnet som var ment for meg. MEN på den annen side (igjen!) var faren til det barnet en destruktiv person som antakelig aldri burde bli far, så sånn sett var nok avgjørelsen riktig.

Vi har nå forsøkt i 6 mnd, som sagt. Jeg har målt EL og ikke målt EL, jeg har kjøpt Vitex og jeg har sluttet med røyk og andre skadelige stoffer.

Jeg har ventet på dette punktet i livet i over 10 år og nå er jeg livredd for at øyeblikket er passert.

Min forrige graviditet skjedde etter ett (!) samleie uten prevensjon (gikk ikke på piller den gang) - og nå forsøker jeg altså HVER kveld uten hell.

Noen tanker der ute?

Hvor lang tid er det realistisk / normalt at det tar etter 10 år på pillen?

Er et par på 30 og 40 sjanseløse?

Sjelefred og råd..... please....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at innen 1 år med prøving har 90% blitt gravide på egenhånd. Dere er på ingen måte sjanseløse om ikke dere har fått stilt noen diagnoser el.l som skulle tilsi at dere er det. Men ting kan ta tid og alderen spiller ofte en rolle.

Noen får ett og to barn og på 2-3 år og bruker 5-6 år på å lage nestemann.

Jeg har vel også lest dette som er teoretiske cirkatall,

Prosentvis sjanse for å bli gravid innenfor en syklus:

20 år 34 prosent sjanse

25 år 24 prosent sjanse

30 år 17 prosent sjanse

35 år 12 prosent sjanse

40 år 6 prosent sjanse

Lykke til :)

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Dersom du faktisk har pco kan det hende du trenger f.eks pergotime for å få eggløsning.

Vi gikk til privat gynekolog og fikk hjelp lenge før vi hadde prøvd ett år.

Skrevet

Og så er det dette med tankene da! Det kan noen ganger virke som at kroppen er så "slem" at dersom du tenker for mye på å bli gravid, så vil ikke kroppen. Prøv å tenke på noe annet! :sjenert: Det er mye lettere sagt enn gjort, for det ligger der i underbevisstheten hele tiden. Jeg har vært der.

Prøv å finn noen som kan starte undersøkelse av dere snart selv om dere ikke har prøvd i et år. Vi hadde prøvd knapt et år (og ikke på langt nær så intensivt som dere), før vi fikk teste at jeg hadde eggløsning og mannen hadde aktive svømmere. Resultatene var ikke mer enn halvveis bra, men innen vi kom noe lenger så klaffet det for oss.

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

Angående PCO, så var det noe min forrige gynekolog mente hant fant da jeg var omtrent 20 år. Han mente at min hårvekst, de cystene han så på ultralyden, samt mine lange og tunge menstruasjonsperioder var symptomer eller bevis på diagnosen. Han satte meg dermed på trespektret (var det ordet?) p-pille, slik at jeg skulle få riktig hormonbalanse.

Min neste (nåværende) gynekolog mener at man FÅR cyster av å gå på p-piller, at hårvekst er en gen-faktor og at så lenge jeg får menstruasjon hver mnd, så har jeg det IKKE.

Blir ikke særlig klok, jeg....

Også tankene, ja.... I skrivende stund føler jeg meg kvalm, slik jeg gjør hver mnd. Skuffelsen blir dermed stor hver gang mensen kommer, for jeg rekker å bygge opp forventninger. Jeg tror dette er noe som skjer i kroppen fordi ønsket er så stort at kvalmen kommer. Jeg vet jo hvordan det føltes å være gravid "sist", så jegleter vel etter symptomene.

Litt som at hvis man virkelig kjenner etter om man har vondt i halsen, så kan man innbille seg det også, om dere skjønner hva jeg mener? Sikkert sånn hypokonderne har det, forresten...

Hmmmm......hypokonder-gravid *LOL*

...men ingen ømme bryster eller sterkere luktesans, så antakelig enda en falsk alarm...

Huff - vet ikke helt hva jeg skulle skrive lengre, jeg. Bare mentalt sliten av å tenke for mye på noe alle sier jeg IKKE skal tenke på...

...finner ikke den AV-knappen, jeg *rødme*

Skrevet

Hypokonder-gravid tror jeg du finner mange av her inne. Det er jo ikke så rart at man kjenner etter symptomer når man virkelig ønsker at det skal klaffe denne gangen. Og det meste tolkes i den retningen man selv vil helt til mensen kommer og man føler at man har mistet enda en måned.

Når det gjelder å få tankene over på noe annet så må det jo enten være å jobbe fryktelig mye overtid, finne seg en altoppslukende hobby e.l. Men det finnes jo som regel litt tid innimellom til å tenke på dette med graviditet likevel. Kjenner man kroppen sin godt vet man jo når det er EL og når man da bør hoppe til køys.

Skrevet

PCO/PCOS: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategori...et/PCO-og-PCOS/

http://www.lommelegen.no/322856/polycystis...-syndrom-(pcos)

At du skulle fått pco av p-piller er jo litt merkelig i og med at du begynte med de da du hadde pco..

Det kan ta opp til 18 måneder før p-piller er helt og holdent ut av kroppen. Så det kan rett og slett være det. Har syklusen vært normal hele veien? Veldig lange sykluser?

Overvekt kan også være med på å redusere sjansene. Samme med undervekt. Røyking er heller ikke anbefalt.

At begge har barn/vært gravid er jo positivt! Så da er det jo mest sannsynlig at det bare ikke har klaffet enda.

Alder: Det er etter 35 år at sjansen til å få barn synker! Men selv da er det håp, mange som blir gravidet etter dette også.

Pasienthåndboka og gravititet:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=26186

Skrevet

Ville bare ønske dere lykke til, vi er et eksempel på at det kan gå fint,vi prøvde et drøyt år (men bare ca 8 reelle pp siden mannen jobber på havet-) og har en pjokk på snart året:)

Jeg er 36 og mannen 45:) NÅ prøver vi på en til, er vi riktig heldige så slår det til en gang til;)

Skrevet

Da det klaffet for oss, var jeg i en temmelig lik situasjon som du er i nå, ts. Hadde sluttet på pillen for 6 mnd siden og begynte å bli litt bekymret. Pillen hadde jeg tatt i 10 år. Visste vi ikke egentlig hadde prøvd lenge nok til at det var grunn til engstelse, men jeg hadde en viss uro. Var ganske stresset den syklusen det klaffet (so much for effekten av avslapning, sier nå jeg..), med dårlig humør og "pliktsex" rundt EL. Men så satt plutselig spiren!

Vil ønske deg lykke til - snart blir du nok gravid!

Skrevet
Når det gjelder å få tankene over på noe annet så må det jo enten være å jobbe fryktelig mye overtid, finne seg en altoppslukende hobby e.l. Men det finnes jo som regel litt tid innimellom til å tenke på dette med graviditet likevel. Kjenner man kroppen sin godt vet man jo når det er EL og når man da bør hoppe til køys.

Så sant, så sant! Hjelper å prøve å tenke på noe annet. Ikke det at det er så lett da men.... Merker jeg har det best med meg selv dersom jeg klarer å ikke være altfor mye inne på forumet her og surfe på gravidsider på nett. Misforstå meg rett; er et veldig fint forum dette altså, kjekt å høre fra andre som er i samme situasjon :-) Men kanskje greit det er hektisk på jobb fram til jul :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for mange gode svar. Særlig godt er det å lese om de tilfellene hvor det faktisk har gått bra. I går kom mensen igjen....denne gangen har syklusen min vart i 43 dager, så det hjelper jo ikke akkurat på sjansene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...