Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Etter diskusjonen om seksualitet i barnehagen skjønner jeg at det er veldig forskjellig hva vi synes er naturlig i forhold til barn og seksualitet ol. Da jeg vokste opp (er 30 år) snakket ikke foreldrene mine med meg om sex el. Husker godt ei venninne fortalte at storesøsteren hadde fortalt at vi skulle blø fra tissen når vi ble voksne. Er ikke sikre på hvor store vi var, ca 8 kanskje, men husker vi fikk helt sjokk! Jeg har 2 barn på 3 og 5. Hun eldste vet at pappa'n har tissen inni tissen til mamma'n når de lager barn. De vet at kroppene deres kommer til å forrandre seg med hårvekst, pupper osv. Og så har vi snakket litt om forelskelse, at man får sommerfugler i magen osv. Ellers har vi ikke tatt opp noen av de store temaene enda.
cilja Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror den gyldne regelen når barna er så små som dine er å svare på det de spør om, med så mange/få detaljer som passer for alderen. Utover dette er det kanskje ikke nødvendig å "ta opp tema" i noe større stil. Og spørsmål har de, og de blir mer og mer detaljerte ettersom de vokser til. Alt jeg lærte om kropp og samliv lærte jeg via undervisning på skolen eller fra venninner i oppveksten. Jeg lovet megselv da jeg fikk barn at kropp, sex og samliv skulle være et åpent tema. Mulig noen synes jeg "tegner og forteller" litt i overkant av det nødvendige, men jeg ønsker at mine barn skal ha riktig informasjon om disse tingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå