Gå til innhold

"100vis" av spørsmål vedr. anskaffelse av pus(er)

Anbefalte innlegg

Gjest gjest irene
Skrevet

Jeg skal om kort tid flytte til en knøttliten fjell-landsby i Sør-Europa, og det betyr blant annet: Endelig kan jeg få meg katt(er) :)

Men jeg har bare hatt innekatt i storby før, og er ikke så veldig erfaren i å ha utekatt og/eller flere katter.

"Hele" landsbyen har katt, en eller flere. Og det er et veldig "katteelskende" land jeg flytter til. Så alt burde jo forsåvidt være greit.

Men jeg lurer bl.a. på:

1. Dette er en landsby der husene står tett-i-tett i et bittelite sentrum (maks 50 innbyggere). Så vi har ikke hage. Men det er bilfritt inne i landsbyen (er ikke plass til biler blant de eldgamle husene). Og da lurer jeg på:

Når/hvordan slipper jeg katten ut første gang? Og andre gang, tredje gang o.s.v. Katter har jo sine revirer, og jeg går ut i fra at en liten ny pus vil få trøbbel med de andre kattene i landsbyen som sikkert har sine klart definerte områder. Vil jo ikke at pus skal bli jaget - eller det som verre er. Og hvordan lærer den hvor den bor? Hvor lang tid tar det?

2. Jeg har lyst på flere katter, men min mann er fast bestemt på at første katten må være kattunge. Etterpå kan han kanskje gå med på å anskaffe voksen katt. Jeg har lyst på voksen katt fordi jeg synes det er så vondt at nesten ingen vil ha de voksne kattene som er forlatt :-( Noen som har erfaring med å ta inn voksen katt i et hjem der det allerede er en katt fra før?

Mange spørsmål dette, men jeg vil gjerne være litt forberedt og tenke godt igjennom det meste før jeg går på internett og leter etter puser som ingen vil ha....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Du bør ikke få katten før den er 12 uker gammel, og da kan den godt være inne i starten. Etterhvert som kattungen virker trygg på dere og det nye stedet kan dere være ute sammen med den. Men ute alene bør den ikke være før den er 6-8 måneder, siden de ikke har fullt utviklet retningssans før den tid, og den bør også kastreres før den får gå fritt ute. Når du begynner å slippe den ut alene kan det være greit at en dør eller ett vindu står påent i starten, slik at den kan løpe inn igjen om den blir skremt.

Hvis du overtar en voksen katt skal den være inne i minimum 4 uker før du slipper den ut. Du bør også regne med at det blir noe knuffing med de andre kattene, men dette er normalt og noe du må regne med skjer, når nykommeren skal etablere sitt territorie.

2. Katter er relativt fleksible, så de finner som regel ut av det uansett. Men det glir lettest hvis dere får den voksne katten først. Evt kan dere jo skaffe dere to katter, da har de selskap i hverandre, og er vant til hverandre fra starten. Drar dere på den lokale dyrebeskyttelsen kan dere også få en voksen og en unge som er vant til hverandre fra før.

Skrevet
Jeg skal om kort tid flytte til en knøttliten fjell-landsby i Sør-Europa, og det betyr blant annet: Endelig kan jeg få meg katt(er) :)

Men jeg har bare hatt innekatt i storby før, og er ikke så veldig erfaren i å ha utekatt og/eller flere katter.

"Hele" landsbyen har katt, en eller flere. Og det er et veldig "katteelskende" land jeg flytter til. Så alt burde jo forsåvidt være greit.

Men jeg lurer bl.a. på:

1. Dette er en landsby der husene står tett-i-tett i et bittelite sentrum (maks 50 innbyggere). Så vi har ikke hage. Men det er bilfritt inne i landsbyen (er ikke plass til biler blant de eldgamle husene). Og da lurer jeg på:

Når/hvordan slipper jeg katten ut første gang? Og andre gang, tredje gang o.s.v. Katter har jo sine revirer, og jeg går ut i fra at en liten ny pus vil få trøbbel med de andre kattene i landsbyen som sikkert har sine klart definerte områder. Vil jo ikke at pus skal bli jaget - eller det som verre er. Og hvordan lærer den hvor den bor? Hvor lang tid tar det?

Du skal IKKE slippe ut katten før den er kastrert. Helst vente til pus er 5-6mnd. Vanligivs venter man lenger, men siden du skal bo på et så lite sted, så tror jeg det går fint. Du blir med pus ut de første gangene, den skjønner det av seg selv. Fint om den kommer på "puspuspus" eller navnet sitt, da det er enklere å få den inn igjen da.

2. Jeg har lyst på flere katter, men min mann er fast bestemt på at første katten må være kattunge. Etterpå kan han kanskje gå med på å anskaffe voksen katt. Jeg har lyst på voksen katt fordi jeg synes det er så vondt at nesten ingen vil ha de voksne kattene som er forlatt :-( Noen som har erfaring med å ta inn voksen katt i et hjem der det allerede er en katt fra før?

To ukjente katter KAN gå bra, og det KAN gå galt. Det har du ingen garanti for. Hvorfor vil mannen din at den første katten skal være kattunge? Du slipper å lære den å gå på kasse, du slipper kloring og biting i buksebein og armer, og du gir et godt hjem til en katt som trenger det.

Mange spørsmål dette, men jeg vil gjerne være litt forberedt og tenke godt igjennom det meste før jeg går på internett og leter etter puser som ingen vil ha....

Gjest gjest irene
Skrevet

Takk for nyttige tips og info så langt!

Til Shock som lurer på hvorfor mannen min vil ha kattunge først: Årsak ganske enkel. Han er egentlig ikke et "kattemenneske" og har vel mest lyst på hund. Han er glad i katter, men har ikke hatt det som den store drømmen. Men han "smelter" helt for kattunger, blir helt myk i blikket og får nesten tårer i øynene. :fnise:

Så jeg bruker rett og slett "kattunge-trikset" for å få "lurt" katter inn i huset!

Gjest Snart Frue
Skrevet
Takk for nyttige tips og info så langt!

Til Shock som lurer på hvorfor mannen min vil ha kattunge først: Årsak ganske enkel. Han er egentlig ikke et "kattemenneske" og har vel mest lyst på hund. Han er glad i katter, men har ikke hatt det som den store drømmen. Men han "smelter" helt for kattunger, blir helt myk i blikket og får nesten tårer i øynene. :fnise:

Så jeg bruker rett og slett "kattunge-trikset" for å få "lurt" katter inn i huset!

Haha!

Slik lurte jeg mannen min også! :fnise:

Men jeg tror dette skal gå fint. Siden det er mange katter i området du skal flytte til så må du nok regne med litt slossing når pus begynner å være ute endel. Jeg fikk katten min da den var ca 13 uker og vi hadde han inne til han var ganske stor. (ca 8 mnd tror jeg). Men vi hadde kattebånd til han og var ute med han hver dag så han fikk luftet seg og blitt kjent med området. Vi kastererte han da han var et halvt år.

Det har gått helt fint med han med nabokattene som også er kastererte hannkatter. De er så søte sammen. :)

Lykke til!!!

Skrevet

Et tips når katten har blitt stor nok til å være ute: strø litt sand fra kattekassen dens rundt huset deres. la gjerne sanden være litt ekstra grisete før dere gjør dette. da har katten ekstra lukt å orientere seg etter :)

Gjest gjest irene
Skrevet
Det har gått helt fint med han med nabokattene som også er kastererte hannkatter. De er så søte sammen. :)

I mitt nye hjemland er det dessverre ikke så vanlig å kastrere hannkattene som det er hjemme :-( Jeg skal prøve å lære dem opp, det er altfor mange katter som lider og er uønsket.

Men vil det være noe problem for en kastrert katt å forholde seg til naboenes (sannsynligvis) ukastrerte? En kastrert katt er jo gjerne roligere. Vil den bli altfor lett bytte for de mer røffe landsbykattene?

Skrevet
Men vil det være noe problem for en kastrert katt å forholde seg til naboenes (sannsynligvis) ukastrerte? En kastrert katt er jo gjerne roligere. Vil den bli altfor lett bytte for de mer røffe landsbykattene?

For en ukastrert hann er det andre fertile hanner som er direkte rivaler i forhold til hunner, og dermed er det hovedsaklig de det blir slåssing mellom. En kastrert hann vil bare ha de samme territoriekonfliktene som alle andre katter har, og dette roer seg med en gang katten finner sin plass i nabolaget.

Gjest Gjest_Luna_*
Skrevet

1. FØRST OG FREMST. Dersom det er stor kattebestand, er sannsynligheten for Fiv/felv (katteaids) stor, og du er nødt til å vaksinere katten før den slippes ut (altså, ved 12 og 16 ukers alder). Katten burde du ha inne i seks uker etter du har fått den, så den blir vant til lukten og kan lukte seg hjem igjen. Du burde etter seks uker ta den med ut i bånd daglig i ca en uke, og gå rundt huset. Etter det kan du la katten være ute i ca en time i en uke, og øke gradvis etter det. Katter har ikke nødvendigvis terretoriet sitt der de bor, katten din kan godt få sitt terretorie i nabogata. Du får bare følge med, kommer katten i jevnlige slåsskamper får du vurdere saken da. Husk at kastrering/sterilisering gjør at kattene ikke blir så terretoriale.

2. Dette kan i noen tilfeller være vanskelig. Voksne katter som har vært alenekatter hele livet vil nok ikke tolerere dette, og du må da være nøye på å finne en katt som har omgått andre katter hele livet. Et annet problem er dersom den første katten din ikke godtar å dele terretoriet sitt med en ny katt; dette er som oftest vanskeligere å løse. Jeg måtte selv omplassere en katt fordi min eldre pusedame ikke tolererte en ny katt i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...