Gå til innhold

Hvor mange her er det som skal gifte seg med en utlending?

Anbefalte innlegg

Gjest Pippelipp
Skrevet

Det er en tråd her om hva som må til sånn rent rettslig og da ble jeg så nysgjerrig på hvor mange det egentlig er her som skal gifte seg med en fra et annet land.

Hvordan får dere f. eks de ulike bryllupstradisjonene til å møtes?

Min forlovede er fra Østerrike.

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Jeg gifter meg med en svenske:)

Han har forøvrig bodd i Østerrike i mange år, og jeg har vært der kjempemange ganger... vi forlovet oss i Østerrike:)

Moro!

Etter mye om og men tror jeg at vi har bestemt oss for bryllup i Sverige, og vi kommer da til å prøve å få med bryllupstradisjoner fra både Norge og Sverige, f.eks sanger, skikker etc.. Detaljene er ikke klare enda..

Skrevet

Forloveden min er født i Norge, men er opprinnelig fra Kroatia :)

Familen hans er veldig "Norske" men de har selvfølgelig noen egne tradisjoner. Og det er bare gøy! De er utrolige festlige og livlige mennesker med utrolig godt humør! Tror familiene våre klaffer perfekt!

Skrevet

Hvor skal dere gifte dere?

Norge eller "hans land"?

Skrevet

vi gifter oss på tinghuset i desember, for å få igang papirer om opphold osv.

men bryllupet skal holder i juli.

blading av hans skotske/welsh tradisjoner og norsk tradisjon.

vielsen blir håndfesting. så den er ikke gyldig i norge, derfor gifter vi oss like greit på tinghuset nå.

selskapet .. tja.. jeg vet ikke ennå. må finne ut litt mer av hva de driver med i bryllup der borte på øya, siden han ikke vet så mye om det :fnise:

vi gifter oss i norge .i min hjemby

Skrevet

Norge eller "hans land"?

Vi gifter oss her i Norge. Han er mer norsk enn kroatisk, så det har aldri vært noe spørsmål om hvilket land vi skal gifte oss i.

Så å si hele familien hans bor i Oslo, bare noen få i Kroatia.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Norge eller "hans land"?

Vi gifter oss både og. Tinghusvielse i Østerrike og kirkevielse to måneder etterpå i Norge :)

Skrevet

Jeg er utlendingen i forholdet. :) Han er norsk.

Jeg tror ikke familien min har så veldig lyst til å være med i bryllupet i det hele tatt, og jeg er mer norsk enn noe annet, så det blir nok et helt norskt bryllup.

Skrevet

Jeg gifter meg med en fra Peru!

Vi bor i Norge, skal gifte oss i Norge og kommer til å følge norske tradisjoner. Ikke fordi jeg ikke ønsker peruanske, men han mener at når vi er i Norge, så er det det som gjelder!

Jeg kunne tenkt meg begges tradisjoner og spør han om han har noen ideer. Håper han kommer med noen, for det kunne spritet opp bryllupet med litt utenom det "vanlige" norske.

Skrevet

Jeg gifter meg med en utlending, og vi skal ha bryllup i begge land :-)

Skrevet (endret)

Tjaaaa.... jeg liker jo å tulle med at min er en utlending, men når sant skal sies så er det hans far som er skotsk. :ler: Men en sørlending var eksotisk nok for min bestemor - jeg er fra trøndelag. Hun skjønner virkelig ikke alt han sier. :ler:

Endret av Supramundane
Skrevet

Forloveden min er britisk. Vi skal gifte oss i Norge :)

Skrevet

Mannen er tysk. Vi ble gift i hans hjemby, fordi tinghuset var så mye finere enn Oslo sitt, hehe! :ler:

Dessuten mye billigere å ha bryllup der enn Oslo!

Tradisjonen ble litt begge land, men er ikke så ulikt da. :)

Skrevet

Min forlovede er nederlandsk med serbiske aner, og vi bor for tiden i England, så har også engelske og en del tyske venner (fra studietiden).

Vi gifter oss i Norge, skal ha vielsen på norsk og engelsk, muligens med en tekstlesning på Nederlandsk.

Vi følger stort sett norske tradisjoner, men de er ikke så ulike Nederlandske tradisjoner, så det går nok bra. Hos oss er det språk som er den største utfordringen.

Vi må ta hensyn til gjester som snakker engelsk, norsk og nederlandsk, og skal ha alt av tekster oversatt. Vi skal sannsynligvis også ha simultanoversettelse av taler under middagen (ikke billig, men en nødvendighet i.o.m. at hans foreldre kun forstår nederlandsk, og flere av talerne gjerne vil snakke på morsmålet).

Skrevet (endret)

Jeg gifter meg også med en utlending, han er fra et vesteuropeisk land.

Kan jo også nevne at vi skal ha et ganske tradisjonelt bryllup i kirken med stor fest med familie og venner. Familien hans kommer tilreisende. Har ikke helt bestemt oss for hva vi gjør med taler og annet materiale.

Endret av Lea
Skrevet

jeg er utlending og skal gifte meg med en norsk mann. :) vi har bestemt å gå for et enkelt bryllup med borgerlig vigsel og kun foreldre- forlovede på middag etterpå. sånnsett blir det vel ganske utradisjonelt bryllup men maten blir litt norsk og litt fra mitt land. jeg har "bestilt" mine favorittretter fra mamma så hun skal lage litt "vår" mat også.

Skrevet

Jeg skal gifte meg med en spanjol. Vi skal feire bryllup her i Norge med norske tradisjoner, og noen spanske - for eksempel skal vi ikke ha gavebord :)

Skrevet

så gøy å se hva alle andre gjør=)

Som sagt så tenker vi å gifte oss på hans hjemsted (mange fine steder å gifte seg på, og det er billigere enn i Norge). Dette fører til at mange av mine slektninger må reise gansek langt.

Hvordan har de av dere som har slektninger som reiser langt reagert på reisingen?

Skrevet

lang reisevei(enten mine slektinger til norge eller hans til mitt hjemland blir jo like langt)er et av grunnene til at vi ikke skal ha stort bryllup. mange har ikke råd til fly+ hotell+ gaver så vi ville blitt noen få fra lang gjesteliste likevel. droppet det, ble bare foreldre+ forlovere. mamma og stefaren min kommer hit, for dem var det selvfølge og komme men jeg vet at mamma egentlig ønsket at jeg hadde bryllupet i hjemmelandet.

Skrevet
Hvordan har de av dere som har slektninger som reiser langt reagert på reisingen?

De vi har snakket med er bare positive - de fleste gjør det nok til en ferie, og vi har gitt alle beskjed god tid i forveien, med invitasjoner snart på vei, så folk kan begynne å bestille fly og sånt tidlig. Mange har aldri vært i Norge på ferie, og synes bryllupet er en god anledning!

Vi skal prøve å innlosjere så mange vi kan hos familie, selv om ikke alle gjestene kan få plass privat. Men vet at en del foretrekker hotell, så håper det går opp til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...